Jump to content

Historien om et anker.


Suzuki

Recommended Posts

Er akkurat hjemme, etter en begivenhetsrik tur til Koster. Tøfla utover på fredagen, i sørvesten, og ankom Eknäs omlag 1200. Det var mye båter i havna, og eneste plass var på Nordsiden av moloen. Det var spådd dreining av vind, til nordlig bris 3-6ms, så vi la ut masse ankergods, og kjørte Bruce kopien godt ned.

 

Etter en hyggelig kveld, med god mat, snakking med venner osv, gikk vi til ro omlag 2230. Det var da fullt på moloen, på begge sider.

 

0430 våkner vi av at vinden har dratt seg på. Kraftig. Jeg sover forholdsvis godt, fordi jeg vet at ankeret mitt sitter. Jeg har tross alt lagt det ut selv. :rolleyes:

 

Naboen er ikke like heldig, og har bestemt seg for å gå. Han har da sitt fine SKÅLANKER kort avstand fra brygga, og ankeret gir selvfølgelig etter når han forsøker dra seg ut, med den fine ankervinsjen sin. Skålankere er tross alt best egnet til daumann. Resultatet er at han klarer å vikle ankeret sitt inn i mitt, og med litt forover - bakoverkjøring for motor, klarer han kunststykket å presse oss 90 grader rundt, og inn i moloen så glassfiberen drysser. Hjelp kommer løpende, og forsøker å fendre av, men båten er for lav, så den går innunder brygga. Kun den største blåsa jeg har, duger. Takk sendes Sigurd !

 

Imidlertid er fribordet mitt lavt, og "brygga" høy, så eneste stedet å fendre av, er mot rekkenettet. Etter litt jobbing, får vi i fellesskap snudd båten min, startet opp, og dratt meg ut på ankeret, hvorpå vi forlater åstedet, shaken but not sunk..

 

 

Resultat.

4 eller 5 deformerte rekkestøtter

2 rekkestøttefester er løsnet fra glassfiberen

Pulpit foran er deformert og røsket løs fra skroget

BB side bak er skrapet rein for gelcoat, samt gelcoatskader på akterspeil.

 

Hvis du med snekka som var implisert leser dette, stiller du med det skålankerdriten din en gang til, nektes du plass ved siden av meg. En original 10 kg Bruce, koster vel omlag 50% av de skadene du påførte meg, din nisse !

 

PS; dessuten blir det dugnad på havna neste helg, da Jokeren trenger litt " fix" etter helgas tur.... :rolleyes:

 

Ellers skjedde det lite, unger satte jolla vår i drift, men bortsett fra at Joelle nesten klarte å kremere svineschnitzelen, grunnet "nok" grillkøl, var alt som det skulle.

 

Idag våkna vi forresten med en RaV43 2 meter fra hekken vår, så ankringens kunst er nok ikke så enkel... :smiley:

 

Fint vær, fin steming & fin tur. Til helga blir det nok reperasjoner. Igjen.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki, min gode mann, saksøk den tullingen og få erstatning for påførte skader og tort og smerte og sjeleleg liding. Slik galskap med ankring hører jo ingen steder hjemme. For ikke å snakke om at det går jo an å be om hjelp når man skal ut av en trengt situasjon ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

PS - føreren av snekka, med ankeret fra helvete, dro sin kos såsnart han var klar av oss. Og overlot meg hele gleden av å se min båt bli most i molobrygga på ubestemt tid.

 

Bra Jokeren er bygd på en tid de skjønte forskjell på glassfiberlaminat og GLASSFIBERLAMINAT :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

OK Suzuki, skålanker er no dritt. der er jeg enig.

Han med snekka skulle hjelpt til hvis han kunne.

Eller spurt om hjelp før situasjonen kom ut av kontroll.

Men når kaoset er totalt så er det lett å miste hue skamme seg over hva man har forårsaket og stikke av i en F.. fart.

 

Men det jeg lurer mest på er: Hva i allverden gjorde du på nordsiden av kaia????????????????????????

 

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6637

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ellers skjedde det lite, unger satte jolla vår i drift, men bortsett fra at Joelle nesten klarte å kremere svineschnitzelen, grunnet "nok" grillkøl, var alt som det skulle.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol:

Så det var kullet og ikke kocken som kremerte schnitzeln din :wink:

 

Tenkte på samme gang svare på spørsmålet som Mariell stiller.

Nordsiden av moloen er ett helt kurant sted og legge seg forutsatt att vinden ikke kommer rett in fra nord. Det er brygge som man kan legge til ved forutsatt att man da har anker i hekken.

 

Ofte=oftest er det helt fullt på innsiden av moloen og da er det et ok alternativ, hvis man ikke vil ligge som oss i helga.

Seks båter utenpå hverandre.

