Jump to content

C-map ECS


Ingar

Recommended Posts

Det er det i grunnen ikke mye som er, uansett, egentlig. Man har nok til syvende og sist mest igjen for å følge den smale sti, selv om den kan være både bratt og tung mange ganger. :yesnod:

Så sant, så sant, men så var det dette med teori og praksis da. Den smale sti er nettopp ganske smal enkelte ganger, og forskjellen på om man er kjeltring eller ikke, ligger i hvilken side man ramler ned på når man balanserer på den omtalte smale.

Link to post
Share on other sites

Tror dette kun gjaldt film og musikk frem til nyttår. Har alltid vært slik at programvare har vært ulovelig å laste ned og besitte om det er copyright. Etter nyttår er det ulovelig å laste ned alt du ikke har rettighet til. Om jeg har forstått det riktig da...

Det ville vel vært vesentlig mer omtalt i media om du hadde rett her.

Det er vel såvidt jeg kan forstå åndsverksloven som gjelder, den har vel aldri hatt noe skille mellom programvare og annet åndsverk ?

Men klart, man bryter lisensbetingelser.

Link to post
Share on other sites

Hva en godt betalt advokat og en direktør forteller oss betyr overhodet ikke at det de forteller oss er riktig eller retningsgivende. En domsavgjørelse i en slik sak av en av våre rettsinstanser er det eneste vi skal forholde oss til. Meg bekjent er det pr.d.d. ikke ikke noe avklaring ang. bruk av dette programmet. Det er faktisk mennesker enda i dette land som ønsker og liker å handle med andre mennesker uten og kontakte eventuelle leverandører eller produsenter av den gjenstand som blir kjøpt. Dersom jeg kjøper en båt og det følger en med en pc med et slikt program, hvem skal jeg melde- meg eller selger -og hva bør ordlyden i denne anmeldelsen være? Kanskje jeg aldrig har hatt båt og overhodet ikke kjenner til om det er et "lovlig" program eller ikke-- Tydeligvis så så er det flere på båtplassen og andre forumerer som kjenner til dette programmet mer en det burde være dersom programmet var forbudt.

 

Reidar Isaksen

Redigert av Philonica (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En domsavgjørelse i en slik sak av en av våre rettsinstanser er det eneste vi skal forholde oss til. Meg bekjent er det pr.d.d. ikke ikke noe avklaring ang. bruk av dette programmet.

Pressemeldingen er dessverre ikke særlig god på dette punktet nei. En gangs gjennomlesning er nok til å slå fast at den ikke nevner at noen sak har vært behandlet av noen domstol, og dessverre kan det være et ganske omfattende arbeid å sjekke hva slags saker som har blitt avsluttet i en eller flere av landets tingretter. :smash:

 

Likevel, lovene i dette landet gjelder nok fra den dag kongen i statsråd bestemmer og det holder ikke å si at det ikke foreligger noen rettskraftig dom.

Link to post
Share on other sites

Flott at C-map svarte,

men grunnen til at så mange bruker dette er jo prisen som c-map forlanger på "ordentlige" varer som er jo det alle egentlig vil ha.

 

Det eneste som demper slik kopiering er nedsettelse av pris på originalvaren, jeg er overbevist om at en kraftig nedgang i pris ville resultert i en formidabel salgsøkning.

 

Kunne de i tilegg kombinert dette med en årspris på oppgradering via nett (la oss si 500 i året) så hadde man solgt ufatteligt mer programmer. Dette ligger i tiden - pc bransjen forteller jo at bærbare salget har eksplodert og har/er i ferd med å gå forbi stasjonær i antall solgte pr år. vi har fått god UMTS/edge dekning og Wlan i mange havner

Så da er veien kort til å ønske å ta med seg PC i båt.

 

Hadde man angrepet problemet med piratkopiering på en slik måte så hadde det vært spennende og morro, men desverre så angripes det på samme måte som tollregler/smugling/alkoholpriser - så lenge man har en enorm fortjeneste/besparelse så fortsetter det.

 

Ser man på DVD så vil jeg tro at problemer med piratkopiering er synkende i takt med prisnedgangen vi har sett på DVD.

Link to post
Share on other sites

...er jo prisen som c-map forlanger på "ordentlige" varer som er jo det alle egentlig vil ha.

