Jump to content

Tiltak for bedret ventilasjon


Sebaldus

Recommended Posts

.......Mht til luftelyrer (Windhutze) forstår jeg ikke helt hvordan disse fungerer i forhold til sjøsprøyt og regnvann som kommer ned i lyren?

Windhutze (egentlig Windhütze) er jo bare navnet på doradeventilen (på tysk, selvfølgelig!). MEN, de selger jo bare enten selve doradeventilen (i forskjellige størrelser) eller blindplugger (med og uten flens) for å tette ventilinngangen. Selve dorade-BOKSEN (der hvor du drenerer ut vann) må du nok lage selv. Se Suzuki's bilde.

 

For utforming av selve kassen - se: Dorade vents

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jepp. Dette er vel en ekte "walkaround". Eller "walkabout". Eller...

Skulle kanskje hatt den i 1-million tråden.

Baltic 72.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe - jeg tror du tar litt feil her gitt

 

CANICA er ikke 72 fot, hun er 73.

Forøvrig en svært vakker dame..

Bilde

 

Og hva pokker gjør man når73 fot ikke lengre er nok ?

 

Da bestiller men en Baltic 141 foter....

Bilde

Bilde

 

 

Forøvrig er begge båtene i Norsk eie, og jeg antar at mer enn 85% av forumets medlemmer (ikke vitenskapelig utregnet ) har vært med å betale for de.

 

Sistnevte kom gjennom Havstensund i fjor sommer når vi lå der. Staselig dame..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
På mine to siste båter har jeg installert denne: (du får unnskylde dårlig bilde og møkkete båt)

 

Ventilator.jpg

 

Solcelledreven Nicrovent med NiCad batteri. Går døgnet rundt. Har to stk, en over kartbordet og en over byssa. Du kan velge om den skal blåse inn eller suge ut.

Så langt har jeg bare gode erfaringer med dem. Andre vil sikkert komme ilende til og kalle dem noe dritt.

 

Siden vårherre (eller hvem det er som styrer dette!) har gitt oss Bergensere 49 sammenhengende dager med nedbør i høst så brukte jeg dag nr 50 (som var uten nedbør) til å montere min nyervervede (var utsolg flere steder så bare å finne et sted hvor de hadde en å selge var en utfordring) Nicro 2000. som er lik den som Krapyl her viser oss. Ventilatoren har innebygget batteri som skal gi ventilering også etter mørkets frembrudd.

 

Etter 49 dager med nedbør er det ikke fritt for at inneklimaet i båten begynner å bli noe fuktig og håpet er at ventilatoren skal rette litt opp på dette.

 

Monteringen gikk som en lek :yesnod: , skar hull med stikksag, limte med Tec 7 (det var denne som heftet best i fuktigt vær-ref. selger). Satte i batteriet og viften begynte å svive så fint så bare det. Nesten støyfritt gikk den også.

 

Men under oppryddingen stoppet vidunderet å svive, men klokken var passert 1530 og dagen var på retur og batteriet var sikkert ikke toppladet fra fabrikken av. Jeg tenkte derfor at den ville begynne å svive igjen når solen igjen steg over horisonten igjen.

 

Skuffelsen var derfor stor da jeg i dag besøkte båten og viften ikke var i bevegelse :nonod: . Om det ikke var opphold i hele dag her vest, så var det i alle fall relativt lyst og jeg hadde forventet at dette var nok til å drive viften!

 

Tok så med meg viften hjem (lett å ta den ut og sette på et blindlokk i stedet) for å "lade" den opp under lampelys.

Vel hjemme sviver viften fremdeles ikke i normalt romlys. Kun om jeg løfter den opp mot en sterk lyskilde ( stopper ca 1 meter fra 60W pære) sviver viften.

 

Hvilke erfaringer har dere andre med slike vifter? Har jeg hatt for høye forventninger til Nicro og det er kun i direkte sollys at det er noe effekt å hente, eller bør jeg reklamere på min vifte? Kan det kansje være forsøket vært å skifte batteri først ? så at ventilatoren var produsert i 11/05.

 

Om det er så å forstå at den ikke skal svive i overskyet vær kunne jeg jo likegjerne spart 1200 kr og kjøpt en på biltema i stedet!

