Jump to content

Skifte av pakning på aksling


noldus

Recommended Posts

Hei skipper,

 

Det har vært en liten lekkasje ved akslingen som jeg tenkte jeg skulle få ordnet før jeg sjøsatte båten.

Men da jeg hadde kommet i gang, gikk det opp for meg at jeg hadde begitt meg på en større jobb enn jeg hadde forutsett...

 

aksling.jpg

 

Lekkasjen har ikke vært større en at det har dryppet litt inn mens jeg har kjørt. Etter at motoren er stoppet, stanses lekkasjen ved å pumpe inn litt grease i pakningen.

Jeg har uansett planer om å skifte motoren neste år, så det vil bli fikset i samme slengen.

 

Så nå er spørsmålet mitt; må jeg fullføre jobben jeg har beggynt på, eller kan jeg reversere det jeg har gjort uten at vannet vil fosse inn...?

Er det i så fall noe spesielt jeg må passe på? (f.eks. rengjøre godt, skifte grease el.lign.)

 

Håper noen som har erfaring på dette kan gi meg et svar.

 

Mvh

Noldus

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har "talgpakning", en flettet pakning kuttet i ringer. Hvis du skal ha det til å holde noenlunde tett bare for i sommer; prøv å legge inn en ekstra ring eller to, du får kjøpt i maskinforretninger, vil anta ca 1/4 " dimensjon. Vær forsiktig med å presse inn for mye fett, kan risikere å fylle hylserøret, da kan du få problemer med kjøling av pakkboks og også med cutlesslager. Det skal dryppe noen få drypp vann under fart, viser at du har kjøling. Tror dette kan holde i sommer, men best er det jo å pakke om alt på nytt!

Mvh; Sindre.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Jeg har gått til det skritt å prøve å skifte ut pakkhuset :smash:

 

Det første problemet er å få løs akslingen. Til tross for mye rust, fikk jeg løs den ene bolten som var på akslingen (bolten er så vidt synlig på bildet under, markert med rød pil). Det ser ut til å mangle 1 eller 2 bolter, da det er 2 tomme hull (på samme nivå som den bolten jeg skrudde ut). I tillegg ser det ut til å være noen rustne rester av noe som en gang mulighens har vært noen umbrako-skruer? (markert med gule piler på bildet). Må disse løsnes for å få løs akslingen, eller er det nok med den ene bolten jeg har skrudd ut? Hvordan får jeg løs akslingen? Tipper den også har rustet fast...

 

aksling3.jpg

 

Mvh

Noldus

Link to post
Share on other sites

Deler SiAs vurdering - man kan tydelig se splinten på bildet hvor det er markert med gult.

 

Bruk drivdor,

 

du får bl.a. kjøpt dem på Biltema:

 

Drivdorer, 3 stk.

Av CrV-stål. Med sylindrisk skaft og spiss. Ekstra lange for å komme bedre til. Mattpolert spiss. Mattsort skaft, mønstret for godt grep. Mål (Ø spiss/skaft x total lengde): 12/16 x 280 mm, 14/18 x 290 mm, 16/18 x 310 mm.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ut splinten ved hjelp av dor:-)

 

Akslingen skal nå være løs, men jeg får den ikke ut.

Har tilsatt store mengder rustoppløser.

Jeg har prøvd å vri løs akslingen ved hjelp av en planke på propellen.

Jeg har prøvd å banke den ut ved å bytte ut propellen med en planke.

Jeg har prøvd å dunke forsiktig på hylsen rundt akslingen ved motoren.

 

Noen som har et forslag til hvordan jeg skal få løs akslingen?

Link to post
Share on other sites

På bilde i innlegg # 6 peker en rød pil på et område hvor du nevner at en bolt er skrudd ut.

 

Hvor mange bolter kan skrues inn i denne omkretssirkelen (2 eller 4 ?).

 

Kan det observeres andre bolter som er avbrutt?

 

Har du nå fritt gjennomsyn der splinten satt - eller er det antydning til at ytre splint sitter igjen - og at du bare har fått ut "låsesplint"?

 

Anbefaler at du får tak i et godt rustløsende middel,

 

og lar dette virke en stund.

 

Det neste steget er å begynne å bruke varme på akselflensen.