Prisene er på vei nedover. En C-MapMax kartpakke som dekker fra Limfjorden(DK) til Namsos til kr 2.700.- er da ikke så ille? Visningsprogram, f.eks. SOB koster USD30 og det er jo heller ikke så ille. Oppdateringsprisen på C-Map synes jeg dog er litt drøy: ca halv pris av NY kartpakke. Denne kunne godt ha vært et abonnement til 5-10% av nypris.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Allikevel står det ikke i forhold. Kartene koster da like mye som hele kartplotteren omtrent, noe som bare gjenspeiler den posisjonen C-map har i kartverdenen. Dette "problemet ser vi og har vi jo sett på mange områder, og vil nok forsette å se - bedrifter som utnytter sin posisjon ved å ta urimelige høye priser for sine systemer vil være utsatt for denne type "smutthull" - helt frem til de selv innser at lavere priser og lettere tilgang for kunder gjør dette mindre interessant. (ref: spill, musikk, film, serier, annen programvare, etc.).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Allikevel står det ikke i forhold. Kartene koster da like mye som hele kartplotteren omtrent,

Kjøp papirkart da vel. Se hvor mye billigere det er..... Eller andre elektroniske ikke-C-Map kart..... Spør du meg så er det selve kartplotterboksen som er overpriset, datakraft som et middels armbåndsur til prisen av en laptop...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Prisene er på vei nedover. En C-MapMax kartpakke som dekker fra Limfjorden(DK) til Namsos til kr 2.700.- er da ikke så ille? Visningsprogram, f.eks. SOB koster USD30 og det er jo heller ikke så ille. Oppdateringsprisen på C-Map synes jeg dog er litt drøy: ca halv pris av NY kartpakke. Denne kunne godt ha vært et abonnement til 5-10% av nypris.

Det er vel et og halvt år siden jeg kom over dette SOB programmet første gang og fikk testet det ut, men kan ikke si at jeg ble helt fornøyd og overbevist dengang.

 

Men leste tidlig om at "C-MapMax" var på beddingen, og at dette ville bli et tydelig tidsskille i utviklingen på kartområdet.

SOB ville også fortsatt være med å utvikle programvare som utnyttet disse nye kartgrunnlagene på en best mulig måte.

 

Det ser meget bra ut ja, er enig med deg der SveinHa, - så utviklingen her har jo gått veldig fort fremover, med lavere pris, bedre nøyaktighet/kvalitet og flere muligheter som er "kjekk å ha"

 

Og den utviklingen kommer til å fortsette fort nå fremover - det er så mange bra leverandører av slike program/kart, f.eks. fra TelChart, Fugawi fra Geminav og TIKI.

 

Lykke til med navigeringen alle sammen - uansett hvilken leverandør av program/kartsystem/plotter man til slutt velger seg som det "beste" til sitt behov :sailing::seeya:

 

Det begynner virkelig å bli bra og billig etterhvert, og de fleste også med norsk språk og manual!

 

Men C-MapMax kartene i kombinasjon med SOB programvare kan jeg også anbefale. (Gratis test/evalueringsversjon)

Kommer vel sikkert i norsk språkdrakt snart også, etter hva jeg har forstått, SveinHa?

 

Ship'O'Hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle holde meg unna denne strengen, (har skrevet mye om emnet tidligere) Men her ble det mye tåkelegging...

JEG har på følelsen at de som "argumenterer" mest FOR bruk av det omtalte programmet, har brukt det (nå eller tidligere)... Synes inntrekk av "DVD-Jon" o.l. er urelevant i sakens anledning. Slår bare fast noen kjensgjerninger:

Kopiering og bruk av "cracket" SW ER ulovlig.

Det hjelper ikke at "bare du" har kopierte det fra nettet, ulovlig ER det.

Omtalte program ble i sin tid "utlånt" bl.a. til et større norsk konsern, hvor "noen kloke hoder" cracket det og sendte ut på nettet; At DU lastet det ned og bruker det, må sammenlignes med heleri.

OK67 og andre klager på at slike program er for dyre... Med DET legaliserer ikke nedlasting og bruk, eller?

HVIS alle kjøper og betaler SW, vil prisen gå ned. (Min erbødige påstand.)

TelChart (og andre seriøse SW-produsenter) har sluttet med å lage / selge / oppdatere slik SW for

lystbåtmarkedet, fordi det ikke er regningssvarende! DE kan ikke konkurere med prisen på "stjålet SW. SÅåå enkelt er det!

