Jump to content

Kjøpe båt - Princess eller Fairline? – Motormerke?


goggen

Recommended Posts

Nå er jeg i tvil… Jeg hadde innstilt meg på en ny sesong med SeaRay'en som familien totalt sett er godt fornøyd med. Men det er rart med denne uhelbredelige tre fotsyken..

Vi har jo også sett at det er enkelte ting med båten som vi kunne tenkt oss annerledes. Litt mer motor, egen cabin for mor og far, pentry med stekeovn mv. Fruen har også antydet at tiden kanskje er moden for større båt og da gjelder det jo å smi…

 

Vi har satt opp følgende ønskeliste:

 

Båt med størrelse 36-40 fot

To motorer som ikke må være for små….(Marsjfart på 20+)

Fast aksling

Baugpropell (Selvsagt ikke fordi jeg trenger det…) :wink:

Badeplattform med adkomst via ”dør” fra akterdekket

Stor flybridge med plass til minimum 5-6 personer – gjøres om til solseng.

Hovedcabin med dobbelkøye på min 160X200

”Barnecabin” med to enkle køyer – evt. en dobbel.

Velutstyrt pentry også med stekeovn

Generator på minimum 3-4 kw

Ankervinsj både forut og akter

 

og det var vel alt…..

 

Prismessig hadde jeg tenkt å holde meg i området 1,6-1,8 mil, og fortrinnsvis kjente merker som Princess og Fairline – eller er det andre muligheter mon tro…

 

I den sammenheng er det mange spørsmål som reiser seg.

 

Hva kan jeg forvente? Jeg ser at det er mulig å få for eksempel en Fairline Phantome 37, fra tidlig 90 tall i denne prisklassen. Eksempel her og her. Hva bør jeg i så fall se etter? Er det en håpløs for gammel båt som bare vil kreve masse reparasjoner? For de av dere med krystallkule – hvordan vil prisutviklingen på en slik båt være? :crazy:

 

Hvilken motor bør jeg eventuelt lete etter? Har skjønt at jeg bør holde meg unna Volvo Penta KAMD42, men er det ellers forskjeller på merker som Volvo Penta, Caterpillar og Cummins? Det ser ut til at det er disse merkene som går igjen i de båtene jeg har sett på nett.

 

Videre så lurer jeg også på hva jeg må forvente av kostnader på drift av to slike motorer. Jeg er ingen mekaniker, men skifter selvsagt olje og filter, og tar ellers konserveringsjobben selv. Men utover det, hva kreves? Hvor mange timer kan man påregne er normalt for slike motorer før totaloverhaling? Hva koster i så fall en slik totaloverhaling?

 

En ting er jo å kjøpe båten og betale dieselregningen, men får jeg i tillegg uendelige kostnader på drift så kan det jo ta knekken på familieøkonomien, hvilket ikke ville være noe særlig… :rolleyes:

 

Kort sagt - hva må påregnes til drift utover diesel båtplass og forsikring på en slik båt?

 

Det var mange spørsmål på en gang, og det kommer sikkert flere…. Takknemlig for hjelp til å fatte en god avgjørelse… ( som kanskje blir at vi beholder SeaRay'en minst en sesong til...) :lol:

Link to post
Share on other sites

Stor flybridge med plass til minimum 5-6 personer

:cheers: for den!!

 

Corsica er egentlig en 35-foter; selv om den som sådan ikke er liten vil den nok være litt mindre enn du tror. Selv om en Phantom er dyrere, er det antakelig en litt mer kurant modell som holder verdien anelsen bedre på sikt.

 

Det er neppe noe å bekymre seg for mht motorene, i alle fall ikke behov for totaloverhaling. Cummins og Cat er kremen, VP er for vanlige dødelige. :rolleyes: 2X300 bør være nok, men finer du en med mer så er det verd å vurdere. Etter som tiden går, vil jo farten gå ned, av en eller annen merkelig grunn ...

 

Driftsutgiftene? Tja. Hva skal man si om det, da? Det blir vel hva man gjør det til?

 

Jeg gjorde ferdig fjorårets båtregnskap for noen dager siden, og fikk vel en lille overraskelse ... men OK; ti tonn med 2X255 marsjer altså i 20 kn med et forbruk på 2,33 l/nm. Tviler på at noen av dine kandidater matcher det forbruket, i alle fall ikke om du skal cruise omkring 25 kn.

 

Hvis du tar rutinetingene selv, så er det ikke all verden igjen å overlate til mekanikerne ... ventiljusteringer og den slags finere arbeidsoppgaver er det sikkert lange intervaller på uansett.

