Jump to content

Bytte faststøpt gjennomføring for cockpitdrenering


HaHa

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å bytte gjennomføringer og ventiler til cockpitdreneringen på min IW 31. De er av ukjent alder (minst 8 år, kanskje originale fra '71) og lot seg lukke, men ikke åpne igjen. Ventilene ser ut til å være støpt/plastet direkte fast i skroget. De har mildt sagt en kronglete plassering bak motoren og under cockpiten. Bildet under er tatt etter å ha fjernet lyddemper og eksosslangen. Hvordan fjerner jeg enklest gjennomføringene uten å lage skade i skroget? Bore opp fra utsiden (og sette i større 2" gjennomføringer)? Sage over fra innsiden og slipe ned? Gode råd mottas med takk.

 

- Harald

 

FikseIW31-004ss.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja; hva med:

sag vekk den gamle dritten. Kast alt, inklusive den ikke forsterkede slangen.

Sag opp til passende gjennomføring fra utsiden ( bank propp i hullet, sag den flush med skroget, sett hullsaga i proppen, og sag i vei.

 

Rengjør ( !! ) skoget innvendig og utvendig, klæsj på nok tettemateriale, SIKA eller TEC7 duger sikkert, og skru til mutteren. Sørg for at du leste det første ordet i setningen. Førts gjør du det en gang, deretter en gang til, og til slutt rengjør du enda en gang, for sikkerhets skyld.

 

Ny kran settes på, til alles store skrekk bruker jeg nå Locktite til gjengetetting. Da kan man justere krana i ønsket retning etter at den er montert, men før tettemassen herder.

 

Slangesuss på krana, samt slange er det ikke mye å si om. Slange med inlagt stålarmering er myk å fin å arbeide med. Samt solid, som kanskje er viktigere.

 

Messing eller SS gjennomføring ? Det kan noen andre enn meg svare på. Båten min har utelukkende messinggjennomføringer. Den flyter ( til alles overraskelse ) enda.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takk Suzuki,

 

Propp i hullet og hullsag var et godt forslag. Jeg vet ikke hva slags materiale de nåværende ventilene er laget av, men det er lite synlig korrosjon. Hadde nok holdt fint noen år til. Men som sagt lar de seg ikke åpne igjen. Jeg skal kjøpe nye gjennomføringer og ventile i marin bronse. Det blir nok noen tusenlapper mer enn for ditto i messing for hele båten - vondt for lommeboken, men godt for nattesøvnen...

 

Et spørsmål til: Siden cockpitdreneringen alltid skal være åpen, trenger jeg da strengt tatt en ventil?

 

- Harald

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg pleier noen ganger å slipe vekk holde-flensen på utsiden av skroget og presse kranen inn i båten. Med sandpapir kan du pusse vekk endel overflødig tetningsmasse. Det er ikke sikkert du trenger gå opp til 2" gjennomføring - er det 1" eller 1 1/2 " som sitter der fra før?

 

De øvrige rådene fra Suzuki er vel blant de kloke du kan få fra en person som formodentlig har gjort dette mange ganger selv.

 

Det kan nok være lurt å sjekke kvaliteten på gjennomføringen du kjøper: "messing" er visst ikke alltid som den engang var - men hvordan du skal kontrolere dette er ikke så enkelt.

Link to post
Share on other sites

hva skjer om slangen sprekker / løsner eller på annen måte trenger service og du ikke har kran da ?

 

Jeg ser påenget ditt. Jeg ville uansett ha kran. SKal du ligge ute vinterstid, krever forsikringen at krana er stengt ( av en eller annen grunn )

 

Hvor kjøper du bronsje gjennomføringer ? Føler det er litt sånn " heilag ande " over de, alle har hørt om de, men nesten ingen har sett dem...

 

Som sagt, jeg beskyldes stadig vekk for å være en slums. Har regnet ut at jeg kan bytte messingdelene 5-6 ggr for prisen av bronsje. Jeg kommer til å bytte alt igjen i 2009, da er mine 5 år, og begynner KANSKJE å bli dårlige.

Det blir en tusing for hele båten i messing, og en par dagers arbeid. Hadde jeg hatt bronsje, måtte jeg dratt på middag hos Svigermor den dagen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til: Siden cockpitdreneringen alltid skal være åpen, trenger jeg da strengt tatt en ventil?

 

Går gjennomføringen ut over vannlinjen trenger du ingen ventil. Dersom den er under må du ha dette av sikkerhets hensyn. En ventil som du kan stenge om slangen ryker og vannet fosser inn.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Bronsegjennomføringer og -ventiler fås hos f.eks. http://www.shipshop.dk/catalog/index.php?cPath=86_209

 

Angående ventil eller ikke i forbindelse med service: Man skal uansett ha en passende konisk plugg ved gjennomføringen. Ved en eventuell sprekk i slangen får man sette i pluggen istedenfor å stenge en ventil. Det forutsetter selvsagt at man er tilstede og oppdager lekkasjen. Hvis man ikke er tilstede hjelper ikke en ventil noe som helst, med mindre den er stengt, noe den normalt ikke skal være. En ventil vil her utgjøre en ekstra komponent som er vanskelig å inspisere og er utsatt for korrosjon.

