Hulda Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Hulda har benyttet QMI smørefett på propellen, her er rapporten: Hulda sjøsatt i Son med fett på propellen 25.05.2007. 26.05.2007 seilte Hulda fra Son til Kebalviken i Strömstad. Der har vi ligget stort sett stille inntil 23.07.2007. Da vi startet bruken, virket det som at det var vanskelig å få farten høyere enn ca. 4 knop. Båten går glatt 7- til 9 knop for seil. Dykket ned i forrige uke. Det var ikke groe på skroganoder, men en del rur på anodejernene. Det var ikke groe noe sted på undervannskroget. Dog en del slam som trolig kommer fra alt regnværet. Slammet lar seg lett børste av. Propellen eller akslinge har ikke direkte anodekontakt. Propellen var malt med epoxymaling, to lag. Deretter smurt inn med QMI fett. Propellen var fullstendig dekket av rur. Mest rur innerst ved navet, der også fettlaget var tykkest. Rurne og det meste av malingen ble skrapet av. Så får vi se hvordan det går uten. Det pleier å gro noe innmari også i september. Konklusjonen må bli at QMI fett ikke hadde noen positiv effekt hos meg. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har observert slik intens groe. Det var ikke en millimeter propell som ikke var bosted for rur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg har de siste dagene hatt anledning til å dykke litt under båten. Jeg brukte QMI-fett på propellene i april i år. Båten har vært ute i vannet i omlag 4 mnd nå. Det var ikke antydning til rur på propellene. Det snodige var at det ene trimplapset var uten rur mens det andre var helt dekket av rur både over og under trass i identisk behandling - men ingen av flapsene var behandlet med QMI-fett. Kanskje jeg burde prøve QMI-fett på flapsene neste år? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Jeg var under båten å så etter groe på propell i første uka av august-2007. Det var ikke noe antydning til rur på propell eller trimflaps. På propell har jeg benyttet TCNANO og som bunnstoff HEMPEL MILLE ULTIMATE. Båtplass i Ormøysundet/Oslo. Vet ikke om det er produktene som er bra eller om det er lite forekomst av groe/rur i år. :)Sverre Olav Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Nå var båten oppe. TCnano på propell. Det var noen rur, men færre enn ved bunnstoff på propell. Propellen ble acetonbehandlet før TCnano Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diplom-is Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Nå er båten på land igjen etter en kort sesong. Jeg fikk tilsendt QMI propell fett mot Groing, og skulle være prøvekanin. Båten sjøsatt 27.06.07 og kun kjørt 10 motortimer. Propellen hadde betydelig mindre groing en normalt, fordi om båten har hatt betydlig færre motor timer en normalt. Har tidligere også forsøkt andre metoder som Tusj, polert, osv. Den groingen som hadde kommet var mye lettere å få av, brukte ca 10 min på å få propellen blank igjen. De andre i båthavnen klaget over mer groing en normalt i år. Min erfaring er at det hadde en positiv virkning og jeg kommer til å bruke det til neste år også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Kan QMI propell fett mot Groing også brukes på de delene av motoren utenbords/innenbords som er under vannet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
stsoleil Svart 5.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2007 Båten ble tatt opp fredag 28/9 Før sjøsetting ble begge propellene "sauset inn" med penetrerende Teflonspray fra Biltema Ikke antydning til en eneste rur på noen av propellene På akslingene derimot var det endel groe Liggeplass indre Oslofjord Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Satte inn propell med dette Nanostoffet under vårpussen i juni. Ved opptak forrige fredag var propell like blank og fin som ved uttak. En 3 - 4 ruer på propellmutter var det hele. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Dykket under båten nå i dag, 11.5 grader i vannet, og inspiserte propellene mens Lars H. overvåket at jeg overlevde. Begge propellene var i vår innsatt med QMI smørefett. Kommer tilbake med mer informasjon ved båtopptak. Begge propellene var nå helt frie for rur. Sinkanodene på båten er ganske mye tæret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Sinkanodene på båten er ganske mye tæret. opplevde mindre täringen på mine anoder i år......efter det jag montert skilletrafo..... kun en säsong med trafo.......kansje det er en "hammerdown-effekt" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Ja, Gunga Din, det er åpenbart så mange effekter og krefter ombord blant oss småbåteiere at det ikke er lett å forutse hva som skjer ombord. Jeg tar opp båten 20. oktober, og jeg håper å få tastt rikelig med bilder før den høytrykksspyles i havna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thor Johansen Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Hulda har benyttet QMI smørefett på propellen, her er rapporten: Hulda sjøsatt i Son med fett på propellen 25.05.2007. 26.05.2007 seilte Hulda fra Son til Kebalviken i Strömstad. Der har vi ligget stort sett stille inntil 23.07.2007. Da vi startet bruken, virket det som at det var vanskelig å få farten høyere enn ca. 4 knop. Båten går glatt 7- til 9 knop for seil. Dykket ned i forrige uke. Det var ikke groe på skroganoder, men en del rur på anodejernene. Det var ikke groe noe sted på undervannskroget. Dog en del slam som trolig kommer fra alt regnværet. Slammet lar seg lett børste av. Propellen eller akslinge har ikke direkte anodekontakt. Propellen var malt med epoxymaling, to lag. Deretter smurt inn med QMI fett. Propellen var fullstendig dekket av rur. Mest rur innerst ved navet, der også fettlaget var tykkest. Rurne og det meste av malingen ble skrapet av. Så får vi se hvordan det går uten. Det pleier å gro noe innmari også i september. Konklusjonen må bli at QMI fett ikke hadde noen positiv effekt hos meg. