Jump to content

Flekkfjerning på seter


submiss

Recommended Posts

Vi har såvidt tatt i bruk vår nye båt, og allerede etter første dag kunne man i disse hvite setene av skai-/skinnimitasjon se blålige "avtrykk" etter der hvor vi hadde sittet med dongeribukser :sad:

 

Er det noen som har et godt tips til hvordan man kan få bort disse merkene uten å gjøre skade på setene???

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Forsøk forsiktig med ren Jiff rett på skaien og gni/masser over med en våt klut. Gjenta til det er borte.

Hugos er også bra, dog noe mer "slipeeffekt".

Andre tips, litt grov(rød), rubbing på ei tvistfille.

Er det helt håpløst å få bort, finnes det en siste løsning. Aceton. Men vær forsiktig. Siden acetonen renser skaien helt hvit kan det bli nyanseforskjell hvis a hvis den "møkkete" delen av puten. Dette utjevnes med bruk av jiff; rubbing osv. Du må rett og slett polere over puten med kraftige tak. Sett puten inn med skinnbalsam eller lign. der det er brukt rensemidler eller aceton. Dette er behandlinger du ikke må gjøre for ofte. Da slites putene. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

jeg fikk blåfarge på min forrige båt etter farge fra stoff, prøvde masse rart, det satt som bare det, men brukte til slutt ship shape, det tok det, men vær obs det inneholder klor så vist det er noe annet i nærheten så vær forsiktig.

men fungerte fint på skai sofaen, vasket godt med grønnsåpe etterpå.

 

jdahl :flag:

Link to post
Share on other sites

Rema1000 eller Rimi har noen svamper fra våre venner Swiffer. de tok oljesøl på skai, fiskeblod på samme putene, og kulepenn på skai som guttungen hadde klart å lage. Veldig effektivt.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Må støtte meg til desse swiffer svampene.. Utrolig gode.. Fjernet også dritt fra keramisk komfyr uten problemer og såpe..

 

2 år gamle oljeflekker på mine skai seter fjernet den med en handbevegelse.

 

Funker over all forventning.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg jobber i møbelbransjen - og vil absolutt anbefale BioGuard. Har tatt det meste av flekker jeg har vært borti.

 

For å forhindre at slik fargesmitte setter seg:

Usikker, men man kan sjekke opp et produkt som heter "k2" eller "k3" fra Ernst P. - I utgangspunktet til hud, men kan kanskje fungere på skai (type plast)

 

Ellers vile jeg sjekket ut noe som brukes til beskyttelse på "By-Cast" eller "By-cast look" - en type voks. Også fra samme firma...

Link to post
Share on other sites

Forstod det slik at dette er en fabrikkny båt - da skal kvaliteten på setene tåle at man setter seg med en dongeribukse, dongeri er antageligvis det mest brukte "buksestoffet"

 

Hadde meldt dette inn til selger/fabrikk der du gjorde dem oppmerksom på dette og at du forbeholdt deg retten til å reklamere hvis dette var et gjentagende problem.

Begynner du med alt for mye lure vasketriks kan du risikere at det slår tilbake på deg selv.

Link to post
Share on other sites

Problemet ligger ikke i tekstilet; at det ikke "tåler" dongeri.

 

Problemet ligger i det faktum at (spesielt fuktige nye) dongeri farger av.

 

-og den fargen sitter godt. Dét kan ikke produsenten klandres for...

 

Hadde det vært slitasjeskade - er jeg enig med deg... :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...