Jump to content

Hvordan feste fenderlisten?


bella arrow fanatic:p

Recommended Posts

Det mest normale er vel at fenderlister er strukket på. Lista varmes skikkelig først i varmt vann slik at den får en strikkaktig konsistens, deretter strekkes lista på ved å begynne i ene enden og jobbe seg rundt båten. Festes godt i begge ender. Når så lista avkjøles igjen, trekker den seg sammen og sitter som spikret. Vet ikke om dette gjelder alle fenderlister, men det kan være et spørsmål om du burde tatt den av, varmet den og strukket den på igjen for å få den tight nok. Hvis du da ikke har en type som ikke strekkes på, men det kan kanskje noen andre si noe om.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Det er nok kun en ting å gjøre: Legge på en ny fenderlist.

Denne legger du i et kar med tilhørende varmeelement: Karret

lager du av et tomt oljefat. Inne i karret lager du et rammesystem slik at fenderlisten ikke

ligger i selve vannet, men over. Platen fenderlista ligger på må være full av huller slik at varmen/dampen kommer opp. Rammesystemet med tilhørende plate lages i treverk. I bunnen av fatet monterer du et varmeelement for eksempel fra en varmtvannstank. Lokket kan du også lage av treverk med en liten luke du drar fenderlisten opp av når denne skal legges på båten. Legg fenderlisten i tønna i fine sirkler uten krøll/vridninger på morgenen og la den ligge til slutten av dagen.

 

Båten må ligge støtt i krybbe. Dere bør være minimum 3 mann og ha følgende verktøy klart:

2 syrefaste skruer i riktig lengde, drill, rene arbeidshansker til alle og en gummiklubbe. Først løfter du opp enden på fenderlista, legger denne ann akter der hvor den skal begynne, borer et hull tvers gjennom og setter i første skrue. 1 mann snurrer tønna RIKTIG vei og 2 mann trekker godt i fenderlista mens denne legges på. Fenderlista bankes på med hendene eller med gummiklubba. Strekk ikke fenderlista for mye i starten da dere kan risikere at den "spjærer" hvor skruen sitter. Fortsett rundt hele båten - Arbeid jevnt og trutt slik at ikke fenderlista blir kald. Til slutt fester dere fenderlista tilsvarende som ved start. Start og slutt pyntes med et pent fenderlistbeslag i syrefast.

Ta IKKE av "start/stopp" skruene selv om dere forsøker å holde lista igjen med tvinger eller lignende.

 

Lykke til !

 

M.v.h.

Per Morten Schou

MaritimStart og Highperformance Boatyard

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, vet at per morten har en del erfaring etter dette prosjektet hans..

Problemet er at jeg ikke har så mye cash..

Er bare 15 så har ikke skaffet meg jobb, men jeg har et jobtilbud til våren, tilfeldigvis i båtsport på vinterbro...

M.v.h Boatman

Link to post
Share on other sites

...Problemet er at jeg ikke har så mye cash.

Du kan jo prøve en annonse under "Kjøpes". Med litt flaks, kan det hende noen har fenderlist liggende som du kan få kjøpt billig. Husk bare på å beskrive hvordan lista di ser ut - det er mange typer der ute. Titt f.eks. hos noen på nettet som selger fenderlister og finn et bilde som er maken til lista di og legg ut det bildet i annonsen.
Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg jobber i Utleiecompagniet som leier ut steamkjeler for å smelte snø og is på byggeplasser.

Kjeler av denne typen er normalt mellom 240 og 300 kW. Har med stort hell brukt slik kjele til montering av lister. Fest den ene enden og varm opp et passende stykke av gangen.

Du blir aldri for sein, og kan  varme opp på nytt uten å demontere. Ingen brente fingre eller ventetid på oppvarming.

Kjelen er dieselfyrt og koster normalt ca 1000 kr dag i leie.

Denne leien er imidlertid beregnet på døgndrift, og det er kanskje prutningsmonn for en ettermiddag på sommeren...

Kanskje mest aktuelt for større båter, men en enkel løsning i forhold til store vannbad og hastverk.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Parma, de lager fine lister med blank finish, ..  Ikke strekk for mye i listen, tverrsnittet krymper visst 7% ved 10% strekk, så vidt jeg husker. Og da er det ikke sikkert at skruene på flensen ligger gunstig i sporet sitt. Uansett, når listen er blitt kald igjen, så gir spenningene seg og listen blir etterhvert slappere. Altså liten vits i å trekke for hardt.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Skal snart til å skifte fenderlisten på Sjømannen. Først skal den få et nytt strøk lakk (Båten altså). Fenderlista er av denne typen:

Bilde

 

1) Maritim selger disse i lengder på 18 meter. Hvor mange meter trenger jeg til Sjømannen? Ser i enkelte tråder at det opereres med at lista strekker seg 10% ved pålegging. Måler jeg runden rundt båten, og så trekker av 10% på dette for å finne lengden? Noen som har skiftet på Sjømann tidligere som husker hvilken lengde de brukte? Eller kan det være like lurt å vente med kapping til man er ferdig med å legge på lista?

