Jump to content

GSM alarm til båt


Batdilla

Recommended Posts

IR var det, ja...

 

...men jeg sjekket den norske linken jeg refererte til.  (http://www.haukka.no)  Ser ikke ut til at den virker lenger, og hjemmesidene til NORSAT (http://www.norsat.no) som var/er norsk leverandør er også nede.  Noe er i gjære ser det ut til.

Kanskje de danske sidene allikevel er nærmest;  http://www.haukka.dk

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg driver stadig og snoker etter forskjellige alarminnretninger i ledige stunder. Er litt fasinert av å få mest mulig funksjonalitet for minst mulig pris. I dag dumpet jeg over en for meg helt ny sak som kan virke ganske så prisgunstig - Nokia Light. En plug-in som man plugger rett inn i visse Nokia modeller, og vips er man oppe og kjøre med en masse funksjoner. Ikke noe kobling eller mekking. Forutsatt at man har telefonen, er alt som trengs å klikke enheten inn i telefonen, og man er klar. Plug-in saken har innebygde sensorer for lyd, vibrasjoner og bevegelse. I tillegg virker det som man kan koble til også andre former for signaler inn til enheten. F.eks. en tråkkematte og/eller vanndetektor er aktuelt. Ingen ekstra strømforsyning trengs - den henter strøm fra telefonen. Enheten kan ringes opp og man kan avlytte området via den innebygde sensoren for lyd. Den varsler med SMS til opptil 3 forhåndsdefinerte numre. Enheten koster £99 (NKR 1123,-). En Nokia telefon som passer kan man plukke opp brukt fra f.eks. bruktmarkedet på hardware.no fra rundt 400,- i skrivende stund. Det eneste jeg savner hos denne, er utganger som man kan slå av og på fra egen telefon. Men man kan da ikke få alt heller for denne prisen. Hvis man har en kompatibel Nokia innen rekkevidde og kun trenger tilleggsenheten, synes jeg dette er et alternativ som bør vurderes. Ellers også for den saks skyld. Legger man til kostnaden for de ulike sensorene, er dette fremdeles konkurransedyktig mot andre løsninger selv om man må kjøpe en brukt mobil til anlegget. Og så portabel da gitt. Den er enkel å ta med seg og plassere andre steder. Hvis man skulle få behov for å overvåke noe annet noen dager. Eller om vinteren hvis båten står i opplag på land, kan man alltids bruke denne et annet sted. Babysitter er en mulighet. Jeg må innrømme at jeg var på nippet til å bestille en slik en, men så kom jeg på at jeg har allerede anskaffet komponenter til alarmanlegg :headbang:...

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

OK - et forslag til før jeg setter tennene i brødskiva: Hva med å få satt noen studenter på prosjektet? Enten fra en Ingeniørhøyskole eller NTNU? Kunne jo vært et fint prosjket det, samtidig som vi får utviklet en ferdig løsning?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Litt artig at du nevner det.. Jeg er student og driver og pusler med å lage en GSM alarm til leiligheten og båten min...

Min skal bruke sony ericsson telefon som sender beskjeder og en mikrocontroller som styrer alt sammen.

Telefonen trenger ikke være spesialdesignet for min konstruksjon foresten.

 

Kan også lage en versjon for Nokia telefoner, om jeg finner AT kommandoene til Nokia.

(Fungerer helt sikkert med andre telefoner og.. Når det virker med en telefon er det lett å modifisere et program til å funke med andre telefoner og skulle jeg tro... )

 

Det eneste man trenger er informasjon om hvilke AT kommandoer man trenger for å kommunisere serielt med telefonen, og selvfølgelig må man vite hvilke pinner som er Tx og Rx (Transmit & Recieve).

Jeg kommer i første omgang til å kommunisere ved hjelp av telnet som finnes på alle windows maskiner.

Når jeg har skjønt hvordan de kommandoene som er viktige for meg fungerer kommer jeg til å programmere en mikrokontroller som skal styre sensorene.

 

Jeg har tro på at dette skal fungere bra.

 

 

John-Ove

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt, John-Ove. Som du kanskje så, er innlegget mitt som du refererte til nærmere 2,5 år gammelt. Mye vann har rent i Mjøsa siden da. I mellomtiden har jeg kommet over Anti-Lump som jeg har blitt helt fortapt i. Den har nok mange likheter med det du tenker på. Også Anti-Lump programmeres via et Telnet program. Dessverre har jeg ikke hatt tid til å koble opp Anti-Lumpen min ennå (For mange prosjekter), så jeg har lite å dele rundt denne foreløpig. Annet enn at den virker veldig fleksibel og gir veldig mye for pengene. Med høy brukerterskel. Hvis du ikke absolutt vil gjøre alt selv fra scratch, tror jeg du vil kunne bli veldig fornøyd med en Anti-Lump enhet. Nytt nå er også at den snakker sammen med GPS'er så man kan få posisjonering også.

