Jump to content

C-map ECS


Ingar

Recommended Posts

Mener du tar feil der....

Hvis din påstand er riktig, er det fritt fram for å bruke piratkopier av allehånde programvare i de tusen hjem; TROR du det er lovlig??? (Eller provoserer du??)

Ta et søk på nettet om dette.

(Skal ut på jobb, kommer tilbake med mere om dette senere.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sett gjennom de aktuelle paragrafene, og ser ikke at det er ulovlig for meg som privatperson å benytte piratkopiert programvare.

Hvis tar i mot eller laster ned piratkopiert SW (ikke shreware eller freeware) vil jeg tro du kommer i konflikt med denne. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener du tar feil der....

Hvis din påstand er riktig, er det fritt fram for å bruke piratkopier av allehånde programvare i de tusen hjem; TROR du det er lovlig??? (Eller provoserer du??)

Ta et søk på nettet om dette.

(Skal ut på jobb, kommer tilbake med mere om dette senere.)

Det er klart det er lovlig!

Å gjøre programvaren tilgjengelig for andre er ulovlig, å holde en piratkopi for seg selv derimot, det er fullt lovlig!

Du kan jo lure litt på hvorfor ikke de som laster ned filer på fildelingstjenester blir siktet og tiltalt, kun de som deler ut til andre.

 

Hvis tar i mot eller laster ned piratkopiert SW (ikke shreware eller freeware) vil jeg tro du kommer i konflikt med denne. :wink:

Nei.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har lest Åndsverksloven, og må si meg enig i at det å skaffe seg uberettiget tilgang til C-maps kartdatabase ikke kan straffes etter noen av paragrafene i denne loven. Den omhandler kun leddet før, det vil si at de som mangfoldiggjør kopier av CM93 bryter åndsverksloven. CMAPECS kommer etter min forståelse i det hele tatt ikke i konflikt med åndsverksloven. (medmindre C - map hevder opphavsrett på det)

 

Det kan altså diskuteres om det å være i bestittelse av CMAPECS er ulovlig.

 

Men:

Det å skaffe seg CM93 kartdatabasen uten å betale for den, er TYVERI. Likeledes vil det være ulovlig å bruke CMAPECS til å skaffe seg tilgang til CM93 kartdatabasen utover det en har betalt for.

 

Aktulle lovhenvisninger er Straffeloven, §§ 257 og 262(utvidende tolkning)

 

Vil til slutt bringe opp et nytt spørsmål: Hvis du betaler for alle kartene i hele verden (så fremt dette er mulig), er det slik at du (jmfr DVD - Jon dommen) står fritt til å benytte hvilket som helst visningsprogram?

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har lest Åndsverksloven, og må si meg enig i at det å skaffe seg uberettiget tilgang til C-maps kartdatabase ikke kan straffes etter noen av paragrafene i denne loven. Den omhandler kun leddet før, det vil si at de som mangfoldiggjør kopier av CM93 bryter åndsverksloven. CMAPECS kommer etter min forståelse i det hele tatt ikke i konflikt med åndsverksloven. (medmindre C - map hevder opphavsrett på det)

 

Det kan altså diskuteres om det å være i bestittelse av CMAPECS er ulovlig.

 

Men:

Det å skaffe seg CM93 kartdatabasen uten å betale for den, er TYVERI. Likeledes vil det være ulovlig å bruke CMAPECS til å skaffe seg tilgang til CM93 kartdatabasen utover det en har betalt for.

Hvorvidt det er tyveri eller ikke skal jeg ikke gå for mye inn på, men jeg hevder selvsagt at det ikke er det.

For det første, det er ingen som mister noe, noe jeg mener er en betingelse for å si at noe er stjålet.

 

For det andre er det ingen som er dømt for tyveri som følge av mangfoldiggjøring av hverken musikk, kart, eller annet åndsverksbeskyttet digitalt materiale såvidt jeg vet.

Unntaket er selvsagt folk som er dømt for å gjøre slikt materiale tilgjengelig for andre.

Link to post
Share on other sites

For det andre er det ingen som er dømt for tyveri som følge av mangfoldiggjøring av hverken musikk, kart, eller annet åndsverksbeskyttet digitalt materiale såvidt jeg vet.

Ehh, mener du at C-map snakker usant i den pressemeldingen jeg postet?

Her omtales både kopiering, besittelse og bruk som ulovlig, samt at Flere har fått utstyr inndratt, er straffedømt og ilagt erstatning.

Link to post
Share on other sites

Å besitte programvaren og kartene er definitivt ikke ulovlig!

Kopiering er ulovlig dersom du altså gir andre tilgang til noe du har.

