Jump to content

Bytte faststøpt gjennomføring for cockpitdrenering


HaHa

Recommended Posts

At det er godkjent i US er ikke det samme som at det er godkjent i Gnore.

 

Hadde et helvete med noe Offshore utstyr jeg sendte over for noen år siden. Det var ikke UCCG merket, og da var bråket i gang. Samma denne veien forsåvidt..

 

Det ene kravet er ikke nødvendigvis noe dårligere eller bedre enn det andre.

Bare annerledes

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

At det er godkjent i US er ikke det samme som at det er godkjent i Gnore.

 

Hva innebærer egentlig begrepet "godkjent" i Norge ? Er det kun en sak mellom deg og forsikringsselskapet, eller nektes CE merking dersom det er brukt materialer som ikke er "godkjent" ?

 

Synes frøvrig det er merkelig at messing er godkjent i Norge, men ikke i USA. Årsaken til at det ikke er godkjent i USA, har visstnok å gjøre med sinkutarming, dvs at sinken i messingen forsvinner etterhvert, og en står tilbake med kopper som vil korrodere i sjøvann. Og jeg vil jo anta at både sjøvannets kjemiske sammensetning samt naturlovene er noenlunde de samme i Norge som i USA. :lol:

 

Men byråkraters logikk er ikke alltid enkel å forstå, enten de jobber for forsikringsbransjen eller andre "godkjenningsorganer".

Link to post
Share on other sites

Da jeg også sverger til naturlovenes universalitet, tror jeg nøkkelen ligger i ulik erstatningslovgivning. I USA vil det være lettere å stille en produsent/leverandør til ansvar for et marint produkt som i lengden ikke tåler sjøvann.... I Norge er vel ikke problemet stort nok til at forsikringsselskapene tar seg bryet med å gå etter leverandørene, ei heller akutt nok til at det kommer innenfor vanlig garantitid for båtforhandlerne.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her går de langt i å fraråde både messing og syrefast. Og så er dette det eneste du får kjøpt i norske butikker, hmmmmmm.... kjøpte nettopp nytt toalett og nye gjennomføringer. Da var det ikke snakk om hva jeg skulle ha fra forhandleren sin side. Saltvann, da er det messing som gjelder så han.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Angående gode matrialer til gjennomføringer og ventiler: Jeg vurderer ventiler og gjennomføringer i Marelon fra Forespar. Det blir like dyrt som bronse, om ikke dyrere. Noen erfaringer?

Kanskje er både bronse eller Marelon unødvendig dyrt 'overkill', men jeg planlegger ut i fra at båten skal holde 35 år til...

 

Jeg så i et annet innlegg at du bekymret deg over hvor motstandsdyktig Marleon er mot tidens tann. Som nevnt har min båt disse skroggjennomføringene/ventilene (7 stk ialt), og alle fungerer upåklagelig og viser ingen tegn til å oppgi ånden med det første.

 

Diskusjonen i denn tråden gjorde meg nysgjerrig, og jeg foretok noen undersøkelser for å finne ut nårtid disse ble installert i båten min. Stor var min overraskelse da jeg fant ut at de var originalutstyr, og båten min er 23 år gammel. Legg så til at jeg holder til på en kant av verden der båten brukes 12 mnd i året (siste gang jeg hadde den på land for å bunnsmøre var 2 1/2 år siden).

 

På denne bakgrunn har jeg ingen problemer med å anbefale dette materialet for undervanns skroggjennonføringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er noe snålt at kompositt skroggjennomføringer ikke brukes mer i Norge. Kan vel kanskje tilskrives at vi er noe (svært meget) konservative når det gjelder båt.

Skal jeg skifte noe under vannlinjen, skal det i alle fall bli komposittgjennomføringer. Eldes og nedbrytes så godt som ikkeno, og glem alt som har med korrosjon å gjøre.

Hvis så VP kunne komme med et kompositt drev, så var alle sorger slukket.

Skulle likt å vite hva Marelon var for noe. Armert Macrolon?

Link to post
Share on other sites

Takk for den linken Mulligan!

 

MEN SVB skriver:

Beachten Sie bitte bei der Wahl von Borddurchlässen, dass Sie im Unterwasserbereich

nur Durchlässe aus Edelstahl oder Messing installieren. Alle Durchlässe unterhalb der Wasserlinie

sollten durch Absperrventile gesichert werden, die Schläuche müssen

mit 2 Edelstahlschellen befestigt werden. Oberhalb der Wasserlinie können Sie Durchlässe aus Kunststoff einsetzen

M.a.o. at man bare skal bruke messing eller edelstål (syrefast) under vannlinjen. Er det rart man blir forvirret? Jeg tror jeg velger å stole på amerikanerne...

 

Lagt til: Jeg ser nå at de også skriver:

MARELON Borddurchführungen

Passend zu den Marelon Kugelventilen bieten wir erstmalig diese Borddurchführungen

aus glasfaserverstärktem Marelon an. Uneingeschränkt im Unterwasserbereich

einsetzbar. Ideal im Alu-Bau einzusetzen. Farbe weiß.