 

Imidlertid kan det hende at akslingen er skrudd fast til akselflensen, noe du først kan observere når du har skrudd flensen løs fra girboksen.

 

Jeg tror ikke du har slik feste av akslingen til flensen, men det kan være greit å utelukke dette ved å løsne flensen fra girboksen.

Link to post
Share on other sites

På bilde i innlegg # 6 peker en rød pil på et område hvor du nevner at en bolt er skrudd ut.

 

Hvor mange bolter kan skrues inn i denne omkretssirkelen (2 eller 4 ?).

Det ser ut som det er 2 bolter som kan skrus inn.

Den ene bolten manglet.

 

Kan det observeres andre bolter som er avbrutt?

Det er ingen avbrutt bolt i det andre hullet.

Det er imidlertid et tredje hull (med noe mindre diameter) i samme omkretssikrel som så tomt ut. For å forsikre meg om at det ikke var en bolt som var avbrutt (det var umulig å se pga rust), boret jeg ned til akslingen.

 

Har du nå fritt gjennomsyn der splinten satt - eller er det antydning til at ytre splint sitter igjen - og at du bare har fått ut "låsesplint"?

Dette skal jeg sjekke i morgen tidlig.

 

Anbefaler at du får tak i et godt rustløsende middel,

og lar dette virke en stund.

Jeg får prøve en annen sort (bor i Finland, så dem har ikke de merkene vi er vant til i Norge...)

 

Det neste steget er å begynne å bruke varme på akselflensen.

Mener du åpen flamme fra en gassbrenner?? Jeg er litt nervøs for dette pga oljesøl etc.

 

Imidlertid kan det hende at akslingen er skrudd fast til akselflensen, noe du først kan observere når du har skrudd flensen løs fra girboksen.

Jeg tror ikke du har slik feste av akslingen til flensen, men det kan være greit å utelukke dette ved å løsne flensen fra girboksen.

Det skal sjekke!

Kan det være en ide (når jeg først har løsnet flensen fra girboksen) å dra akslingen litt bak, låse propellen, og deretter prøve å banke flensen av akslingen?

 

Ellers, takk for hjelp!

Det er vanskelig å få råd fra andre båtfolk her, når jeg ikke behersker finsk....

:flag:

Link to post
Share on other sites

Er godt mulig at akselen er skrudd fast i flensen, så det bare er låseskruer markert med rødt. Det er grunnen til gjennomgående splint, tror jeg :wink: Prøv med en grov rørtang, hvilken vei du skal skru avhenger av rotasjonsretning på motoren. Har bare vært borti klemflens selv, men denne splinten får meg til å lure.... :crazy:

Fortsatt lykke til :cheers:

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Er godt mulig at akselen er skrudd fast i flensen, så det bare er låseskruer markert med rødt. Det er grunnen til gjennomgående splint, tror jeg :wink: Prøv med en grov rørtang, hvilken vei du skal skru avhenger av rotasjonsretning på motoren. Har bare vært borti klemflens selv, men denne splinten får meg til å lure.... :crazy:

Fortsatt lykke til :cheers:

Mvh; Sindre

Akslen var ikke skrudd fast i flensen. Jeg prøvde å vri den av (etter at jeg hadde varmet den godt opp med 2 hårfønere) med en grov rørtang, men alt jeg greide var å lage noen merker etter rørtangen... :sad: (men ikke værre enn at jeg kunne slipe den fin etterpå)

 

Men jeg fikk den løs til slutt. Jeg låste akselen i bakkant som vist under, og hamret flensen av. OK, flensen ble bøyd, men den burde allikevel skiftes ut (siden det kun var mulig å bruke 1 av 3 låsskruer). Tror også jeg skal bytte den ut med en klemflens...

aksling.jpg

 

Jeg tviler i grunn på at det er en "talgpakning" jeg har. Ser iallefall ikke hvordan jeg skal få inn noen "ringer" i pakningen. Kan det være en fordel å bytte til en annen type pakning?

 

Jeg tok også like greit ut hele akselen, slik at jeg kan gjøre skikkelig rent (en del grease har blitt presset bak langs akslingen). Så nå lurer jeg på om jeg også skal skifte "cutless-lageret" i samme slengen....?

aksling2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvor gammelt er cuttleslageret dit?

