Jump to content

Propell, test av TCnano og QMI fett.


seilbåt

Recommended Posts

Så vidt jeg vet er det første året TCnano kommer med dette produktet for propell og drev. Jeg har kjøpt det, og noen andre også, bl.a. Astor, og vi skal teste det ut i sommer. Brukte ellers TCnano sitt produkt for gelcoat forrige sesong. Det var meget lett å arbeide med, og båten ble meget blank. Spesielt var resultate bra på den mørkeblåe stripen jeg har under dollbordet. Men det varte ikke ut hele sesongen. Etter 5 - 6 måneder var alt like matt som med andre typer behandling.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er en i havna som rengjorde aksler og propeller med aceton,

og de var like rene på høsten. :eek:

Dette har jeg tenkt og prøve i år.

En annen hadde merket propellen med sprittusj, og det var ikke grodd der han

hadde skrevet.

Altså, i god gammel båttradisjon, mange løsninger. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har nå behandlet propellen med TCnano for propell og drev, men ett eller annet er galt. På flasken står det en tørketid på 1 time, men nå har bronsepropellen min ligget i boden ved 20gr. i snart 4 døgn og er ennå ikke tørr etter påsmørring av et tynnt lag med en myk klut! Har også smurt det på en aluminiumsbit, en malt aluminiumsbit og vanlig blikk. Det tørker ikke der heller. Sendte mail til TCnano Norge torsdag kveld, og fikk et bekymret svar senere på kvelden at spørsmålet var sendt videre til hovedkontoret i Danmark. Regner med å få svar over helgen. Her må det være noe feil med innholdet av i hvert fall den flasken jeg kjøpte!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd dette nano produktet på messing propell? eller andre tips for propell?

 

Prøv QMI Smørefett. Jeg sender gratis prøve til de første 10 som henvender seg til oss! Eneste betingelse er at de raporterer resultatet. Les hva en kunde uttaler:

http://www.qmi.no/Gode%20ideer.html

Med vennlig hilsen

QMI Scandinavia

Thor Johansen, daglig leder

Link to post
Share on other sites

Vil ikkje vera prøvekanin. Hugs at feitt vil "kleba" mot vatn og gje dårligare virkningsgrad på propellen.

 

Vårt fett avviser vann (hydrofob), så vann vil ikke klebe seg til vårt PTFE fett.

 

Vi har allerede mottatt adresser fra 6 stk som vil prøve ut QMI Universalfett. Det blir sendt i morgen.

 

Bruksanvisning: Bruk en fille og smør på et tynt lag med fettet på propellen. Ved å bruke meget fin stålull grade 0000 kan du aktivisere PTFE slik at den fester seg bedre til metallet. Dette er ikke nødvendig å gjøre, produktet vil alikevel fungere, men med ca. 1 min kraftig polering vil et tynt sikt med PTFE feste seg både til propellen og til stålullen.

 

Med vennlig hilsen

Thor

Link to post
Share on other sites

Jeg polerte propellen og satte den inn med vaselinolje i fjor vår. Dette etter råd fra en som hadde gjort dette en årrekke. Da jeg tok opp båten i oktober var propellen akkurat som da jeg satte ut båten. Ingen groe. Setter propellen inne med vaselinolje før sjøsetting i år også. Billig og enkelt.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Propeller kan være svært ulike i legeringen - særlig innholdet av kobber har stor betydning for gro. Å polere propellern kan hjelpe, gror den fortsatt er det kun primer og bunnstoff som gjelder. Når det gjelder kjærringråd må en gjerne prøve, det er utrolig hva det hjelper dersom en sper på med sterk tro. :wink:

Link to post
Share on other sites

gror den fortsatt er det kun primer og bunnstoff som gjelder.
Forsøkte produktet fra Seajet som iflg SeaSea skulle være det beste bunnstoff på propellen. Ikke noe pent resultat. Prøver TCnano i år - og venter spent på å høre fra andre forsøk
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...