Jump to content

Propell, test av TCnano og QMI fett.


seilbåt

Recommended Posts

Hulda har benyttet QMI smørefett på propellen, her er rapporten:

 

Hulda sjøsatt i Son med fett på propellen 25.05.2007.

26.05.2007 seilte Hulda fra Son til Kebalviken i Strömstad. Der har vi ligget stort sett stille inntil 23.07.2007. Da vi startet bruken, virket det som at det var vanskelig å få farten høyere enn ca. 4 knop. Båten går glatt 7- til 9 knop for seil. Dykket ned i forrige uke. Det var ikke groe på skroganoder, men en del rur på anodejernene. Det var ikke groe noe sted på undervannskroget. Dog en del slam som trolig kommer fra alt regnværet. Slammet lar seg lett børste av. Propellen eller akslinge har ikke direkte anodekontakt. Propellen var malt med epoxymaling, to lag. Deretter smurt inn med QMI fett. Propellen var fullstendig dekket av rur. Mest rur innerst ved navet, der også fettlaget var tykkest.

 

Rurne og det meste av malingen ble skrapet av. Så får vi se hvordan det går uten. Det pleier å gro noe innmari også i september.

 

Konklusjonen må bli at QMI fett ikke hadde noen positiv effekt hos meg. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har observert slik intens groe. Det var ikke en millimeter propell som ikke var bosted for rur.

Link to post
Share on other sites

Jeg har de siste dagene hatt anledning til å dykke litt under båten. Jeg brukte QMI-fett på propellene i april i år. Båten har vært ute i vannet i omlag 4 mnd nå. Det var ikke antydning til rur på propellene. Det snodige var at det ene trimplapset var uten rur mens det andre var helt dekket av rur både over og under trass i identisk behandling - men ingen av flapsene var behandlet med QMI-fett. Kanskje jeg burde prøve QMI-fett på flapsene neste år?

Link to post
Share on other sites

Jeg var under båten å så etter groe på propell i første uka av august-2007. Det var ikke noe antydning til rur på propell eller trimflaps. På propell har jeg benyttet TCNANO og som bunnstoff HEMPEL MILLE ULTIMATE.

Båtplass i Ormøysundet/Oslo. Vet ikke om det er produktene som er bra eller om det er lite forekomst av groe/rur i år.

:)Sverre Olav

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er båten på land igjen etter en kort sesong.

Jeg fikk tilsendt QMI propell fett mot Groing, og skulle være prøvekanin.

Båten sjøsatt 27.06.07 og kun kjørt 10 motortimer.

Propellen hadde betydelig mindre groing en normalt, fordi om båten har hatt betydlig færre motor timer en normalt.

Har tidligere også forsøkt andre metoder som Tusj, polert, osv.

 

Den groingen som hadde kommet var mye lettere å få av, brukte ca 10 min på å få propellen blank igjen.

De andre i båthavnen klaget over mer groing en normalt i år.

 

Min erfaring er at det hadde en positiv virkning og jeg kommer til å bruke det til neste år også.

Link to post
Share on other sites

Dykket under båten nå i dag, 11.5 grader i vannet, og inspiserte propellene mens Lars H. overvåket at jeg overlevde.

Begge propellene var i vår innsatt med QMI smørefett. Kommer tilbake med mer informasjon ved båtopptak.

Begge propellene var nå helt frie for rur.

 

Sinkanodene på båten er ganske mye tæret.

Link to post
Share on other sites

Hulda har benyttet QMI smørefett på propellen, her er rapporten:

 

Hulda sjøsatt i Son med fett på propellen 25.05.2007.

