Jump to content

Kjøpe båt - Princess eller Fairline? – Motormerke?


goggen

Recommended Posts

Hvis du kan strekke deg litt og kanskje prute litt så er det en nydelig båt her

 

...noe å vokse inni i...

Fantastisk flott båt! Hadde lommeboken vært noe fetere kunne det absolutt ha vært noe.

 

Mulig den er vel stor også, slik at stressnivået blir i overkant ved anløp. Totalt 48 fot...

Noen som vet hva dieselforbruk på en slik farkost vil være med to VP TAMD71A hver på 358 HK?

Link to post
Share on other sites

...43/45 ern er godt utstyrt etter norske forhold og betydelig oppgradert jfr. annonsen med både motor og planløsning (integrert badeplattform er påbygd i forhold til std. meg et linjelekkert resultat spør du meg..)

 

Ser at tilsvarende middelhavsbåter er rimeligere men etter mitt syn mangler det mest elementære av utstyr en kan forvente i en båt i denne klassen bl.a. varmeapparat, hekkvinsj, vinterisolering etc.. En må også legge til grunn at båter som har levd 15 år i middelhavet er brukt mye mer og er generelt dårligere i skikken p.g.a. mye sol etc. Transport fra middelhavet på en slik båt kan være en flott sommerferie gjennom Europas kanaler men det koster!!! opp mot en stor kamel (les.100.000,-) når alt er tatt med vil jeg anta. En skal også tolle inn herligheten med tollavgift på to store, slitte motorer til tollsats av ny motor... (mer enn en stor kamel)

...så... hvis en kan får tidligere nevnte Fairline 43/45 til i underkant av 2 mill. så er det et OK kjøp..så sant finansene er der.

 

Forbruk... antakelig 30 l pr. maskin på rolig marsjfart (60/20) altså rundt eller i overkant 3 l pr. NM

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at tilsvarende middelhavsbåter er rimeligere men etter mitt syn mangler det mest elementære av utstyr en kan forvente i en båt i denne klassen bl.a. varmeapparat, hekkvinsj, vinterisolering etc.. En må også legge til grunn at båter som har levd 15 år i middelhavet er brukt mye mer Transport fra middelhavet på en slik båt kan være en flott sommerferie gjennom Europas kanaler men det koster!!! opp mot en stor kamel (les.100.000,-)

Har gjort dette selv, og i fra Italia....

 

I gjennomnitt er båtene brukt MINDRE det nede, og veldig ofte med dedikerte vedlikeholds team.

 

Britiske båter blir produsert likt enten den går til Nordkapp, eller til Syd Italia, så det er ingen forskjell der ... vedr isolering, så er de Syd Europeske båtene produsert med stort sett samme isolering som f.eks Norske, men med fokus på å holde varmen ute ... som også fungerer motsatt..

 

I italia er sesongen Juni til September, og deretter blir 80% av båtene tatt på land for "Vinteren" ... og ofte under hus / dekke. Vedr utstyr, så vil vel Reverse Cycle Aircon gjøre samme jobben som varmeapparat, men med avfukter.... og vinsj aketerut er et Skandinavisk fenomen som ikke koster mye å "fikse"... Vei Transport for 45 fot (4,30 M bredde) fra Sør Frankrike til Nord Frankrike kostet meg rundt NOK 25,000 høsten 2004.

 

Moms og HK avgift kan jeg ikke si noe om....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Da er større båtplass i allefall i boks. :flag: Det er bygget en ny brygge på Padda for større båter som jeg var heldig å få bytte til. Begrensningen på plassen tilsier at jeg må holde meg under 43 fot så det burde i allefall være greit...

 

Hadde en hyggelig prat med en kar hos Stavanger Marinesenter - virket seriøs og skikkelig, og absolutt opptatt av å bistå. Han hadde også muligheten til å ordne det formelle dersom jeg selv fant båt i utlandet. Selv om det kanskje ikke er veldig mye å tjene etter at megler og staten har fått sitt så er jo utvalget et helt annet en her.. Vi får se..

