Jump to content

Autopilot & støy. Erfaringer med SportPilot?


Ronald

Recommended Posts

Hei,

jeg er veldig "nær" å kjøpe meg Autopilot til snekka, og med bakgrunn i flere forhold ligger RAYMARINE SportPilot Plus godt an til å bli mitt valg.

 

Noen har imidlertid fortalt meg at enkelte autopiloter kan summe/støye litt i overkant av hva som er behagelig. Ikke kjempestøy riktignok, men sånn lyd som kan bli litt slitsom i lengden. Jeg lurte derfor på om noen har erfaringer med SportPilot'en i forhold til dette? Er støyen plagsom? Er den bedre eller verre enn andre merker? Osv..

 

Jeg hører også gjerne om andre erfaringer på det nevnte produktet. Båten er en Polar 29 som gjør 7-8 knop i typisk marsjfart, den veier 3,5 - 4 tonn, og er utstyrt med Teleflex styring.

 

Mvh

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har vanlig - ikke + i min Saga27. Den brummer ganske mye. Til og begynne med var det iriterende i og med at den jobber hele tiden. Legger ikke så mye merke til den i dag når jeg går i 6-7 kn., men når jeg dorger og motorlyden ikke er så høy høres den. Har lært å leve med den og vil ikke bytte. :yesnod:

 

Reidar

Link to post
Share on other sites

Noen har imidlertid fortalt meg at enkelte autopiloter kan summe/støye litt i overkant av hva som er behagelig. Ikke kjempestøy riktignok, men sånn lyd som kan bli litt slitsom i lengden. Jeg lurte derfor på om noen har erfaringer med SportPilot'en i forhold til dette? Er støyen plagsom? Er den bedre eller verre enn andre merker? Osv..

Jeg hører også gjerne om andre erfaringer på det nevnte produktet. Båten er en Polar 29 som gjør 7-8 knop i typisk marsjfart, den veier 3,5 - 4 tonn, og er utstyrt med Teleflex styring.

Mvh

Ronald.

<{POST_SNAPBACK}>

Sportspiloten har en betydelig ulempe som gjorde at jeg etterhvert byttet ut min med en Autohelm 7000. Elektromotoren på Sportspiloten støyer betydelig og er spesiellt plagsom i stille vær/flatt hav. Hvis den kun hadde støyet ved kursjusteringer, som jo er relativt skjelden ved flatt hav, kunne dette kanskje vært å leve med. Det som gjør det spesiellt plagsomt er den såkalte innebygde bølgekompensatoren. Den er ment å fungere slik at den gir litt kontra på roret såsnart en bølge treffer båten og båten begynner å krenge. Ved flatt hav og ellers idylliske forhold begynner da f'skapen da å bråke og jobbe ved den minste duving. Funksjonen er ikke mulig å skru av (var det ihvertfall ikke på den versjonen jeg hadde) Mitt råd: Legg inn noen kroner ekstra og kjøp deg en fullverdig autopilot. Da får de ned deg en rorføler på kjøpet, noe du vil sette pris på.

En annen ting som i ditt tilfelle ikke gjør saken bedre er at du benytter teleflex. Slark og dødgang i overføringer ned til ror/drev er ikke gunstig uansett hvilken type autopilot du bruker. Jeg ville sakt at har du teleflex er rorføler et must.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sakt at har du teleflex er rorføler et must.

Når man har teleflex, trenger man ikke rorføler fordi da vet autopiloten hele tiden hvordan den har roret. Uten teleflex er rorføler imidlertid et must.

 

Ellers har jeg Sportpilot. Den er ikke spesielt god til å holde retningen. Skal prøve å flytte fluxgatekompasset. Støy er ikke noe problem. Min støyer ikke når den ikke beveger seg. Beveger den rattet, støyer det omtrent som en liten fjernstyrt bil. Ikke plagsomt i det hele tatt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei,

og takk for tilbakemeldinger. Jeg har i mellomtiden også ringt rundt diverse steder for å høre erfaringer fra de som har installert en del slike autopiloter. Her kommer et lite sammendrag, om det skulle være av interesse:

 

Kritisk momenter for at en SportPiliot skal fungere bra:

1. Det må ikke være for mye slark i styringen. Ofte kan dette være et problem på litt eldre båter med teleflex, enten som følge av slitt kuleledd ved vaierens tilkobling til rorkult, eller pga. slitasje i aluminiumshjulet som sitter inne i selve styreklokka. Hva som er for mye slakk kan være vanskelig å konkretisere, men noen mener at man ikke bør ha mer slark enn det som tillates på bil. En "tight" styring anses som MEGET VIKTIG for at man skal bli fornøyd. Ofte tas det for lett på dette.

 

2. Kalibrering (inkl. korrekt plassering) av fluxgatekompasset er også MEGET VIKTIG, og også her slurves det ofte. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, og skal være godt beskrevet. Men det kan være en nøysom jobb som man må ta seg nok tid til.

 

3. Man må kjøpe autopilot som er kraftig nok. I tilfellet SportPilot så betyr det at man må velge Plus-modellen "i tide". Noen ønsker å holde kostandene nede ved å "strekke" standardmodellen vel langt, og dermed brenne seg på det.

-----------

Jeg er vel ganske sikker på at pkt. 1 og 2 gjelder for enhver autopilot som kan brukes i min båt, og således ikke er noen spesielle svakheter/problemstillinger knyttet til SportPilot.

 

 

Mht. støy så har jeg (som dere ser) i dette forumet fått litt ulike tilbakemeldinger. Men jeg vil vel håpe at Lotus og Prin435 sine erfaringer er de som gjelder mest for meg. Jeg sitter jo tross alt i en snekke med relativt høyt stønivå for motor. Det er først og fremst når båten gåri marsfart at piloten skal brukes.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Når man har teleflex, trenger man ikke rorføler fordi da vet autopiloten hele tiden hvordan den har roret. Uten teleflex er rorføler imidlertid et must.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

For å sette det litt på spissen Lotus; Når man har teleflex, trenger man rorføler fordi autopiloten aldrig vet hvor roret er. Derimot vet den ganske så nøyaktig hvor rattet er. Hvor rattet måtte være er imidlertid uinteressant.

 

Enkelte skrog er nok mer sensitive enn andre. Jeg opplevde at når autopiloten skulle gi en liten korrigering gikk dette stort sett med til å kompansere for slakken i teleflexstyringen og drevet. Resultatet var at roret ikke beveget seg og piloten måtte "gi" enda mer for å få båten til å justere kurs. Dette resulterte ofte i at båten "fikk allt" på en gang og overkompanserte og mistet styringa.

Leverandøren sa at dette var ett kjent problem som var vanskelig å ble helt kvitt uten rorføler.

Dette hendte ved lave hastigheter. Ved høyere hastigheter fungerte sportspiloten bedre. Jeg ga noen kroner ekstra og kjøpte en fullverdig pilot i neste båt og må si at dette var vel anvendte penger.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...