Jump to content

Østre Bolærne - innseiling


bliss X

Recommended Posts

Er det langs den røde streken du har tenkt å gå? Isåfall så er det helt uproblematisk. Du kan også gå mellom Kultane og øya merket Si. Eller du kan gå inn fra nord mellom Østre og Midtre Bolærne. Har

bare gått der engang og såvidt jeg husker er det plenty vann for deg der,selv med dyp kjøl .

Link to post
Share on other sites

det er helt uproblematisk å gjøre som Thor sier, jeg går alltid mellom kultane og si, men husk å holde deg i midten av leden. Men hvis du kommer utaskjærs fra og det er fint vær kan du vel gå forbi østre bolærne og inn den veien, det er også fin(les lett innseiling), fra den siden....

 

Starter du ferien nå Lasse? Eller er det bare en helgetur som ligger på kartbordet?

 

Uansett er dette en fin øy, som anbefales å besøke. Føler meg litt stolt over at øya ble vår, da vi var med å demonstrerte i fjor og vi var også med på Bolernes dag i fjor. Det var en kjempefin kveld med bla. Odd Børretzen og Lars Martin Myhre og med kjempe vær som kulisse, kunne dette ikke blitt bedre.

 

God tur!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Uansett er dette en fin øy, som anbefales å besøke.

God tur!

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bare hålla med Fernanda, kjfin ö o havn, jag var der i Lördags ! :smiley:

 

her er Sikre ruter til Bolærne

 

(ferjan gick hem Seilingsled 2: Kongshavnsundet, vilket jag tror er den lettaste vegen om man kommer

fra nord 4-7m ! )

 

Ta det rolig, og husk: ”Liten fart, liten skade”,

Det tas forbehold om feil. All seiling skjer på eget ansvar. :smiley:

 

Bilde

 

http://www.bolerne.no/om.asp

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Driftsorganisasjonen for Østre Bolæren har laget sitt eget kart.

Tror ikke jeg ville navigert etter det ihvertfall.

<{POST_SNAPBACK}>

Greit at det ikke er noe å navigere etter, men burde de ikke iallefall ha plassert det med Nord opp på arket?

 

Tror det er det første kartet jeg har sett med Nord ned.

 

Satt her og lurte i ett par sekunder på om havna var Nord øst plasert på øya. fikk liksom ikke det helt til å stemme.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det langs den røde streken du har tenkt å gå? Isåfall så er det helt uproblematisk. Du kan også gå mellom Kultane og øya merket Si. Eller du kan gå inn fra nord mellom Østre og Midtre Bolærne. Har

bare gått der engang og såvidt jeg husker er det plenty vann for deg der,selv med dyp kjøl .

<{POST_SNAPBACK}>

Egen erfaring er at mellom Østre og Mellom går det fint. På søndag traff jeg en uheldig kar som hadde gått mellom Kultane og Si og endte opp med propellhavari og måtte hentes av redningsskøyta.

 

Bøyer meg i støvet for dere som er lommekjent men velger å "safe" ved enten å følge Lasses røde strek eller gå nevnte vei. Har sett masse seilbåter gå mellom Østre og Mellom med sikker margin.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Egen erfaring er at mellom Østre og Mellom går det fint. På søndag traff jeg en uheldig kar som hadde gått mellom Kultane og Si og endte opp med propellhavari og måtte hentes av redningsskøyta.

Jeg så den Master820'n bli heist på land på Vallø.....hele rorjernet var slått tvers av :cryin:

Har sett flere som har gått på der (lurer på om ikke det er der den båten med Carl og Eli Hagen gikk på i fjor :lol: )

 

Når jeg var på Bolærne for første gang i fjor så fortalte han som var "oppsynsmann" at det gikk greit ut mellom Kultane og Si, bare man holdt seg midt mellom de to små skjærene, og jeg har kjørt gjennom mange ganger siden det. Etter å ha sett den Scand 29'en som gikk på (og ble berget av et Baatplassen medlem :flag: ) så dro jeg ut i jolla og kikket der........og det er helt rått hvor langt ut den grunna går. Trikset er å gå på linje med sørspissen av moloen og den lille øya mellom Si og Kultane.

 

Det som er fort gjort hvis man ikke følger med er å komme for langt nord (solgangsbrisen driver deg litt nord etc) også smeller man på spissen av grunna (se kartet).

Bilde

 

Faktum er at etter å ha sjekket noen logger i Tiki'en min så ser jeg at det bare er flaks jeg ikke har gått på selv der, har vært farlig nær... :puke:

 

Inttil det evt kommer noe merking, så vil jeg mane alle som ikke er kjent til forsiktighet...... :sailing:

 

BTW: Utmerket link Gunga Din! Siden denne tråden sikkert dør ut etterhvert så skal jeg overføre noe av disse viktige informasjonene til Ø.Bolærne postingen i havneforum

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av tråden, men er det bare Østre Bolærne som er frigitt? Leter på nettet uten å finne særlig info. om dette. Finnes det kart hvor de nye friområdene er avmerket?

Hei.

 

Jeg er ikke sikker på offisiell status, men Vestre Bolærne er lagt ut for salg. Og Nøtterøy kommune vurdere kjøp. Link til sak hos tb.no

 

Mellom Bolærne kjøpte Nøtterøy kommune i fjor sammen med 40 andre øyer. Problemet på Mellom Bolærne skal være at rådyrbestanden har ført til at det er mye flått der. Link til sak hos tb.no

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Finner ikke noe mer presist enn det dere kommer med, omtrent det samme står i denne artikkelen fra Oslofjordens Friluftsråd: Mellom Bolærne samt 40 øyer og skjær tilgjengelig. Er litt forundret over at det ikke finnes mer detaljert oversikt over friområdene. Som kuriositet kan nevnes at på sidene til "Turistkontoret Tønsberg Regionen" er Bolærne fortsatt militært område med ilandstigning forbudt! (under Naturopplevelser - Øy)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Med unntak av noen få områder på Østre Bolærne og noen øyer som er merket som fuglereservat på kartet så er mesteparten av øyene i "Bolærne området" utmark og dermed fritt tilgjengelig for allmennheten, Friluftloven gjelder. Det er ikke nødvendig at et område er regulert til friområde for at du skal kunne bruke det.

