Jump to content

C-map ECS


Ingar

Recommended Posts

Har ikke hørt noe til den saken, men jeg regner med at mange her på Båtplassen har i det minste sett det aktuelle programmet.

Er det noen som vet hvor det kommer fra, dvs opprinnelsen.

Ser for meg at orginalprogrammet måtte ha vært ganske bra, og kanskje noe å satse på?

Det kan tross alt brukes med lovlig tilegnede kart.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

C-map ECS er illegal programvare/kartdata og vi kan derfor ikke tillate spørsmål rundt bruken av dette her på baatplassen.

 

 

C-map ECS er vel egentlig et program som ble laget for en del år siden (i Russland) til å demostrere C-map kartene og dermed ingen illegal programvare.

 

Hva er galt med å spørre om hvordan ting virker, om det er C-map ECS eller feks.hvordan bruker man et destilasjonsapparat? (som også i enkelte tilfeller kan brukes til ulovligheter)

Link to post
Share on other sites

C-map ECS er vel egentlig et program som ble laget for en del år siden (i Russland) til å demostrere C-map kartene og dermed ingen illegal programvare.

Meg bekjent eksisterer det ikke noen fasit på historien bak programmet, ulike forklaringer har vært lansert.

Det kan være slik du sier, beregnet på demonstrasjon. Eller det kan være en uferdig versjon av ett kommersiellt program.

 

Alle offisielle, lovlige, C-map programmer inneholder kode som gjør at man kun har tilgang til kart man har betalt for.

Det benyttes i tillegg dongle for å sikre systemet mot kopiering.

C-map ECS har ingen slike sperrer, det kan kopieres og gir "gratis" adgang til kart for hele verden.

Noe som ville kostet en formue skulle man kjøpt lisens.

 

Vår konklusjon er at programmet er ulovlig og vi ønsker derfor ikke at baatplassen blir brukt til å diskutere bruken av det.

Link to post
Share on other sites

Alle offisielle, lovlige, C-map programmer inneholder kode som gjør at man kun har tilgang til kart man har betalt for.

Dette høres ut som et program som bryter lisensbetingelsene til C-Map, men det minner samtidig veldig mye om en viss DVD-sak hvor utfallet burde være velkjent. Jeg er selvsagt helt enig i at piratkopiering av kart er en uting, og støtter helhjertet opp om at båtplassen ikke bør bidra til at slikt forekommer, men den juridiske vurderingen angående det omtalte programmet stiller jeg meg litt mer tvilende til.
Link to post
Share on other sites

men den juridiske vurderingen angående det omtalte programmet stiller jeg meg litt mer tvilende til.

Hvis det er min posting du tenker på så var det ikke noe forsøk på noe juridisk vurdering, det har jeg overhodet ingen forutsetninger for.

Vi har bare forsøkt å bruke "sundt bondevett" i denne saken. :smiley:

 

Og ut fra det må vi kjøre en "streng" linje her, ting kan tyde på at "alle" har nevnte program/kart og jeg har ikke tall på hvor mange ganger det har vært postet (og slettet) spørsmål om bruken av det.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest den saken det refereres til på BM, og klarer ikke helt å spise Sabeltanns fortelling. Her var det mange rare ting og poenger, som du aldri ville få politiet interessert i. Kan jo selvfølgelig hende at han bor i en bygd hvor lensmannen er kjøpt og betalt av C-Map Norge, men det høres jo ikke sannsynlig ut. :wink:

 

Dette ble en god røverhistorie fra Sabeltann for min del. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ble kontakte via Im av en annen bruker på nettet som lurte på om denne sabeltann som det er referrt til i denne tråden er identisk med baatplassens sabeltann.

 

Svaret er NEI! :smiley:

 

Det finnes åpenbart flere sabeltenner i den store internett verden.

 

Mvh

Sabeltann, med lisens...

 

hmmm...kansje kan jeg bli anmeld for og bruke et navn det er copyright på?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har endel erfaring med IT verdenen.

Historien virker ganske tynn.

 

Forøvrig er ikke problemet CMAP ECS.

Dette er kun et visningsprogram som godt kan være både gratis og lovlig.

Har ikke sett noen plass på nettet, at opphavsmannen/firmaet til dette programmet, har motsatt seg kopiering av dette programmet. Har faktisk ikke funnet noen som selger dette programmet, og antar derfor dette er et program laget av en hjemmeprogrammerer.

 

KARTENE, som ligger i katalogen CM93, derimot, er kopier av opphavsbeskyttet materiale.

 

Derfor vil jeg hevde at det er ingenting galt i å diskutere CMAP ECS. Dette programmet trenger du ingen lisens for. Kartene skal du derimot ha kjøpt og betalt :o)

 

Personlig synes jeg det finnes mye bedre alternativer. Kjøper du en komplett pakke, med visningsprogram og kart, så er du sikret oppdateringer og stabilitet.

En fordel på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er ikke problemet CMAP ECS.

Dette er kun et visningsprogram som godt kan være både gratis og lovlig.