Bruk er vel omtrent like ulovlig som besittelse.

 

Personlig tror jeg C-map prater om hva de gjør i verden, ikke hva de gjør i Norge.

Isåfall er nok pressemeldingen mer eller mindre korrekt. For norske forhold derimot..

Link to post
Share on other sites

Det kan altså diskuteres om det å være i bestittelse av CMAPECS er ulovlig.

Neppe. Hvis dette programmet aldri har vært lisensiert til bruk annet enn hos C-MAP selv og dets forhandlere, så er du i beste fall på tynn is hvis du har det. Og for å si det enkelt: Hvis du har programvare uten original lisens-dokumentasjon, er du alltid på tynn is. For da har du intet som helst grunnlag for å hevde at du overhodet HAR lisens til å bruke det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Personlig tror jeg C-map prater om hva de gjør i verden, ikke hva de gjør i Norge.

Se hva de skriver i pressemeldingen, her brukes uttrykk som Jeg har engasjert flere privatetterforskere rundt om i landet, En rekke saker ble avsluttet ved at flere Politimestere rundt omkring i landet utstedte forelegg, C-MAP har et professjonelt forhandlernett kysten rundt som tipser oss når de oppdager brukere av ulovlige kartkopier.

I tillegg er meldingen på norsk.

Mangfoldiggjøring og videresalg er ikke nevnt, kun kopiering, besittelse og bruk.

Link to post
Share on other sites

Å besitte programvaren og kartene er definitivt ikke ulovlig!

Kopiering er ulovlig dersom du altså gir andre tilgang til noe du har.

Bruk er vel omtrent like ulovlig som besittelse.

Høyst tvilsomt. Er du i besittelse av en programvare for hvilken du ikke kan dokumentere å ha bruker-rettigheter (lisens); og denne programvaren lar deg bruke C-MAP kart som man ellers må betale i dyre dommer for å "låse opp", så ligger du nok svett an i flere retninger. Det er ikke spesielt vanskelig å kalle dette for utbytteheleri, eventuelt uaktsomt sådant.

 

Forresten, hvorfor er denne diskusjonen overhodet nødvendig? Er det noen tvil om hva som er det rette å gjøre eller ikke gjøre??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For det første, det er ingen som mister noe, noe jeg mener er en betingelse for å si at noe er stjålet.

Med all respekt for at alle har rett til å mene hva de vil, så har norsk rett en annen oppfatning av dette spørsmålet. (Siden noen har vært så vennlige å lenke til straffelovens heleribestemmelse så kan du jo ta en titt på ordlyden som brukes der. Formuleringen utbytte av en straffbar handling betinger ikke at noen har "mistet" noe som helst.)

 

For det andre er det ingen som er dømt for tyveri som følge av mangfoldiggjøring av hverken musikk, kart, eller annet åndsverksbeskyttet digitalt materiale såvidt jeg vet.

Unntaket er selvsagt folk som er dømt for å gjøre slikt materiale tilgjengelig for andre.

Det stemmer nok ikke. Den første dommen jeg kjenner til gjelder faktisk kopiering av noe så prosaisk som avisartikler. Det er kun en tingrettsdom, og de får sjelden så stor oppmerksomhet. Den bør likevel holde til å motsi ditt ingen.

 

Som Worse påpeker så har vel egentlig denne diskusjonen svært lite for seg.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er overhodet ingen tvil om at et dataprogram er et åndsverk. Hvorvidt du har rett til å bruke det, kommer an på om opphavsmannen har gitt deg tillatelse i form av lisens. Har du ikke lisens -- original dokumentasjon -- så har du heller ikke rett til å bruke det. Punktum.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Saken er den at i Norge er det ikke ulovlig og laste ned ting en måtte ønske seg! (ikke enda)

Det som er ulovlig er og dele det ut eller gjøre det tilgjenglig for andre.

Saken Sabeltann ble tatt for tror jeg har noe med selve PC salget og gjøre. Jeg husker for et par år siden det var en som stadig solgte brukte berbare maskiner på QXL og faktisk reklamerte med at det var instalert C-MAP , og at den var yppelig som kartplotter i båt. Der ligger den straffbar handlingen, videresalg av piratkopi! :nono:

Laster du derimot ned piratkopier kan du hygge deg med dem alt du orker. Bare husk og ikke dele dem ut til noen. Norge er faktisk en av de få landene dette er mulig , til Europa og USA`s store fortvilelse.

 

Pirat kopier av kart programmer blir det bare flere og flere av så jeg tror C-MAP NORWAY kjemper en allerede tapt kamp. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vil til slutt bringe opp et nytt spørsmål: Hvis du betaler for alle kartene i hele verden (så fremt dette er mulig), er det slik at du (jmfr DVD - Jon dommen) står fritt til å benytte hvilket som helst visningsprogram?

