Jump to content

Redningsskøyta - God å ha !


MaritimStart

Recommended Posts

Så fikk også vi/jeg bruk for Redningsskøyta.

Var på jakt på de ytterste holmer i Oslofjorden, koste oss med kaffe, grillpølser

og fine kanoturer, men når vi skulle hjem var det ikke tegn til liv om bord. Jaktkameraten

har hatt båten på verksted, betalt tusenvis av kroner for å få den reparert men

samme feilen oppstod igjen - Alt var dødt om bord og batteriet tappet.

Vi hadde godt med strøm på mobiltelefonen og begynte å ringe rundt til venner å bekjente

i håp om at noen fortsatt hadde båten på vannet og kunne hjelpe oss, men dessverre

så det mørkt ut og vi fleipet om å sove i utedassen kommende natt. Men i det fjerne

kom Redningsskøyta tusslende - En rask telefon og de var på pletten. Koselige karer, hyggelig

båtprat og vi var i løpet av få minutter på vei hjem til kone og barn  :wink:

 

Takk til gutta fra Redningsselskapet.

 

Mvh

Per Morten Schou

Link to post
Share on other sites

VHF er fint og burde vært installert i alle båter. ..     ....I området vi ferdes gjør mobiltelefonen nytten samt at nødrakettene lå i reserve.

Mener du dette i fullt alvor?? I så fall må du jo også satse på at den radiostasjonen du ringer til kaller opp båter i nærheten for å hjelpe deg når det er aktuelt. Skal nødraketter også være et slags substitutt for VHF? :wink:
Link to post
Share on other sites

I så fall må du jo også satse på at den radiostasjonen du ringer til kaller opp båter i nærheten for å hjelpe deg når det er aktuelt.

Det hender stadig vekk at kystradiostasjonene gjør nettopp det; de får henvendelse via mobiltelefon, enten direkte eller fra hovedredningssentralen. De forsøker da å finne båter i nærheten som kan gå til assistanse   -   men du skrekk og du gru hvor tungvint det blir når den som trenger hjelp ikke selv kan kommunisere med sine hjelpere.

 

Men forutsetningen er hele tiden at man virkelig har dekning på mobilen for å kunne nå frem, og man skal ikke så mange mil av land før dekningen er borte vekk  :wink: :wink: :wink:

 

Derfor; historien er full av beviser på at det eneste som duger som nødkommunikasjon i kystfarvann  -  det er VHF  :blush:

 

Ha en god og sikker tur, med VHF'en påslått  -   hele tiden!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til Andries !

 

Har du VHF om bord skal denne ha et eget batteri som ikke er tilkoblet hverken

startbatteriet eller forbrukskretsen. Et laderele besørger lading av VHF batteriet

når motoren går. VHF batteriet kan også fungere som et reserve startbatteri dersom du

har en skiftenøkkel eller startkabler om bord i vårt tilfelle.

Koblingskrets for dette finner du her under "VHF": http://maritimstart.com/elektro.shtml

Vanntett VHF håndholdt er selvfølgelig et godt alternativ, men denne må også være oppladet  :wink:

 

Hei igjen Pan Pan

Det er ikke krav om VHF om bord i båter så lenge disse ikke går med passasjerer (passasjersertifikat). Har du ikke VHF kan nødraketter selvfølgelig være en løsning om uhellet

er ute men er ikke et substitutt for VHF. Redningsflåte, redningsvester eller annen for for redningsutstyr er ei heller et substitutt for VHF. Ellers smalt det godt i området rundt oss, mange andre også på jakt, og disse kunne vi kalt opp på jaktradioen etter endt morgentrekk.

At redningsskøyta kom tusslene var kun en tilfeldighet. Ellers er det riktig slik Poseidon beskriver. Når det gjelder dekning på mobilen i dette tilfellet lå vi i stilling på Masseløy for de som er lokalkjent - Rett vest for Vestre Bolærne - Ca. 1 nmil fra fastlandet hvilket vi fint kunne tilbakelagt i medbragt kano.

 

Til Per Chr.

Personlig er jeg av den oppfatningen at en stasjonær VHF er langt bedre enn en håndholdt av nevnte årsaker - Se svar til Andries. Minuset med en stasjonær er at du ikke har mulighet til å ta denne med om bord i en flåte, kano eller i vannet for den saks skyld om du må forlate skuta.

 

M.v.h.

Per Morten Schou

Link to post
Share on other sites

Har du VHF om bord skal denne ha et eget batteri som ikke er tilkoblet hverken

startbatteriet eller forbrukskretsen.

Hei.

Er du sikker på dette, er det et påbud eller noe du mener er "smart"? Kan ikke huske å ha lest noe slikt noe sted. Nå har jeg ikke den "blå permen" som fulgte med da jeg fikk konsesjonen med meg her på jobben, men kan kikke i den når jeg kommer hjem.

 

Selv har jeg VHF'en koblet til forbruksbatteriet med en kratig bryter for å kunne slå over til startbatteriet. Har forøvrig tilsvarende mulighet for lensepumpen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En håndholdt har sin begrensninger. I utgangspunktet er rekkevidden mindre, dette kan i stor grad kompenseres med ekstern antenne, selv om også effekten er mindre på en håndholdt, er antenne og antenneplassering av større betydning for rekkevidden enn utgangseffekten. Håndholdte har heller ikke noen DSC-funksjoner. Den største fordelen med en håndholdt er at den kan medbringes, evt. festes i et belte og skulle du falle overbord vil du fremdeles kunne kommunisere med omverden(Selvsagt forutsatt at den er vanntett)

For å si det slik: Har du mulighet for å plassere en stasjonær ombord i båten din anbefales dette.