 

Tenk litt over sjøegenskaper og hva det kreves av motor for å gå med vetig trim. Alt for mange moderne båter med CBC-dekk går med alt for høy nese.

 

Bottom line? Finner du drømmebåten, så løp og kjøp. :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Av de to alternativene ville jeg valgt Phantom 37, ikke så mye på grunn av motorene, men på grunn av plassen. Selv om båtene er tilsynelatende like i størrelsen, er faktisk Phantom'en betydelig bedre utnyttet.

 

Et annet alternativ er Princess 35 med gjestelugar eller etterfølgeren Princess 360 hvor utnyttelsen av plassen er enda bedre enn Fairline. Det pussige er at P35 er større enn P360, men det kommer seg av at badeplattformen er med i totallengden på P360, men ikke på P35'en.

 

Når det gjelder motorer skal du ikke bekymre deg så mye om KAMD 42-ene. På 10-12 år gamle båter som har passert 500 driftstimer har disse allerede vært havarert og reparert eller blitt modifisert før et eventuelt havari har skjedd.

 

Mine KAMD 42-ere passerer i disse dager 1400 timer, og for øyeblikket er mekaniker i båten og kontrollerer dysene, sannsynligvis for første gang i motorenes historie ifølge han selv, og så langt ser han ikke behovet for å skifte disse hvis ikke jeg selv ønsker det. Nå fikk kona gavekort tilsvarende prisen på 12 nye (innbytte)dyser fra meg til jul så det er mulig at vi benytter dette når dysene likevel er ute...... :rolleyes:

 

(rettet trykkleif)

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå fikk kona gavekort tilsvarende prisen på 12 nye (innbytte)dyser fra meg til jul så det er mulig at vi benytter dette når dysene likevel er ute...... :rolleyes:

Hva regner du å måtte betale for 12 nye dyser kes. Jeg byttet mine i sommer og sparte faktisk 9000,- på å handle i Sverige. (Axelsson i Strømstad)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

ja dette var ikke småtteri. Luksus med slike holdninger i heimen. Har fått slike antydninger hjemme selv, og vurderer om det må smis nå eller om det kan være håp om at disse holdninger varer en stund til.

 

Båt med størrelse 36-40 fot

hm.. da risikierer vi å bli liggende i skyggen dersom vi havner ved siden av dere :lol:

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige tilbakemeldinger så langt!

 

Ser absolutt at Phantom nok er mere båt en Corsica. Ellers har jeg vært inne på denne utmerkede siden som det vel var Bitteliten som tipset om. (Noen som vet om tilsvarende for Fairline?)

 

Ser at Princess 360 virker å være svært nærme drømmebåten! Ser imidlertid ut til å bli litt vel kostbar - ihvertfall de litt nyere eksemplarene som disse. Mulig at en av de eldste modellene kan ligge innenfor rekkevidde....

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt Fairline i to år nå , og vi har meget gode erfaringer med sjøegeskaper og tekniske løsninger.

Etter å ha krøpet rundt høyt og lavt , har jeg fått ett godt inntrykk av kvaliteten på utført arbeid.

Jeg er opptatt av materialvalg og hvordan verftene utfører arbeidet som vanligvis ikke synes , og antall klammer , strips , kabel / rørgater har jeg ikke sett maken til ,

dette bør også påvirke annenhåndsverdien.

 

Om motorene skal være gule , hvite eller grønne har jeg ikke så mange tanker om , det som betyr mest for meg er hvordan det ser ut i motorrommet.

Finner du en båt med rent og ryddig motorrom , så forteller det meg at det er noen som bryr seg.

 

For å sitere en båt nabo " det skal se ut som om noen eier det ! "

 

Når det gjelder valget mellom Corsica og Phantom , er jeg enig med Worse og kes.

 

Det er alltid vanskelig ( umulig ) å komme med nøytrale råd når det gjelder valg av båt.

Man har jo en tendens til å være litt "farget" av den båten / fabrikat en har selv , noe vi til og med har sett eksempler på her på BP :yesnod:

 

Lykke til , samme hva du kjøper , bare det blir Engelsk :wink:

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

ja dette var ikke småtteri. Luksus med slike holdninger i heimen. Har fått slike antydninger hjemme selv, og vurderer om det må smis nå eller om det kan være håp om at disse holdninger varer en stund til.

hm.. da risikierer vi å bli liggende i skyggen dersom vi havner ved siden av dere :lol:

 

Lykke til med valget!