 

Ellers så jeg denne på Finn. Stor, flott og velutsyrt båt etter hva jeg kan se. (Mulig litt for stor??) Mulighet for hobbyvirksomhet ved legging av dørk og omtrekking av salong, men alikevel. Ut fra min liste mangler den dog ankervinsj akter og generator..... Ser ut til at den har ligget ute lenge - siden juli :confused: Er det så vanskelig å bli kvitt disse båtene igjen??

 

Vel vel..

Nå skal jeg bare få skiftet glødepluggene på SeaRayen, så får jeg forsøke å legge den ut for salg. Får jeg solgt den for brukelig pris så MÅ jeg jo finne meg ny båt......

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin båt ja ... :yesnod:

 

Eneste minuset er etter min mening mangel på generator ,

vanligvis er det orginalmontert generator i båter av denne størrelsen .

 

Når det gjelder ankervinsj akter så er det sansynligvis kurant å montere en kasse på plattformen ,

denne jobben får du nok dersom du importerer også.

At den ikke er trukket om i salongen kan være like greit , da får en velge selv om det skal være skinn eller stoff.

Vi har netopp fått trukket om salongen med skinn , og når vi satt med prøve katalogene fikk vi en fornemmelse av hvordan det må være å handle helt nytt :smiley:

Ser ut til at den har ligget ute lenge - siden juli :confused: Er det så vanskelig å bli kvitt disse båtene igjen??

Det er ikke lett å forutse hvor lang tid det tar å selge en båt på denne størrelsen , jeg tror at en må ta med i vurderingene når en skal kjøpe båt over 40 fot at det kan ta tid å frigjøre kapitalen igjen , både pga størrelsen og prisen.

 

Men... , det er nok med EN kjøper , kunsten er å finne han :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vannvidd VI er et flott eksemplar og meget velutstyrt. Litt småbløff i annonseteksten; det er IKKE dusj i badet akterut i denne båten.

 

Det eneste ved Vannvidd VI som er :sad: er at den ikke oppnår rett fart. Fra testen i BM erindrer jeg omtale av en maks fart på 19 knop, og det er LANGT under normalen. Men hadde man fått løst det problemet så hadde dette vært en meget OK båt.

 

Prisen er det ingenting å si på.

 

Kanskje verd en titt, goggen? Selv om du foretrekker båt med akter-cockpit så kan det jo hende at kongelugaren akter er et godt bytte mot en trapp ned til badeplattformen? :wink:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei skipper...

 

Vannvidd VI ble hentet i Haugesund i fjor våres og tilhører min far. Jeg fikk den gang en lang og nyttig avhandling om båten av skipper worse før hjemreisen. Båten gjør 25 knop når det er vår og båten er spylet og stoffet. Grunnen til at ikke BM fikk mer enn 19 knop er at den er veldig grodd etter å ha ligget ute i snart et år. Testen ble utført i Desember.

 

BB motor er overhalt etter varmkjøring, ellers får begge motorer det turtall de skal ha. Det er så langt jeg kan bedømme ingen feil på disse.

 

Nydelig båt for de som ønsker en slik type:-)

 

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Ja, men da har vi jo den perfekte båt til goggen, da!! Forresten, med ren bunn, hva er farten ved 2.300 rpm?

 

Lagt til; til goggen: Det er noe helt eget å sitte med cigarren på et opphøiet akterdekk, skuende utover en idyllisk havn, med god utsikt. Nede i en akter-cockpit får du det ikke slik ... :wink:

 

Vannvidd VI venter på deg, goggen...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mener den gjør ca. 18 på 2200, er ikke sikker. Har ikke kjørt den så mye. Da vi prøvekjørte i fjor høst mener jeg vi klarte 25. Når mine foreldre har "veldig" feriepakket båt, vi snakker sykler mat for 14, fulle tanker, rib i daviter, bar for hele gjestehavna osv osv., marsjer de på 18.

 

Forresten hvordan vet du at det ikke er dusj i aktre toalett ?

