Jump to content

Gammel maritim litteratur


bliss X

Recommended Posts

Jeg har et par gamle bøker om seiling og båtliv. Begge er skrevet av samme forfatter og utgitt på Cappelens forlag.

Den ene boka er fra 1951, og den andre fra 1945. De kommer aldri til å bli trykket i noe nytt opplag. Det meste av innholdet er ikke så aktuelt idag, men jeg leser med stor interesse om hvordan båtlivet (lystbåt og seiling) fortonet seg før i tiden.

 

Forfatteren døde rundt 1950, og mye av det som står i disse bøkene om tradisjonelt sjømannskap osv har for lengst gått i glemmeboka hos folk flest.

 

Jeg har derfor lenge syslet med planer om å lage en nettutgave av disse bøkene, slik at andre også kan få ta del i innholdet.

Begge bøkene har copyright Cappelens Forlag.

 

Tok derfor kontakt med Cappelen, for om mulig å få tillatelse, men svaret jeg fikk var at jeg i såfall måtte få tillatelse fra forfatterens etterkommere. Å spore opp etterkommerne av en relativt ukjent mann som døde for over 50 år siden er en oppgave som jeg ikke tror jeg gidder å begi meg ut på. Derfor er prosjektet lagt på is intil videre. :cryin:

 

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik bok fra -55 som jeg kunne tenke meg å scanne og legge ut. Men med rettighetsproblemer og 200 sider, har jeg lagt det på is foreløpig.

(her tittelsiden og de gamle sjømerkene fra før 70-tallet)

 

motorbaaten.gifgamle_maerker.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Synes imidlertid det er synd at prosjektet ikke kan realiseres.

 

Det er mulig at du ved hjelp av medlemmene på BP kan klare å få nødvendige tillatelser?

 

Ja, det er synd. Ingen ville vel funnet på å trykke opp disse gamle bøkene på nytt, så jeg hadde jo håpet på at Cappelen kanksje ville vært litt mer behjelpelig men ...

 

Forfatteren het forøvrig Halfdan Hansen og vant gull i 12 meter klassen under olympiaden i 1912.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

 

Er det ikke slik her på BP at en kan gjengi literatur så lenge en henviser til opphavsmann/kvinne. Dersom ikke så er tilfelle er det nok mange innlegg som er ulovlige i BP's database.

 

Med så mange tusen medlemmer på BP, skulle det vel finnes en slektsforsker som kunne ta på seg å spore opp nødvendige personer som kan gi tillatelse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Lars H. har tidligere hjulpet meg med digitalisering av et sjøkart som jeg bruker svært mye - og som jeg nå kommer til å bruke enda mer.

 

Lars H. løste "kopirettighetsproblemet" ganske effektivt etter mitt skjønn.

 

Foreligger det noen muligheter for at den interessante gamle litteraturen kan digitaliseres og gjøres tilgjengelig på individuell basis slik at vi slipper problematikken omkring "massetilgjengelighet"?

 

Som dere forstår ønsker jeg å få tilgang til de verkene som er nevnt i denne tråden uten å måtte gå veien om Universitetsbiblioteket og digitalisere selv.

 

Nevner forøvrig at det innen vitenskapelig faglitteratur er blitt vanlig å legge ut "historiske artikler" til fri nedlastning.

 

 

Når det gjelder maritim litteratur har den ærværdige Bowditch nå blitt alminnelig tilgjengelig til og med i siste 2002 utgave, viser her til Sjøtummel:

 

 

Akk, roaldbj fikk meg til å slå opp i Bowditch også. Da oppdaget jeg at en av dem er 1995-utgaven og det andre nettstedet har utelatt tittelsiden med utgivelsesdato. Siste utgave er 2002, og det er selvsagt tull og tøys å legge ut eldre utgaver når den blir gitt bort helt gratis av amerikanske myndigheter.

 

Jeg går dermed rett til en bedre kilde, det amerikanske forsvaret: Bowditch

 

Den som tør å gå ut på lenken

 

http://www.nga.mil/portal/site/maritime/?e...ec24fd73927a759]Bowditch

 

kan desverre fort bli sittende oppe resten av natten.

 

 

Man blir ydmyk når man leser alt hva eldre sjøfarende kunne om ferdsel til sjøss i forhold til hva vi vanlige kan idag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Forfatteren het forøvrig Halfdan Hansen og vant gull i 12 meter klassen under olympiaden i 1912.

 

Gammel tråd, jeg vet...

 

Halfdan Hansen var en viktig karakter for seilsporten her i Norge

tidlig i forrige århundre og han ga ut flere bøker. Det er litt info her blant det andre:

http://members.cox.net/classicyachts/tamarainfo.html

 

Han var også direktør i forsikringsselskapet Hansa.

