Jump to content

Sliter med GPS og BlueChart Atlantic 7.0


Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Har BlueChart Atlantic versjon 7.0, men har problemer med å få rett oppløsning på kartet når GPS er tilkoblet.

Kartprogr. sier at den har funnet GPS enheten, en Garmin 12 versjon 4.52 ( dette er den siste software versjonen til denne GPSèn.)

Når jeg starter kartprogr. står det 2D navigasjon, og alt ser tilsynelatende normalt ut.

 

MEN det jeg ser på skjermen er tilsvarende som om jeg kjører på den laveste oppløsningen. Dvs. bildet er kantete og det finnes så og si ingen navn ol. Det står videre nede til venstre på skjermen " Map detalj locked"

Når jeg stoppet trackingen, kommer alle detaljer tilbake. :headbang:

 

Er det noen som har noen strålende forslag?????? har testet det meste, og PCèn er en IBM T43 2 mnd. gammel.... :sailing:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Fikk en IM som forklarte saken :cheers:

Det jeg nettopp har testet er å starte trackingen, legge inn kartkoden på nytt ( mens den står aktiv på tracking) så vips, alt er ok :flag: Dette må gjøres hver gang jeg starter tracking, men det tar jo forsåvidt bare noen sek. å fikse det...

 

Men det er jo litt rart at det skal være slikt????????????

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det ER tracking på versjon 7.0, og dette har jeg testet og det funker. MEN problemet er at når jeg kjører tracking, blir kartet utseendemessig som om du satte det til laveste oppløsning :headbang:

Svarte, ferien nærmer seg jo..........

Du blander begrepene her. Du benytter Garmin Mapsource kartleserprogram til å lese Bluechart Atlantic v 7.0 kart. Du får finne ut hvilken versjon Mapsource du benytter :nono:

 

Problemet ditt er "Map detalj locked". Hvis du fortsatt har dette etter å ha skrevet inn produktkoden skriver du antakelig inn feil kode eller skriver inn koden før du kobler til GPS`en din.

 

Siste versjon av Mapsource er versjon 6.11.1. Tracking forsvant på versjon 6.7 og funksjonen kan erstattes av gratisprogrammet nroute som kan lastes ned på http://www.garmin.com/support/collection.j...ct=999-99999-10.

Men siden du har tracking så vil jeg tro du benytter en pre 6.7 versjon av Mapsource.

 

Problemet ditt er at Mapsource låser kartet når du benytter en GPS fra 3 parts leverandør eller en GPS 12 som har unit id som Mapsource sjekker opp på internet for å validere. Du kan låse opp ett kart til to id`er.

 

Selv benytter jeg Mapsource 6.5 med Bluechart Atlantic 7.5. Det fungerer utmerket, men jeg må unlocke kartet hver gang jeg kobler til min GPS da den ikke har unit-id som kan gjenkjennes av Garmin. Har benyttet både Haicom HI 204 og nå Holux GPSslim 236 bluetooth og begge fungerer utmerket. Sistnevnte GPS anbefales på det varmeste. Den tar inn satelitter selv inne i i stua i første etasje i mitt 2 etages hus, noe min Garmin GPSmap 172C var nærheten av å klare. Med SirfStar 3 chipsettet kan den like greit ligge inne i kabinen i båten og tar inn signaler bedre enn min Gpsmap 172 som står ute fri luft.

 

Redigert: Jeg så ikke siste posten din før jeg la inn mitt svar. Men som jeg skrev over så må du unlocke kartet når GPS`n er aktiv og koblet til. Fint at problemet ditt løste seg. :smiley:

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå sitter jeg også med tilsvarende problem. Har spadd frem en eldre utgave av Bluechart Atlantic og MapSource 5.4. Har koblet til en Holux USB GPS. MapSource finner GPSen, men alle detaljer forsvinner når jeg starter tracking. Prøver da å gjøre som foreslått ovenfor, men når jeg legger inn koden på nytt får jeg bare beskjed om at den allerede er registrert. Når jeg slår av trackingen er alle detaljer på plass igjen.

Oppdaterer jeg MapSource til siste versjon så har den ikke lenger tracking...

 

Har også prøvd nRoute, men den fungerer åpenbart kun med Garmin GPSer - klarer i allefall ikke å koble til min Holux. (Forøvrig en veldig OK GPS - finner flust med satelitter tom inne i stua, vesentlig mer enn hva min tidligere Garmin 178 klarte)

 

Noen som har forslag til hvordan få Holuxen til å funke mot MapSource eller nRoute, eller må jeg rett og slett kjøpe en Garmin GPS også.....

Link to post
Share on other sites

Holuxen min fungerer fint med Mapsource 6.5. Men jeg må låse opp kartet med registreringskoden hver gang jeg har startet programmet og kobler til GPS. Koden skal altså tastes inn etter tilkobling av GPS. Er du sikker på at du faktisk låser opp Bluechart Atlantic kartet og ikke kartleserprogrammet Mapsource?

Link to post
Share on other sites

Jeg legger inn den 25 karakterers koden som fulgte med kartet - får da beskjed om at den allerede er registrert... Det er jo forsåvidt også korrekt, for når jeg slår av trackingen er alle detaljer på plass i kartet igjen.

 

Kan det ha noe med at jeg har MapSource 5.4 mon tro? Kan ikke se at det er mulig å få tak i v 6.5 noe sted. På Hjemmesidene til Garmin ligger jo kun siste versjon som ikke har tracking..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...