 

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Det er noe helt eget å sitte med cigarren på et opphøiet akterdekk, skuende utover en idyllisk havn, med god utsikt. Nede i en akter-cockpit får du det ikke slik ... :wink:

 

Nå er det vel delte meninger om det "opphøiede akterdekkets fortreffelighet" Følelsen av å sitte på utstilling var en av årsakene til at vi ikke kjøpte en 46 Turbo da vi så på båter for noen år siden. En annen årsak var vanskelig tilgang til badeplatform og trappa ned til salongen. Størrelsen på akterkabinen derimot hadde vi stor sans for. :yesnod:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

18 kn @ 2.200 rpm er helt OK med last. Vannvidd VI er herved friskmeldt. :flag:

 

Jeg pleier å legge meg på 2.300 rpm, alt etter vind og strøm varierer SOG da mellom 19 og 21 kn (var en gang oppe i 23,5... i kraftig medvind)

 

Dusjen?? Ikke bare var det bemerket i BM, det er jo også synlig på bildet!! I alle fall når du kan se hva som "mangler".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dusjen?? Ikke bare var det bemerket i BM, det er jo også synlig på bildet!! I alle fall når du kan se hva som "mangler

hehe... Skal ikke være påståelig, men mener at blandebatteriet har dusj med slange til å dra ut, samt at det er en rist på dørken og sluk. Skal visst fungere, men er ikke brukt. Ingen vits når det er egen dusj-nisje i fremre toalett:-) :cheers:

 

Hvordan er forholdene i Bergen nå? Skrev kontrakt med Norsk Båtsenter på onsdag. Bare isen gir seg skal den kjøres hjem. P38, gleder meg som en unge...

 

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Ja, men da har vi jo den perfekte båt til goggen, da!! Forresten, med ren bunn, hva er farten ved 2.300 rpm?

 

Lagt til; til goggen: Det er noe helt eget å sitte med cigarren på et opphøiet akterdekk, skuende utover en idyllisk havn, med god utsikt. Nede i en akter-cockpit får du det ikke slik ... :wink:

 

Vannvidd VI venter på deg, goggen...

Her går det unna :lol::lol:

 

Tror nok absolutt at det kan være en bra båt. I tillegg er det jo langt under budsjett! Det ser ut til å være mye båt for pengene.

Nå er det ganske nøyaktig åtte år siden jeg sluttet å røyke sigaretter - det har alikevel blitt noen sigarer i hyggelig selskap siden den gang. Fikk noen fine bilder i hodet av goggen og Monte Christo på opphøiet akterdekk - muligens i godt selskap med Martell :lol:

 

 

Allikevel er det under en uke siden jeg begynte å tenke på å skifte båt. I forhold til finansieringen så bør jeg nok få solgt SeaRayen før det inngås noen avtaler om kjøp! Den legges ut på Finn i løpet av en uke eller to - så får vi se hvor lang tid dette tar - og hva dette ender med! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er forholdene i Bergen nå? Skrev kontrakt med Norsk Båtsenter på onsdag. Bare isen gir seg skal den kjøres hjem. P38, gleder meg som en unge...

KK

Gratulerer Hanne_V.

P38, nydelig båt. Har du mer info? Årsmodell osv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dusjen: Ser ut som samme armatur som jeg har. Dusjslange kobles til i bakkant. Det skal være holder til den på veggen ved siden av speilet + hull i gardinbrettet som slangen tres gjennom. MEN jeg godtar naturligvis at det kan være en uttrekks-variant.

 

P38: Gratulerer!!! :flag:

 

-- Trenger du mannskap til hjemturen? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å være mye båt for pengene.

Just precis :yesnod:

Det er det som er hele pointet. Det er litt sånn "du tror det ikke før du får se det" (X-Files på TV3 i kveld...) Men spøk til side; T36 er uhyggelig mye mer båt for pengene enn selv en Princess eller Fairline 45. Og mer økonomisk å eie. Men, selvsagt, i denne henseende er jo Worse lysende, hylskrikende inhabil. Uten at man skal kimse av hans oppfatninger av den grunn ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den ligger på båtnett. 01 modell levert til kunde i 02. 2*VP63L, 4kw generator, baugprop, radar og det som ellers trengs for en lang båtsesong :fishing:

 

A DREAM COME THROUGH :-)

 

KK

Er det dette som er båten din?

 

Kjempebåt!!

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...