 

2) Skjøting. Lista som sitter der i dag er skjøtet/spleiset sammen i start/endepunkt. Vil helst unngå en løsning med start-/endebeslag. På en slik båt synes jeg det er penere med en spleiset skjøt. Hvordan gjør man det? Limer (Hva slags lim?) og deretter spleiser overflaten med loddebolt eller lignende?

Link to post
Share on other sites

......... Eller kan det være like lurt å vente med kapping til man er ferdig med å legge på lista?

 

2) Skjøting. Lista som sitter der i dag er skjøtet/spleiset sammen i start/endepunkt. Vil helst unngå en løsning med start-/endebeslag.....

Tror det KAN være lurt å vente med å kappe til man er ferdig med å legge - du vet jo ikke hvordan det går? Får du tilstrekkelig varme på lista for at den KAN strekke seg de 10% ? Mulig at du trenger 10% + ? Ville nok tatt i litt for å være sikkert. Bedre 1 meter for mye enn 12 cm for lite.........

 

Når det gjelder skjøtingen, så vet jeg ikke om det går an å skjøte-lime. Mulig at strekket som oppstår når lista kjøles ned igjen vil ta kverken på en fin spleis?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Når det gjelder skjøtingen, så vet jeg ikke om det går an å skjøte-lime. Mulig at strekket som oppstår når lista kjøles ned igjen vil ta kverken på en fin spleis?

Har i mellomtiden snoket litt rundt og lest litt artikler om emnet. Leste et sted at det ofte var vanlig med ferdig spleisede fenderlister på snekker før i tiden. Så muligens er det snakk om en "Fabrikk-skjøtt" sak i mitt tilfelle. Nå er det ifølge samme artikkel vanskelig å få tak i slike lister som er ferdig skjøtte. Ikke er det sikkert at det er helt enkelt å legge heller... Men tanken var å fiksere begge endene til skroget med gjennomgående syrefaste skruer. Og, om mulig, bruke noe egnet lim for å holde endene sammen. Kanskje presse sammen endene under limeprosessen ved å sette på tvinger på de gjennomgående skruene. Og til slutt pynte på overflaten ved å smelte sammen skjøtene med f.eks. loddebolt. Eg berre spyr: Er dette helt hinsides og ikke engang verdt en tanke, eller kan det tenkes at man kan få til noe med en slik teknikk?
Link to post
Share on other sites

Hva med å dekke en (ikke helt vellykket) skjøt med et pent beslag som dekker begge endene av lista? Under beslaget kan du jo da skru og herje så mye du vil uten å tenke på estetikken :seeya:

 

Jeg vet ikke om et slikt beslag kan kjøpes ferdig. Hvis ikke burde det ikke være så vanskelig å lage et av en syrefast plate.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet og skjøtte en slik fenderlist en gang. Måten det ble gjort på var å feste lista et stykke fra skjøte stedet med tvinger slik at hver ende var "løs" eller kunne jobbes med. Så ble lista kappet slik at begge ender møttes, gjerne noen millimeter lenger. Så ble en metallplate et par tre millimeter tykk 5 x 10 cm varmet opp til den nesten var rødglødende. Platen ble ført mellom de to fenderlistendene slik at de begynte å smelte. Da de var tilstrekkelig smeltet, ble platen tatt bort og endene satt sammen i neste øyeblikk. Dette måtte skje fort slik at listen ikke ble kald. Da var fenderlisten sveiset sammen, og når den var kald ble tvingene tatt bort. Den overflødige kanten som oppsto ble skåret bort og så fixet litt med en varm loddebolt. Det fungerete veldig bra for meg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For de som er på jakt etter fenderlister, kan jeg anbefale de som www.parmaplast.no lager. Følg bare rådet til innehaveren av Parmaplast - kjøp de heller via Maritim enn fra meg, Maritim kjøper inn så store kvanta at de er billigere... :rolleyes:. Grunnen til at jeg anbefaler dem er kjempeservice. Er nettopp ferdig med en telefonsamtale hvor jeg fikk en masse bra tips om hvordan man går frem for å legge på en fenderlist. På hjemmesiden dere kan man også laste ned en fin beskrivelse av denne operasjonen - Monteringsveiledning.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Pinsen er over og nok et prosjekt er fullført. Eller, rettere sagt - to prosjekt. Første prosjekt var lakkering av overbygget. Status: Gjort, men etterarbeide nødvendig for å få finish. Det andre prosjektet var skifting av fenderlist. Tenkte å overføre litt erfaringer fra dette arbeidet. Har dessverre ingen bilder da kameraet var et annet sted.