Takker - godt fornøyd med valg av kone ja! Derfor er det sikkert mulig å smi til neste år også... :wink: Havner vi ved siden av dere så skal jeg heller sørge for forfriskninger til alle på soldekket! :cheers:

 

Vi får se hvordan det går... Kan jo være det blir et år til med SeaRayen.....

Link to post
Share on other sites

vi har meget gode erfaringer med sjøegeskaper og tekniske løsninger.

Etter å ha krøpet rundt høyt og lavt , har jeg fått ett godt inntrykk av kvaliteten på utført arbeid.

Jeg er opptatt av materialvalg og hvordan verftene utfører arbeidet som vanligvis ikke synes , og antall klammer , strips , kabel / rørgater har jeg ikke sett maken til ,

dette bør også påvirke annenhåndsverdien.

 

Tiltredes! :flag: Min båt er en moden dame som har passert sine første 20 år med absolutt verdighet; og der om bord gjelder det samme.

 

 

Lykke til , samme hva du kjøper , bare det blir Engelsk :wink:

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

Ellers, om du vil forsake litt fart mot å få style og rikelig med plass, så kan du ta en titt her og her

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Lykke til , samme hva du kjøper , bare det blir Engelsk :wink:

Takk, jeg ser jo at engelsk båt har et godt rykte her i landet. Innbiller meg derfor at det er lettere å få tilbake kronene dersom det skulle bli aktuelt å selge igjen. Din undersøkelse og konklusjon i fht kvaliteten på båten høres jo også betryggende ut.

 

Har forstått at Worse også er en kvalitetsbevist herre, og at det ikke kan herske tvil om at Fairline er et kvalitetsprodukt. :wink:

 

Kvaliteten på båten blir selvsagt avgjørende når man skal bruke mye penger på en 10-15 år gammel båt.

 

Ellers er det vel slik at også god kvalitet kan ødelegges av manglende vedlikehold så inspeksjon av båt og motor blir viktig..

 

Fairline 36 Sedan som Worse tipset om ser jo flott ut. Problemfrie motorer gått 1100 timer sier annonsen. Er det da slik at 1100 timer ikke er mye på en slik motor (VP61A), og at vedlikeholdet er viktigere en antall timer?

 

 

Spennende å være på kjøpern igjen.....

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt Fairline i to år nå , og vi har meget gode erfaringer med sjøegeskaper og tekniske løsninger.

Spørsmål til deg hanssae. Dere har jo en stor båt. Hvordan oppleves den i bruk? Oppleves den veldig stor når dere skal inn i trange gjestehavner, eller er oversikten og manøvreringsmulighetene slik at du unngår hjerteklapp?

For min egen del så er jeg opptatt av at båten ikke blir så stor at det begrenser anløpsmulighetene for mye.

Link to post
Share on other sites

For min egen del så er jeg opptatt av at båten ikke blir så stor at det begrenser anløpsmulighetene for mye.

Et par kommentarer:

1)Ingar i NSSR (info sjef) skrev i en artikkel en gang at det er viktig å ha en båt man vokser inn i, ikke en båt man vokser ut av. Da vi kjøpte Bitteliten III gjorde vi den feilen. Nå ble den raskt rettet - og kona sikret at vi ikke gjorde samme feil igjen (jeg så først på W33 - men kona ville ha W37)

2) Gratulerer med forståelsesfull kona. Kjenner til følelsen der :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fairline 36 Sedan som Worse tipset om ser jo flott ut. Problemfrie motorer gått 1100 timer sier annonsen. Er det da slik at 1100 timer ikke er mye på en slik motor (VP61A), og at vedlikeholdet er viktigere en antall timer?

 

Gangtiden er uproblematisk, vedlikeholdet betydelig viktigere. Til sammenlikning: Mine TAMD 60 C er kjørt nesten 3.200 timer, og har ingen problemer med å nå toppturtall eller å få båten opp i sine 25-27 kn i nedoverbakke :wink:

 

Lagt til: Jeg er litt skeptisk til de påståtte 30 kn i den annonsen, men det er ikke en umulig fart. I så fall er motorene meget godt i stand, vil jeg tro.

 

For min egen del så er jeg opptatt av at båten ikke blir så stor at det begrenser anløpsmulighetene for mye.