 

(SW = Soft-Ware program))

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er vel et og halvt år siden jeg kom over dette SOB programmet første gang og fikk testet det ut, men kan ikke si at jeg ble helt fornøyd og overbevist dengang.

 

Men C-MapMax kartene i kombinasjon med SOB programvare kan jeg også anbefale. (Gratis test/evalueringsversjon)

Kommer vel sikkert i norsk språkdrakt snart også, etter hva jeg har forstått, SveinHa?

 

Ship'O'Hoi :seeya:

 

Jeg har ikke erfaring med SOB programvare.

 

Hva er en gunstig kombinasjon når man har C-MAX kartbrikke, USBCC kort leser og GPS-mottager for å få GPS-signalene registrert i forhold til kartet.

 

PC-planner presenterer C-max kartbrikken men tillater ikke integrering av GPS-posisjon.

 

Det virker som om SOB programvaren tillater presentasjon av GPS-signal. Noen råd?

Link to post
Share on other sites

Det virker som om SOB programvaren tillater presentasjon av GPS-signal. Noen råd?

Jeg har ikke prøvd det men SOB skal virke greit med C-Map kartbrikke og leser. Lastes ned fra DigiBoat. Ved registrering har du en fullt fungerende versjon i 6 mnd. Deretter kan du kjøpe lisens for US$30.-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

OK67 og andre klager på at slike program er for dyre...

:confused:

Med DET legaliserer ikke nedlasting og bruk, eller?

HVIS alle kjøper og betaler SW, vil prisen gå ned. (Min erbødige påstand.)

TelChart (og andre seriøse SW-produsenter) har sluttet med å lage / selge / oppdatere slik SW for

lystbåtmarkedet, fordi det ikke er regningssvarende! DE kan ikke konkurere med prisen på "stjålet SW. SÅåå enkelt er det!

Selv bruker jeg GPSDRIVE for Linux og selvscanede kart, så prisen på kommersiele systemer er således uinteressant for meg. Det jeg derimot kunne ha tenkt meg er en passe stor PC skjerm med god lysstyrke til en billig penge.
Link to post
Share on other sites

Synes inntrekk av "DVD-Jon" o.l. er urelevant i sakens anledning. Slår bare fast noen kjensgjerninger:

Kopiering og bruk av "cracket" SW ER ulovlig.

Etterhvert som informasjonsmengden i denne tråden har økt, er det p.t. irelevant å trekke inn DVD-Jon saken. Det er jo åpenbart da det er selve programvarens lovlighet det faktisk dreier seg om, og ikke hva programmet faktisk gjør. Tidlig i tråden ble det antydet/hevdet at det var funksjonalitet i programmet som var ulovlig (dekryptere koder til kartdatabasen), og da er det ikke urimelig å trekke paralleller til DVD-Jon saken. Det kan jo være greit å se hvilket informasjongrunnlag slike paralleller blir trukket på, og også se at det etterhvert som tråden har utviklet seg har blitt lite snakk om DVD-Jon nettopp p.g.a. informasjonen som er avdekket i tråden?

 

At det er er ulovlig å bruke programvare noen har copyright på, og som ikke ønsker at du skal bruke programvaren er jeg naturligvis med på.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

39 tror jeg ?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Noen som har lyst til å fortelle hvilken paragraf i loven som gjør at det er ulovlig å benytte piratkopiert programvare?

Det avhenger litt av omstendighetene, men vanligvis vil det være §2 og det forhold at du ikke kan påberope deg §12. En ting er programvaren, men for digitale kart så vil jeg tro disse faller inn under bestemmelsene for databaser, i tillegg til at §43 er relevant. I noen situasjoner kan §§ 53a, 53c og 53d være relevante. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting er programvaren, men for digitale kart så vil jeg tro disse faller inn under bestemmelsene for databaser

Situasjonen med ECS er spesiell iom at selve programmet alene ikke kan brukes til noe, man må i tillegg ha CM93 kart.

Disse ligger på en CD som leveres med alle godkjente C-map/CM93 programmer. (CD'en inneholder den komplette databasen for hele verden)

Som nevnt er (var) disse CM93 kartene ikke beskyttet på noen måte, men hvis man har kjøpt ett offisielt C-map program vil dette kun gi seg selv tilgang til de kart man har betalt for.

Denne sperren ligger altså i selve programmet, ikke kartene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...