Jump to content

GSM alarm til båt


Batdilla

Recommended Posts

Ja, det høres komplisert ut. Men målet er at det skal være enkelt å bruke og installere.

 

Java er et programmerings-språk som finnes på nye telefoner. Foreløpig er det vel helst brukt til spill.

ISDN begynner å bli vanlig i gamlelandet, men er kanskje ikke så utbredt på dine kanter.

SMS er tekstmelding på mobil, det bruker vel dere også.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker på mobilen de fleste har med seg og som etter hvert veldig ofte også kan kjøre java.

Genialt Dilla! :smiley:

En annen fordel med opplegget er at man da alltid vil ha en oppladet mobil i båten.

Har måttet kjøre hjem etpar ganger etter å ha glemt den...

Kan også være praktisk f.eks. til jolle-moderfartøy komm.

 

Sign.

Lite aktiv mobil-abbon...

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om noen som utvikler java i Norge? Noen som har kompetanse på dette og mobiletelefoner? Kanskje noen av medlemmene som kan noe om dette? Jeg er sikker på at vi er flere som kunne tenke oss en slik sak og gjerne betaler litt for det.

Link to post
Share on other sites

Hei, hva med å bruke en alpha2?

 

I forbindelse med jobben så har jeg kommet over denne som måtte kunne brukes til dette formålet. Det er egentlig en programmerbar releerstatter med display og støtte for sending av SMS/email vha GSM-modem / vanlig modem.

 

Bilde

Ulempen er at den kun leveres med 24VDC eller 230VAC spenningsforsyning. Men den har mange muligheter. Har både inn og utganger. Har display som kan programmeres til å vise diverse status. Kan brukes som et avansert tidsur. Og Alpha2 kan også sende SMS/e-mail. Det er nok ikke mulig å koble til en billigtelefon. Denne må nok minst ha innebygget modem. Noen telefoner har dette sånn som Nokia 6210. Ellers finnes det jo forskjellige GSM modemer på markedet, men de koster litt. Alle slike ferdige GSM alarmsendere benytter et GSM modem f.eks fra Ericson eller Siemens.

 

Programmeringsverktøyet for Alpha'en er ganske enkelt og det finnes bra med manualer. Så det er nok mulig for de fleste med litt teknisk insikt og interesse for programmering å få dette til.

 

Her er en linkt til en svensk nettbutikk med priser og diverse info.

http://www.beijer.se/swedish/Beijer_electr...butik/index.htm

Det er også mulig å laste ned en demoversjon av softwaren her. NB prisene som oppgis er uten MVA. Jeg tror prisene ligger på omtrent samme nivå i norge.

Importør/forhandler i norge er Beijer www.beijer.no

Manualer finner dere også her ved å velge "Produkter, Styrsystemtemer, Alpha styreenheter" og følge linken videre.

 

 

Men det enkleste er vel å kjøpe noe ferdig så man slipper å knote i all evighet for å få det til å virke.

 

Hva med denne?

Bilde

Fant den da jeg søkte etter GSM-modem. Det var mange interessante ting der.

http://www.bilmiljo.no/båtalarm.htm

 

TVH

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle kjøre et lite pilotprosjekt for å få litt erfaring med varsling via mobiltelefon - løst på billigst mulig måte. Tanken er følgende:

 

* Baseres på en Siemens mobil jeg fikk av muttra og fattern. På denne loddes tråder fra "PÅ", talltastene "0"-"9" og "RING". Dette tenkte jeg å betale en reparatør for å gjøre. Finlodding har aldri vært min sterke side. Trådene dras fram til rekkeklemmer.

 

* Instrumentet som skal utløse alarmen er et rele som normalt ligger inne. Dette er forsynt fra 12VDC i båten. Hvis dette faller pga feil med strømmen i båten eller pga utløst alarm, aktiverer det sekvensen som slår nummeret. Sekvensen som slår nummeret er forsynt med egen spenningsmating slik at den er uavhengig av strømmen ellers i båten. Det hele bygges inn i en boks slik at alt er samlet ryddig og pent på et sted.

