Jump to content

vask av kalesje?


Superkul

Recommended Posts

vi tok av kallesjen vår som er 2 sesonger gammel og lurer på hva som er lurest....

noen sier at vi vasker bare grønnsåpe noen sier send bort til vask/impregnering

den er lys beige og kommet litt svart innvendig og vi prøvde vaske selv men det var nesten nyttesløst fikk så vidt bort halvparten, bruk av ship shape og andre midler har jeg skjønt ikke er bra for sømmer osv! har noen tips om hvor vi kan levere den i fredrikstad område eller hva vi gjør??? :cheers::cool:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp bestilt ny kalesje og fikk opplyst at eneste vaskemetode var Biotex og 30 grader varmt vann, for deretter å montere kalesjen på båten mens den er våt og la den tørke oppmontert. Når det gjaldt impregnering så var det ingen spesielle anbefalinger. Både med og uten silikon var vist greit.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bestandig vasket min kalesje i grønnsåpe legges i badekaret natta over og skyller godt, har aldri behøvd og impergnere den har holdt tett, den er 8 år nå. Inntil i fjor så har den stått på båten hele året, men kjøpte ny i fjor så den skal jeg ta av nå og vaske for første gang i grønnsåpe natta over, plastvinduene polerer jeg innvendig og utvendig og det holder vinduen myke og blanke...

 

lykke til

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

har også hørt at det ikke lønner seg og impregnere kallesje pga sømmer osv blir dårlige

 

Det hadde jeg også hørt; - at spesielt silikonholdig impregnering var hard mot sømmene. De jeg bestilte kalesje av kunne imidlertid ikke bekrefte dette. Kalesjestoffet var i utgangspunktet ferdig impregnert fra fabrikken slik at noen impregnering de første par årene skulle ikke være nødvendig. Etter første vask så burde imidlertid kalesjen impregneres og kalesjeprodusenten mente det ikke var noen impregnering som var bedre en andre bortsett fra at silikonholdig impregnering gjorde kalesjen tettere (begge veier). De kunne iallefall ikke anbefale noe spesielt merke.

 

Det som tok knekken på sømmene var i følge dem vasking med stoffer som ShipShap o.l.

Link to post
Share on other sites

Har sendt inn den "nye" kalesja vært år jeg , vaska den gammle å impregnering den så er det ikke så langt unna den samme prisen . Leverer min til Risør Renhold service Polygon as. Dem henter rundtom så det er bare å sjekke med dem . Koster kun 730 spenn og det syntes jeg er billig for å slippe den jobben også blir det ikke helt bra heller når du gjør det selv .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

hihi ja jeg vil jo gjærne ha impregneringa da kallesjen er bare 2 år gml, er vel bare litt jålete i.o.m det er lys kallesje så syntes det så godt

:cheers::cool:

 

Grønnsåpa impregnerer godt den og tar vare på sømmene, den nye kalesja mi er og ny men den er møkkete på utsiden skal bytte til helga så skal jeg se resultatet etter badet med grønnsåpe...

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Hadde ny kalesje fra Helly Hansen i fjor. Deres veiledning: kun lunkent vann med mild grønnsåpeblanding - alle andre vaskemidler var nesten fy med mindre de har samme egenskaper. Dersom grønnsåpe ble benyttet ville det ikke være nødvendig med impregnering på 3-4 år. Fikk en mail fra dem i etterkant - se her

Link to post
Share on other sites

Vasking og impregnering av kalesjer,gjør vel de som syr båtkalesjer og alt innen det.

De vet vel best hva som skal brukes?

 

Selv har jeg levert inn hvert år kalesjen til min Nidelv 24 , men nå har jeg bestilt ny.

 

Jeg betalte 1 000,- jeg for vask og impregnering det er vel ikke så ille.

men sist forhandlet jeg meg til en pris på 900,-kr.

 

Hva mer dere ? :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...