Jump to content

Tiltak for bedret ventilasjon


Sebaldus

Recommended Posts

Siden jeg bor i båten for tiden melder deg seg behov litt bedret ventilasjon. Har pr i dag kun en slik vanlig, passiv ventilator i taket. Har bra med luker, men i regn og vind er det jo ikke så greit å ha disse på gløtt.

 

Tenker derfor på å bytte ut den passive ventilen i taket med en slik vindroterende ventilator som man ser på fiskebåter og yrkesbåter. Maritim har en slik til ca kr 2000. Noen som vet om denne er verdt pengene, om den kan skaffes billigere andre steder og ikke minst om den støyer?

 

Den passive vanlige ventilen tenkte jeg flytte frem til forpiggen. Her det helt klart enkleste å sette denne i glasset i takluken. Noen som vet hvordan jeg må gå frem for å kutte i dette glasset uten at det sprekket?

Link to post
Share on other sites

På mine to siste båter har jeg installert denne: (du får unnskylde dårlig bilde og møkkete båt)

 

Bilde

 

Solcelledreven Nicrovent med NiCad batteri. Går døgnet rundt. Har to stk, en over kartbordet og en over byssa. Du kan velge om den skal blåse inn eller suge ut.

Så langt har jeg bare gode erfaringer med dem. Andre vil sikkert komme ilende til og kalle dem noe dritt.

Har i tillegg en Electroluxventilator i forpiggen som skal byttes ut med en Nicrovent uten NiCad.

Obs, må være Nicrovent. Solarvent ser omtrent likedan ut, men varer bare noen år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som har en roterende sak som er totalt lydløs. Jeg har tidligere hatt erfaring med en solcelledrevet sak, men den bråkte noe aldeles grusomt med en gang solen begynte å skinne på den. Litt irriterende en tidlig morgen. Krapyl har ganske sikkert et poeng med at merket du velger er svært viktig for resultatet.

 

Man får jo hva man betaler for, men min kompis har ingen negative erfaringer med den roterende.

 

God sommer og lykke til med valg av ventilator.

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Kraven til Nicroventen er litt mindre enn den på Electroluxen, men falsen dekker godt slik at det blir tett. Kraven sitter der fordi Nicroventen kan lett fjernes og hullet blendes med medfølgende lokk. Du kan også sette i en stuss for å blåse tørr luft inn i båten.

Kjøpte mine på "rea" hos Hjertmans i Gbg, og en hyggelig kar fra distriktet tok de med til meg. Tror jeg betalte 1000.- for begge.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn svergen "proffene" til disse som er vinddrevet. Har alltid en følelse av at det er lurt å se til yrkesbåtene når man skal velge utstyr ombord. Duger disse solcelledrevne om vinteren? Har ellers liggende noen støysvake papst pc vifter. Kanskje jeg bare skulle sette disse inn i eksisterende ventilatorer?

 

Noen som vet om det er trygt å skjære i takluken av glass for å sette inn ventil der?

Link to post
Share on other sites

. Hvordan er Nicrovent med tanke på støy?

 

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Monterte en Nicrovent i båten for et par år siden, i taket over toalettrommet. Som krapyl skriver, går den døgnet rundt. Har merket vesentlig forskjell på inneklimaet i båten. Ingen innestengt luft når lukene åpnes før helgeturen. Det er faktisk veldig deilig!! Ventilen trekker luften ut (som det er skrevet er dette valgfritt). Det er luftspalte fra toalettet til salongen. Fra salongen og ut har jeg en passiv ventil. Dette gjør at Nicroventen uavbrutt suger luft utenfra gjennom den passive ventilen, tar med seg toalett-luften (med lukt og fuktighet) og gir god frisk luft i båten....hele tiden uavbrutt.

 

Så til sitatet mht til støy. Jeg kan faktisk ikke høre at viften går i det hele tatt!!!!! :smiley:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisan, henter denne frem igjen. Per i dag har jeg INGEN ventilatorer. Jeg ser for meg å plassere èn på selve luka til forpigg, èn over wc, samt èn i cabintak.

 

Nå er det slik at jeg er ganske så forfengelig med tanke på båten. Jeg har liten lyst til å "perforere" dekkene oventil på båten, som ser slik ut :

 

Bilde

 

Spørsmål 1

Finnes der solcelledrevne vifter som kan monteres horisontalt, slik at jeg kan plassere dem i veggen i stedet ? (unntak av luka til forpigg da)

 

Spørsmål 2

De solcelleviftene som er avbildet lengre oppe er jammen ikke mye estetiske å se på, finnes der andre ventilatortyper, gjerne basert på solcelle, som kan være å foretrekke ?

 

Jeg ha lett med lupe hos maritime "krimskrams" butikker, uten å finne noen som er tilfredsstillende av eldre typer......

 

Om her ikke kommer andre gode forslag, vurderer jeg å lage teak-kasser (med masse luftinger oventil) til å plassere over ventilatorene. Men jeg er fryktelig redd for at dette blir jalla med kasser i hytt og pine også... Dilemma dette her.....

Link to post
Share on other sites

Suzuki : Takk skal du ha MEN, hva med alt vannet som fra tid til annen kommer ovenfra???????

 

Er der noe slag for utsjalting av vann ?? Sengevæter skriver du, men jeg regner med at folk drenerer bort vannet på et eller annet vis ?? Har jo når jeg tenker meg om sett MANGE av disse fra før....

 

Redigert :

 

Ser at Maritim ikke har denne (hvis jeg har lett godt nok) i sitt sortiment.

 

Hvem fører disse ?

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....er der noe slag for utsjalting av vann ??

Doradeventil oppå dorade-box er god, gammel ventilasjon, Perlen. Det eneste som duger og står i stil til "PERLEN", vil jeg si.

 

Vannet som eventuellt følger med luften inn trakten skilles ut, inni boksen (du ser de 2 dreneringshullenen, nederst?). Boksen er todelt med en skillevegg inni. Luften må ned trakten, oppover en skillevegg (der rannt vannet ut, ja....) og så ned et rør - til båtens indre - som stikker opp fra dekk og inni det andre kammeret i dorade-boksen.

 

Capisce? :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Søk på "dorade vents" på google, så finner du nok ut av det.  De ser best ut når boksene er laget i teak.

<{POST_SNAPBACK}>

Også må de være røde innvendig!

Og til og dreie rundt

 

Men de er svindyre, har sett noen brukte på blocket innimellom!

Sjekk også båtmats eller tackel & tåg

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Også må de være røde innvendig!

Og til og dreie rundt

Og høyglanspolert eller forniklet utvendig!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Capisce?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod::yesnod:

Også må de være røde innvendig!

 

Men de er svindyre, har sett noen brukte på blocket innimellom!

Sjekk også båtmats eller tackel & tåg

<{POST_SNAPBACK}>

Og høyglanspolert eller forniklet utvendig!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er frelst og lykkelig overbevist, igjen en glimrende hjelp å få her på forumet !!

 

Heretter frekventeres blocket.se også etter disse produkter. Tenker jeg skal undersøke på fornaes i dk også....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...