 

* Og så stoppet det opp... Nesten. Tenkte det billigste er å basere mekanismen som slår nummeret på releløsninger. Dvs et rele for hvert tall som skal slås. Tallene må sikkert slås med en viss tidsforsinking mellom hvert tall. Regner derfor med at jeg må ha releer som enten er inn- eller utkoblingsforsinket. Og så tenkte jeg å få til slik at varslingen gjentar seg etter et visst tidsrom. Er det noen som har noen bra forslag til hvordan man løser utfordringen med sekvensen - PÅ - la denne være  på i et par-tre sekunder - TALL1 - på 1 sek. deretter av - TALL2 - på 1 sek. deretter av - TALL3 - på 1 sek. deretter av - TALL4 - på 1 sek. deretter av - TALL5 - på 1 sek. deretter av - TALL6 - på 1 sek. deretter av - TALL7 - på 1 sek. deretter av - TALL8 - på 1 sek. deretter av - RING. Det billigste antar jeg er releer med tidsforsinking. Er det noen som kommer på andre måter å løse dette på, som samtidig kan konkurrere prismessig med en releløsning? Hvor plukker man billigst opp releer til et slik prosjekt?

 

Tanken er å dokumentere dette i form av bilder, koblingsskjema, materialer og kostnader og etter hvert evaluere hvor bra/dårlig løsningen fungerer. Noen som har bra forslag til hvordan man lager en mekanisme som betjener tastaturet? Det optimale hadde vært en PLS (Programmerbar Logisk Styring), men målsetting er at det skal være billigst mulig og så enkelt at alle skal kunne lage noe tilsvarende ved hjelp av koblingsskjema og evt. noen som hjelper til med lodding av tråder fra tastaturet. Eller har PLS etter hvert blitt så billig og enkelt at det kunne tenkes at man brukte en PLS for å styre all logikken? Billig vil da si inkludert verktøy og software man trenger for å programmere enheten.

Link to post
Share on other sites

TALL1 - på 1 sek. deretter av - TALL2 - på 1 sek. deretter av - TALL3 - på 1 sek. deretter av - TALL4 - på 1 sek. deretter av - TALL5 - på 1 sek. deretter av - TALL6 - på 1 sek. deretter av - TALL7 - på 1 sek. deretter av - TALL8 - på 1 sek. deretter av - RING.

Er dette for å få telefonen til å ringe til deg dersom det skjer noe? I så fall tror jeg at jeg har en enklere løsning, de fleste telefoner er utstyre med "talepostkasse" eller mobilsvar. På telefonene som jeg har hatt (nokia og ericsson) så er det slik at dersom du holder nede 1-tallet med en hviss varighet, så ringer den mobilsvar-nummeret ditt. Dersom du hadde lagt inn ditt eget nummer i stedet, så hadde den ringt til din telefon, og du sparer ca 8 relerer og en del plukk.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg overhodet ikke sikker men la gå:

 

Jeg tror tastene på mobiltelefoner og PC-tastaturer funker på kapasitiv måte. Dvs de lukker ikke noe galvanisk kontakt, men en kondensator som ligger under hver taste får betydelig økt kapasitet når noen trykker på tasten.

 

For loddeopplegget kan det bety at bare å lodde trådene under tastaturet kan se ut for telefonen at noen trykker på tasten dvs at tasten er trykket permanent.

 

Men som sagt: er ikke sikker på det.

Link to post
Share on other sites

Er dette for å få telefonen til å ringe til deg dersom det skjer noe? I så fall tror jeg at jeg har en enklere løsning, de fleste telefoner er utstyre med "talepostkasse" eller mobilsvar. På telefonene som jeg har hatt (nokia og ericsson) så er det slik at dersom du holder nede 1-tallet med en hviss varighet, så ringer den mobilsvar-nummeret ditt. Dersom du hadde lagt inn ditt eget nummer i stedet, så hadde den ringt til din telefon, og du sparer ca 8 relerer og en del plukk.

Du sier noe der. Kan spare mange releer med en slik løsning. Kan vi da gå ut fra at de fleste telefoner har en slik funksjon? Det ville forenklet det mye! Andreas: Liker ikke det du hentyder. Det ødelegger kjernen i hele opplegget. Noe som kan avkrefte eller bekrefte det Andreas antyder?
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg overhodet ikke sikker men la gå:

 

Jeg tror tastene på mobiltelefoner og PC-tastaturer funker på kapasitiv måte. Dvs de lukker ikke noe galvanisk kontakt, men en kondensator som ligger under hver taste får betydelig økt kapasitet når noen trykker på tasten.

