Jump to content

GSM alarm til båt


Batdilla

Recommended Posts

Ideen fra han som brukte mobilen til å sjekke om båten har tatt inn vann fikk hodet til å spinne. :lol: Tenkte at det må da finnes gjør-det-selv enheter hvor man kjøper bare selve GSM sender delen. Har søkt en del uten å ha funnet altfor mye. Det eneste jeg fant, var en sak som heter A55. Den ser grei nok ut den, spørsmålet er hvor mye den koster. Ingen av sidene jeg fant har oppgitt pris. Jeg har sendt et par mailer med forespørsel om pris.

Bilde

Mer info:

Yachcharter.no

PDF brosjyre

Holars.no

Telecomsystem.no

 

Ser da unektelig ganske snasen ut denne? Kunne fått til mye fint med denne. Noen som vet noe mer om denne, eller har erfaringer med den? Eller som vet om tilsvarende enheter hvor man kjøper bare senderdelen og bygger opp resten selv?

Link to post
Share on other sites

I denne tråden er denne diskutert før:  

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...7911123;start=0

 

Etter tre-kvart å i bruk til teknisk varsling i veksthus, kan eg bekrefta at denne fungerer slik han skal. Ulempa i starten var mange falske alarmar,  fordi alarmsendaren sender alarm umiddelbart etter sensoren har gitt signal. Holars sendte meg ei justerbar forseinking, og etter denne vart montert er problema med falske alarmar borte.

Link to post
Share on other sites

Beklager - jeg av alle burde jo vite å sjekke kategorioversikten først. Jeg leser alle trådene og feilen jeg gjorde var å stole på hukommelsen. Som vi ser, i mitt tilfelle lønner det seg ikke å stole på hukommelsen. :lol:

 

Interessant. Hvor mye koster en slik sak? Må du ha en mobil i tillegg for at den skal sende ut til nettet? Kreves det i så fall en bestemt type mobil, eller kan den plugges til alle mobiler? Jeg trodde man klarte seg med bare denne enheten for å få sendt til nettet.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster en slik sak? Må du ha en mobil i tillegg for at den skal sende ut til nettet? Kreves det i så fall en bestemt type mobil, eller kan den plugges til alle mobiler? Jeg trodde man klarte seg med bare denne enheten for å få sendt til nettet.

Den svarte dingsen midt på bildet er ein Ericson mobiltelefon.  Det du treng i tillegg er sim-kort...  :lol:

 

Trur eg betalte 3-4000kr?  Hugsar ikkje, funksjonalitet var viktigare enn pris når eg handla.

 

(obs, prisanslaget er eks. mva).

Link to post
Share on other sites

Den svarte dingsen midt på bildet er ein Ericson mobiltelefon.  Det du treng i tillegg er sim-kort.

Er mobilen inkludert, eller kan man bruke sin egen mobil og bare kjøpe resten? Vet du noe om det? Jeg har nemlig en Ericsson liggende som jeg ikke bruker.
Link to post
Share on other sites

Ser det er blitt fart på det å bruke mobil som alarm...

 

Bakgrunnen for at jeg har gjort det som jeg har, er at jeg ikke hadde tid eller råd til å kjøpe noe annet enn det jeg hadde slengende.

 

Det billigste jeg har funnet her i Norge, har vært alarmsentraler til rundt 6000,- Hvis denne enheten koster det halve, så er det jo bra!

 

I england kan man få kjøpt denne for rundt £300+vat:

 

http://www.edgarsson.co.uk/gsm.htm

 

Jeg har sendt en mail, men fikk aldri svar. Det finnes billigere typer, men de er utgått ser det ut som.

 

Driver nå og tester ut om jeg kan få en Nokia Communicator med knust skjerm til å sende sms til flere telefoner, så vi får se hva det blir til....

Link to post
Share on other sites

Er mobilen inkludert, eller kan man bruke sin egen mobil og bare kjøpe resten? Vet du noe om det? Jeg har nemlig en Ericsson liggende som jeg ikke bruker.

Mobilen er spesialdesigna til slike oppgåver, og kan ikkje erstattast av ein standardtelefon.  :lol:  
Link to post
Share on other sites

Isj! Altså forholdsvis dyr en slik sak også. Nei, får kjøpe opp en bunch avdankede billigmobiler, utstyre dem med kontantkort, og rigge til en telefon på hver funksjon jeg vil overvåke. Og så sette av en halvtime hver dag til å ringe telefonene for å sjekke at alt er OK. :eek:

Link to post
Share on other sites

Og så sette av en halvtime hver dag til å ringe telefonene for å sjekke at alt er OK. :eek:

Kan du ikke bare koble alle giverne i parallell da Dilla?