Ja, du som har betalt for det kan bruke kartene med hvilket som helst visningsprogram på en PC om gangen. Hvert enkelt visningsprogram bruker de kartene som til enhver tid er lisensiert på maskinen. Samme gjelder for visningsprogrammet: Du må ha produsentens "velsignelse" til å bruke det også. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er overhodet ingen tvil om at et dataprogram er et åndsverk. Hvorvidt du har rett til å bruke det, kommer an på om opphavsmannen har gitt deg tillatelse i form av lisens. Har du ikke lisens -- original dokumentasjon -- så har du heller ikke rett til å bruke det. Punktum.

Vi er helt enige om at du ikke har retten til å bruke programmet om du ikke har oppfyllt lisensbetingelsene.

Men det er da ikke det som diskuteres heller, det diskuteres hvorvidt det er ulovlig å bruke det, og hvorvidt det er ulovlig å laste det ned (til eget bruk)

 

Du av alle vet vel at et er stor forskjell på et avtalebrudd og et lovbrudd.

Link to post
Share on other sites

Saken er den at i Norge er det ikke ulovlig og laste ned ting en måtte ønske seg! (ikke enda)

Påstanden din er feil, og når det gjelder datamaskinprogrammer har påstanden din vært feil i flere år.

 

Men det er da ikke det som diskuteres heller, det diskuteres hvorvidt det er ulovlig å bruke det, og hvorvidt det er ulovlig å laste det ned (til eget bruk)

Det er ulovlig å laste det ned til eget bruk. Fordi det er snakk om programvare så kommer dette fram av åndsverloven § 12 andre ledd litera b. Dersom det er snakk om en piratkopi som er lagt ut kommer også femte ledd til anvendelse, men siden det sjelden er tvil om hva som er et datamaskinprogram så burde det være unødvendig med mer enn den første henvisningen.

 

Og om det skulle være tvil så er det nedlastingen dette gjelder.

Link to post
Share on other sites

Påstanden din er feil, og når det gjelder datamaskinprogrammer har påstanden din vært feil i flere år.

Det er ulovlig å laste det ned til eget bruk. Fordi det er snakk om programvare så kommer dette fram av åndsverloven § 12 andre ledd litera b. Dersom det er snakk om en piratkopi som er lagt ut kommer også femte ledd til anvendelse, men siden det sjelden er tvil om hva som er et datamaskinprogram så burde det være unødvendig med mer enn den første henvisningen.

 

Og om det skulle være tvil så er det nedlastingen dette gjelder.

Nei jeg har som vanlig rett :crazy: Det har frem til 1-1-2006 vert fult lovlig og laste ned ting til eget bruk! Er ikke sikker på om den nye loven har trådt i kraft enda?

Vell i allefall har den tilbakevirkende kraft?? neppe. Hvordan skal noen skille på ting som er lastet ned og betalt og ting som ikke er betalt for? Kvitering? tror ikke det , er nok ikke mange som har kviteringer for alt de har kjøpt opp gjennom åra.

Er du i tvil ?? puss brillene og les selv >>>> Ny lov ??

 

Eller søk om emnet på "google"

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er da ikke det som diskuteres heller, det diskuteres hvorvidt det er ulovlig å bruke det, og hvorvidt det er ulovlig å laste det ned (til eget bruk)

Dette er tøv. Når du vet at C-MAP ECS ikke lovlig finnes andre steder enn hos produsent og forhandlere, er det utbytteheleri å bruke det. Dette er helt udiskutabelt og så elementært at det ikke burde være nødvendig å diskutere det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

C-map ECS er illegal programvare/kartdata og vi kan derfor ikke tillate spørsmål rundt bruken av dette her på baatplassen. Håper på forståelse for denne policy'en. :smiley:

Må bare sitere Ingar her når det gjelder baatplassens policy, samt epost fra leverandøren:

 

C-MAP ECS har aldri vært et kommersielt produkt, men et program utviklet for

å teste våre kart og funksjonaliteter. Desverre har dette programmet blitt

kopiert illegalt og spredt i markedet sammen med C-MAP kartdatabasen.

 

 

Hva hver enkelt ønsker å gjøre på gutterommet får være opp til hver enkelt ....

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Jeg har ikke prøvd det men SOB skal virke greit med C-Map kartbrikke og leser. Lastes ned fra DigiBoat. Ved registrering har du en fullt fungerende versjon i 6 mnd. Deretter kan du kjøpe lisens for US$30

Idag er det nok en helt annen pris på SOB.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...