Jump to content

Jordingav VHF antenne


Harald-

Recommended Posts

Jeg er litt på tynn is her men stiller det bare i rommet:

 

det finnes antenner med og uten innebygget jordingsplan. Tror den med kan monteres nesten som du vil, den andre må monteres på en metallisk plate (i elektrisk mening).

 

Noen som vet bedre?

 

 

P.S. i det andre spørmålet ditt, hhv mitt svar: instrumentet heter SWR-meter (Standing Wave Ratio)

Link to post
Share on other sites

Hei Celina,

 

en vanlig "piskantenne" er i praksis bare halve antennen  :cheers:

 

Pisken er forbundet med senterlederen i coaxen og samarbeider med den andre "halvdelen av antennen" som er forbundet med skjermen i coaxen. Denne andre halvdelen er vanligvis ett eller annet jordplan, som kan være alt mulig fra en metallisk flate, til "radialer" av ledning og helt til fiffige konstruksjoner som skal gjøre jordplanet unødvendig.

 

Jeg føler meg allikevel trygg når jeg påstår at du får bedre resultat med ekte jordplan enn med fiksfakserier som skal gjøre jordplanet unødvendig. Selv om du har en targabøyle av plast, så kan du vel få lagt opp et par ledningsstumper ut langs plasten, gjerne noe hvit installasjonsledning som du kan klebe fast til plasten og altså forbinde med den delen av coaxkontakten som går til skjermen.

 

Lengden av disse ledningene kan være ca en halvmeter og hvis du vil "optimalisere" så anbefaler jeg sterkt at du finner tak i en radioamatør og låner hans SWR-meter. Da bruker du den velprøvede metoden "cut and try", dvs du begynner med litt for lange ledninger og kapper av noen cm om gangen. Forhåpentlig ser du hvordan standbølgeforholdet (SWR) kryper nedover, du bør klare å komme under 2,0 helst burde det være under 1,5 for at mest mulig av effekten som tilføres antennen skal få anledning til å gå ut som radiobølger.

 

Virket dette noenlunde forståelig?

 

mvh

Poseidon

 

PS

Det beste er kanskje om du låner både SWR-meteret og eieren  :cool:

De fleste radioamatører elsker å fikle med antenner for å se hvor godt standbølgeforhold det er mulig å få.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men holder det ikke å jorde skjermen på coaxen ved VHF'en?

Det er litt lettere å føre en jord til VHF'ens antenneplugg bak på apparatet, enn å føre denne helt opp til targabøylen, iallefall når jeg må demontere halve båten for å få opp noe mer  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Men holder det ikke å jorde skjermen på coaxen ved VHF'en?

Det er litt lettere å føre en jord til VHF'ens antenneplugg bak på apparatet, enn å føre denne helt opp til targabøylen, iallefall når jeg må demontere halve båten for å få opp noe mer  :cool:

Celina,

 

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre, jord og jord kan nemlig være litt forskjellige ting  :cheers:

 

Jording av apparatet har lite og ingenting med "jordplanet" i antennen å gjøre. Dette "jordplanet" er nemlig den omtalte "andre halvdelen" av selve antennen, hvis du forstår hva jeg mener.

 

For å begynne med apparatet: Det behøver egentlig ingen spesiell jording i en plastbåt. Men fra apparatet går en coaxkabel ut fra antennepluggen og opp til antennen?

 

Oppe ved antennen er senterlederen av coaxen koblet til pisken i antennen.

 

Spørsmålet blir derfor: ytterlederen av coaxen (skjermen) er koblet til selve skruhylsen av på antennen   -   men er den koblet til noe annet, går den videre?

 

Eller har du en antenne som skal klemmes fast på et rør, festes til en fot, eller på annen måte forbindes med "gods"? (I så fall er systemet basert på at dette godset skal være jordplan  -  og via skjermen ha forbindelse ned til antennepluggen bak på apparatet.

 

Hvis du har en antenne av denne typen   -   da kan/bør/må du lage deg et "kunstig jordplan" med slike ledninger som jeg nevnte. Det er disse vi kaller "radialer" på antennespråket og de samarbeider med antennepisken på en slik måte at man får et elektromagnetisk felt mellom pisk og radialer  -  som igjen gir en god utstråling, med lite reflektert effekt "SWR".

 

Lysnet det nå?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er mange måter å lage antenner på, om det er nødvendig med jordplan er avhengig av kva type antenne som skal brukast.

 

På maritim VHF så er bølgelengden på kanal 16 (300/156.8) 1.91 meter. Den kortaste antenna som ein kan få i resonans utan å bruke "kunstige hjelpemidler" (som td. jord) er ein halv bølgelengde lang, altså ca 95 cm. (ei verkeleg antenne vert litt kortare enn dette på grunn av forkortingsfaktoren, men den vil eg ikkje blande inn her). Ei halvbølge antenne kan enten vere endematet eller sentermatet, det vil sei at ein kan kopla til koaksialkabelen enten i enden eller på midten.

 

Ved sentermating får ein då ein halvbølgedipol der senterleder er kopla til eine halvdelen (som er 1/4 bølgelengde) og skjermen er kopla til den andre halvdelen. Mateimpedansen (som er eit mål på motstanden for radiobølger) vil vera a 72 Ohm. Noko som gjer at ein kan kopla den direkte til ein 50 Ohms koaksialkabel utan noko spesiell tilpassing. (får standbølgeforhold på 1:1,5 men det er i dei fleste tilfeller uproblematisk)

 

Endemata halvbølgeantenne må ha ein impedanstilpassing for halvbølgedipolen er høgohmig i enden. Ein kan då ikkje kopla den direkte til kabelen, men treng ein spole i mellom. Difor vil du ofte sjå at det sitter ein "klump" der som kabelen blir kopla til desse antennene.