26.05.2007 seilte Hulda fra Son til Kebalviken i Strömstad. Der har vi ligget stort sett stille inntil 23.07.2007. Da vi startet bruken, virket det som at det var vanskelig å få farten høyere enn ca. 4 knop. Båten går glatt 7- til 9 knop for seil. Dykket ned i forrige uke. Det var ikke groe på skroganoder, men en del rur på anodejernene. Det var ikke groe noe sted på undervannskroget. Dog en del slam som trolig kommer fra alt regnværet. Slammet lar seg lett børste av. Propellen eller akslinge har ikke direkte anodekontakt. Propellen var malt med epoxymaling, to lag. Deretter smurt inn med QMI fett. Propellen var fullstendig dekket av rur. Mest rur innerst ved navet, der også fettlaget var tykkest.

 

Rurne og det meste av malingen ble skrapet av. Så får vi se hvordan det går uten. Det pleier å gro noe innmari også i september.

 

Konklusjonen må bli at QMI fett ikke hadde noen positiv effekt hos meg. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har observert slik intens groe. Det var ikke en millimeter propell som ikke var bosted for rur.

 

Hei Hulda,

 

Det kan være at du smurte QMI fettet oppå epoxymalingen, og ikke direkte på metall? Teflonen i QMI fettet reagerer ikke med epoxy men kun med rent metall.

Link to post
Share on other sites

TcNano hadde null effekt hos meg. Måtte til med å skrape rur fra bosset på propellen allerede i juli.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En propell er dessverre utsatt for store overflatepåkjenninger. Personlig så tror jeg ikke det hjelper å smøre noe som helst på en propell, blankpolert propell kombinert med regelmessig bruk av båten er det eneste som duger.

 

Å male en propell med bunnstoff kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg har selv sett hvor fin jobb en som avballangserer propeller gjør, litt ujevnt lag med bunnstoff setter garantert propellen i uballanse.

Link to post
Share on other sites

En propell er dessverre utsatt for store overflatepåkjenninger. Personlig så tror jeg ikke det hjelper å smøre noe som helst på en propell, blankpolert propell kombinert med regelmessig bruk av båten er det eneste som duger.

snakkade med en försäljare på International på Lilleström messen för ett par år siden.......

 

han sa att International har forsket mye på dette men ikke funnit noe enn....just på grund av det du skriver Hydrox.....

 

har själv prövat på det ena o det andre (tom tusj!) o inget virker.............kun o benytte proppellern mest mulig.....o det vill jag ikke :lol::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg fikk i vår tilsendt QMI smørefett til utprøving på propellen. Her er bilde jeg la ut 12. april i år.

 

 

propellsmoering.jpg

 

Jeg har nå tatt opp båten og tatt mange bilder av forholdene under vannlinjen. Her er ett bilde av en av propellene. Hulda var bortom og kunne konstatere at det ikke var groe på propellene. Legg merke til at propellmutteranoden er nærmest fullstendig borttæret. Jeg hadde langt fra så omfattende tæring forrige år. Båten ligger ved Sånas utløp. Denne elva har i år hatt svært høy forekomst av humus grunnet mye regn.

 

Jeg kommer til å behandle begge propellene med QMI fett en sesong til for å vurdere hvor godt stoffet virker.

 

 

 

propellh2007.jpg

Link to post
Share on other sites

Prøv QMI Smørefett. Jeg sender gratis prøve til de første 10 som henvender seg til oss! Eneste betingelse er at de raporterer resultatet. Les hva en kunde uttaler:

http://www.qmi.no/Gode%20ideer.html

Med vennlig hilsen

QMI Scandinavia

Thor Johansen, daglig leder

 

Hei og takker den gratis prøven.

 

Her kommer en liten tilbakemelding. Jeg smurte inn mine to rustfrie propeller med dette fettet i vår men kunne dessverre ikke se den store effekten. Propellene ble nedgrodd ganske tidlig i sesongen og jeg måtte til med skrubben flere ganger i sommer.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Båten ligger ved Sånas utløp. Denne elva har i år hatt svært høy forekomst av humus grunnet mye regn.

 

Jeg kommer til å behandle begge propellene med QMI fett en sesong til for å vurdere hvor godt stoffet virker.

propellh2007.jpg

Nå lurer jeg virkelig. Ligger du i brakkvann/fersvann? Der legger en jo båter for å bli kvitt rur!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...