Jump to content

Kjøpe båt - Princess eller Fairline? – Motormerke?


goggen

Recommended Posts

Takker for anledningen til å stige om bord i den vidunderlige skute i dag -- et prakteksemplar, som helt tydelig har vært tatt meget godt vare på av forrige eier. Slik så denne gedigne CBC-deks cruiser ut i ettermidag, duvende i småbølger under strålende solskinn; bevoktet fra Forsvarsministerens privatbolig i bakgrunnen:

 

Bilde

 

Man venter i spenning på Goggens fyldige, illustrerte rapport fra denne episke reise fra det solfylte idylliske Vestland til Oslofjordens overfylte avkroker ...

 

God tur videre, karer!! :flag:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Var det ikke det jeg sa, Goggen? :wink:

 

Ny båt er alltid en nytelse, en egen form for rus, en opplevelse av livets høyeste herlighet, en emosjonell opplevelse som går utenpå det meste. Ikke minst å mestre ny skute, bli trygg om bord, bli trygg på seg selv: DA er man KONGE!!

 

Anbefaler Egon for både mat og drikke; beste stedet å starte, etter min ydmyke mening. :yesnod: Der sto jeg forfrossen 14. januar i fjor, etter å ha sittet på Hangarskibets CBC-dek fra Stavanger til Haugesund ...

 

Hvordan var det med sjø og bølger underveis, over Sletta spesielt? Ikke svarfør i morgen. Nyt kvelden, nyt rusen av ny-båt-følelsen, nyt følelsen av å være KONGE. Det er deg vel unt!!

 

Glem ikke å kjøpe cigarrer og cognac i morgen. Da kommer blondinnene av seg selv. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har forståelse for diskusjonen om de engelske båtene Princess og Fairlane. Det er alltid en fryd å se hvorledes de er ledende i utviklingen og kommer med flotte løsninger.

 

La meg først få si at jeg er typisk trawler-bruker og har en trawler.

 

I diskusjonen om Fairlane og Princess synes jeg det er verd å vise til siste nummer av Motor Boats Monthly, mai, 2006, som har en interressant faglig vurdering av den norske Windy 33 Scirocco på sidene 38 - 42.

 

Jeg synes det er flott at vi i det minste har en norsk båtprodusent som er på internasjonalt nivå .

 

På båtmessen i Lillestrøm nå i våres brukte jeg mye tid bl.a. å studere ledningsopplegg på norske båter.

 

Det er alt for mange som bare legger ledninger omkring uten beskyttelsesstrømpe.

Når man sammenligner med verdens største seilbåtprodusent Beneteau og nr 2 og 3 (Bavaria og Jeanneau - er usikker på rekkefølgen), synes jeg at Windy produserer flotte produkter teknisk sett.

 

I samme artikkel fremkommer Bavaria 35Ht, Elan Power 35 og Jeanneau 34 Open som konkurrentene - dette må da være interessant for norske småbåteiere?

 

Men som sagt: jeg er trawler-bruker og da er diskusjonen om Princess eller Failane relativt uinteressant.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år vurdert fremtidsbåten.

 

For oss som har en familiesituasjon hvor motorbåt er eneste alternativ (grunnet vansker med sterk krengning ved seil), vurderte vi mange alternativer.

 

Jeg brukte mye tid på å se både på svenske og andre europeiske båter (bl.a. hollandske kanalbåter og engelske trawlere - og svenske flotte båter som Nimbus, Storebro og Nordwest).

 

Jeg falt etter hvert ned på kjøp av Grand Banks fra USA. Dette er utvilsom en kvalitetsbåt. Ulempen er imidlertid at det ble svært vanskelig grunnet nye EU regler å importere båten til Norge etter januar 2006.

 

Vi endte etter hvert opp på valg av båt fra verdens største seilbåtprodusent, Beneteau. Båten ble Swift 42 - så lang tilfredsstiller den alle mine drømmer. Dere vil nok se en gammel mann - så sant jeg lever - seile rundt omkring i sør-Norge og pusse på teak og studere værmeldinger - med en Bougart lignende båt som bærer navnet "Swan". Båtlivet er som svanen som seiler omkring.

Link to post
Share on other sites

Suzuki, ta en tur i litt småkvapsete sjø før du kjøper en 370/380 Commander. Det slår og dunker, og den sladder i svinger. Selv Nimbus innrømmer at bokomfort kom langt foran sjøegenskaper da denne båten ble lagd. Også er det ikke ståhøyde på toalettet :-)

 

jeg vurderte denne båten før vi kjøpte Windy. Var ute og prøvekjørte på Långedrag.

 

Testen av Windy 33 i MBY var interessant. MBY skrev at dette var det beste skroget de har kjørt i denne klassen med tanke på sjøegenskaper, drivstofføkonoi, fart og kvalitet. De testet båten med 2xD4 260. Toppfart 45 knop

Link to post
Share on other sites

Da er goggen på nett igjen.. :blush:

 

Greit med 3G kort når det ikke er strøm - burde hatt en 12V løsning til PCen

 

Nå ligger vi i gjestahavna i Arendal - hatt en bedre middag på BigHorn! Livet er herlig!