Det er ikke bare et visningsprogram, det kommuniserer med GPS og kan benyttes til navigasjon.

 

C-map leverer kartene sine på en CD som dekker hele verden.

Men dersom man benytter ett lovlig offisiellt C-map program har man ikke tilgang til dem.

For å få det må man kjøpe en autorisasjons-nøkkel som gir tilgang til ett bestemt antall kart, hvor mange er avhengig av hva man har betalt.

I tillegg sjekker alle offisielle C-map programmer at det sitter en dongle på datamaskinen. Dette er en plugg som følger med programmet. Uten denne pluggen fungerer ikke.

Mao er det ikke mulig å kjøre programmet på mer enn en maskin av gangen.

 

C-map ESC har ingen av disse begrensingene, det kan kjøres uten dongle og man har tilgang til alle kart på C-map CD'en.

Både de som ble distribuert med C-map ECS og nyere utgivelser.

 

Ut fra dette anser vi det som ikke sannsynlig at programmet er lovlig å bruke.

Hvor programmet stammer fra mener vi ikke har betydning for saken, det vil neppe være lovlig å distribuere og bruke noe slikt selv om man har skrevet det selv.

Link to post
Share on other sites

I tillegg sjekker alle offisielle C-map programmer at det sitter en dongle på datamaskinen. Dette er en plugg som følger med programmet. Uten denne pluggen fungerer ikke.

Dette gjelder ikke helt lenger. Når du nå kjøper C-Map kart får du en lisenskode som er knyttet til den maskinen kartene ble bestilt fra. Om en betaler en liten slant ekstra (35 euro) får du en dongle som gjør at kartene kan flyttes til andre maskiner men bare brukes på en maskin om gangen.

 

Når det gjelder C-Map-ECS så er vel dette et program som ingen vil vedkjenne seg, verken mht. oppgavsrett eller salg så sånt sett er ikke programmet i seg selv så ille. Ulovligheten ligger i at krypteringen/kopisperren til C-Map kartene er knekt. Hvorvidt det er en funksjon som ligger i selve kartene eller ECS-programmet vites ikke (og det er egentlig ikke så interressant heller).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder ikke helt lenger. Når du nå kjøper C-Map kart får du en lisenskode som er knyttet til den maskinen kartene ble bestilt fra. Om en betaler en liten slant ekstra (35 euro) får du en dongle som gjør at kartene kan flyttes til andre maskiner men bare brukes på en maskin om gangen.

Ok, dette var jeg ikke klar over, gjelder det også CM93 kart?

 

 

Hvorvidt det er en funksjon som ligger i selve kartene eller ECS-programmet vites ikke (og det er egentlig ikke så interressant heller).

Jo, dette er både kjent og av betydning.

Som jeg skrev ligger beskyttelsen i programmet, ikke kartene.

Derfor har C-map ECS også tilgang til nye utgaver av CM93 CD'en. (Med forbehold om at dette nå er endret, ref det jeg skrev over)

Link to post
Share on other sites

Ok, dette var jeg ikke klar over, gjelder det også CM93 kart?

Vet ikke. CM93 er vel kart for proffmarkedet og selges vel i utgangspunktet neppe til lystbåter, der er det NT, NT+ og MAX som gjelder. Dongle er i alle fall opsjon for MAX kartene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest gjennom diskusjonen på båtplassen og den virker ikke helt usasnnsynlig, datoene tatt i betraktning, men det er vanskelig å sjekke den siden saken ikke ble prøvet i retten. En annen ting er at jeg fikk en sterk følelse av at sakens sabeltann ikke fortalte alle relevante detaljer saken.

 

Jeg er langt fra sikker på om det er generelt sett er ulovlig å bruke programmet det gjelder, men det kan nok brukes til å gjøre noe ulovlig. Det er er også et helt annet spørsmål om det er lovlig å selge det. Jeg vil absolutt ikke anbefale noen å prøve å finne ut av lovligheten gjennom en rettssak. Du kan få en fin båt for det som har vært saksomkostningene i lignende saker. :eek:

Link to post
Share on other sites

Ulovligheten ligger i at krypteringen/kopisperren til C-Map kartene er knekt. Hvorvidt det er en funksjon som ligger i selve kartene eller ECS-programmet vites ikke (og det er egentlig ikke så interressant heller).

Det er slett ikke sikkert at programmet er ulovlig selv om det knekker krypteringen/kopisperren til kartene. Minner veldig om saken der DVD-Jon ble tiltalt, og frifunnet, for å ha knekt kopisperren på DVD-plater. Konklusjonen i den dommen var vel at det var lov å knekke koden, mens bruken av dette er avgjørende for (u)lovligheten. Om det er juridisk korrekt å trekke denne parallellen får andre avgjøre, men sett fra utsiden virker det som nokså like problemstillinger.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg er langt fra sikker på om det er generelt sett er ulovlig å bruke programmet det gjelder

Ok, siden dette er en tilbakevendende problemstilling på baatplassen skal jeg kontakte C-Map og forsøke å bringe klarhet i lovligheten av programmet samt om Sabeltann saken medfører riktighet.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...