Altså er Marelon anvendbar under vannlinjen - uten forbehold.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MARELON® IS...

Marelon® is the only synthetic material to be approved by the Marine U.L. Underwriters Laboratories) for use below the waterline and has passed the same stringent tests as bronze. It exceeds the ISO standards and is approved by the A.B.Y.C. (American Boat and Yacht Council). Marelon® plumbing systems are corrosion and electrolysis resistant and will not freeze or become brittle with age or temperature extremes. Marelon® is the choice of top quality boat builders worldwide.

 

Monterte selv marelon kuleventil på septik for et par år siden, og har bare positive erfaringer. Jeg var heldig og fikk kjøpt 2 stk. gjennomføringer og kuleventiler på billigsalg av Skaane Marine da de ikke lengere skulle ha de i sorimentet. Bruke også som Suzuki Loctite for gjengetetting. Marelon anbefalte slik teflon gjenge teip, men jeg prøvde det og enten hadde jeg på for mange lag eller for lite.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gått løs på cockpitdreneringen ennå. I et tidligere innlegg (#15) la jeg ut et bilde av gjennomføringen for toalettet etter gjennomsaging. Jeg vet ikke om det var originalt, det er i allefall fra før 1999 da forrige eier overtok båten og fikk installert et nytt toalett - men ikke nye gjennomføringer og ventiler - skal jeg tro papirene som fulgte med båten. Jeg vet heller ikke hva slags materiale gjennomføringen er laget av, men kuttflaten ser i allefall ikke rødlig ut som i av-sinket messing.

 

Jeg kommer tilbake med bilder når jeg får saget/banket ut gjennomføringene til cockpitdreneringen. I mellomtiden kan jeg vise det man ser fra utsiden når ventilen er lukket:

SBCockpitDren.jpg

Det er kanskje vanskelig å si noe veldig konkret fra dette bildet, men det var ikke synlige tegn på korrosjon i røret eller ventilen. Jeg tør gjette på at både røret(gjennomføringen) og ventilen er fra 1971.

 

Jeg er vel generelt skeptisk til fritidsbåtbransjen inkludert såvel gamle som nye båtbyggere. Gamle båtkonstruktører er vel til gjengjeld gjenstand for en viss heltedyrkelse fra min side....

 

Rettet: Spredte tilløp til engelsksyke (eller engelsk syke...)

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort en rask prissammenligning:

 

3 stk 1 1/2" gjennomføring+ventil+slangestuss

2 stk 3/4" gjennomføring+ventil+slangestuss

 

I Marelon (fra http://www.svb.de) 444 Euro = 3600 NOK

(da er tysk moms inkludert - man bør vel kunne få den trukket fra?)

 

I bronse (fra http://www.shipshop.dk) 3700 DKK = 4050 NOK

(med dansk moms)

 

I syrefast (fra http://www.maritim.no) 3642 NOK

(inkludert moms)

 

I messing (fra http://www.maritim.no) 1709 NOK

(inkludert moms)

 

Såvidt jeg kan bedømme er det ingen grunn til å kjøpe syrefast. Det er ikke noe særlig billigere, og sannsynligvis et dårligere alternativ med hensyn på holdbarhet. Andre diskusjoner her på baatplassen har vel dessuten også avdekket at essensielle deler i de syrefaste ventilene er i forkrommet messing.

 

Det er for meg også uaktuelt å spare et par tusenlapper (50%) på messingdeler som man kan gå ut i fra har en levetid som er godt under halvparten av forventet levetid for Marelon eller bronse.

 

Lagt til: Priser for messingkomponenter

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av ventilene til cockpitdreneringen. De faststøpte gjennomføringene sitter fortsatt igjen. Jeg skal sage de ut etter Zuzuki-metoden når jeg finner ut ytre dimensjon på Marelon-gjennomføringene jeg skal installere.

 

Bilde 1: Ventiler med slangestusser.

Cockpitgjennomf-008ss.jpg

 

Bilde 2: Nærbilde av slangestuss. Den sprakk da jeg slo på den med en hammer. Legg merke til de røde matte bruddflatene. Greit å få den fjernet...

Cockpitgjennomf-005ss.jpg

 

Bilde 3: Slik skal det ikke se ut.

Cockpitgjennomf-009ss.jpg

 

Bilde 4: Den gjenværende skroggjennomføringen. Her er metallet blankt og fint - deformeres uten å sprekke ved hammerslag. Lot seg ikke banke ut.

Cockpitgjennomf-011ss.jpg

 

Bilde 5: Gjennomføringen sett fra utsiden. Jeg har slipt vekk litt av gelcoaten og noe som lignet sparkelmasse. Belysningen er litt dårlig, men metallet er blankt der jeg har slipt.

Cockpitgjennomf-017ss.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...