Må tilstå at jeg aldri har plukket i stykker en mobiltelefon, men mye annet. Normalt er det benyttet såkalt ledende gummi under knappene. Disse fungere ved å danne galvanisk forbindelse mellom kontaktaktflater. Det er dette som benyttes i de fleste fjernkontroller til radio/TV (og DEFA bilalarm). Så det å lodde inne på tastaturet burde ikke by på problemer bortsett fra at kobberbanene er smale.

 

Lite hint: Om et tastaur av denne typen skal renses p.g.a. dårlig kontakt, ikke benytt sprit eller andre løsemidler da dette tørker ut den ledende gummien og fjerner lede-evnen. Bruk vann, fortrinnsvis destilert eller batterivann.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, Veldig spennende lesning dette  :smiley:

 

Tenkte bare jeg skulle slenge på et litet inspill ad knappene i tlf.

 

Jeg har (med og uten hell..... :seeya:) plukket fra hverandre det meste jeg har fått lov til...deriblant noen telefoner.

 

I noen tlf. nytter det ikke å lodde på de banene, men du kan bruke en "grafittlakk" for å reparere ødelagte baner. disse banene er ofte printet grafitt på kortet

 

Fåes kjøpt hos radio og tv repratører

 

Hvis en kan lakke en slik "tråd" over på et sted på kortet som man har festet en ledning, så skulle det være mulig å få kontakt når man lakker over kopperet til ledningen.

 

De telefonene jeg har "reparert", har hatt slike baner, og det har virket helt fint å bruke en ledning for å skape kontakt, ikke bare de "ledene gummi" knottene som er orginalt.

 

Så jeg tror i allefall at det er håp hvis en vil lodde/lakke noe selv.

Men det sikkert ikke likt inni alle disse telefonene heller.

 

 

Vel, dere har i allefall satt "griller i hodet" på denne karen  :seeya:

 

Lykke til..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

OK. Da er vi tilbake til utgangspunktet. :smiley: Satser på at så sant det går greit å få loddet på tråder for hver tast og dratt dette ut til rekkeklemmer, så burde de 10 tommeltottene klare resten. Ingen som har bedre forslag enn rele-ralemikk (Optionalt å benytte seg av 1-tast oppringning til mobilsvar)? Releer er vel ikke så dumt i og for seg. Man må bare får samlet tankene slik at logikken kan bygges opp via releer. Det begynner å bli mange år siden PLS'ens inntreden, men litt av barnelærdommen må da sitte ennå? Får tenke litt på det i morgen. I mellomtiden, kanskje noen inspirerte sjeler dukker opp med noen nye ideer etter en  :seeya: eller to?

Link to post
Share on other sites

Hei Baatdilla, har du ikke en kjenning som driver med finelektronik ??

Ville trodd det var lurere å brenne en "promm" til oppgaven.

Nope - dårlig med elektronikk guruer i omgangskretsen. Noe av målsettingen er å løse det så enkelt at hvermandsen kan fikse det selv. Tegning er laget for releløsning i dag. Siemens'en fikk være i fred for den var så bra at jeg tar den selv. Så det blir min gamle Ericsson som blir ofret for prosjektet. Det ser egentlig lovende ut. Åpnet Ericsson'en og testet hvordan denne reagerte på metallisk kontakt over tastaturflatene. Det gikk fint det. Slo den på og ringte nummer vha skrutrekker som ble satt rett på printet.
Link to post
Share on other sites

Hei.