 

Når du kommer over 40 fot LOA begynner det fort å begrense seg. Ikke fordi båten fysisk er for stor, men fordi du må ha litt å gå på i manøvreringen av den.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til deg hanssae. Dere har jo en stor båt. Hvordan oppleves den i bruk? Oppleves den veldig stor når dere skal inn i trange gjestehavner, eller er oversikten og manøvreringsmulighetene slik at du unngår hjerteklapp?

For min egen del så er jeg opptatt av at båten ikke blir så stor at det begrenser anløpsmulighetene for mye.

Jeg for min del begrenser nok annløp i grunne uthavner endel. Ikke fordi manøvreringsegenskapene blir dårligere, men fordi åpne propeller så absolutt ikke liker å komme i nærkontakt med moder jord (fjell) Her liker jeg å legge inn godt med marginer for å være på den sikre siden.

Ellers vil du finne at manøvreringsegenskapene er betydelig bedre på en stor tung båt med dobbelinstallasjon en for en liten båt med en motor. Millimetermanøvrering i trange gjestehavner vil gå som en drøm etter ørlite trening.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis du plent skal ha Engelsk fabrikat, så kan du jo også vurdere Sealine som har noen ganske OK båter.... Er jo en F36 som du kan vurdere...og opp mot F43... godt utnyttede båter med en del kjekke løsninger.... vanligvis levert med Volvo, men også med Yanmar.

 

Av de to Fairline båtene, så ville jeg vel ha valgt Corsica som et alternativ ....

 

Også når du snakker om denne prisklassen, så ville jeg også ha begynt å vurdere en del andre alternativer...

 

Azimut, Feretti (tidligere), Raffeelli, Guy Couach, Gallart mm... men disse er jo ikke så "vanlige" i Norge.... men finnes "rimelig" i Europa.... Eksempelvis her....... hvor du finner en litt eldre Riva Superamerica med Cummins ombord til denne prisklassen....

 

Maskinene er som regel Volvo 60 og 70 seriene, men du vil også finne Cummins og CAT ombord disse

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hva regner du å måtte betale for 12 nye dyser kes. Jeg byttet mine i sommer og sparte faktisk 9000,- på å handle i Sverige. (Axelsson i Strømstad)

Gavekortet lyder på kr.15000, og da regner jeg med å få med noe annet småknask (en lampe eller to) i tillegg. :rolleyes:

 

 

 

PS lagt til 15.02.06 kl. 0815:

 

Det blir nye dyser på Volvoene. Forhandling om pris pågår med pt ukjent resultat, men jeg skal få prisen godt under hva som framgår av VP's delekatalog.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmål til deg hanssae. Dere har jo en stor båt. Hvordan oppleves den i bruk? Oppleves den veldig stor når dere skal inn i trange gjestehavner, eller er oversikten og manøvreringsmulighetene slik at du unngår hjerteklapp?

For min egen del så er jeg opptatt av at båten ikke blir så stor at det begrenser anløpsmulighetene for mye.

Dei eventuelle begrensningene som måtte oppstå med båt på 13 meter , overskygger ikke gleden ved å ha rikelig med plass , spesiellt på flybridge.

For vår del var det større flybridge og skikkelige dusj fasiliteter som var hovedgrunnen til at vi byttet ut forrige båt ( Sealine F33 )

 

Når det gjelder å forebygge høy puls og magasjau ved anløp , har jeg blitt flinkere til å vurdere strøm og spessiellt vind før jeg går inn i trange situasjoner ,

det kan også hende i enkelte tilfeller at anløpet blir kanselert :yesnod:

 

Største aha-opplevelsen for meg når jeg gikk fra 33 til 42 fot var å gå fra to drev med 160 hk til to akslinger med 370 hk på hver , dette krevde en del konsentrasjon i starten.

 

Ellers er jeg enig med Bitteliten at det er viktig å ha en båt å vokse inn i.

Link to post
Share on other sites

Hvis du plent skal ha Engelsk fabrikat,

Skal ha og skal ha..... :lol:

 

Jeg har vel et inntrykk av at de kjente engelske merkene holder seg godt i pris og i tillegg er attraktive på markedet. Det betyr nok også at jeg betaler noe mer ved kjøp, men jeg kan regne med at prisen holder seg bra.

 

I tillegg er det viktig for oss, dersom vi først skal legge såpass mye penger i båt, at kronene er så likvide som mulig... (I den grad det er mulig å bruke det uttrykket om kroner bundet i båt :rolleyes: )

 

Har uansett en følelse av at salg av en engelsk båt av kjent merke vil gå raskere en om jeg skulle selge en noe mer ukjent Italiensk type. Dette har nok ikke noe med båtens kvalitet å gjøre, men kun et utslag av psykologien i markedet. Selvsagt mulig at jeg tar feil, men det er i allefall noe av grunnen til at jeg i utgangspunktet ser meg om etter de mest kjente engelske båtene.