Hvordan ser gummien ut (det lille du ser bakfra), sprø?

Er hullene i stenvsbeslaget (et på hver side inn mot akslingen) helt åpne eller gjengrodd?

Når du røsker i akslingen/propellen opp/ned, høyre/venstre, kjenner du noe slark? (kanskje vanskelig å vurdere etter at løsnet akslingen fra klemflensen)

 

Lars H.

(som nettopp har skiftet et 20 år gammelt cuttleslager)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at jeg ville ha skiftet cutless lager, o-ringer eller hva det er som tetter i hylsen, samt gummislangen som holder denne på plass siden det først er demontert. Ingen vits å sette det sammen med deler du er skeptisk til, når du først har tatt deg bryet med å demontere det hele. Synes nå jeg da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe alder på cutless-lageret, men jeg regner med det er ganske gammelt. Gummien er noe sprø, men hullene i stevnebeslaget var åpne. Det tøyt ut grease fra dem når jeg dro ut akslingen. Det var ikke noe slark i akslingen FØR jeg demonterte den, men jeg har harmet ganske mye for å få av flensen, så det er mulig det kan ha tatt skade. Når akslingen var demontert fra flensen, var det bra med slark...

 

cuttlesslager.jpg

 

Motoren er noe "løs", så akslingen vibrerer ganske mye (spesielt på tomgang). Vil det være dumt å bytte lager før motoren eventuelt festes bedre? (kan cutless-lageres skades?) Dette er også en snekke som kun holder 7 knop, så det like viktig med et vel fungerende cutless-lager da? Jeg har lest en del om skifte av cutless-lager her på forumet, så det ikke en jobb jeg ser frem til... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Siden det tydeligvis har vært fett fra pakkboksen helt bak til stevnlageret, er det fare for at gummiforingen i cutlesslageret er skadet. Jeg ville byttet dette også når først alt er demontert.

 

Foruten "løse/slappe" motorfester, som du er inne på, kan vibrasjonene i akslingen også tyde på skjevheter mellom motor og aksling? Du la ikke merke til noen skjevheter mellom flensdelene på giret og akslingen da du demonterte?

 

En annen årsak til vibrasjoner og "rakling" i akslingen ved tomgangsturtall kan være at cutlesslageret er oppsvulmet og kniper rundt akslingen.

 

Lykke til med videre mekking!

 

(- legger merke til at du, i motsetning til undertegnede, så langt har unngått bruk av spett...) :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Siden det tydeligvis har vært fett fra pakkboksen helt bak til stevnlageret, er det fare for at gummiforingen i cutlesslageret er skadet. Jeg ville byttet dette også når først alt er demontert.

Foruten "løse/slappe" motorfester, som du er inne på, kan vibrasjonene i akslingen også tyde på skjevheter mellom motor og aksling? Du la ikke merke til noen skjevheter mellom flensdelene på giret og akslingen da du demonterte?

En annen årsak til vibrasjoner og "rakling" i akslingen ved tomgangsturtall kan være at cutlesslageret er oppsvulmet og kniper rundt akslingen.

Lykke til med videre mekking!

(- legger merke til at du, i motsetning til undertegnede, så langt har unngått bruk av spett...) :wink:

Hei,

Fettet ble dratt med da akslingen ble tatt ut. Her på forumet har jeg lest flere emner om cutlesslager i dag, og konkluderer selv med at det like greit bør byttes nå. Jeg får gå til innkjøp av en bajonettsag....

Nei, jeg la ikke merke til noen skjevheter mellom flensdelene og giret. Skjelvingen på akslingen kommer nok utvilsomt fra ristingen av motoren, som en følge av at festene er rustet i stykker.

Har greid meg uten spett så langt, men ofret et kraftig brekkjern som ble brukt til å låse flensen da jeg prøvde å vri løs akslingen (uten hell) :rolleyes:

-noldus

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom en Volvo Penta i dag (Skjærtorsdag er arbeidsdag i Finland), og dem anbefalte sterkt at jeg byttet til en såkalt volvo-kondom.

Er det noe som tilsier at jeg IKKE burde gjøre det?

Tror jeg leverer stevnebeslaget inn, så kan dem med korrekt verktøy få bytte cutlesslageret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...