 

Viktigste erfaring: Det er slettes ikke vanskelig å skifte fenderlist! Hvis ikke helt grunnleggende forutsetninger skiller seg vesentlig fra forutsetningene i mitt tilfelle, kan jeg overhodet ikke forstå at så og si alle mener det er vanskelig og mye arbeide å skifte fenderlist :nono:.

 

Nøkkelordet tror jeg er oppvarming av lista på forhånd, og litt planlegging av påleggingen. Jeg var så heldig at en bekjent med båt tilbød seg å skaffe utstyr for å varme opp lista. Utstyret fikk vedkommende fra en murer. Et avkappet oljefat, understell for fatet med hjul og ei 1500W varmekolbe m/termostat. Dette bruker de visstnok ifbm støping om vinteren.

 

Stampen ble fyllt til randen av varmt vann fra springen. Varmekolba ble satt nedi med innstilling 80 grader og ei plate ble lagt over. Dette stod og godgjorde seg over natta og da vi kom dagen etter (12t etter at varmen ble satt på) var vannet varmt.

 

Jeg var usikker på dette med strekking av lista, så ekstra møye ble lagt ned i forberedelsene her. Utsagn kan tyde på at et strekk på ca. 10% er gunstig. For å ha kontroll underveis på hvor mye vi skulle strekke, merket jeg av 2 punkter midtveis på dollbordene, i tillegg til at midten på baugen ble brukt som kontrollpunkt. Deretter målte jeg avstanden fra utgangspunktet - dvs der vi skulle feste ene enden av fenderlista når den skulle legges på - fram til første kontrollpunkt på dollbordet som var avmerket med en tapebit. Jeg fikk så en avstand. Ved hjelp av ligningen "X + X x 10/100 = oppmål avstand" regnet jeg meg fram til hvor lang lista måtte være før strekking for å opppnå et strekk på 10% ved merket på dollbordet. Denne avstanden målte jeg så ut på fenderlista og merket av med en hyssingbit som ble knytt fast rundt lista. Samme prosedyre ble gjentatt for kontrollpunktet på baugen og kontrollpunktet på dollbordet på andre siden.

 

Etter at jeg var ferdig med avmerking av kontrollpunktene på lista, ble lista sirlig rullet sammen i en rull som både passet diameteren på fatet og som samtidig skulle være enkel å dra ut av fatet når den skulle legges på.

 

Tilfeldighetene ville det slik at det møtte opp langt flere enn de som var innrullert til å delta i påleggingen. Først startet jeg med et kort planleggingsmøte hvor jeg forklarte litt om prosessen med å legge på fenderlist, hvilken rolle kontrollpunktene hadde, og deretter fikk hver enkelt tildelt sin arbeidsoppgave. Samtidig som de fikk utdelt arbeidshansker. Fenderlist som inneholder vann med en temperatur på 80 grader er varmt å håndtere!

 

Arbeidsfordelingen ble slik:

 

Tønnedriver. Kjører tønne rundt båten under pålegging og passer på at tønna til enhver tid er mest mulig gunstig plassert for de andre som legger på lista.

 

Kontrollør. Holder et øye med kontrollpunktene og gir ordre til strekkemannskapet om strekket er tilstrekkelig eller ikke. Står klar med en skarp kniv og kutter av trådene på lista som utgjør kontrollpunktene etter hvert som kontrollpunktene er passert.

 

Utmater. Følger tønnedriveren og sørger for å mate ut list fra tønna i et passende tempo. Passer også på at lista ikke skraper nedi tønna og andre ting som kan gjøre at det blir riper i lista - den tåler ikke så mye når den er oppvarmet så mye.

 

Strekkemannskaper. 2 - 3 stykker. Tar imot lista fra utmateren og strekker lista fortløpende. Følger ordre fra kontrolløren som holder et øye med kontrollpunktene.

 

Banker. Banker lista på plass etter hvert som den legges. For anledningen hadde jeg forberedt en hammer innkledd i svamper og tøy som kunne brukes, men det viste seg at det var mer enn nok å banke den på plass med neven.

 

Prosjektleder. Sjef for prosjektet. Bør ha satt seg godt inn i emnet på forhånd. Kjenne til tegnene på ei list som er for slakt lagt på, og ei list som er for stramt lagt på. Trimme mannskapet på forhånd slik at alle vet hva de skal gjøre og hvor de skal stå. Overvåke prosessen underveis og kjefte/rose ved behov :discuss. Sørge for forfriskninger etter fullført jobb :rolleyes:.