Ideen til hschrde er jo helt genial.

Eneste ulempe er at man ikke blir varslet.

Men det burdre være mulig å lage et program som ringer opp telefonen jevnlig og gir en alarm på PC'en hvis den ikke svarer.

Alternativt at det også sender en SMS til den "ordentlige" mobilen.

 

Har i flere år benyttet et tlf.svarer/logge-program på PC'en, dette kan også sende og motta SMS.

Utrolig nyttig, men krever internt ISDN kort i PC'en. http://www.telecosoft.com/

Link to post
Share on other sites

Har puslet litt med tanken på å få til en GSM basert alarmsentral i vinter, men jeg fant ingen billig løsning. Tanken var å kunne bruke en avdanket mobil som sender, og når en alarm gikk av skulle det sendes en SMS melding. Egentlig ikke så farlig hva det står i selve meldingen bare man får et varsel. Det viktigste for meg var å bli varslet når / hvis strømmen på brygga skulle gå. Har basert meg på vinteropplag i boblehavn med varme, vedlikeholdslading osv ombord, og når det blir veldig kaldt slik som i vinter hender det at en jordfeilbryter eller automatsikring går.

 

En ide som dukket opp var å benytte en avdanket PDA som alarmsentral, og koble denne til mobilen.  

Link to post
Share on other sites

Det eneste som vel trengs er noen pålitelige mekaniske finger som trykker en tast (lodde tråder til elektronikken under tastene har jeg i utgangspunkt liten tro på). Kan ikke de fleste mobiler programmeres at de ringer opp ved *et* tastetrykk? Noen som har en ide hva som kan brukes som finger?

 

I TILLEGG kan man jo gjøre det som beskrevet i toppen: koble strømforsyningen slik at mobilen ikke svarer dersom noe er i ustand.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare koble alle giverne i parallell da Dilla? Ideen til hschrde er jo helt genial.

Ja, det går jo. Da greier man ikke å detektere hva som er galt - bare at det er noe galt, men man sparer en del mobiltelefoner. OK, da har vi kanskje løst mulighet til å detektere flere ting. Det neste er å få sendt et eller annet automatisk. Tanken til Lasse er bra. Hvis telefonen kunne settes opp til å automatisk ringe et nummer (Eller enda bedre: Sende en forhåndsdefinert melding), er vi fort et skritt videre. Jeg har også vært inne på tanken på å hekte meg innpå tastaturet i telefonen. Det burde da ikke være all verdens vanskelig det? OK - nå tar det helt av - men jeg slenger ut noen ideer som vi kan spinne videre på: (Hvor er el. ingeniøren "vår" hen, forresten? :sailing:)

 

Nøkkelen til hele prosjektet er mobiltelefonen. Skal vi få det fleksibelt, må vi på et eller annet vis få hacket oss inn så vi får kontrollen over telefonen via mekanismer utenfor telefonen. Tanke: Anta at vi får koblet oss til hver knapp i tastaturet slik at det kan dras ut et ledningspar pr. tast. Da har vi i teorien mulighet til å ringe hvilke nummer som helst, vha ekstern tilleggsmekanisme. I tillegg har vi mulighet til å bruke menyen via ekstern mekanisme. Da har vi i teorien mulighet til å sende SMS, vha ekstern tilleggsmekanisme. Så langt, ingen større kostnader.

 

Det vi mangler nå, er ekstern mekanisme som kontrollerer trådene som går til tastene. Her vil fleksibilitet kunne ha innvirkning på videre kostnader i prosjektet. I sin enkleste form, kunne man kanskje ha releer som betjener knappene og slår riktig nummer til mobilen man har på seg? Alle tastene kan sikkert ikke betjenes samtidig, så det må skje etter hverandre. Hva hvis man kobler releene som betjener talltastene i serie - slik at alarm kobler inn rele 1. Rele 1 taster tall 1 - samtidig som det kobler inn rele 2. Rele 2 slår tall 2 - samtidig kobler det inn rele 3. Osv. Vil det være nok forsinkelse mellom releene til at dette vil fungere? Hvis ja, har vi nå GSM alarm sentral som til en billig penge (Har man mobilen fra før, er evt. kostnaden noen releer) ringer din egen mobil når en alarm er utløst. Dette er GSM Alarm Standard i prosjektet.