 

I dag morges kom vi avgårde litt senere fra Haugesund en planlagt... Kom avgårde ca 0700. Da så Haugesund omtrent slik ut:Bilde

 

Vi dro da direkte til Koppervik for bunkring av landets billigste diesel til 5,94 :eek:

 

Fra Koppervik kjørte vi nedover kysten, over Boknafjorden forbi Jærens rev og videre forbi Lista og Lindesnes. Vi hadde da en marsjfart på ca 23 knop med to fabelaktige motorer på 2400 omdr. Medsjø og lange dønninger gjorde det hele til en svært behagelig opplevelse. Etter Lindesnes fikk vi motsjø og litt mer slag, men marsjfarten var fremdelse på ca 23knop.

 

Da vi nærmet oss Lindesnes møtte vi førs en konvoi med 12 store flybridge båter (litt for langt til at vi så hva det var.. ) på veg nordover - like etter møtte vi 12-15 Windy. Bla minst 2 37 Hardtop - flott skue!

 

Da vi nærmet oss Søgne ble det stadig mer sjø - nå i mot. Vi valgte da å gå gjennom Ny Hellesund og innaskjærs til Kr.sand. Der ble det bunkring på Flekkerøy. Hyggelig mottakelse der!

 

Bilde

 

Fra Flekkerøy gikk ferden til Arendal hvor vi nå ligger!

 

Båten fungerer utmerket! I morgen blir det å sove lenge... Så går ferden videre til Stavern hvor vi antakelig tilbringer natten.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blåste opp i natt! Våknet til god vind!

 

Nå kjører vi innaskjærs forbi Kragerø - stikker over til Helgeroa.

 

Vi har gått i følge med en P415 som skal til Fredrikstad som også har hentet båt i Bergen. Vi lå etter den ut fra Tromøysund og videre - mye sjø. P415 forsvinner tidvis i bølgene. Greit å få testet båten i bølger også, men det er slitsomt.

 

Nå får vi vurdere om vi blir i Helgeroa eller tar Rakke i dag. Varslet for morgendagen er ikke veldig bra det heller så det kunne vært greit å komme til Stavern i dag. Derfra til Oslo skal gå greit med morgendagens varsel. Vi får se....

Link to post
Share on other sites

Takk for det OLPI :flag:

 

Det ble Stavern i dag. Rakke var uproblematisk. Det var vesentlig roligere en inn og ut fra Lyngør..

 

Karene i P415 dro videre fra Stavern mot Fredrikstad, hyggelige karer - du får hilse OLPI.

 

Vi dro på middag hos svoger hvor også konen var. Båten er nå godkjent av sjefen! :cheers:

 

I morgen blir det siste etappe inn til Oslo. Regner med å kjøre via Vrengen og ut ved Bolerne. Burde fungere greit også med noe vind. Værmeldingen virker uansett bedre for morgendagen så det blir sikkert topp!

 

Eneste vi ikke ha fått gjort på turen er å innvie CBC dekket..

 

Ellers har goggen virkelig fått opp øynene for hvilket fabelaktig hjelpemiddel radaren er! Utrolig å se båter dukke opp på radarren før man kan se dem med det blotte øye, samt øyer og sund som avtegner seg som i kartet!

Link to post
Share on other sites

:blush::blush::lol::lol: - lover å komme knallhardt tilbake på CBC dekket!

 

Nå ligger båten vel fortøyd i ny hjemmehavn. Turen fra Stavern i dag gikk på vel tre timer. Det var flatt hav og vi dro direkte på Ferder og rett inn fjorden. Utrolig hvor fort forholden skifter på sjøen!!

 

Alt i alt en kjempetur fra Bergen og hjem! :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Goggen, og vel overstått.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hvordan er nå dette med Cummins/Mercruiser? Er det ikke slik at 2,8 og 4,2 D-tronic maskinene er Italienske VM motorer...? Merc 4,2 250hk er vel samme maskin som VM MD706 LI D.Tronic. Merc. er vel nå under samme tak som Cummins og har kalt seg CMD. Men teknisk sett så er vel Cummins og Merc. to vidt forskjellige maskiner.

Jo det er VM Motori i Italia som produserer D-tronic/ES motorene og de produserte vel også BMW's marinemotorer for en del år tilbake. De finnes vel også enkelte Jeep og Dodge/Chrysler biler.

Cummins lager jo helt egne dieselmotorer, og Mercruiser har jo aldri laget sin egen dieselmotor, eller noen annen motor for den saks skyld, de har vel alltid brukt bilmotorer som utgangspunkt.

 

Min -98 D-tronic 250 knakk veivakselen foran fremste veivlager for 3 år siden. Reim/svingningsdemperhjulet falt da av... Har hørt om flere tilfeller etter dette. Er det noen som har hørt noe her inne da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...