 

Min rolle var prosjektleder, men jeg var også innom en kort periode som strekker for å føle litt på hvordan lista var å håndtere i varm tilstand. Jeg må innrømme at jeg ble ikke så lite overrasket da jeg kjente hvor tøyelig lista var. Det er ikke så langt unna sannheten å beskrive den ellers så stive lista som en strikk.

 

Hele operasjonen gikk over forventning og lista var på i en fei. Jeg tror vi brukte under 5 minutter på hele operasjonen. Resultatet ble OK. Det kunne nok blitt bedre, men det skyldes forhold utenfor vår kontroll. Begrensende faktor 1 var plasseringen av naglene som holder overbygget og skroget sammen. Disse var satt i med varierende avstand fra flenskanten. Noe som påvirker hvor bra lista blir liggende etter montering. Begrensende faktor 2 var selve lista. Jeg skulle egentlig hatt 45mm list, men omstendighetene ville det slik at jeg fikk 47mm list. Dette ble besluttet i samråd med Parma Plast som mente at vi kunne kompensere for disse 2 milimetrene under strekkingen. På tross av at vi strakk lista helt til grensen for at naglene vises på utsiden ("Buler" i lista), ble lista mer slarkete enn nødvendig. Dette tror jeg ganske sikkert skyldes de to ekstra milimetrene. Jeg skal se ann hvordan lista blir etter at den har sittet på en tid. Ser for meg at den kanskje vil gå igjennom en herdeprosess etter hvert som den gradvis blir oppvarmet om dagen av sola, og nedkjølt om natta. Tror dette vil gjøre susen.

 

Når det gjelder skjøting av lista ved endepunktene, kom jeg til at det peneste var å bruke et skjøtestykke utenpå og ikke spleise skjøtene. Lista ble skrudd fast til flensen og et skjøtestykke dekket skjøten.

 

Håper disse tipsene kan være til hjelp for de som skal igjennom lignende operasjoner senere. Og til deg som ønsker deg ny fenderlist, men gruer for å starte pga alle ryktene som florerer - bestill list og sett igang! Dette er kurrant. Sørg bare for god oppvarming og et godt drillet mannskap til å hjelpe deg med pålegging.! Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Spørmålet da blir om dette er bra selv om det ser bra ut

Jeg vil si at så lenge lista sitter på og ikke vrenges av at man tråkker på den, eller mot bryggekanter o.l., spiller det ingen rolle om den er litt slarkete. Da går det mer på det estetiske. Jeg synes lista mi ble litt slarkete og det jeg funderer mest på, er om den kan tråkkes av ved ombordstigning, eller når den ligger ann mot noe i litt vær.
Link to post
Share on other sites

Jeg skal igang med samme jobben en av de nærmeste dagene. :smiley: Har fått lånt en tønne med varmer spesiallaget for formålet, og tar med meg dine erfaringer i prosessen. Tror jeg skal prøve å "tøye strikken" litt mer enn 10% i håp om å unngå en slarkete list. En båtbygger fortalte meg at det bortimot bare var å strekke det man var god for, men vi får se det litt an underveis...

Link to post
Share on other sites

...Tror jeg skal prøve å "tøye strikken" litt mer enn 10% i håp om å unngå en slarkete list. En båtbygger fortalte meg at det bortimot bare var å strekke det man var god for, men vi får se det litt an underveis...

Når sant skal sies, så ble det nok mer enn 10%. Jeg hadde litt skrekk for dette med slark, så jeg pisket på litt ekstra på strekkemannskapet. 10% kan kanskje anses som et minimum. Maksimum er når man når punktet hvor naglene begynner å vises ved at det blir buler på lista. Problemet er å vite hvor mye man kan strekke ei varm list som er lengre enn i kald tilstand, uten at bulene vises når lista kjøler seg ned igjen. I ettertid hadde jeg nok heller planlagt med et par forsøk, og så lagt på lista skikkelig stramt i første forsøk. Hvis det viste seg at det ble for stramt når den ble kjølt ned - OK av med lista og et nytt forsøk, denne gangen litt slakkere. Kanskje merke av noen siktepunkter med for stram list, slik at man har noe å gå etter ved forsøk 2.
Link to post
Share on other sites

Jeg tok av fenderlisten for å reparere en lekkasje på min Viksund Goldfish. Listen er delt i to, og er festet med to beslag ( i baug og hekk). For å sette listene på igjen varmet jeg dem opp med en kombinasjon av varmekabel og varmepistol. Dette var ikke bra nok,da den ble for kort. Jeg har nå tenkt å varme den opp med flere varmepistoler en fjerdedel av gangen, for så å strekke den med vinsj. Jeg har tenkt å feste med gjennomgående skruer etter hver  strekk. Er dette gjennomførbart? Jeg får problemer å bruke varmebad der båten ligger nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...