Jump to content

Bør man unngå mer enn 10min tomgang på Vetus diesel?


Sjøkart

Recommended Posts

I instruksjonsboka til min Vetus-motor så står det : "Avoid idling for more than 10 minutes." (Unngå tomgang i mer enn 10 minutter.)

Det fremgår ikke om dette er i forbindelse med oppstart av kald motor eller om det bør unngås generelt.

Motoren er ikke utstyrt med temperaturmåler, kun alarm ved for høy temp.

 

I forbindelse med fisking eller lading av batterier så er jo 10 minutt ikke så allverdens tid. Er det motorslitasje pga. for lav temperatur dei har i tankene eller hva kan grunnen til denne tidsfristen være ?

Redigert av Sjøkart nr.19 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....I forbindelse med fisking eller lading av batterier så er jo 10 minutt ikke så allverdens tid. ........

Nå får du vel liten lading, om noen lading i det hele tatt, med motoren på tomgang??

Er ellers enig i at 10 min fisking er lite, ja. :nonod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Motoren trenger belastning for å få opp forbrenningstemperaturen tilstrekkelig til å unngå koksing. Derfor skal du unngå tomangskjøring. Det gjelder generelt for alle diesler. Det beste er å sette av sted med en gang motoren er startet opp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Motoren trenger belastning for å få opp forbrenningstemperaturen tilstrekkelig til å unngå koksing. Derfor skal du unngå tomangskjøring. Det gjelder generelt for alle diesler. Det beste er å sette av sted med en gang motoren er startet opp.

 

 

Vi som har holdt på med lastebiler har altid lært at ingen diesel motor har gått av og bli belastet med en gang,

vi lærte til og med på Kjøreskolen at motoren skulle få gå seg varm først.

 

Er det bare jeg som er forvirret nå?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I instruksjonsboka til min Vetus-motor så står det : "Avoid idling for more than 10 minutes."

Dette er jo svaret, egentlig .. når motorfabrikanten sier så, så er det så, ikke sant? :wink:

Med "sette av sted" mente jeg ikke "full fart" ... det sier seg vel selv?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

... det sier seg vel selv?
Nei dessverre...

 

Det er en ny knapt 50 fots nydelig sak som jeg ofte har gleden av å hvile blikket på borti her. Ca. ett par tusen hester fordelt på to Man diesler. Når eier skal ut, bruker han ett lite minutt på å kjøre thrusterne varme. Jeg tror ikke roret virker...(?)

 

Så er det full peising rett opp i plan. Samme hver eneste gang. Og det går unna. I alle fall godt å vel 30 knop. Og han er ikke alene om den slags behandling av redskapen.

Link to post
Share on other sites

Så er det full peising rett opp i plan. Samme hver eneste gang. Og det går unna. I alle fall godt å vel 30 knop. .

Den motoren blir vel ikke så jæ#¤## gammel før morroa starter tipper jeg . Start opp IKKE rus la motor gå litt mens du gjør klart og kaster loss kjør rolig til du for opp litt varme . Da kan du kjøre i vei , og når du er framme . Da lar du motoren gå mens du fortøyer og div (spesielt turbo) så når du ser varmen går litt ned kan du slå av motor. Da har du motoren lenge uten noe tull , det er sånn jeg lærte det da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Start opp IKKE rus la motor gå litt mens du gjør klart og kaster loss kjør rolig til du for opp litt varme . Da kan du kjøre i vei , og når du er framme . Da lar du motoren gå mens du fortøyer og div (spesielt turbo) så når du ser varmen går litt ned kan du slå av motor. Da har du motoren lenge uten noe tull , det er sånn jeg lærte det da .

Tine II

Enig Tine. Slik praktiserer jeg det også. Når jeg går ut av havna legger jeg meg i 1500 RPM til motortemp når 85º Når jeg skal gå opp i plan gir jeg litt gass av gangen i flere etapper intill jeg når marsjturtall på 3200RPM (på mine motorer)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bare litt nysgjerrig. Bruker dere samme prosedyre når dere starter opp bilen?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

At en dieselmotor ikke anbefales kjørt på tomgang mer enn 10 min. hørtes veldig lite ut. I min Yanmar-manual står det noe sånt (fritt etter hukommelsen) at ved tomgangskjøring over lengre tid, ca. 1 time skal man kjøre motoren en periode ved høyere turtall. Dette for å rense opp i avgassingsystemet og sikkert for å redusere tendensene til koksing.

 

Vi som bruker mineralolje og Hammerdown unngår nok dette problemet, eller? :smiley:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Bare litt nysgjerrig. Bruker dere samme prosedyre når dere starter opp bilen?

Nei ikke på bensinbilen, selv om jeg gjerne unngår å foreta raske akselerasjoner med kald motor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

rem's prosedyre er identisk med min. Når det gjelder bil så er det jo ikke særlig praktisk å ligge konstant i 1500 rpm til motoren er 85 grader men jeg kjører betydelig roligere med kald motor. Prinsippet er enkelt: Når motoren høres eller føles som om den ikke liker seg så gjør den antagelig ikke det. Kald dieselmotor er ikke så turtallsvillig som varm og derfor unngår jeg høye turtall før motoren er varm osv...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bare litt nysgjerrig. Bruker dere samme prosedyre når dere starter opp bilen?

