Jump to content

Skikkelig skrogisolasjon


Karavoli

Recommended Posts

Vintermatter er vel endel tykkere, og her er en.

 

Tror jeg vil isolere min seiler også, men mener du at den skrogisolasjonen fra Maritim ikke holder?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om det er lydisolasjon, så tror jeg helt andre matter enn skrogisolasjon er tingen.

 

Det er heller ikke tykkelsen det kommer ann på, men heller materialet på mattene.

Det finnes plenty av lydisolasjon, så her er det bare å velge. Tror det er "blymatter" som går for å være best, ihvertfall bedre enn "skumgummiplatene".

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg tilnærmer meg dette spørsmålet ut fra lyd-isolasjon og ikke varme-isolasjon. Så vidt jeg har forstått er lyd og lydisolasjon et komplisert tema. Jeg har forsøkt mange metoder opp gjennom årene for å dempe lyd ombord, alt fra å "smøre" på tunge lyddempende stoffer, bruke blybelagte plater, anvende relativt tykke lyddempende plater, og lime på selvheftende matter med mange porøse "bobler". Min erfaring etter å ha målt støydempingseffektren i en Scand Atlantic bygget i 2000 var at den mest markerte endringen skjedde ved en radikal endring av propell og roroppheng. Det var først da roret ble montert på akterspeilet og propellen kom lenger akterut at "støyen" ombord forsvant. Da økte også hastigheten med 2 knop. Dernest ble vår erfaring at den beste støydempende effekten inntrådte ved bruk av selvheftende 10 mm støyisolerende sorte matter med porøse bobler. Disse er ganske lette. Poenget var å montere disse på så mange flater ombord som mulig. Etter dette hørte vi sjelden "klukking" av bølger mot skroget. I vår nåværende båt hører vi endel "klukking" når vi ligger på svai og bølgene er ca 0.3 - 0.5 m høye. Jeg skal derfor etterisolere forskipet med selvheftende matter. Jeg husker desverre ikke betegnelsen på mattene, men har leverandør-navnet.

Link to post
Share on other sites

Her må jeg være enig.

Klukkingen er en av de største grunnene til at jeg tar ut med båten.

 

Oppveier for to innsovning og om det bølger litt så oppveies "nesten" cognacen også.

:wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Skal du isolere skroget vil jeg anbefale Glavaflex. Denne får du som plater eller på rull i mange forsjellige tykkelser. Den har meget høy isolasjonsevne, selvslukkende ,flexibel og dermed enkel å montere.

Tror imidlertid dette er bortkastet vist du kun ønsker å bli kvitt lyden av bølgeskvulp. Det eneste som duger da er å sette båten på land. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Skal du isolere skroget vil jeg anbefale Glavaflex.

 

 

Mener og tror at Astor er isolert med dette produktet. Ligner mye på sitteunderlag man har med seg på ulike idrettsarrangement og liggeunderlag man har med på tur.

Du får i alle fall en lun og godt isolert båt med dette som isolasjon.

 

Men klukkingen, den hører jeg like godt for det.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Armaflex og Glavaflex er det samme, heter vel bare Armaflex idag. Kaiflex er vel Kaefer sitt eget merkenavn.

Samme cellegummi isolasjon alt sammen, finnes i plater, ruller, selvklebende, for rør etc i mange dimensjoner.

Kjøpes dyrest i Båtutstyrsforretning. :wink:

 

Og billigst? på skumplastsenteret v. Carl Berners plass i Oslo. Der har de lignende vare på 2 m. rull til ca. samme pris som på liggeunderlag i sportsforretning, men mye bedre kvalitet (bedre isolasjonsevne) 3 og 10 mm :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Og billigst? på skumplastsenteret v. Carl Berners plass i Oslo. Der har de lignende vare på 2 m. rull til ca. samme pris som på liggeunderlag i sportsforretning, men mye bedre kvalitet (bedre isolasjonsevne) 3 og 10 mm :wink:

 

Og verden vil fortsatt bedras ser jeg. Hva i alle dager oppnår man ved å isolere med 3mm (eller 10mm for den saks skyld)?? Det er riktignok jul snart, men at en madrassbutikk på Carl Berner i Oslos skal ha isolasjonsmateriale av samme kvalitet som Glava og Kaifa, til samme pris som liggeunderlag på sportsbutikken, er vel i beste fall ønsketenkning.

 

Når man først skal isolere (eller gjøre noe annet) er det vel like greit å gjøre det skikkelig med det samme.

Redigert av Seabiscuit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Madrassbutikken" i Oslo kjøper sitt materiale fra en større fabrikk (husker ikke navnet) og selger det i metervis. Da jeg undersøkte saken for en stund siden, fikk jeg ikke kjøpt mindre enn en rull på 100 kvm. fra samme fabrikk, og så stor båt har jeg ikke. Men de henviste meg til "madrassbutikken" hvor jeg kjøpte 10 kvm. i 10 cm tykkelse, noe som ser ut til å isolere ganske bra til mitt bruk. (inntil skrogsidene for å unngå kondens, i stålbåt) Og man kan faktisk kjenne at kvaliteten er bedre enn på liggeunderlag! :yesnod:

mvh Kai E. Hager

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hva legger du i begrepet 'bedre kvalitet enn liggeunderlag'? :confused:

Det har noe å gjøre med tettheten eller fastheten i materialet å gjøre. Jeg har sammenlignet dette materialet med vanlig liggeunderlag. Men hvis jeg finner adressen til firmaet skal jeg komme tilbake til saken, hvis noen er interessert i nærmere info.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber litt med å finne ut hvor jeg har kjøpt de selvklebende, sorte støydempende mattene. Jeg er enig i at vi skal høre lyder av bølger mot skroget når vi er ute - men jeg er noen ganger i båter hvor lyden nærmest blir forsterket av skrogformen - og det er etter mitt skjønn ikke ønskverdig. I en tidligere båt jeg hadde (Scand Atlantic 2000 mod) angta flere andre Atlantic-eiere at det var "deilig" å være i en så pass støysvak båt som jeg hadde. Tilsvarende har en båtkollega av meg erfart med samme båttype. Jeg tviler på at de her på BP ønsker bølgeskulp-lyd så sterk som mulig. Jeg stiller i så fall et forsiktig spørsmål om hvilken erfaring de har med å ligge på svai i 1- 2 meter høye bølger. Å ligge i innhavner "teller" ikke. Jeg tror i så fall at de ikke er klar over endel støydempingstiltak som allerede er installert ombord. Det kunne være fristende å anbefale at de setter seg inn i hvorledes lyd forplanter seg i en båt dersom skroget utelukkende består av glassfiber. Jeg har logget 80 overnattinger i båten i 2006, og jeg setter pris på å ha noe dempet - i betydningen frekvens - lyd når jeg sover ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...