Har du en åpen båt, skjærgårdsjeep eller lignende vil en håndholdt være et meget godt alternativ, selv om den har begrenset rekkevidde vil det i de fleste tilfeller være noen som hører deg dersom du gir et anrop på kanal 16. og det er som kjent det nærmeste fartøy som i de fleste tilfeller er din beste hjelper.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Eget VHF batteri har jeg aldri hørt om at noen har hatt i en fritidsbåt. Sikkert ikke dumt, men det er nok ikke vanlig.

 

Har både bærbar og fastmontert, og når matrosen legger ut på lengre turer med jolla har han med seg den bærbare. Noen ganger også en GPS, slik at vi kan få posisjon hvis han roter seg bort.

 

Vi avtaler da på forhånd at vi bruker en av lystbåtkanalene. Sikkert ikke lovlig siden han ikke har VHF lappen, men ...

Link to post
Share on other sites

Vi avtaler da på forhånd at vi bruker en av lystbåtkanalene. Sikkert ikke lovlig siden han ikke har VHF lappen, men ...

Er dette virkelig ulovlig?  :smiley:

Har man ikke lov til å la andre bruke VHF'n?

Er det ikke slik at en annen kan bruke VHF'n, men innehaver av serifikatet/konsesjonen er ansvarlig?

 

Har selv VHF, (men ikke båt  :seeya:). Har tenkt å skaffe en bærbar i tillegg (til jolla, når jeg får båt :wink:) Hvordan gjøres dette praktisk i forbindelse med registrering. Kan jeg bruke eksisterende konsesjon, eller må jeg ha egen konsesjon til den bærbare?

 

Hvordan er det rent praktisk når det gjelder oppkall av bærbar (under forutsetning av at den ikke er registrert med egen konsesjon)

 

Det er en del år siden jeg fikk dette sertifikatet, så en del lærdom er borte.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ja, mne i mitt tilfelle befinner den andre VHF'en seg ombord i jolla, og da blir det nok ikke helt etter boka  :smiley:

...hm.... kan det være at *boka* ble skrevet før man hadde mulighet for å la poden ta med den håndholdte i jolla?

 

*Menneskerettighetene*: Det er lov å bruke hodet!

*Kardemommeloven*: Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill - og forøvrig kan man gjøre hva man vil! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Til Lars H. !

Det er et krav at VHF'en skal ha et eget batteri om bord i fartøy som

har passasjersertifikat og absolutt en fordel også om bord i fritidsfartøy.

Fordelen er at VHF'en alltid virker om alt annet skulle feile. Dessverre skrev jeg ordet

"skal" i steden for "bør" i denne sammenheng - Det er ikke lenge siden jeg bygde

om det elektriske anlegget om bord i en båt for å få dette godkjent for passasjertrafikk  :lol:.

Ser du av word dokumentene som er lagt ut på MaritimStart under "Elektro om bord"

vil du se at også negativ krets (f.eks. 2 X 10 amp) er sikret hvilket også er et krav i denne sammenheng.

Her er et bilde fra min båt hvor stasjonær VHF er installert i en skjærgårdsjeep.

 

 

Når det gjelder å inneha et VHF apparat så skal man inneha VHF sertifikat - Synes det er

rimelig irriterende, og ikke minst fare for sikkerheten, når folk nesten daglig bruker alle rare

slags oppkallingsprosesyrer med tilhørende misbruk/prat av/på kanal 16. Hvem som helst kan bruke VHF apparatet, men innehaver skal føre kontroll med hva som blir sagt/gjort. Hvem som helst kan videre bruke apparatet om uhellet er et faktum og gjeldende skipper ikke er i stand

til å bruke dette.

 

Per Morten Schou

MaritimStart

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Til Lars H. !

Det er et krav at VHF'en skal ha et eget batteri om bord i fartøy som

har passasjersertifikat og absolutt en fordel også om bord i fritidsfartøy.

Takk for oppklaringen. Men om det er en fordel i et fritidsfartøy er jeg litt skeptisk til. Mer leamik for å holde ekstrabatteriet ladet, og et batteri til å passe på.

 

Husker godt at vi hadde egne batterier for radiostasjonen ombord på Sanct Svithun da jeg jobbet som telefonist der en sommer for 43 år siden. Tilstanden for batteriene og ladesystemet var imidlertid så som så. Fikk tips av telefonisten som mønstret av om å ha på en skvett svovelsyre et par ganger i uken!!  :lol: :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Husker godt at vi hadde egne batterier

for radiostasjonen ombord på Sanct Svithun da jeg jobbet

som telefonist der en sommer for 43 år siden.

Men dette var lenge før VHF var i vanlig bruk, det gikk på

kortbølge og fiskeribølge den gang. Se bildet under fra

radiorommet der jeg sitter og kaller opp Rørvik radio med

Simradsenderen på 2182kHz.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En ting til: Redningsskøytene har VHF peiler ombord, slik at de kan peile seg inn på en stasjon som sender.

Det er enda en stor fordel med VHF kontra mobiltelefon som nødkommunikasjon ombord: en mobiltelefon lar seg nemlig ikke peile med vanlig tilgjengelig utstyr, man får i beste fall en indikasjon på hvilken node den arbeider mot   -   hvis den overhodet rekker så langt .....

 

Altså; VHF'en er fortsatt uovertruffen som nødkommunikasjon i kystfart!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...