 

GSM Alarm Standard kunne tenkes å utvikles videre med en annen mekanisme enn releer for betjening av knappene. F.eks. tenk hvis man brukte en liten PLS (Programmerbar Logisk Styring). Da åpner mulighetene seg... De forskjellige alarmgiverne kobles til inngangene på PLS. Ledningene fra alle tastene kobles til utgangene på PLS. I PLS lager man et lite program som tar hånd om hva som skal skje. F.eks. får vi alarm på inngang for vann, sørger PLS for å hente opp meny, taste inn tekstmelding om vann og sender denne. Fot i hose hvis man har en kontrollenhet som f.eks. en PLS. Men nå begynner det å koste litt. Spørsmålet er hva som finnes på markedet som kan gjøre samme jobben som en PLS og hva dette koster. Det kunne tenkes at man brukte en eksisterende bærbar eller PDA for å kontrollere logikken, men da må man ha en inn- og utgangsenhet som kan kobles til for å ta hånd om inn- og utsignaler. Selve programmet er jeg sikker på at noen her på baatplassen klarer å lage. Men det billigste hadde sikkert vært hvis noen med kunnskap om elektronikk kunne snekre sammen et printkort med en liten prosessor og inn/utganger. Hardware kostnadene vil jeg tror ikke er all verdens. Og de som har gjort tilsvarende før, snekrer sikkert sammen et slik kort ganske fort. Her er det mulighet til å tjene noen kroner! Noen som føler kallet? Lage en standard kontrollenhet med antall utganger tilsvarende antall knapper på en GSM telefon. Antall innganger er også standard, dvs det mest vanlige å overvåke i en båt. Programmet for å overvåke inngangene vil være det samme. Det eneste som vil varierer fra person til person, er nummeret som det skal sendes til ved alarm. Og det er jo fort gjort å endre når resten er gjort fra før. Flere som er interessert i å kjøpe en slik sak av noen som kan bygge det? Hvis ikke noen av medlemmene føler seg kallet, hva med å gå sammen og få noen til å utvikle en slik sak? Hvis mange nok er interessert og i tillegg har sin egen mobil som kan brukes som sender, burde det gå ann å komme godt under prisen på GSM alarm sentralene som fåes kjøpt ferdig. Dette blir da GSM Alarm Exclusive i prosjektet.

 

OK - nå får jeg spise litt lunch før det tar enda mer av. :yesnod: Men er ikke dette noe å spinne videre på? Ved felles hjelp er jeg sikker på at vi kan komme fram til en oppskrift på en gunstig og samtidig fleksibel løsning på GSM Alarm ønsket jeg tror flere av oss bærer på.

Link to post
Share on other sites

OK - et forslag til før jeg setter tennene i brødskiva: Hva med å få satt noen studenter på prosjektet? Enten fra en Ingeniørhøyskole eller NTNU? Kunne jo vært et fint prosjket det, samtidig som vi får utviklet en ferdig løsning?

Link to post
Share on other sites

Til batdilla:

 

Glem releer eller sinnsrike roboter som trykker på knapper  :sailing:

 

Mange mobiltelefoner - selv eldre modeller har innebygget modem, og du kan "snakke" med dette modemet vha kommandoer som du sender ut på en serieport. En PDA har serieport og kan sende kommandoer til mobilen.

 

Telefonene benytter en mer eller mindre "Hayes AT Modem Command"  kompatibel protokoll (tror jeg)

 

Det jeg ikke vet er om det er nok å koble "transmit" delen av PDA porten til mobilen, eller om PDA'en også må ha "receive" for å kunne snakke fornuftig med mobilen. I såfall har man et problem, i og med at "receive delen" av PDA porten var tenkt brukt til å detektere alarmer.

 

Hvis man får dette til å fungere hardwaremessig lager man et lite program på PDA'en (tror en eldre PALM er det enkleste) som scanner input porten, og hvis det ligger noe der, sender den en AT kommando til mobilen.

Link to post
Share on other sites

Basis i forslaget mitt var noe alle har, eller kan anskaffe for en billig penge. Det er ikke alle eldre mobiler som har innebygd modem. Min har ikke det. Flertallet har sikkert ikke PDA de kan bruke til formålet heller. Hvis det går å dra ut tråder fra tastaturet, hvilket jeg vil tro det gjør, har jeg mest tro på å kombinere dette med en liten controller som bygges spesielt for formålet. Dette med mulighet til å hente opp meny og sende forskjellige GSM tekster kompliserer det en del da det er forskjellig menyfunksjonalitet på telefonene. La oss ta utgangspunkt i det som er felles for alle telefonene - talltastaturet. De fleste har vel en avdanket mobil, eller kan få tak i en for en slikk og ingenting. Dette sammen med kontantkort vil si små kostnader. På telefonen lodder man tråder fra de 10 talltastene samt ringeknappen og drar ut.