Her var det mye artig å lese. Én vet litt, og en vet mye. De fleste typene av tastaturer er vel nevnt nå. Burde vel vite litt om det da jeg i flere år sto for utviklingen av Tandberg Data sine PC og teminaltastaturer. Ble kalt Norges "tastaturguru" (er veldig stolt av det). Men det er noe som ikke er kommet frem her. Og det er muligheten for å ødelegge mobilen bare ved å åpne den og ta på et eller annet punkt på kretskortet. Hørt om statisk elektrisitet? Etter et par skritt på et syntetisk teppe, og så en finger inn på en IC, - BANG, 10000volt inn på IC'en. Men vet en hva en gjør og bruker antistatisk matte på arbeidsbenken, forskriftsmesssig koblet til jord (via motstand), pluss armlenke, kan det gå bra, tilsynelatende. kretsen "blåses" ikke alltid umiddelbart. Den kan begynne å feile neste dag, eller etter et halvt år. Min konklusjon her er at skal en ha en alarm som er til å stole på, sender alarm når den skal/ikke sender falske alarmen, er det ikke bare å lodde på noen ledninger og releer sånn uten videre. Ferdigkjøpte alarmsystemer er ikke nødvendigvis så kompliserte, men er bygget på en korrekt måte (forhåpentligvis).

Lars H.

(nettopp kommet hjem etter

årets første båthelg, - med

problemer. Varmeapparatet

virket ikke. Feilen ble imidlertid

funnet etter en tid, vann i

bunnen av kannen for lampe-

oljen! OK nå.)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Men vet en hva en gjør og bruker antistatisk matte på arbeidsbenken, forskriftsmesssig koblet til jord (via motstand), pluss armlenke, kan det gå bra

Det er viktig det Lars nevner her. Derfor vil min anbefaling bli, hvis jeg ender opp med noe som fungerer og oppskriften blir postet her, at man overlater til noen som kan det å lodde på trådene, hvis man ikke er kyndig selv.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det eneste som vel trengs er noen pålitelige mekaniske finger som trykker en tast (lodde tråder til elektronikken under tastene har jeg i utgangspunkt liten tro på). Kan ikke de fleste mobiler programmeres at de ringer opp ved *et* tastetrykk? Noen som har en ide hva som kan brukes som finger?

 

I TILLEGG kan man jo gjøre det som beskrevet i toppen: koble strømforsyningen slik at mobilen ikke svarer dersom noe er i ustand.

Siden denne gsm-sporing dukket opp, tenke jeg også å tilføye noe her: som sagt har jeg liten tro på påliteligheten til en haug med ledninger og tilsvarende releer.

 

Men jeg husket en sak som jeg gjorde en gang med en lommekalkulator for å kunne bruke den til automatisk telling: jeg loddet en  mikro-reed-kontakt (kalles vels også tungekontakt hos www.elfa.se) over =-tastens kontakt. Denne kontakten kunne jeg betjene fra utsiden med en elektromagnet og på denne måten trykke =-tasken - og telle i så måte.

 

Nå er mobiltelefoner jo ganske trang på innsiden, men dersom en fant plass til en eller flere kontakter (de fåes i ganske liten størrelse) så ville denne løsningen ihvertfall bli adskillig mer pålitelig. Og hvis du vil kan du etterpå støpe mobilen inn i epoxi  :smiley: og du ville kunne betjene 'tasten' allikevel.

 

HVIS du finner plass til FLERE kontakter: husk da at de også må ha litt avstand fra hverandre slik at ikke alle sammen lukker samtidig når magneten slås på.

 

Noe for vinteren, kanskje......

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Dette var en livlig debatt, men jeg må si meg enig med en tidligere i tråden.

Hvorfor ikke samle alle som har lyst på alarm, og så sende en massebestilling.

Husk at de som selger elektronikk har bra fortjeneste, mye og gå på når det gjelder pris avslag. :smiley:

 

Jeg synes også det blir litt mye rallemikk med noe sjølproduserte greier.

Har man noe som er godkjent får man lavere forsikring også.

En to tre eller fire fem tusenlapper er ikke veldig dyrt for en alarm når man tenker på hvor mange tusenlapper en allerede har spandert på skuta.

 

Seatronic har noe som heter REDKNOWS men den koster veldig mye 8900,- er butikkpris! :smiley:

Dette er en liten GPS-GSM enhet som kontrollerer posisjon eller status på sensorer. Den kan fjernstyre andre enheter som alarm, belysning, pumper etc. Sytemet er en alt i ett løsning.

