Jump to content

Hvordan Koble to batterier med Batterivender?


Espen C

Recommended Posts

Den der kommer til å virke fint. Det eneste du kan vurdere er å sette inn en laderegulator som håndterer to banker. På den måten får du ladet begge sidene samtidig. Forøvrig har jeg hatt det systemet du bruker selv. Trikset er å sørge for at ingen strømkilde går utenom venderen som dermed tapper et batteri som ikke er i bruk og dermed ikke blir ladet.

Link to post
Share on other sites

Hei fra hvor henter jeg nå strøm i fra? :confused:

 

kan ikke helt skjønne at jeg nå kan velge i fra hvem batteri jeg henter strøm i fra med batterivelgeren,

har jeg nå koblet ting til f.eks det ene batteriet så kan jeg vel kun bruke det eller ?og da er vel litt av meningen med batterivelger borte?

Link to post
Share on other sites

En batterivelger - i hvertfall de jeg har sett - har 4 valg:

 

- 0 = ingen av batteriene

- Batt. 1

- Batt. 2

- Begge batteriene samtidig

 

Der har du valgmulihetene.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

En batterivelger - i hvertfall de jeg har sett - har 4 valg:

 

Ja det er riktig at de fleste batterivelgere ser slik ut men vist du ser på tegningen og henter strøm fra det ene batteriet og slår bryteren over på det andre batteriet så vil det vel ikke komme noe strøm lenger eller :confused:

Ser nå bak på batterivenderen dr er det tre uttak en med 1 og en med 2 og en felles så da skal det antagelig vis gå fire pluss ledninger ut i fra denne bryteren og da er nok ikke tegningen riktig?

Link to post
Share on other sites

Espentc, hvis du kopler forbukerne (lys, ekkolodd, VHF osv) direkte til bare det ene batteriet vil du hele tiden hente strøm fra dette batteriet, uansett hvordan bryteren står.

 

Tegningen din viser lading av batteriene via bryter, at du kan velge å lade batteri 1, batteri 2 eller begge samtidig. Jeg ville ikke satt velgeren i 0 mens motoren går.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Du kople alt (forbruk og start m.m.) inn samme sted som dynamo inn. Da kan du velge hvilket batteri du skal lade, og hvilket du skal tappe fra. Har du da start på batteri 1 starter du i stilling 1 og slår over til 1+2 etter start for lading. Ved ankomst uthavn slår du over til 2. Når du så skal hjem igjen, slår du over til stilling 1 og starter. Har du nok strøm igjen på batteri 2, kan du selvsagt starte på dette også. Når du kommer hjem igjen, sett bryteren i stilling 0. Da er alt frakoplet.

 

Hvis du husker på å slå over bryteren når du skal, er dette et enkelt og greit system. Men hvis du glemmer bryteren i posisjon 1+2 og tapper mye, kan du jo risikere å ikke få start etterpå, og det er ikke så veldig gøy. Alternativet er BEP rele, som jeg har. Ingenting å måtte tenke på, forbruksbanken blir koplet inn på 13,8 volt og kopler ut igjen når spenningen synker under 12,8 volt etter at motoren har stoppet. Hadde forresten bryter i forrige båten, og opplevde ikke dette som noe problem med mitt bruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kople alt (forbruk og start m.m.) inn samme sted som dynamo inn. Da kan du velge hvilket batteri du skal lade, og hvilket du skal tappe fra.

 

Hei takk for svar :smiley: bak på vendebryteren er det tre skruer på den ene står det 1 og en med 2 og en felles ,

skal dynamo da inn på felles :confused:

Redigert av Espentc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er innlysende at valget: 0 er for å kutte strømmen til motoren (dynamo / starter) når motoren er avslått - og ikke mens motoren går og dynamo'en leverer strøm. Sålenge dynamoen sviver må den selvfølgelig ha forbindelse til batterien(e)!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har du sett en slik bryter uten forbindelse når du veksler? Samtlige jeg har sett har lasker mellom 1, 1+2 og 2, slik at forbindelsen ikke skal brytes. Synes det virker utrolig dumt å lage en slik bryter uten disse laskene. Men det kan jo likevel forekomme, for alt jeg vet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kastet ut en slik av en båt jeg la opp nytt elektrisk på for en del år siden. Kan ikke erindre noe merke. Det er selvfølgelig dumt å lage det slik, og det er mye ubrukelig utstyr som blir laget til båt. Synes forøvrig det er en mye bedre løsning å bruke laderele eller skillediode.

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Selv har jeg som sagt BEP skillerele for tiden, og trives svært godt med denne løsningen. Ingenting som kan glemmes, og startbatteriet er alltid fullt. Kan ikke bli enklere enn det!

Støttes!! I min båt er det nå 2 hovedbrytere - en for hver batteribank. For å betjene bryterne må man ned under en av dørklukene. Dette blir både litt tungvindt og, som sagt, lett å glemme for en moden mann.

 

BEP-releet ligger klart for montering! Må bare få splitta opp hovedstrømskinna for pluss slik at jeg får skilt kretsene for start, baugpropell og ankervinsj fra resten av forbrukerne.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor splitte?

Du har jo to batt banker, og der er jo alt splittet...eller er det noe jeg misset?

 

Jeg kopplet BEPen mellom bankene, og det var alt. Make it simple... :crazy:

Mjaa...(?) I mitt tilfelle er altså "baksiden" av begge hovedbryterne er koplet sammen på ei felles hovedstrømskinne for pluss, hvor både dynamo, startmotor og alle forbrukerne (inkludert ankervinsj og baugpropell) er tilkoplet. Når begge hovedbryterne er på (hvilket jeg ønsker at de skal være når båten er i bruk), er altså begge batteribankene parallellkoplet via denne strømskinna, og et BEP-rele innkoplet mellom plusspunktene på batteribankene får ingen virkning. (Det hjelper ikke at BEP-releet bryter parallellforbindelsen mellom batteriene, dersom de er koplet sammen via hovedstrømskinna).

 

Hensikten med å bruke BEP-releet er jo som sagt at batteribankene skal være sammenkoplet og lades i parallell når motoren går og dynamoen lader, men at startbatteriet skal være bortkoplet fra "husholdningsforbrukerne" når motoren ikke går, og at dette skal styres automatisk uten at man må sjonglere med hovedbryterne. Dette ser jeg altså ikke hvordan jeg skal få til uten å skille de to gruppene av forbrukere ved å dele opp i 2 hovedstrømskinner. Jeg ønsker å beholde hovedbryterne slik at jeg kan kople bort begge batteribankene når båten forlates.

 

MEN - si gjerne fra hvis jeg synes å være på feil jorde. Slikt har skjedd før ... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Høres helt riktig ut dette! Du trenger nok en skinne til, for fordeling av den ene av kretsene. jeg har også to hovedbrytere i tillegg til BEP'en, men disse er kun for å gjøre anlegget strømløst når jeg ikke er i båten. Ellers tar BEP'en seg av fordelingen, og forbruk og start er helt adskilt så snart spenningen kommer under 12,8 volt. Jeg kan riktignok ikke starte på forbruksbanken uten videre, men til dette har jeg et par lange, fortinnede startkabler liggende i båten. Greit å ha om andre skulle få behov for starthjelp også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...