Jump to content

Nordisk Folkbåt


Zikk Zakk

Recommended Posts

Har planer å kjøpe en Nordisk folkbåt i tre!

 

Er det noen her på forummet som har, eller har eid en slik båt?

 

Den har utvendig motor på brakett. Jeg har aldri hatt en slik båt før så jeg lurer på hva man gjør med strøm i slike båter.

Hvor mye koster det å kjøpe solcelle anlegg. og hvor stort (eller hvor lite) må anlegge være?

Har kikket litt på nettet, men finner bare komplette pakker til hytter, og en trenger jo ikke en slik pakke i en båt når en skal bare drive noen lyspærer en gps og en radio.

 

Har også kikket på noen slike båter som har montert aluminiums rigg. er det noe vits i å bytte rigg? og hvor mye koster det å bytte???

Link to post
Share on other sites

Det finnes små påhengsmotorer med 12V strømforsyning innebygget. Jeg vet dog ikke om disse kan levere nok guffe til å lade batteriene dine. På den annen side, hvis du har stort nok batteri vil det vare lenge med det lille forbruket du antyder - lenge nok til at det holder å lade det i hjemmehavna, muligens?

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en Nordisk Folkebåt. Selv for en helt uerfaren var det en grei båt å håndtere. Flott å seile, og det lave fribordet gir en unik kontakt med sjøen. Men de begynner å trekke på årene nå. Håper du finner et eksemplar i brukbar stand.

 

Med strøm kun til lanterner, en lensepumpe og evt. en radio ville jeg ikke tatt bryet med å montere solceller.

 

Det er ingen vits i å bytte mast dersom originalmasten er ok.

Link to post
Share on other sites

Den lader jo med litt ampere, men du må godt opp i vindstyrke før det skal monne og med såpass liten ladespenning, så tar det jo lang tid. Jeg hadde kanskje valgt solceller istedet da disse vil kunne lade gjennom dagen uansett (mye i sol, mindre om det er skyer) - men 1000,- var jo billig da.

En annen ting er jo at denne skal monteres og stå fastmontert...den er jo ikke penest i klassen. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Med normalbruk av nevnte elektriskt utstyr så vil 2x75 da vare i en uke eller så, vil jeg tro. :smiley:

 

Jeg har egentlig samme problemstilling, og vil gå for solcelle for vedlikeholdslading (+ full-lading ved landligge).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Av de jeg har snakket med som har eid eller eier en slik båt så er det vist en av de beste med tanke på seilegenskaper. de seiler veldig bra uasett vær og er stødige og trygge og raske. Selvfølgelig er det ikke en av de aller beste båtene av dagens standard, men med tanke på når de ble laget og at de fleste er 30++år så skal de være utrolig bra. Og for meg som er litt nybegynner med tanke på seil så er de enkle å håndtere, lette å seile og en båt som det er lett å bli god til å seile i...

 

så neste år så blir det pallen i simrad onestar! :wink::wink:

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Danskarna har byggt en Nordisk Folkbåt i plast...med teakdekk (tror jag det var, kan ha varit noe annet oxo)........

 

men båten var det lekkreste jag sett....kunne godt tenkt mig en sådan....... :yesnod::yesnod:

 

 

 

Annars säger/sa reglerna att Folkbåten skulle byggas i nordiske treslag.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Denne bør du også absolutt vurdere!!

 

"Fetter'n" til Folkebåten, men 1 bordgang høyere, litt bredere, MAhoghany, innenbordsmotor (nyere) osv. osv.

 

Har selv den andre versjonen(Skaw er bygget i to versjoner, klinkbygget med gjennomgående mast, og en kravell, med mast på dekk,) Denne er i kravell (glatt) = lettere vedlikehold, men ingen koselig klukking :nonod:

 

// Trygve

Link to post
Share on other sites

Danskarna har byggt en Nordisk Folkbåt i plast...med teakdekk (tror jag det var, kan ha varit noe annet oxo)........

 

men båten var det lekkreste jag sett....kunne godt tenkt mig en sådan....... :yesnod::yesnod:

Annars säger/sa reglerna att Folkbåten skulle byggas i nordiske treslag.........

 

Jepp, sjekk denne siden! Lekkert :flag_da:http://www.divaroyal.com/index.php/id/11/view_pics/true

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Se litt på denne side. Mye info om Nordisk Folkebåt.

Da de startede opp produksjon af Folkebåt i glassfiber, måtte båtene (selvfølgelig) veie det samme som trebåtene, derfor er laminat tykkelsen mellem 8 og 15 mm. Må våre sterkt som f...

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Se litt på denne side. Mye info om Nordisk Folkebåt.

 

Kikket på prislista fra denne levrandøren

Helt ny folkbåt i standard utgaven koster 270K

i deluxutgaven inkl racing seil og vire styrt påhenger, og litt annet snæks så koster den ca 320K

Da kan jeg jo heller kjøpe en større båt!

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...