 

Når det gjelder økonomien i messing vs bronse, så bør man kalkulere inn en pris for arbeidet (det er ikke alle som har en svigermor de ønsker å slippe unna....). Da er det ikke sikkert at regnestykket blir så galt hvis man f.eks. bytter ut hvert 15. år istedenfor hvert 5.

 

 

Da jeg ønsker å få båten i en stand som gjør det forsvarlig å seile over havet (f.eks. Shetland),

tror jeg nok jeg øker til 2" gjennomføringer og lager ekstra denering bak i cockpiten.

 

Hva slags Locktite-produkt bruker du til gjengene, Suzuki?

Link to post
Share on other sites

De bronsje sakene der, var skikkelig OK priset.

 

Jeg bruker en locktite guff-guff tube. For gjengetetting sto det på den. Kjøpt på Maritim til en avsindig literspris.

 

Forøvrig er det neppe gjennomføringene som bestemmer om du kan seile til Shetland. Mine gamle messinggjennomføringer, ble trolig montert i 1971. Og demontert i 2002 / 03. Dine ser ut til å være samme årgangen.

 

Forøvrig kommer jeg sikkert ikke til å bytte etter 5 år. Jeg bare skryter på meg at jeg er flink. Intensjonen er dog der.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Man kan lage en avdrager til skrog-gjennomføringer. På innsiden av båten trer man en kraftig bolt med en stor skive, f.eks. av hardtre eller metall, slik at hodet på bolten ikke kan forsvinne gjennom gjennomføringen. På utsiden av båten trer man bolten gjennom et stykke hardtre og setter på en mutter. Så bygger man opp mot skroget med to klosser som hardtrestykket hviler mot og trekker til mutteren.

 

Dette forutsetter naturligvis at gjennomføringen ikke er festet på innsiden av båten med mutter e.l. Hvis gjennomføringen er støpt inn, kan kasnkje metoden med å borre ut være tryggere.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Til HaHa i innlegg #1:

 

Det er interessant om du skjærer gjennom gjennomføringen din pålangs dersom du fjerner den og legger ut bilde av skjæringsflatene på tråden.

 

Dette kan gi grunnlag for å vurdere evt. svakhetsutvikling av materialet.

 

Har du vurdert å fjerne slangen og sprøyte godt med rustfjernings/rustløsningsmiddel ned i kranen og se om den kan "smøres" opp?

 

Gummislangen bør du åpenbart skifte - den ser noe "sprø" ut.

 

Men det kan være at selve skrueventilen din enda kan vare noen år?.

Link to post
Share on other sites

Da jeg byttet på min, kappet jeg gjennomføringene med vinkelsliper på innsiden og banket ut resten. Jeg satte fast nye syrefaste gjennomføringer som jeg støpte fast med Westsystem epoxy og fyllstoff slik at det ligger en god fuge rundt mutter og gjennomføring på innsiden. Kraner og nippler ble skrudd til med Loctite. Bronse og Tec 7 går også helt fint, men jeg ville hatt stenging.

Fant igjenn en link med noen spreke gjennomføringer med kran i bronse som NilsPils la inn i en tilsvarende tråd en gang. http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk (under seacock). Forøvrig har jeg koblet alle mine gjennomføringer til en stor annode(utvendig) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for nyttige innspill så langt. Det som er sikkert er at gjennomføringene og ventilene skal skiftes. Jeg kan ta noen bilder når jeg får løs 'skiten'. Under er et par bilder av toalettutløpet som nå er fjernet. Jeg gjetter på at gjennomføringene er originale fra '71. Jeg vet ikke om det er bronse eller messing. Som man kan se er godset i gjennomføringen helt fint, men ventilen lot seg ikke rikke.

WCAvlop.jpg

WCGjennomsaget.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du vurdert å flytte cockpitdreneringen slik at utløpet er over vannlinjen i akterspeilet. Jeg har selv samme opplegget som du, riktignok i litt bedre forfatning, men jeg misliker sterkt skroggjennonføringer som er nødt til å stå åpne når det ikke er noen til stede på båten.

 

Selv om jeg bruker armert slange og doble syrefaste slangeklemmer, har Murphy en tendens til å slå til, spesielt etter at tidens tann har fått jobbet en stund.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke det sitter en innlaminert flens rundt denne gjennomføringen. Helt OK så lenge det er tett, men kommer det vann inn, er h----- løs. Da må den slipes ut.

Er det ikke tegn til vann eller rust, ville jeg brukt Suzukimetoden og boret gjennom laminat og flens og montert ny gjennomføring.

Bruk Sikaflex 291 med Sika primer mot metallet.

I hht ISAF skal du ha 2 x 25 mm. selvlensere. Det synes jeg er litt lite. Ville gått opp en dimensjon.

Det er heller ikke tillatt å koble annet lenseutstyr til selvlensere.

