Jump to content

Yamaha 85 har stoppet igjen. vann i bensin


rææser

Recommended Posts

Før regnværsdagene kom, var jeg en lørdag ute på mjøsa og koste meg værre. Da solen hadde grillet meg nok tenkte jeg det var lurt å dra inn igjen. Kom akkurat i havn før jeg så at det sto en stor hvit røyksky av eksosen på motoren :confused: Har byttet toppakning, men får likevell ikke start på motoren. når jeg kjører starteren ser jeg det danner seg bensinringer i vannet.

Hvordan skal jeg gå frem her? kan det være så ille som at blokka har sprukket? Begynner å bli mektig lei denne motoren :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor byttet du toppakning?

Har du sjekket at det er gnist på pluggene?

Har du hatt ute pluggene? er den nederste forskjellig (f.eks hvitere/renere) fra de andre?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For en stund siden hadde jeg av toppen for å sette i nye gjenger til pluggene, jeg byttet ikke pakning etter dette, så jeg trodde kanskje det var det om å gjøre. Derfor har jeg byttet nå. For er det ikke slik at om røyken er hvit, da er det vann i bensinen?

Har ikke sjekket om det er gnist, men regnet med at det var det da jeg kunne starte motoren (etter noen forsøk) rett etter dette skjedde. Har ikke sett på den nederste pluggen når jeg tenker meg om, hva vil det si om denne er renere enn de andre?

Takk for svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en tetning nede på veiva, når denne blir dårlig kan motoren suge inn vann fra stammen og inn i veivhuset. Da vil den nederste pluggen bli renere og hvitere enn de andre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Tar opp igjen denne gamle tråden fra i fjor.

Jeg har nå byttet simmerringen det var snakk om, men tror dere ikke røyken kom veltende like ille fordet... :crazy: Har snakket litt med naboen i dag, som er litt mer motordreven enn hva jeg selv er. Han trodde kanskje det kunne dreie seg om en oljefjær?

Er det noen her som har noen formening om hva jeg burde se etter videre? Er herr nabo inne på noe når det gjelder den fjæren?

Går med sterke tanker om å handle ny motor om dagen.

Link to post
Share on other sites

Du kan også ha pakningsbrudd i kjølekappa til eksosen, på siden av blokka. Der sitter og et mellomstykke det kan ha tært hull på hvis den innvendige anoden ikke er skiftet. (Lite trolig hvis motoren alltid har gått i ferskvann) Er du sikker på at toppakningen er ok? - At det ble helt plant og tett? Er rimelig sikker på at du har vann i en av sylinderene, og bensinringene du ser i mjøsa er uforbrent bensin. Kjører du med dette, er det slutten....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Takk for fine svar. Jeg har knotet litt i dag og begynner å bli sikker på at det har med toppakningen å gjøre jeg også. Jeg snakket også med et lokalt båtverksted og ble da klar over at momenttiltrekning var viktigere enn jeg trodde :blush: De var iallefall overbevist om at det var der feilen måtte ligge. Så da blir det vel ny pakning igjen da. Men men, jeg lærer da :P Jeg har forresten tilgang på kompmåler, så jeg skal ta en måling først.

Link to post
Share on other sites

Ja, men gjør også godset nøye rent på blokk og topp uten å skade disse. Det er viktig å være nøye og få arbeide uforstyrret når man opererer :wink: Et tips er å slipe toppen på en tykk glassplate med pålimt fint sandpapir og bevege rolig i åttetallsbevegelser. Moment i to omganger etter rekkefølgen påstemplet på blokk. Skift også innvendig anode når toppen er av, hvis denne sitter slik til på denne modellen. Og_bruk_originaldeler! Lykke til! :smash:

 

Edit; Skal prøve å gi deg kompverdiene i morgen....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Kompverdi på 85A er 725 kPa (7,4 kgf/cm2) Måles med helt åpent gasspjeld og tørning på starter. (Uten plugger i) Er verdien innenfor 80% er det ok.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Tusen takk.

jeg har nå fått gjort rent og slipt både topp og blokk. Toppen virket faktisk overaskende plan. Jeg har også heist hele motoren av båten, da jeg har fått kloa i en litt større motor, også denne yamaha. Får ikke gjort noe mer med den gamle før jeg har fått ny pakning. Fikk beskjed om latterlige 2 ukers bestillingstid der jeg bestillte. Så om jeg etter planen får handlet ny motor i helgen, blir denne kun gjort istand ved ledige stunder, for salg.

 

Må lære å starte med klargjøring til båtsesongen litt før, kom sent uttpå i fjor også. da på grunn skrogrepareringer

Link to post
Share on other sites

Bra. Se om du får tatt noen bilder etterhvert og lagt ut i tråden..... Tips og kunnskap fra mange kanter har en grei tendens til å dukke opp når det er bilder med i tråden... :wink::smash:

 

P.S. yamaha skal skrives; :cool: YAMAHA :cool:

 

Ok?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har nå prøvd denne motoren igjen. Har byttet toppakning for andre gang da et verksted jeg snakket med var nesten helt sikker på at det måtte være pga at jeg hadde brukt feil tiltrekkningsmoment og rekkefølge at motoren røk så fælt. Blokka er plan, toppen er plan, og pakning helt riktig skrudd til. Men det ryker like hvitt og fordømmt enda :confused:

Men det jeg la merke til nå var at det rant bensin ut av den ene gasseren,(merket på bildet) hvordan ser det ut inni der? hva er dette hullet? og kan det ha en sammenheng med røyken?

 

Legger til at tanken er ren, bensinen ny, og riktig oljeblanding.

 

yamaha.jpg

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling på disse motorene, men når det renner bensin ut av forgasseren pleier det som regel å være flottøren som har hengt seg, evt. defekt nåleventil på denne. Ville ha sjekket dette først og fremst. Flottøren kan også være punktert...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å bruke dagen til andre ting i dag, men skal se i morgen. Jeg tviler på at det skyldes dårlig kjøling da det ryker med det samme jeg starter den. "kjølestrålen" bak er også sterk og fin. Er liksom tom for ideer hva angår denne røyken nå, for bensinen har tydelighvis ikkeno med dette å gjøre. Skal prøve å få lånt en komp måler av nabon, så får jeg se om det kanskje kan være noe der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...