Link to post
Share on other sites

Man kan gjerne spørre om hva jeg gjorde på norsiden av moloen. Har liggi der mange ganger, men det er første gangen jeg har hatt en uvitende ignorant med skålanker til nabo. Det jeg lurer på, er hva i all verden får folk til å kjøpe så dårlige ankere ? :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Man kan gjerne spørre om hva jeg gjorde på norsiden av moloen. Har liggi der mange ganger, men det er første gangen jeg har hatt en uvitende ignorant med skålanker til nabo. Det jeg lurer på, er hva i all verden får folk til  å kjøpe så dårlige ankere ?  :smiley:

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har kun liggi ved Eknes 2 ganger og og da ved kai syd for moloen. Begge gangene har det blåst opp fra nord på natta.

Resultat: En eller flere som har liggi nord på moloen har mistet feste (med eller uten skålanker). og kaoset er igang. blir lett en dominoeffekt når båtene ligger fender til fender.

 

En annen ting. Har det blitt noen oppgradering av Kyrkosund? Var snakk om at de skulle bygge ut kaianlegget der ifjor.

Liker meg bedre der enn på Eknes.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Suzuki, min gode mann, saksøk den tullingen og få erstatning for påførte skader og tort og smerte og sjeleleg liding.  Slik galskap med ankring hører jo ingen steder hjemme.  For ikke å snakke om at det går jo an å be om hjelp når man skal ut av en trengt situasjon ...

<{POST_SNAPBACK}>

Ettersom dette var en uforutsett hendelse så er det jo slik på sjøen at man ikke er ansvarlig for skader på annen manns båt. Husk Skipper Worse, på sjøen gjelder egne regler! :wink: Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi tillbake i den gammle diskusjonen om ansvar til sjøss igjen.

 

Er det uforutsett?

Ankre på Nord siden av moloen med ett skålanker.

Ikke høre på værmeldinga der det ble meldt Nordlig vind upp til kuling i byene.

 

Nei i mine øyner så er dette ett ansvars brudd fra den som legger seg til på den måten. Det er absolut ikke noen problemer og ligge på Nordsiden men da forutsatt att man har ett skikkeligt anker med en god del meter kjetting.

Da er det ansvarligt.

Men med ett skålanker? Nei trur ikke det.......

Link to post
Share on other sites

Dette her var da fryktelig leit Suzuki.

 

Jeg har ligget et par ganger på Ekenes og aldri opplevd dette. Takk for tipset om at man definitivt ikke bør ligge på Nordsiden av moloen. Forå vite helt sikkerhet hva man skal unngå kan Suzuki kanskje vise hvor du lå?

Bilde

 

Du bør nok ha en kniv også. Mange av oss som er så snobbete at vi har ankervinsj har blytau.

 

Det jeg lurer på, er hva i all verden får folk til  å kjøpe så dårlige ankere ?  :smiley:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje det er først nå han oppdaget hvor dårlig skålankeret var? Kan hende det var helt nytt? Jeg har hatt - og skal aldri mer ha - skålanker.

 

Men han rusa nok baugthrusteren sin så godt han kunne.

<{POST_SNAPBACK}>

OK - er du av de som synes at alle som har båt bør klare seg uten slike hjelpemider? Bedre at man kolliderer enn at man bruker de hjelpemidler man har til rådighet? Eller er det bare misunnelsen som slår hardt til her :wink: ? For min del må folk bruke trustere både foran og bak - eller ikke bruke trustere - så lenge de har kontroll over båten sin. Jeg tillater meg å bruke baugpropellen ganske mye jeg - for det gjør at jeg føler meg tryggere og har bedre kontroll over båten. Men det er sikkert fordi jeg er dårlig til å kjøre båt i utgangspunktet at jeg trenger slikt. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje det er først nå han oppdaget hvor dårlig skålankeret var? Kan hende det var helt nytt? Jeg har hatt - og skal aldri mer ha - skålanker.

skålankera er til salgs, og vil derfor bli kjøpt & brukt (omtrent som teak, hehe)

med mer eller mindre hell.

 

å bare dra sin kos etter å ha forårsaket kaos finnes det imidletid få unnskyldinger

for...

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette her var da fryktelig leit Suzuki.

For min del må folk bruke trustere både foran og bak - eller ikke bruke trustere - så lenge de har kontroll over båten sin. Jeg tillater meg å bruke baugpropellen ganske mye jeg - for det gjør at jeg føler meg tryggere og har bedre kontroll over båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Så enig, så enig... :yesnod:

 

Noen båter har sidepropeller andre har ikke. Har man god kontroll uten disse er det greit, hvis ikke; er sidepropeller et flott hjelpemiddel og bør selvsagt brukes, både m.h.t. egen og andres båt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ettersom dette var en uforutsett hendelse så er det jo slik på sjøen at man ikke er ansvarlig for skader på annen manns båt. Husk Skipper Worse, på sjøen gjelder egne regler!  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol::lol:

Men var det god sjømannskap å dregge opp på den måten ? Muligens når han ankret for ei godværsnatt så var det ok. Men så blåste det uventet opp, og det hadde han ikke tatt høyde for kan det virke som. Hvor mye skyld skålankermannen har,det må noen med større hode enn meg tenke ut.