Link to post
Share on other sites

Jeg får prøve å slipe/skrape ned på utsiden for å se hvordan flensen/røret er festet. Det beste hadde vært å fjerne den gamle flensen helt uten å sitte igjen med et digert hull i skroget.

 

Kapasitet:Jeg har 2 x 38 mm nå. Det burde vel egentlig holde, men det hadde nok ikke skadet med et par avløp akter i cockpiten også. Selv med 2 x 38 mm vil en fylt cockpit ta sin tid å tømme. Dette kan være kritisk på en båt som IW 31 som har relativt lite reservedeplasement i akterskipet.

 

Når det gjelder behovet for ventiler til dreneringen så skal jeg modere meg litt: Hvis man har ventiler bør de i så fall lukkes ved lengre fravær - ikke bare om vinteren - og cockpiten dekkes til med en kalesje/presenning for å hindre oppsamling av regnvann. Hvis man normalt forlater båten med åpne ventiler kan man likesågodt klare seg uten, eller hur?

 

Angående gode materialer til gjennomføringer og ventiler: Jeg vurderer ventiler og gjennomføringer i Marelon fra Forespar. Det blir like dyrt som bronse, om ikke dyrere. Noen erfaringer?

Kanskje er både bronse eller Marelon unødvendig dyrt 'overkill', men jeg planlegger ut i fra at båten skal holde 35 år til...

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

interessant HaHa. Jeg spana ut de kompositt ventilene for en tid tilbake, men usikkerhet rundt godkjenning, og vanskelig tilgang gjorde at jeg droppet det.

 

Kjør gjerne en runde mot ditt forsikringsselskap, og sjekk om de kan godta fabrikatens godkjenninger av disse komposittdelene.

 

Bestiller du fra US, husk rett gjengetype.

 

Jeg planlegger også at Jokeren min skal holde i 35 år til.

 

Derfor har jeg akkurat satt inn ny motor. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hej haba

man kan tycka att man kan klara sig utan ventiler när dom alltid står öppna, men det är veldigt kjekt o ha den dagen man behöver kunna stänga :blush:

 

treplugger er nödalternativ för mig

 

se till o få samme mtrl i genomföring-ventil-slangstos så undviker du galv taering

 

o så lange slangestoser o en klemme åt vart håll !

har du korte stoser bare en bra klemme annars finns risken att du skader slangen

 

/fra Gunga ombord på MS Bohus just nu, med hel styremaskin, enn så länge :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Om Marelon sier produsenten:

 

- Precision Molded Plumbing Systems Integrated

- Complete Freedom from Corrosion

- U.L. Approved

- A.B.Y.C. Approved

- Forespar® “93” series of valves and thru-hull fittings meet all design criteria and exceed all mechanical property requirements specified by the International Standards Organization(ISO 150/188) “Small Craft-Seacocks and Thru-hull Fittings – Part 2: Non-Metallic”

 

Kommentarer:

- Fritt for korrosjon, ja, men kompositter kan vel eldes og forvitre på andre måter...

 

- A.B.Y.C er American Boat & Yacht Council http://www.abycinc.org så en får tro at det er godkjent for bruk i båt... i allefall 'over there'.

 

Jeg har ellers lagt merke til at de amerikanske nettbutikkene jeg har vært innom selger gjennomføringer utelukkende i bronse eller plastkompositter - ikke i messing eller ymse former av rustfritt stål. Jeg vil gjette på at amerikansk erstatningsrett er slik at ingen tør selge messingproduktene vi blir servert her på berget.

 

Når min motor (1999 Yanmar 1GM10 9 hk) ryker om en 15 års tid tror jeg nok hybridløsninger (DC elektrisk motor + batterier og en eller annen form for påfyllbar generator) vil være så utviklet at jeg ikke vil savne dieselen av annet enn ren nostalgi...

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommentarer:

- Fritt for korrosjon, ja, men kompositter kan vel eldes og forvitre på andre måter...

Har selv Marelon på min båt og har ikke hatt noen problemer. Har heller ikke hørt om Marelon gjennomføringer som har sviktet pga alderdomssvakhet. Jeg vet ikke hvor lenge Marelon har vært på markedet, men vil anta at det er minst 10 år.

 

Kan også nevne at det er en del produsenter i USA av anerkjente båter i høy prisklasse som leverer standard med Marelon skroggjennonføringer

 

- A.B.Y.C er American Boat & Yacht Council http://www.abycinc.org så en får tro at det er godkjent for bruk i båt... i allefall 'over there'.

 

Jeg har ellers lagt merke til at de amerikanske nettbutikkene jeg har vært innom selger gjennomføringer utelukkende i bronse eller plastkompositter - ikke i messing eller ymse former av rustfritt stål. Jeg vil gjette på at amerikansk erstatningsrett er slik at ingen tør selge messingproduktene vi blir servert her på berget.

 

Messing og rustfritt stål er ikke "godkjent" her. Jeg skriver "godkjent" i anførseltegn, for det står jo enhver fritt å velge selv på sin egen båt. Men forsikringsselskapene vil som regel nekte å forsikre dersom det er brukt andre materialer enn Marelon eller bronse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...