Link to post
Share on other sites

Nytt nå er også at den snakker sammen med GPS'er så man kan få posisjonering også.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe.. må innrømme at jeg ikke leste så nøye over datoene nei.. men uansett om noen er interessert i å lage selv så kan de få tips og hjelp av meg senere.

 

GPS er heller ikke noe problem ved hjelp av en mikrokontroller. En GPS sender egentlig bare ut en tekststreng med informasjon. Ut i fra den strengen kan man finne ut hvor mange satelitter den er tilkoplet, og informasjonen om hvor den befinner seg... Dette brukte vi i et tidligere prosjekt på skolen i forrige semester. Så må vel innrømme at jeg har tenkt på det men det blir nok ikke i første omgang.

Må vel lære å krype før jeg kan begynne å løpe :rolleyes:

 

Men uansett så gjør jeg dette for det er den beste måten å lære på.. hehe

Link to post
Share on other sites

...men uansett om noen er interessert i å lage selv så kan de få tips og hjelp av meg senere.

Flott! Uansett er prosjektet ditt interessant. Selv så har jeg samlet på meg en drøss med mob'er med tanke på div alarmprosjekter, så kan du komme opp med noe som er så enkelt at hvermandsen kan klare det, er ihvertfall jeg interessert. Kanskje du til og med kunne tenke deg å lage noen på bestilling? Kan vi håpe på rapport i forumet etter hvert som prosjektet fremskrider? Du har sikkert sett at mange har opprettet egne tråder for diverse prosjekter de holder på med. HiTech faktoren i forumet er såpass høy at jeg tror mange ville lese en slik selvbyggertråd om GSM alarm med stor interesse.
Link to post
Share on other sites

Jeg har montert A55 på hytta. Har koplet til to magnetkontakter og fire IR-sensorer, samt en kurs som slås på ved å bruke av telefonen (slår på varme i hytta). Jeg er meget fornøyd med den. Den kan koples til GSM og vil da på forspørsel (SMS) gi tilbake posisjon. Magnetbrytere kan f.eks brukes til nivåbryter for bunnvann. Den sender også alarm om batterispenning blir for lav. Syns det er et godt kjøp selv om det totalt kom på ca kr 8.000.

 

Vær oppmerksom på at Tele2's SIM-kort ikke kan brukes. Det mangler en del funksjoner. Jeg tegnet abonnement i Chess, og det funker bra.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Om du ønsker kan du ringe til service ingeniøren hos produsenten. Han er veldig hjelpsom og kan fortelle deg alt om A55. Han er fortrinnsvis til for å hjelpe forhandlere, men kan gi deg alle svar du måtte ønske +46702184760. Ikke fortell at du fikk nummeret av meg om han spør. Holars AS er importør til Norge og kan gi deg navnet på nærmeste forhandler.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Tar fram denne igjen:

 

Har i lang tid ønsket meg et enkelt og billig GSM system som kan gi meg et varsel i forb. med opplag i boblehavn om vinteren. Jeg har behov for følgende funksjoner:

 

1. Sende alarm dersom mye vann i kjølsvinet

2. Sende alarm dersom landstrømmen blir borte

Link to post
Share on other sites

1. Sende alarm dersom mye vann i kjølsvinet

2. Sende alarm dersom landstrømmen blir borte

Dette kan du få til med GSM alarmen fra Clas Ohlson.

Den har to separate inputs ( f.eks. vann + innbrudd), hver av dem kan programmeres til å generere en selvvalgt SMS-melding.

I tillegg kan den konfigureres til å gi SMS-alarm dersom strømforsyningen via 220V forsvinner.

(Den går da på backup fra båtens batteri.)

Link to post
Share on other sites

Tar fram denne igjen:

 

Har i lang tid ønsket meg et enkelt og billig GSM system som kan gi meg et varsel i forb. med opplag i boblehavn om vinteren. Jeg har behov for følgende funksjoner:

 

1. Sende alarm dersom mye vann i kjølsvinet

2. Sende alarm dersom landstrømmen blir borte

<{POST_SNAPBACK}>

Se mitt innlegg 52 i denne tråden. Hvis du kan ta til takke med samme melding, uansett hvem av alarminngangene som er trigget, finner du vel ikke noe enklere/rimeligere enn det jeg har tipset om i nevnte innlegg.
Link to post
Share on other sites

Se mitt innlegg 52 i denne tråden. Hvis du kan ta til takke med samme melding, uansett hvem av alarminngangene som er trigget, finner du vel ikke noe enklere/rimeligere enn det jeg har tipset om i nevnte innlegg.

Har sett på den, og den ser grei nok ut mhp GSM delen. Det jeg ikke har klart å fortså er hvordan man kobler inn eksterne sensorer på denne.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...