 

En telefon til Nøtterøy kommune vil nok avklare eventuelle uklarheter.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hei,

 

Vi har tenkt oss tilbake til Bolærne, etter 6 års fravær :-)

 

Leser her om noen slemme skjær, men vet at noen nye sjømerker kom opp i 2009-2010, eller deromkring, på Kultane.

 

Hvilken rute bør vi velge for å komme til "Fint her ?"

 

Rute 1 kjørte jeg sist gang, men tror jeg kanskje hadde litt flaks.

 

Rute 2 virker grei, ifølge tips her, men føler kanskje for å "safe" litt med å ta 3'eren etterhvert ?

 

Og sist, men ikke minst, er "Fint her" en brukbar overnattingsplass i pinsen ? Været er jo meldt meget bra, og lite vind. Vi ankrer uansett hardt opp, i tilfelle solgangsbrisen blir kraftig.

 

Vi drar ned på lørdag, så håper noen kan tipse oss litt om dette.

 

Vi har/hadde vel opprinnelig tenkt oss til Ildverket, men anser muligheten for å finne ledig plass denne pinsen som vanskeligere enn å vinnne topp gevinst i lotto.

 

Bilde fra Kystverkets sider for sjøkart :

 

innseiling_bolaerne.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vi går alltid inn sundet mellom Østre og Midtre Bolæren (bare ligg unna grunnen på BB side rett utenfor innløpet til sundet!). Vel ute av sundet fortsetter vi pent og rolig mellom de nye stakene og landet på Østre - med et øye på plotteren/kartet - helt frem til gjestehavna. Har aldri hatt noen "nestenulykker" her.

 

Det er vel fare for at det blir en del båter i gjestehavna, men hvis været blir som spådd, så går det jo an å legge seg nesten hvor som helst.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker å følge kurs "1" NV-over, så har jeg aldri prøvd meg langs land den veien. Hvis du skal til "Fint her"-merket, så ser jeg ikke noe problemer med det, men har ikke prøvd å gå til land her. Et annet alternativ er jo gjestehavna på Vestre (i sundet mellom Midtre og Vestre). Trivelig havn, men adskillig mindre enn gjestehavna på Østre. Dere kan jo ha flaks og finne plass der. I så fall er det greit å gå inn NØ-fra i sundet mellom Midtre og Vestre Bolæren (Jensesundet?). Her i sundet er det også litt grunner hist og pist, men ikke noe problem så lenge dere følger med på kartet.

 

Det hadde jo vært moro å tatt nyskuta deres i nærmere øyesyn (og kanskje særlig hvis vi kunne fått påført dere noen mimretanker om "den herlige tida da vi hadde Nidelv 28"..) :smiley: Når det gjelder pinseutflukten vår, så har vi imidlertid noen "halvveisavtaler", som gjør at vi nok blir værende i Hvalerområdet i helga.

Link to post
Share on other sites

Så lenge det blir nogenlunde fredelig på natten, så sover vi godt :-) Båtene legger vi som regel et sunt stykke fra land, nettopp med tanke på passerende trafikk.

 

Jeg har intet ønske om å bli medlem i tulipanklubben, men føler faren er overhengende, da vi har gått fra hæljern til åpne propeller :-(

 

Satser muligens på å komme inn fra utsiden, i sundet mellom- og østre Bolærne. Skulle gå bra da. Alternativet ellers blir langs med Nøtterøy og kurs 2+3.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke gå til Vestre Bolærne?

http://www.havneguiden.no/id/29069?havn=1076http://www.havneguiden.no/id/29069?havn=1076

Vi lå der for 2 år siden og kan anbefale det. Det er ingen havneavgift, det er rolige forhold og ikke så masete som på Østre. De har en koselig liten restaurant – og er dere heldige har den åpen

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Kan vi da følge kurs "1", til vi finner et høvelig sted å ligge tror du ?

 

Det går fint å gå her, det er satt opp flere staker, du skal holde deg mellom land og stakene.

På sydsiden av midtre Bolærne ligger det ofte båter i finvær.

 

Der du har merket "fint her" ville jeg ikke ligget. Mener å huske at flybåten (ferja) også går her og den lager litt mer bølger enn andre.

Link to post
Share on other sites

Vi havnet, som Ally nevner, på sydenden av midtre bolærne, innen synsvidde for mastene i gjestehavnen og rekkevidde for å kjøpe is til barna :-)

 

Ble litt bekymret den ene formiddagen da en annen båt litt nærmere sundet mellom østre og midtre hadde greid å få dreggen i en kabel som lå i sjøen. Vi hadde sett at det kom opp et rør på stranden like ved oss dagen i forveien.

 

Vi var litt bekymret for det gode ankerfestet vi etterhvert hadde funnet, om det kunne være samme kabel, men det var det heldigvis ikke.

 

Noen som kjenner til denne kabelen, og hvorfor den ikke er merket ?

 

Ellers var det nydelige plasser der, og flere båter lå bortetter fjellet. Veldig greit å komme dit. Mellom stakene og land var det godt med vann under kjølen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...