Hvilket innebærer at alt nødvendig utstyr er intregert i modulen. Kan også brukes til overvåkning av bil og motorsykkel. Om noen av sensorene utløses vil eieren bli oppringt på det telefonnummer som er innstilt og sender ut en SMS melding som et varsel. Eieren vil da via sensorutgangene få en tilbakemelding på hva som skjer. Eieren kan også ringe opp enheten ved og sende SMS og få greie på posisjon, fart, retning, og status til enhet.

 

Ericsson gm25 gsm900/1800

Astech g8 professional gps mottager

Redknows styringsenhet

 

Strømforbruk  20-200mA avhengig av konfigurasjon.

Temperaturområde -30 til +55 C

Størrelse 110x70x30 mm

Vekt 250 gram

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Har et Sikom anlegg på hytta som fungerer fint, her kan man styre alt fra mobilen, har kontantkort i anlegget, så jeg fyller på for kr. 150 pr. år. Kan styre varme, med frostsikring, slik at ovner går på ved 4 grader, og stopper ved 6 grader. Alarm med bevegelsessensor, kan koble til vannlekasje alarm og gass alarm, mitt går på 220v, men det kan fåes i 12 v.

Man blir også varslet ved strømfeil, flere kurser kan også styres. Det er et firma i trøndelag tror jeg, prisen må dere selv sjekke på www.sikom.no/

Mitt 220volt anlegg kom på ca.6000,- og 12volt kan man jo koble selv.

Går ut fra man kan oppnå rabatt hvis mange er lystne på noe slik.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fant helt tilfeldig denne GSM alarmen, http://www.haukka.dk/

 

Bilde

 

Lars H.  :santcheers:

 

Hei Lars

 

Haukka'en er montert i M/Y Ellen Marie.  Funker utmerket

Gir både innbrudds- og tekniske alarmer, samt muligheten til å styre to stk. 220V utganger

 

Du behøver ikke surfe helt til Danmark for denne.  ".no" i web adressen gir norsk leverandør.

 

Neste duppeditt nå blir denne:

http://www.nokia.no/phones/enhancements/ob...amera/index.php

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Neste duppeditt nå blir denne:

http://www.nokia.no/phones/enhancements/ob...amera/index.php

 

mvh

Hei har selv en GSM-Larm A55, som det er refert til i starten av tråden. Er stort sett fornøyd med denne. Hadde jeg visst bedre, hadde jeg nok ikke installert bevegelsessensor. Denne er kilden til de fleste feilalarmene. Enten ved at gardiner eller andre løse gjenstander beveger seg fra tilfeldige bølgeskvulp eller lav høstsol, som skinner direkte på sensoren.  Ville nok nå gått for mattesensor i cabin.

 

Det kameraet du referer til er interessant.  Ville nok ventet litt til man har funnet mer robuste løsninger for utendørs installasjon.  Ut fra tekniske data ser det ut som det egner seg best i fuktfire omgivelser, kanksje ikke helt ideelt i båt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei Arnstein

 

Ja, bevegelsessensorene har også lurt meg etpar ganger.  Mine er avhengige av en viss varmestråling visstnok, så de slår ikke ut på vanlige bevegelser uten at det er et menneske eller dyr i synsfeltet, men de har blitt lurt av sola ller solreflekser.  Har tre detektorer, hvorav den ene er plassert oppunder overhenget på akterdekket, og det er alltid denne som har gitt feil-alarmer, men det er kun to-tre ganger dette har skjedd, og hver gang har sola vært forklaringen.

 

Har fått mekket til et rele på den ene inngangen som gir meg alarm dersom noen napper ut landstrømmen på båten.  Det funker samtidig som en idiotsikker tyverialarm, for ingen kommer langt med skjøteledning tilkoplet til brygga :confused:

 

Kameraet får jeg plassere innendørs.  Der tror jeg det er tørt nok.  Prisen er vel et annet problem som nok er større, men kanskje julenissen kommer med noen kule pakker :santa:

 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei Arnstein

 

Ja, bevegelsessensorene har også lurt meg etpar ganger.  Mine er avhengige av en viss varmestråling visstnok.....

Ja, så klart.  Er ikke alltid like kjapp i huet.  Vil nok tro at boritmot alle bevegelsessensorer til dette bruk er IR-sensorer.  Så gardinteorien faller hermed bort.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...