 

Felles for desse antennene er at dei ikkje trenger jordplan.

 

Dersom antenna blir kortare enn dette treng den jordplan. Den såkalla 1/4 bølgeantenna (som vil vera ca 47 cm) er i utgangspunktet ein sentermata halvbølgedipol der ein har tatt bort den eine halvparten og erstatte den med eit jordplan. Her blir senterleder kopla til antenna og skjermen vert kopla til jordplanet og ein seier at antenna "speglar" set i jordplanet slik at den framleis trur den er ein halvbølgedipol.....

 

Denne antenna er fin å bruke der ein har eit godt jordplan, td på eit biltak. 1/4 bølgeantenne blir også ofte kalle GP-antenne (GP= ground plane) Mateimpedansen er her ca 35 ohm, og ein kan også her kople til 50 ohms kabel utan noko serleg problem.

 

Ein anna versjon av GP antennene har bytta ut jordplanet med radialer. Radialene er metallstenger med omtrent samme lengde som sjølve antenne (ca 5% lengre) Ein trenger 3-4 stykker, og desse står da rett ut eller på skrått nedover frå matepunktet til antenna.

 

Så ein liten oppsummering om ein trenger jordplan eller ikkje:

 

- Viss antenna er ca 90 cm lang så er det truleg ei halvbølgeantenne og du trenger ikkje jordplan.

 

-Viss den er 40-50 cm er den nok ei 1/4 bølgeantenne og då treng den jordplan, eller 3-4 radialer.

 

-Det finns også ein mellomting, ei såkalla 5/8 bølge antenne (ca 1.2m), denne må ha jordplan.

 

Så ein liten ting på tampen: Å klippe koakskabelen for å få bra VSWR er å lura seg sjølv. Dårleg VSWR må fiksast oppe ved antenna.

 

 

 

Med ynskje om ein sommar utan sambandsproblem

 

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Så ein liten oppsummering om ein trenger jordplan eller ikkje:

- Viss antenna er ca 90 cm lang så er det truleg ei halvbølgeantenne og du trenger ikkje jordplan.

Hei.

 

Jeg har en halvbølge VHF antenne montert i "masten" på Trudelutt, se bildet nedenfor der foten av antennen vises helt øverst ved siden av TV-antennen. "Masten" er av aluminium, med egen jordforbindelse til jordplate (Dynaplate) under båten. Dette ble gjort for å bedre mottak på FM og spesielt MB kringkasting mottak. Radio antennen er montert på avsatsen under, nede til venstre på bildet. Og det hjalp faktisk ganske mye, spesielt på MB og LB.

 

Så er spørsmålet, VHF antennen trenger jo ikke jordplan, men i mitt tilfelle er den koblet mot jord via kontakten under antennen. Kan dette påvirke mottak/sending negativt? Jeg ville ikke tro det, men?

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H.

Trur nok de fungerer veldig greit slik du har det. Halvbølgeantenna er gjennom impedanstrafoen (Den klumpen du ser nederst på antenne) kopla bort frå omgjevnadane. Det er viktig å skille mellom kva som inngår som ein del av antenna, og kva som ikkje gjer det. Sjølv om skjermen på kabelen er kopla til masta ved foten av impedanstrafoen så går ikkje masta inn som ein del av antenna. Viss det derimot hadde vore ei kvartbølgeantenne ville den gjort det.

 

På VHF vil ikkje jording til sjøen ha noko serleg å seie for kor godt antenna virkar, men det kan ha ein del å seie for eigengenerert støy i båten.

Dette merkes, som du sjølv har erfart, best på MF og HF, men kan og skape problemer i VHF området. Så det er bare ein fordel å jorde installasjonen.

 

Andre ting ein skal vera oppmerksam på er konstruksjonar i nærleiken av antenna som kan påverke strålingsdiagrammet, ei halvbølgeantenne er rundstrålande viss den står fritt (viss ein ser strålingsdiagrammet i tre dimensjonar så ser det ut som ein smultring som er tredd ned over antenna). Viss det er noko i nærleiken av antenna kan dette endre strålingsdiagrammet slik at antenna ikkje vert rundstrålande.

 

Dette trenger ikkje vera så kritisk så lenge ein er klar over at det skjer. Viss f.eks ei halvbølgeantenne er montert ca 1/4 bølgelengde frå ei ikkje altfor tjukk metallmast så vil den få eit strålingsdiagram som har ein vinning på den sida som antenna står på. Denne vinninga kan vera i størrelsesorden 3-4 dB. Det vil sei at den mottar/sender dobbelt så bra til den sida som antenna står på i forhold til den andre. (3dB svarer til ein dobling av effekten, dette er ikkje så dramatisk som det kan sjå ut til, men ein vil merke ein viss forskjell).

 

Heilt rundstrålande er det likevel vanskeleg å få det, og trur du Lars ville sett at radarantenna også påverkar strålingsdiagrammet viss du hadde målt det. Men i praksis er det så lite at det ikkje er noko å uroa seg over.

 

Einaste eit lite tips Lars: Du ligg bra an til å få vatn i koaksen viss du ikkje taper pluggen under antenna.  :wink:

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Einaste eit lite tips Lars: Du ligg bra an til å få vatn i koaksen viss du ikkje taper pluggen under antenna.  :wink:

Helt enig, Tjøme radio syntes jeg "hakket" sist jeg hadde kontakt med dem. Kabel, krympestrømpe  og PL kontakt har ligget klar lenge, må bare finne to UG175 adaptere i en av alle mine roteskuffer.

 

Siden du nevner strålingsdiagram, har du sett alle med antennepisken "flott på snei" bakover? Tror ikke de har hørt om 8-tall eller "smultring" diagram!  :lol::seeya:

 

Lars H. :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...