 

Og så hadde det vært kjekt med en controller som jeg skisserte over. La oss begrense oss til at vi ønsker oppringing til egen mobil når det er en alarmtilstand i båten. Vi trenger da en controller som er slik:

 

* Kan tilkobles 12VDC i båten og har i tillegg eget backup batteri.

* Har 11 utganger med mellomrele dratt fram til rekkeklemmer hvor de 10 talltastene og ringeknappen kobles til

* Har 1 inngang på rekkeklemmer hvor det normalt skal være forbindelse. Her kobles de ulike alarmdeteksjonsgiverne til i serie.

* Har et lite program som overvåker inngangen og hvis den faller fra, enten på grunn av feil eller på grunn av alarm deteksjon, kjøres et lite program som i tur og orden aktiverer utgangene slik at et bestemt tall slås på telefonen. Dette kan f.eks. gjentas med bestemte mellomrom inntil alarm/feiltilstanden er opphevet.

* For å kunne lage en standard controller som alle kan bruke, kan nummeret som skal slås bestemmes ut fra dipswitcher på controlleren. Da kan man enkelt sette opp nytt nummer hvis man f.eks. får nytt nummer på sin egen mobil.

 

Jeg vil tro hardware kostnadene for en slik controller ikke er all verdens. Det som kreves er kunnskap til å bygge den og programmere den. Men har man først laget den, kan hvem som helst med en mobil til overs, evner til å dra ut tråder fra mobilen og en slik controller lage sin egen GSM Alarm sentral som ringer opp egen mobil ved feil i båten. Det vi trenger er altså noen med evner og vilje til å lage en slik controller for oss.

Link to post
Share on other sites

Nereides har fått en ny type alarm. Sjekk denne.  http://www.nereides.biz/news.htm  

Hilsen Harald

Dette var interessant, og ikke all verdens kostbart heller. Så vidt jeg kan se, er det eneste en trenger, selve COM-enheten CU2201 som kan kobles direkte til en giver (bunnvann, dør el.). Og med en tilbudspris på kr. 1995,- ?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant, og ikke all verdens kostbart heller. Så vidt jeg kan se, er det eneste en trenger, selve COM-enheten CU2201 som kan kobles direkte til en giver (bunnvann, dør el.). Og med en tilbudspris på kr. 1995,- ?

 

Lars H.

Nei det er ikke så galt, og med den store interessen det er for slike duppeditter her på baatplassen.no, bør vi kanskje få en ikke ubetydlig kvantumsrabatt hvis vi tar opp en samlet bestilling.

 

Vi kan jo også love å reklamere for produktet her på forumet etterhvert som folk får installert

vidunderet  :sailing::yesnod::smiley::lol:

Link to post
Share on other sites

Det jeg synes kunne vært intr. var om vi kunne lage en løsning som de fleste kunne sette opp selv. Da kan man utelukke gjør-det-selv hardware.

 

Dette kan løses ved å lage et program som kjører på en PC.

Det eneste programmet trenger å gjøre er å ringe telefonen regelmessig og gi en beskjed (pop-up, lyd, blinkende scroll-lock etc) hvis telefonen ikke svarer.

Evnt at man gjør det enda mer avansert ved at programmet sender en SMS til mobilen.

 

Da vil systemet  være uavhengig av type telefon.

Det eneste som trengs av hardware er da evnt. givere.

Lasse kom med et eksempel (oppvarmin om vinteren) som ikke engang trenger giver.

 

Jeg forutsetter at man baseres seg på at en alarm uansett innebærer et besøk i båten for kontroll, dvs at man ikke er avhengig av å melde hvilken giver som har gitt signal.

Da kan alle giverne kobles i parallell/serie.

 

Fordelen med en slik løsning, fremfor at telefonen i båten selv er aktiv, er at den i stor grad er "fail-safe", så lenge telefonen svarer vet man at alt utenom givere er ok.

Samt at det blir mye enklere å realisere.

 

Min idee var om vi kunne laget et slik program å tilby medlemmene.

Med modem vil dette være forholdsvis enkelt.

Men i dag er det vel mest aktuellt å bruke ISDN, da vil man også kunne sende SMS.