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble inspirert av en tidligere tråd, og har planer om å prøve å montere inn PC vifte i den gamle ventilen. Ettersom jeg har et 50 W solcelleanlegg vil jeg tro at strøm ikke er noe problem for en eller to slike vifter. Blir vel litt billigere enn Nicrovent når jeg først har solcella montert.

Link to post
Share on other sites

Blir vel litt billigere enn Nicrovent når jeg først har solcella montert.

Prisen skal jeg ikke uttale meg om, men bare å finne noen som hadde en Nicrovent var en utfordring. tenkte først å bestille fra Malfix i Oslo da disse var desidert billigere enn andre. Men lite hjalp dette når de ikke kunne svare på om når de fikk inn nye. Maritim var neste forsøk (de fører et annet merke-men jeg var klar for denne og), utsolgt i alle butikker-ny forsyning i februar og da kun i plastutgaven. Videre til Marine og Industrisalg,-Utsolgt. Fikk til slutt tak i en ved Båtens Butikk på Søreide.

 

Men er det noe andre som har en slik som kan bekrefte/avkrefte om det skal være så dårlig effekt som min har ??

Link to post
Share on other sites

1290,- svenske for Nicovent. det var ganske "billig". Ser også en del andre OK priser. Hvilke avgifter påløper hvis man bestiller per post?

 

Hjertmans trekker fra 20% moms. Så kommer det 25 % moms på det beløpet i tillegg. Videre skal posten ha et gebyr på 170 kr for å kreve inn denne momsen.

 

Bør altså bestille litt mer enn kun en ventil skal det lønne seg...

 

Hva gjelder tidsforbruk bestillte jeg nylig noen varer fra Drevia. Tok 1,5 dag å få pakken fra Sverige til Norge og 14 dager for posten å få pakken fra Oslo til Bergen. Måtte den bedriften dø. :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Windhutze (egentlig Windhütze) er jo bare navnet på doradeventilen (på tysk, selvfølgelig!). MEN, de selger jo bare enten selve doradeventilen (i forskjellige størrelser) eller blindplugger (med og uten flens) for å tette ventilinngangen. Selve dorade-BOKSEN (der hvor du drenerer ut vann) må du nok lage selv. Se Suzuki's bilde.

 

For utforming av selve kassen - se: Dorade vents

Jeg har et stk Dorade-ventil og et stk 'Elektrolux'-type. Den siste drypper i regnvær og jeg vil erstatte den med en Dorade-ventil.

 

Fra mesteren selv: "The so-called Dorade vents have been copied in many unfortunate ways, characterized by boxes which are too low, cowl vents superimposed on the boxes which, in turn, are too low and/or too small, and boxes are almost invariably incorrectly scuppered. Scuppers should be in the after face, which is the most sheltered surface of the conventional Dorade box. Further, these vents should never be screened as the use of screens greatly reduces the ventilation provided and insects do not go through them with or without screens."

Her er Rod Stephens egen design:

 

00.jpg

For den som måtte være interessert, finnes det et lite knippe av Rod Stephens ulike løsninger: http://www.marevela.com/rod_disegni/rod_disegni.htm

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Tok så med meg viften hjem (lett å ta den ut og sette på et blindlokk i stedet) for å "lade" den opp under lampelys.

Vel hjemme sviver viften fremdeles ikke i normalt romlys. Kun om jeg løfter den opp mot en sterk lyskilde ( stopper ca 1 meter fra 60W pære) sviver viften. Hvilke erfaringer har dere andre med slike vifter? Har jeg hatt for høye forventninger til Nicro og det er kun i direkte sollys at det er noe effekt å hente, eller bør jeg reklamere på min vifte? Kan det kansje være forsøket vært å skifte batteri først ? så at ventilatoren var produsert i 11/05.

Om det er så å forstå at den ikke skal svive i overskyet vær kunne jeg jo likegjerne spart 1200 kr og kjøpt en på biltema i stedet!

 

Vifta er bra den. Har montert Nicroventen i sovecabinen og er godt fornøyd. Lades i sola om dagen og sviver hele natten til jeg slår den av ut på dagen etter. God sugeeffekt. Har hjulpet godt på inneklimaet om natta.

Men jeg hadde samme problemet som du da jeg fikk Nicroventen, ville ikke svive. Årsaken er at det oppladbare batteriet som sitter i er blitt for gammelt og tar ikke lading. Jeg kjøpte nytt oppladbart batteri, ladet det opp først før jeg monterte det inn og har senere bare hatt glede av vifta. Lykke til.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...