Jump to content

Bytte faststøpt gjennomføring for cockpitdrenering


HaHa

Recommended Posts

NSSR har utgitt et lite hefte på 16 sider som er om landstrøm og korrosjon. Det er satt sammen av flere artikler fra bladet "redningsskøyta". Det står ikke når disse artiklene er utgitt men jeg tipper de er 2-4 år gamle. I en av artiklene står det følgende: "Ingvald SkaaneAS i Horten importerer gjennomføringer i Marelon" - Det er jo klar tale det da...Men det kan jo være set er slutt selvfølgelig. Det er jo bare å ta en telefon så sjekker man det...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ser du har bestemt deg for marelon, men vil bare nevne bronsesilikon også. Jeg har ikke noen erfaring fra dette selv, men dette skal vist være helt korrosjonsfritt. Snakket med en som hadde en båt der alt av skruer/bolter inkludert kjølbolter var i dette materialet og vedkommende var meget fornøyd med dette.

 

Vet de selger skruer i bronsesilikon i linken under, kanskje de også har eller kan få tak i gjennomføringer også? (Det står litt om det under "skruer" i linken.

 

http://www.skipsogbaatutstyr.no/rad.htm

 

Som sagt så har ikke jeg noen erfaring med dette materialet selv, ville bare nevne det som et alternativ hvis du ikke får tak i marelon.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er Marelon-gjennomføringene kommet i hus. Bestilte fra www.defender.com for en drøy uke siden. USD 415 (=NOK 2600) for seks gjennomføringer (3 stk 3/4" og tre stk 1.5") med kuleventiler og slangenipler. Det ser ut som om Defender har spandert frakten - står i allefall oppført med 0.00 på følgeseddelen. Og momsen har jeg ikke sett noe til.

 

Kommer tilbake med bilder når sakene er i båten.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva innebærer egentlig begrepet "godkjent" i Norge ? Er det kun en sak mellom deg og forsikringsselskapet, eller nektes CE merking dersom det er brukt materialer som ikke er "godkjent" ?

Når det gjelder CE-merkingen skal skroggjennomføringene "være av korrosjonsbestandig materiale" for det miljøet de utsettes for (fritt etter EN ISO 9093-1). Dette er et så vagt kriterium at det nærmest er svada. Etter at det har vært uhell og havarier som har blit tilskrevet bruk av messing i sjøvann forventes det at standarden vil bli mer presis i neste utgave. Da må en forvente at messing i sjøvann neppe blir tillatt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hva er Marelon for noe..?? Er det dette som også kalles sjøvannsbestandig bronse??

Har spurt etter sist nevnte i båtutstyrsbutikker selv men de har bare messing eller syrefast. Skal bytte alle inntak i båten min før jeg setter den ut.

Marelon er et syntetisk materiale - en kompositt av nylon og glassfiber. Se tidligere innlegg i tråden. Se http://www.forespar.com som produserer komponenter i Marelon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

På tide med en liten oppdatering.

 

- Momsen kom på en knapp tusenlapp - fakturert av DHL. Alt i alt NOK 3600,- for gjennomføringer, stusser og kuleventiler i Marelon (3 stk 3/4" og 3 stk 1.5")

 

- Gjennomføringene var plastet fast med en 2-3 mm tykk flens langt inne i et 40 mm tykt bunnlaminat. Godt jeg ikke prøvde hardt å banke dem ut.... Jeg fulgte Suzukis råd og borret dem ut med en 48 mm hullsag.

 

- Selve gjennomføringene var blanke og fine i metallet, selv etter 36 år. Det ville kanskje holdt å bytte ventiler og slangestudder.

 

- Jeg har slipt ned på innside og utside, rengjort og malt på et lag med epoksy for å forsegle laminatet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Nå er gjennomføringene og ventilene montert. Gjennomføringene ble montert med liberale mengder Sikaflex 291 slik at det nå er en fleksibel fuge både på utsiden og innsiden av skroget, samt at det som var av klaring mellom gjennomføringen og hullet i skroget er fylt med sika. Jeg strammet til mutteren på gjennomføringen med en gang, før sikaflexen hadde herdet.

 

Ventilene og slangestusser ble montert med gjengetape da dette er anbefalt av Forespar.

 

Så langt holder det tett, og det bør det fortsette med de neste 30 årene...

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...