 

Noen på forumet som har erfaring med ISDN/CAPI som kunne tenke seg å delta i et slikt prosjekt?

Link to post
Share on other sites

Andre forutsetninger med løsningen Ingar skisserer, hvis jeg har forstått det rett:

 

* Man må ha en PC hjemme som står på kontinuerlig døgnet rundt, hvis man vil bli varslet om tilstanden i båten oftere enn akkurat når man selv sitter ved PC'n og normalt har den påslått.

 

* Man må ha et modem/ISDN adapter. Det er det vel ikke sikkert en del med bredbånd har?

 

Men jeg er absolutt for å prøve ut en slik løsning. Hvis man hadde fått til så PC'n videre varslet mobilen man har med seg uten at man behøver ekstra abonnement, kan dette være en meget prisgunstig løsning for mange. Et modem får vel de fleste tak i billig. Og vil man ikke at grommaskina hjemme skal stå på hele tiden, kan man kanskje plukke opp en strømsnål bærbar for en billig penge som kan gjøre jobben? Ikke rare saken som skal til for å dra rundt en slik programsnutt. I prinsippet er dette bare en annen måte å løse skissen min med controller. Bare at man slipper lodding i mobilen - og det kan kanskje være en fordel...

 

Eller for å dra den enda et hakk videre og eliminere alle andre forutsetninger enn en mobil med mulighet til å kjøre java: Hvorfor ikke lage programmet som ringer opp i java slik at det kan legges rett inn på egen mobil som man har med seg? Da har man til enhver tid med seg både kontrollmekanismen og varslingsmekanismen. Med en slik løsning skulle jeg begynt og brukt mobil jeg også :sailing:

 

Sign.

Prinsippiell motstander av mobil telefon

Link to post
Share on other sites

Min tanke er basert på at jeg ikke ser hardware løsninger som realistiske.

En java-telefon er et alternativ, men da må telefonen være av nyere modell og man mister fail-safe sikkerheten.

Og man må lage et interface mellom givere og telefonen. Eller kanskje man kan programmere den til å ringe når den blir påsatt spenning..?

 

Vil også anta at det kan være vanskelig å lage en løsning som fungerer på alle telefoner?

Samt at det vel ikke er mange som har erfaring med java på GSM?

 

PC'en må stå på hele tiden. Ulempen er strømforbruket i sommerhalvåret, samt muligens støy.

Da har man også muligheten til å bruke den som telefonsvarer/logger/faxmottager, ref. linken over. Dette er det mest nyttige programmet jeg har. :smiley:

 

Har man ISDN kan man også videresende SMS til en mobil, vet ikke om dette er mulig fra et modem.

Link to post
Share on other sites

Dette höres fryktelig komplisert ut for oss legfolk.

Java = kaffe?

ISDN = "I smell dollars now" - noe mer utdypende forklaring skulle ikke være nödvendig  :smiley:

SMS = sparing med skattefradrag ??  (Hæ??)

 

Skjönner at jeg spiller på bortebane her, men det höres ut som det systemet som foreslås blir litt for "teknisk" for hjemmesnekrere.

 

Min personlige mening....

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

...En java-telefon er et alternativ, men da må telefonen være av nyere modell og man mister fail-safe sikkerheten. Og man må lage et interface mellom givere og telefonen. Eller kanskje man kan programmere den til å ringe når den blir påsatt spenning..?

Nei, nei, nei.  :smiley: Jeg mener det jeg skrev: slik at det kan legges rett inn på egen mobil som man har med seg. Opplegget i båten beholder vi som det er, så det er like fail safe som noe annet. Jeg tenker på mobilen de fleste har med seg og som etter hvert veldig ofte også kan kjøre java. Det er på denne vi legger inn en snutt som ringer til båten og sjekker om den får kontakt med telefonen i båten. Får den kontakt, skjer ingenting. Får den ikke kontakt, varsles det med ringelyd, vibrasjon eller noe annet. Ved en slik løsning har man alltid med seg varslingen og vil snappe det opp umiddelbart. Dette er en løsning jeg kunne tenkt meg. Konfigurerbart kan være tid mellom hver gang den skal sjekke og nummeret som skal ringes. Samme program bør kunne legges inn på alle telefoner som er java kompatible. Jeg synes dette høres både effektivt og praktisk ut. Optionalt kan det tenkes at man kan legge inn flere numre som skal sjekkes. Så kan man få tilbakemelding både fra hjemmet, garasjen, hytta og båten.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...