Link to post
Share on other sites

Her er historien om dreggen min......Hadde en kjempetur i går, og hadde med alle de tre små ungene ut på de sju hav. Lå fint til land hele dagen med grilling, bading og vi nøt båtlivet. Da vi skulle komme oss hjem, litt for sent for de to minste. Så satt dreggen bom fast. :headbang: Motsatt problem. Fikk ikke rikka den, og båten gikk nedover isteden for at dreggen gikk oppover. Prøvde alle muligheter. Helt inntil land, langt ute på alle kanter. Unga var enda trøttere og barnehyl kunne høres. Enden på visa ble kniv og en dregg i manko. Fikk kutta rett over kjettingen så intet tau blir problem for andre. Har noen noe tips unntatt dykkermaske??

Redigert av dms (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med respekt å melde, Suzuki, denne konklusjonen i forhold til skålankeret går jeg ikke med på. Selv har jeg (blant flere ankere) skålanker. På Ekenäs har jeg ligget mye (som andre steder på Koster). Den type bunn som er på nordsiden er vel nettopp den type bunn som er best egnet for skålanker. Så sent som i sensommer lå jeg på nordsiden, og kl. 01:00 fikk vi meeeget kraftig vind på kort varsel, og samtlige båter, unntatt to, slapp og måtte flytte seg. Jeg var en av de to som lå igjen (men flyttet også til slutt eter innstendig oppfordring fra flere av de andre som måtte gå).

 

Nei, jeg tror ikke episoden du sikter til har skålankeret som dreggtype som årsak. For det første så slapp den ikke, båten gikk jo frivillig - og det var jo i det steget alt feilet. Ting tyder vel mer på at dreggen har ligget for nær (slik du antyder). At den slapp i dette tilfellet (når båten gikk) skyldes vel da enten nettopp denne avstanden, eller at dreggen er for liten, eller at den har for liten tyngde (les: kjetting) på enden. Eller en kombinasjon av disse. Hovedproblemet slik du beskriver sitasjonen kan da umulig ligge i ankeret, men snarere i bruken av dette og mangel på sjømannskap utvist i etterkant.

 

Vet det er diskutert mye rundt anker her på forumet, så jeg skal ikke ta den balllen opp igjen. Men konklusjonen din om å "skyte" på skålankeret er for lettvint, ja nesten tøvete. Og "tonen" er alt annet enn hva jeg synes vi båtfolk skal ha oss i mellom (ref. "...Hvis du med snekka som var implisert leser dette, stiller du med det skålankerdriten din en gang til, nektes du plass ved siden av meg. En original 10 kg Bruce, koster vel omlag 50% av de skadene du påførte meg, din nisse !....", og "....Neste gang jeg ser et skålanker, vil dette bli fjernet med følgende medbragt verktøy...").

 

Håper jeg får beholde skålankeret mitt selv om den eneste ledige plassen på Koster neste gang er ved siden av deg....

 

Hilsen Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser nok ikke noen annen råd en dykkermaske.

Men jeg vet hvordan jeg får opp slike paraplydregger (som sitter noe j--- selv om de, etter sigende, er uegnet til å ankre med).

Jeg fester det på baugen med godt med tau ute, og så er det full fart akterover.

Da skjer ett av to, enten løsner det, eller så ryker bendslinga og dreggen får alt draget i bunn og løsner allikevel. Gjelder steinbånn.

Sitter det på sølebunn, er jeg så heldig å være satt opp med genoawinch.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

:lol:  :lol:

Men var det god sjømannskap å dregge opp på den måten ? Muligens når han ankret for ei godværsnatt så var det ok. Men så blåste det uventet opp, og det hadde han ikke tatt høyde for kan det virke som. Hvor mye skyld skålankermannen har,det må noen med større hode enn meg tenke ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja si det. Om oppførselen var forsvarlig eller ikke får nesten Suzuki som opplevde dette vurdere.

 

Jeg synes oppførselen hørtes helt forkastelig ut, ihvertfall at han dro fra stedet uten å hjelpe til.. Meldingen til SkipperWorse om at man ikke er ansvarlig for skader på annen manns båt var selvfølgelig ironisk ment, etter utallige diskusjoner om dette tidligere. Hvis det var jeg som hadde forårsaket noe sånt så hadde Suzuki uten oppfordring fått overlevert både hjelp på stedet, unnskyldning og klekkelig erstatning for skadene! Idiotiske regler må vike for folkeskikk i slike tilfeller, er nå min mening! :yesnod:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...