Jump to content

Hvittmetall lager rundt propellaksel


Far Out

Recommended Posts

Det begynte med at jeg syntes motorens vibrasjoner forplantet seg for mye i båten. Tenkte da at jeg måtte skifte motorlabbene med noen mykere. Etter å ha satt båten på land kjenner jeg at propellakslingen kan beveges sideveis og opp/ned med 2 mm. Får så høre at motoren sikkert har sunket ned ettersom motorlabbene har seget sammen siden de var nye i 1968, slik at propellakslingen har endret vinkel. Konsekvensen av dette kan være at lageret i skroggjennomføringen vil fremstå som mer slitt hvis jeg løsner akslingen fra motoren og kjenner etter. Jeg har derfor blitt rådet til å fornye lageret rundt akslingen akter.

 

Problemet er at dette er et hvittmetall lager, som det kanskje ikke er så enkelt å få tak i lenger. Jeg vet heller ikke hvor lett det er å ta ut for overhaling... Og dersom jeg skulle skiftet til cutless lager vil jeg trenge vanntilførsel fra innsiden for smøring og kjøling...

 

Bilde

Tegningen gir en oversikt over akslingen. Det bakerste fleksible leddet står lenger bak enn tegningen viser.

 

Bilde

Bildet viser aksingen helt akter i kjølen med røret fra grease pressen til lageret.

 

Bilde

Tegningen viser et standard (?) hvittmetall lager som skal passe til båten.

 

Er det noen som har vært borte i hvittmetall lagre og fornyelse av slike?

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Og dersom jeg skulle skiftet til cutless lager vil jeg trenge vanntilførsel fra innsiden for smøring og kjøling...

Hvorfor? De fleste stevnlager lar vannet passere inn gjennom selve bosset og ut gjennom gummilageret. Ta en nøye titt på Sleipners pdf-katalog, eller se i Maritim katalogen og du vil se hvordan stevnlageret med cutlesslager, hylserøret og pakkboksen henger sammen.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg har lignende anlegg i min motorbåt. Lager (bronse?) med pakkbokser og talgpakninger i begge ender av hylsa. Jeg demonterte aksel og hylse og leverte alt til Skjerdens Mekaniske Verksted AS. Ikke den billigste løsningen, men det som ble montert var som nytt.

Er en del jobb, men ble på sikt den med minst plunder.

 

Uansett, i Oslo er Skjerdens mek. dyktige på det som har med båt og fremdrift å gjøre. Om du kan greie deg med nytt/nye lager kan de trolig hjelpe deg.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips. Når det gjelder vannsmøring av cutlesslager er problemet at mitt stevnlager stort sett befinner seg inne i skroget og at det kun er en veldig kort bit som stikker ut av båten (se tegningen). Jeg tror derfor at jeg måtte ha montet cutless lageret (stort sett) inne i båten og matet det med vann enten fra motoren eller ved å lage et separat hull i skroget for å "scoope" inn vann til lageret.

Link to post
Share on other sites

Hva med akslingen i lageret? Når lageret havarere er det ofte skader på akslingen. Da er det ikke bare å sette inn et nytt lager. Jeg er enig med dem som sier at du burde få et spesiealfirma til å gi deg et forslag til totalløsning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...