Walter_S Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 (edited) Hei folkens! Noen som kjenner til justeringsmuligheten for en såkalt Trailer Heather Control til en Refleks-ovn? - bildet under: Får ovnen til å brenne, men må skru på for fullt - 9 i skala'en øverste bildet - for at den ikke slokner. Tydeligvis for lite diesel som kommer inni brennkammeret. Og - ja, jeg har sjekket silen nederst, den er helt ren. Åpen regulator Over stigerøret (overste rør i midten av flotøren) sitter en fjerbelastet "hylse" som ikke er med i bildet. Det er denne fjærbelastede hylsen som jeg tror er "problemet" hos meg. Den skal stå i helt bestemt stilling. I nederste del av det tynne røret (som i bildet står på skrå) er det en meget smal lodrett SLITT som da antageligvis (p.g.a. vridningen eller opp/ned trykket fra regulatorskruen på toppen) øker tilførsel av diesel i flotørkammeret. ¤ Noen som har en formening / erfaring med dette? ¤ Noen som kjenner gangen i hvordan dieselen kommer inn i kammeret og går ut igjen? Edited October 21, 2005 by Walter_S (see edit history) Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 (edited) Hei Walter! Regulatoren din er identisk med regulatoren til Refleks bortsett fra navnet Fikk ikke du en link av meg med justering av regulator? Justeringskruen mener jeg er den til venstre på bilde 2. Fint du la ut disse bildene fordi jeg lurte på hvordan fjæra skulle sitte. Den satt ikke slik hos meg så da kanskje regulatoren min virker alikevel Lagt til. Jeg mener diselen kommer inn i dysa i midten (fjæren rundt) og dysen i midten er overflømsdyse. Du har også en dyse under flottøren som er overflømsdyse. Tror jeg, eller så har jeg byttet om på den under flottør og den ved siden av den med fjær. Ps. det kan også være at du har dyse for parafin og ikke diesel. Det kan være en grunn til at du har problemer. Men prøv og juster. Lykke til. Edited October 21, 2005 by bastard30000 (see edit history) Quote Link to post
Walter_S Posted October 21, 2005 Author Share Posted October 21, 2005 (edited) ........Justeringskruen mener jeg er den til venstre på bilde 2. Joda, det stemmer bastard30000 - justeringsskruen (kl. 10 i bildet - den derre "messing-greia") på toppen av selve regulatoren, øverst til venstre ved selve hendelen, skal justere "høy flamme" - jeg har skrudd den helt i bånn (medurs) uten at det skjer noe..... det er jo det som er problemet mitt! Fint du la ut disse bildene fordi jeg lurte på hvordan fjæra skulle sitte. Den satt ikke slik hos meg så da kanskje regulatoren min virker alikevel Åhh? Hvordan satt "din" fjær, da? Edited October 21, 2005 by Walter_S (see edit history) Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Joda, det stemmer bastard30000 - justeringsskruen (kl. 10 i bildet - den derre "messing-greia") på toppen av selve regulatoren, øverst til venstre ved selve hendelen, skal justere "høy flamme" - jeg har skrudd den helt i bånn (medurs) uten at det skjer noe..... det er jo det som er problemet mitt! Åhh? Hvordan satt "din" fjær, da? Spørs om du ikke stenger tilførsel da Walter, har du prøvd og skru den helt i topp? (moturs) Vanskelig og forklare, men de satt viklet inn i fjæra, noe jeg ikke skjønte helt. Tror nok at din sitter riktig. Quote Link to post
B-P-Nimbus 350C Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Hadde selv problemer med min gamle Refleks. det er blitt noen år siden jeg hadde den , men det jeg fant ut var at jeg ikke skulle stille på noe som i utgangspungtet virket bra. Jeg også hadde problem med at den fikk for lite diesel. Og problemet var at det ikke kom nok ut av tilførsels røret . Jeg løsnet røret og brukte en sykkelpumpe til å blåse igjennom røret. Jeg måtte også passe på at jeg hadde nok olje på tanken, da ovnen hadde egen tank og ble en del plaget av kondens i den . Etter en slik behandling brant den alltid bra lenge. Quote Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
index Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Dieselen kommer vel inn via nåleventilen under flottøren til venstre på bildet, og går ut til brenneren gjennom det store hullet i midten der du har den store fjæren! Slik er det i alle fall på regulatoren jeg har til oljefyren hjemme. Har du hatt av flottøren og gjort ren nåleventilen under der? Det skal ikke mye til før det tetter seg til der... Skru ut de to skruene på flottørholderen, og løft opp hele mekanismen i ett stykke. Da burde du komme greit til for en skikkelig rengjøring! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LasseM Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Hei Er det noen som vet dim. på kobberrør inn på en Reflex 66 ?? Quote Link to post
Rupert_Longyear Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 Hei, håper at noen kan hjelpe meg feilsøke regulatoren av min refleks ovnen! jeg har fått overtatt en eldre ovn inkl regulator fra en eldre hytte som skulle rives. Nå er ovnen installert i uthuset mitt med påkoblet tank og pipe osv men av uklare årsaker kommer drivstoff kun frem til regulatorene filter (som er ren og fin) men ikke videre derfra i flottør-kammer, uansett hvor mye jeg åpner opp regulatoren. Hvor ligger feilen min tro? Quote Link to post
husky dane 85 Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 Ring Shelby Teknikk i Egersund så får du svar, svert dyktige folk Quote Link to post
index Posted April 4, 2023 Share Posted April 4, 2023 (edited) Rupert_Longyear skrev for 19 timer siden: men av uklare årsaker kommer drivstoff kun frem til regulatorene filter (som er ren og fin) men ikke videre derfra i flottør-kammer, uansett hvor mye jeg åpner opp regulatoren. Hvor ligger feilen min tro? Det er en liten hendel på regulatoren som må løftes for å åpne for drivstoffstrømmen. I tillegg til å stille regulatoren på ønsket mengde. Edit: Det kan være at hullet i brennerskåla har kokset seg også. Må i så fall stikkes opp. Edited April 4, 2023 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rupert_Longyear Posted April 5, 2023 Share Posted April 5, 2023 Hei Index, takk for innspill! Hvor finner jeg denne hendelen på regulatoren? Har foreløpig ikke klart å få øye på den. Kan du evt sette inn en pil i denne tegningen (funnet her på forum, så klart ;) ) hvor jeg skal se etter? har også åpnet opp hullet til brennerskåla, der er det visst fri passasje Kan Quote Link to post
index Posted April 6, 2023 Share Posted April 6, 2023 Mulig din regulator ikke har denne hendelen. Det finnes nok flere modeller. Har du sjekket at flottørventilen er ren slik at det kommer drivstoff frem til regulatoren? Se mitt innlegg fra 2005 lenger oppe. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Treskallen Posted April 6, 2023 Share Posted April 6, 2023 Blås rent røret som går fra regulator til brennkammeret, det gjør trikset skal du se Quote Alle gode ting er tre Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.