 

Forøvrig en spennende side Divemaster linket til - mye flotte båter. Tror nok alikevel at det for min del er mest aktuelt kjøpe båt i Norge. Spesielt fordi jeg ikke kan avse den tiden det trengs for å kjøpe båt utenlands og få den til Norge. Er nok

 

Har imidlertid sett litt på denne danske siden.. Prisene ser OK ut, men i tillegg kommer det jo mva og hk avgift samt en liten valutaforskjell. Dersom en skulle kunne finne en firmabåt med mulighet til å trekke fra dansk mva kunne det muligens være noe?? Noen som har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

-ikke kan avse den tiden det trengs for å kjøpe båt utenlands og få den til Norge

 

-en firmabåt med mulighet til å trekke fra dansk mva kunne det muligens være noe?? Noen som har erfaringer?

Forrige båt importerte vi selv fra Danmark fra en forhandler som hadde båten som ett år gammel momsfri demobåt.

 

Det var en kurant og lønnsom jobb å stå for dette selv , men det er tidkrevende og det kan være risikofyllt i forhold til å la en megler gjøre jobben.

 

Dersom du ikke kan avse den tiden det trengs , eller ikke finner drømmebåten selv , ville jeg tatt kontakt med Stavanger Marinesenter og lagt frem en ønskeliste ,

dei har agenter i Europa som er flinke til å finne båter med "rett pris".

Var selv i dialog med SM når vi kjøpte Fairlinen og jeg fikk et godt intrykk av dei ,

selv om tilfeldige omstendigheter gjorde at vi fant drømmebåten selv i Norge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også godt inntrykk av Stavanger Marinesenter. Det virker seriøst og prisene de averterer for diverse lekkerbiskener er i alle fall ikke oppblåste i forhold til norsk nivå. Men der kan nok være en del hundre lakser å hente på å snuse opp de gode dealene selv. Det er flust med gode båter nedover i Europa, til meget gode priser. Hørte for ikke lenge siden om en Fairline 43-45 som ble solgt for 120.000 Euro ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Stavanger Marinesenter høres ut til å være et godt tips, det skal jeg jammen sjekke! Jeg har sett at de har endel aktuelle båter, og dersom de er mottakelige for ønskeliste ville jo det være veldig OK.

 

Prøvde å ringe Nautron AS her i Oslo som har endel brukte Princess båter - ikke mye hjelp å få der... Alt ligger på vår hjemmeside fikk jeg beskjed om, ingen mulighet for å komme med ønskeliste der. Ikke veldig imponert :nonod:

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt mer motor..... for mor og far....

Hvilken motor bør jeg eventuelt lete etter? Har skjønt at jeg bør holde meg unna Volvo Penta KAMD42, men er det ellers forskjeller på merker som Volvo Penta, Caterpillar og Cummins? Det ser ut til at det er disse merkene som går igjen i de båtene jeg har sett på nett.

Jeg har stor tro og god erfaring med Cummins/MerCruiser:

+++Cummins/MerCruiser produserer rådelageret på DENNE måten.

 

+++Cummins/MerCruisers robotstyrte EDP (ElectroDepositeProsess) prosess, produksjon eller etterbehandling av sine motorer for optimal rustbeskyttelse ser du HER.

 

+++Cummins/MerCruisers fokus på og system vedr. sylindrenes pistonringer

ser du HER.

 

+++ Cummins/MerCruisers eksklusive korrosjonsresistante og sterke stållegering (XK-360),

som benyttes i produksjonen, ser du HER .

 

Når det gjelder motor, er jeg ikke i tvil om mitt valg, men det er vel like mange meninger som "menere" i ditt spørsmål. Jeg ser forretsen at ingen som har svart deg har argumentert i noen retning vedr. motor. Jeg er altså enig i ditt valg av Cummins/MerCruiser.

Lykke til! :flag:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er nå dette med Cummins/Mercruiser? Er det ikke slik at 2,8 og 4,2 D-tronic maskinene er Italienske VM motorer...? Merc 4,2 250hk er vel samme maskin som VM MD706 LI D.Tronic. Merc. er vel nå under samme tak som Cummins og har kalt seg CMD. Men teknisk sett så er vel Cummins og Merc. to vidt forskjellige maskiner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...