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har observert slik intens groe. Det var ikke en millimeter propell som ikke var bosted for rur. Hei Hulda, Det kan være at du smurte QMI fettet oppå epoxymalingen, og ikke direkte på metall? Teflonen i QMI fettet reagerer ikke med epoxy men kun med rent metall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Jeg skal opp i mai, har mer fett igjen. Kjører ny test for det herrens år 2008. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
At-le Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Smurte test TCNANO propell sist Mai i år. Idag båt er land...Ikke fornøyd så mye groe propell. At-le Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 Det er tydelig forskjellige erfaringer med TCnano stoffet. "Hansi" nevner i innlegg # 58 å ha goderesultater med dette stoffet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2007 TcNano hadde null effekt hos meg. Måtte til med å skrape rur fra bosset på propellen allerede i juli. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 En propell er dessverre utsatt for store overflatepåkjenninger. Personlig så tror jeg ikke det hjelper å smøre noe som helst på en propell, blankpolert propell kombinert med regelmessig bruk av båten er det eneste som duger. Å male en propell med bunnstoff kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg har selv sett hvor fin jobb en som avballangserer propeller gjør, litt ujevnt lag med bunnstoff setter garantert propellen i uballanse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 En propell er dessverre utsatt for store overflatepåkjenninger. Personlig så tror jeg ikke det hjelper å smøre noe som helst på en propell, blankpolert propell kombinert med regelmessig bruk av båten er det eneste som duger. snakkade med en försäljare på International på Lilleström messen för ett par år siden....... han sa att International har forsket mye på dette men ikke funnit noe enn....just på grund av det du skriver Hydrox..... har själv prövat på det ena o det andre (tom tusj!) o inget virker.............kun o benytte proppellern mest mulig.....o det vill jag ikke Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Jeg fikk i vår tilsendt QMI smørefett til utprøving på propellen. Her er bilde jeg la ut 12. april i år. Jeg har nå tatt opp båten og tatt mange bilder av forholdene under vannlinjen. Her er ett bilde av en av propellene. Hulda var bortom og kunne konstatere at det ikke var groe på propellene. Legg merke til at propellmutteranoden er nærmest fullstendig borttæret. Jeg hadde langt fra så omfattende tæring forrige år. Båten ligger ved Sånas utløp. Denne elva har i år hatt svært høy forekomst av humus grunnet mye regn. Jeg kommer til å behandle begge propellene med QMI fett en sesong til for å vurdere hvor godt stoffet virker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Prøv QMI Smørefett. Jeg sender gratis prøve til de første 10 som henvender seg til oss! Eneste betingelse er at de raporterer resultatet. Les hva en kunde uttaler:http://www.qmi.no/Gode%20ideer.html Med vennlig hilsen QMI Scandinavia Thor Johansen, daglig leder Hei og takker den gratis prøven. Her kommer en liten tilbakemelding. Jeg smurte inn mine to rustfrie propeller med dette fettet i vår men kunne dessverre ikke se den store effekten. Propellene ble nedgrodd ganske tidlig i sesongen og jeg måtte til med skrubben flere ganger i sommer. Redigert 20.Oktober.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Jeg undrer meg på om det har betydning hvordan vi smører på fettet, hvordan propellen er behandlet i forkant, hvordan propellen er koblet til anodesystemet ombord, hvordan båten brukes og hvordan vannforholdene er i fortøyningsområdet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 I går kom flere av båten opp, og mange av propellene så ut som skjellfarmer. Noen hadde brukt ditt og noen datt uten at det så ut til å ha noen virkning. Hva med å produsere propeller med så høy andel av Cu - kobber i legeringen at de ikke gror? Har noen meninger om det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Båten ligger ved Sånas utløp. Denne elva har i år hatt svært høy forekomst av humus grunnet mye regn. Jeg kommer til å behandle begge propellene med QMI fett en sesong til for å vurdere hvor godt stoffet virker. Nå lurer jeg virkelig. Ligger du i brakkvann/fersvann? Der legger en jo båter for å bli kvitt rur! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Jeg har litt tungt for det - kan du forklare mer hva som er poenget? Jeg har båthavn i Sonskilen i et område hvor elva Såna kommer ut med mye regnvann oppfylt med humus og masse næringsmidler. Saltvannsmengden er tidvis ganske lav. Jeg trodde at humus ville bidra til vekst på båten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Vel, jeg er ingen marinebiolog, men å legge en båt i fersk-brakkvann er en gammel og velprøvt måte å både unngå groe og rur, samt faktisk kvitte seg med rur, uten at jeg har praktisert det selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.