Jump to content

Tiltak for bedret ventilasjon


Sebaldus

Recommended Posts

Dere kan ha så mange forniklede, rødmalte, teakmalte, mahogniboxmonterte og prangende svanehalslufterpåDoradeboxventiler dere vil.

Mine syrefaste NiCad Nicrovents holder det knuskende tørt i båten. Basta!

Og slik de er utformet er det ikke noe som hekter i de av tauverk og annet!

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Dere kan ha så mange forniklede, rødmalte, teakmalte, mahogniboxmonterte og prangende svanehalslufterpåDoradeboxventiler dere vil.

Mine syrefaste NiCad Nicrovents holder det knuskende tørt i båten. Basta!

Og slik de er utformet er det ikke noe som hekter i de av tauverk og annet!

<{POST_SNAPBACK}>

DET tror jeg deg på, jeg har hørt veldig mye bra om syrefaste NiCad Nicrovents, men som jeg anførte lengre oppe, er jeg litt "forfengelig" mht. til teakdekkene etc.....

Link to post
Share on other sites

Doradeventiler er det eneste saliggjørende på din båt IMHO. Skal du ut i ruskevær vil det som regel være mulig å ta av selve ventilen, og sette på et blindlokk istedet. Uansett må du ha en doradeboks under dem. Hvis ikke blir det en sengevæter som Suzuki sier. Denne boksen kan du lage selv. Det ser jo ut som at du er greit bevandret i trearbeider. WalterS har en rimelig grei forklaring på hvordan den skal se ut.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei,

Litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Jeg har motorbåt med 3 kabiner. Har montert solcelleventilatorer i begge de nederste kabinene som suger luft inn og en roterende ventil som suger lufta ut i den øverste kabinen. Har alltid luktfri og tørr båt. I teorien skal du da få gjennomstrømning i alt slags vær.

Link to post
Share on other sites

Disse solcellegreiene: har de noe slags batteri som etterhvert dør eller vil de ha en dugelig holdbarhet?

 

Har ikke kjøpt noe selv enda siden jeg har leid meg en liten hybel for høsten men for neste år ønsker jeg noe skikkelig ventilasjon og står fremdeles mellom solcelle og vindroterende. Tips til forhandlere av vindroterende som er billigere enn Maritim?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen ja... jeg mener å huske en tråd om et genialt system som var std. på en seilbåt:

Nemlig at lufttilførselen til kabinen var sentralisert til en stor ventil som ledet luften ned til skroget som er under vannlinjen slik at tempraturforskjellen mellom luft og skrogtemp. gjorde at det kondenserte på skroget.

Da fikk man tørket luften før den steg opp i spalter under køyer osv. Vannet som ble utvinnet rant da bare vidre ned i kjølen å ble pumpet ut av lensepumpen etter hvert.

 

Morsom tanke.....

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

og sette på et blindlokk istedet. Uansett må du ha en doradeboks under dem. Hvis ikke blir det en sengevæter som Suzuki sier.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tar ut Nicrovent'en og setter i det medfølgende blindlokket fortere enn du kan si Dorade.

Electrolux, Solarvent og Nicrovent fungerer akkurat som doradebox. En "trap" som hindrer vannet å gå ned i hytta.

 

 

Disse solcellegreiene: har de noe slags batteri som etterhvert dør eller vil de ha en dugelig holdbarhet?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Yepp. Et NiCad batteri som du kan kjøpe på CO. Holder sisåder en 4-5 år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Må ha det.

Bare må ha det.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol:

 

Det ser jammen slik ut ja...

 

De kassene de står på, har du laget dem selv, eller er det "ferdig kjøpte"?

 

Nå har du også bekreftet overfor meg at du har en meget tørr og fin luft i båten din.

 

For min del synes jeg det gjør seg meget bra med de bøylene du har som beskyttelse på dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...