 

I grove trekk, ja! Men trafikale forhold på det sentrale Østlandet gjør at man ikke har samme "frihet" til å bestemme hatigheten som man har på sjøen - man ville blitt ganske så upopulær hvis man tuslet rundt i 20km/t fordi motoren skulle varmes opp forsiktig og gradvis!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:smiley: 10 min tomgangskjøring synes eg er upraktisk lite. Når eg fisker går motoren ein del på tomgang, gjerne 1/2 til en time, alt etter strøm og vind, men motorfabrikantens anbefaling bør vel ikke strekkes for mye. Trur det er viktig å kjøre motoren fint opp i temperatur og like viktig å kjøre den ned i temperatur før du stopper. Trur og at motoren har godt av å bli kjørt litt med fullt pådrag når den er godt gjennomvarm.
Link to post
Share on other sites

Kø bak meg bryr meg ikke. Når jeg starter min 3,5 liters diesel maskin (bilen) så er det ikke noe høyt turtall før jeg oppfatter at motoren er i rigtig gange, jeg lunker avgårde i min fart til alt er greit, har jo også automat den også krever at maskineriet er i nogenlunde temeratur før gear skiftene går godt.

 

upopulær ja

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I instruksjonsboka til min Vetus-motor så står det : "Avoid idling for more than 10 minutes."
Dette er jo svaret, egentlig .. når motorfabrikanten sier så, så er det så, ikke sant?
Nei dessverre...

Ahem. Kremt. Når Vetus sier at tomgangskjøring i mer enn ti minutter bør unngås, så er det slik. Å mene at man skal se bort fra dette og kjøre på tomgang i timevis eller hva det måtte være i stedet, er helt meningsløst. Hva en annen båt på 50 fot har med dette å gjøre er heller ikke helt begripelig.

 

Om man begrenser tomgangskjøring, er det ikke dermed sagt at man skal starte opp og straks kjøre på fullt turtall. Det står det helt sikkert også noe om i instruksjonsboken. Det følger dessuten av sunn fornuft og almindelig forsiktighet. Høy belastning må man rimeligvis vente med til motoren har oppnådd driftstemperatur. Og det gjør den lettest og raskest ved å sette i gang (i rolig tempo, man skal vel ut av havnen?), ikke ved å tomgangskjøre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vetus har sikkert sine grunner for at motoren ikke skal gå på tomgang over lengere tid... Men hvorfor, tja Vetus lager ei heller "sine" motorer, de er laget av andre fabrikanter. Så om det er av teknisk opphav så er det nok de som kommer med det (Mitsubishi, Deutz eller andre)....

 

Nå er det jo mange steder det står at tomgangkjøring ikke skal forkomme over en gitt tid, men det kan jo være av en enkel årsak... som f. eks. miljøet... Siden vi ikke vet mere om hvorfor Vetus skriver dette i sine manulaler og i hvilken sammenheng så kan det jo tenkes at de er miljøvennlige og ønsker defor et motoren ikke skal gå på tomgang over et lengere tidsrom...

 

Skal jo ikke lengere enn over til "Knugen" før skiltene om "tomgangskørning øver 1 minut ei er tillåten" (Jeg og knugen skirver like bra svensk)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jo også lett og se på eksosen i fra en diesel motor den er svart når motoren blir belastet for mye når den er kald så dette er helt sikkert ikke så bra,

hva med alle de som ligger og lader opp bateriene når de er på ferie noen motorer går jo i times vis?

Redigert av Espentc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er dette så vanskelig da?

 

gi den et minutt eller 2 eller 3 på tomgang til - om diesel - den går litt roligere og kjør avsted på lav belastning - normalt inntil skrogbølgen/baugen begynner heve seg for litt raskere båter.

 

litt etter at motoren har nådd riktig arbeidtemperatur kan man begynne å "laste den opp", fortsatt forsiktig.

skipsmotorer skal tas pent både opp og ned - også når de er varme.

 

forøvrig er det en grunn til at det står 10 min i boka - regner med at det er både på varm og kald motor.

 

alle motorer skal kjøres pent inntil de er varme på tempmåleren og vel så det - smøreoljen er nemmelig ikke blitt varm fordi om kjløevannstemperaturen har nådd normalen.

 

alle motorer skal kjøres pent til de er varme uansett bruk og formål.

 

det verste jeg ser - tror jeg - er totakt påhengsmotorer som kan være leie å starte av forskjellige grunner og når den først starter blir den ruset inn i H så blåskodda står - venter bare å se stempelringene komme ut av eksosen.

 

 

har jeg nevnt 4 takt bensinmotorenes fabelaktige egenskaper tidligere? uffda.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I manualen for min båt står det at motoren skal kjøres på 1200 rpm 2x1-2 timer pr døgn for å sørge for nok kjøling (2 stk kjølebokser drevet av kompressor på motoren) og lading. Hva Perkins mener om dette vet jeg ikke men motoren virker frisk og grei enda. Timetelleren er stoppet på 4100 timer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...