Litt mer googling så dukka dette opp, kanskje en sammenheng ;)

Name

Family: HALFDAN HANSEN ASSURANSE INNEHAVER TERJE HANSEN

 

Address ( Work )

P.O. Address: Extended Address: Street: Verkseier Furulunds vei 5

Locality: Oslo

Region: Norge

Postal Code: 0668

Tlf . 23 14 15 00

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Har vart inom en rekke norske antikvariat för o finne

Halfdan Hansens Havnebeskrivelser for Seil og Motorbåter (Havneboka)

Utgitt J W Cappelens Forlag 1953

 

Fikk den i dag fra Thoresens Antikvariat, Grimstad. Pris: kr 150. Sjøveisreglene fra 1952 fulgte med. Har nå lest seilasen Hankø-Son og Son-Oslo. Boka er på 256 sider, så det vil ta tid å lage pdf-fil. Vet ikke riktig hvordan dette kan løses rent teknisk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har registrert det helt perifert, tenkte evt. å bistå noe. Men antar at du kanskje har kontakter slik at du får tilgang på kildematerialet. Fantastisk mange flotte bilder i boka. Dagens havnebøker legger vel mer vekt på kart og fotografier, og mindre på seilas-beskrivelser, i forhold til Hansens beskrivelser. Lurer på hvor lang tid han har brukt på seilasene som er beskrevet i boka. I forordet sier han at mer enn 50 års streiftog langs kysten er erfaringsgrunnlaget. Selv seilte han angivelig øst for Mandal.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj

 

Jeg har ikke noe tilgang til materialet utover et loslitt eksemplar av boka. Det jeg har bergynt på og som jeg sansynligvis kommer til å fortsette med, er å skrive av hele boka, og legge innholdet ut som html dokumenter på nettet. Bildene scanner jeg inn.

 

Det er en stor jobb som jeg kommer til å bruke vinteren på, men jeg har ennå ikke fått avklart copyright med etterkommerne til Halfdan Hansen. Dette må jeg få avklart før jeg setter igang med jobben for fullt.

 

Har altså ingen planer om å lage noen pdf fil e.l.

 

Nettutgaven av boka må leses på nettet

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke legge meg opp i denne planen. Men det bør vel være mulig å skanne boka (mi er av relativt brukbar kvalitet) og lagre dette som redigerbar tekst. I arbeidssammenheng har vi gjort dette en rekke ganger, men det krever korrekturlesing i etterkant. Jeg har desverre ikke ressurser til å bidra med dette inneværende høst/vinter, men dette må vel være noe raskere enn å skrive av alt sammen? Jeg ser at ulempen med skanning kan gi vansker med kopirettigheter - men det har vel også direkte avskrift. Antar at du sikkert har vurdert redigerbar skanning? Innen mitt fagområde har det nå blitt svært vanlig at historiske skrifter/bøker legges ut på nettet til fri benyttelse.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å scanne en bok, og få det pent uten å ødelegge selve boka.

Dessuten ønsker jeg å ha innholdet i et tekstformat og ikke bare som bilder av boksider.

 

Derfor er det ingen vei utenom avskrift :wink:

 

Jo det er det, du kan, som roaldbj er inne på scanne sidenen til et OCR program som "leser" teksten og legger den over feks Word. 80-90% av teksten, sannsyligvis mer blir helt riktig, men man må lese korrektur for å ta opp de lesefeilene som kommer.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Halfdan Hansen er et kjent navn i denne sammenhengen, og jeg ville trodd at rettighetshavere (arvingere) ikke ville gi fra seg kontroll over bøkene.

Selv har jeg to utgaver av hans YACHTSEILAS, og jeg tror det er han som står bak en bok om kappseilas som jeg har også. Dette er veldig fine bøker. Vent noen år til, så kan det nok være et marked for historisk interessante opptrykk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Litt mer googling så dukka dette opp, kanskje en sammenheng ;)

Name

Family: HALFDAN HANSEN ASSURANSE INNEHAVER TERJE HANSEN

 

Address ( Work )

P.O. Address: Extended Address: Street: Verkseier Furulunds vei 5

Locality: Oslo

Region: Norge

Postal Code: 0668

Tlf . 23 14 15 00

 

Jeg har undersøkt dette, og det er ikke samme familie. Det jeg har funnet ut så langt er at H. Hansen hadde en sønn som er død for mange år siden. Sønnen hadde igjen to døtre, hvorav den ene utvandret til England.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Har vart inom en rekke norske antikvariat för o finne

 

Halfdan Hansen Yachtsilas - Ny omarbeidet utgave

Utgitt J W Cappelens Forlag 1945

 

Halfdan Hansens Havnebeskrivelser for Seil og Motorbåter (Havneboka)

Utgitt J W Cappelens Forlag 1953

 

som Bliss X skrivet så mye om........disse er jag veldi intressert av o lese........

 

ja kansje Sydvesten kan hjelpe til med desse skisser.....

 

JIPPI...... :smiley::smiley::smiley:

 

var i Oslo i helga........o förste antikvariatet....BINGO !

 

ett pent brukt eksemplar av

 

Halfdan Hansens Havnebeskrivelser for Seil og Motorbåter (Havneboka)

Utgitt J W Cappelens Forlag 1953

 

til og med omslagspapiret var kvar.....sällan vi har ett sådant fint eksemplar inne....230 riksdaler.....som hittat.. :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fant følgende ved en tilfeldighet her om dagen:

 

New and extensive sailing directions for the navigation of the North sea

 

Av John William Norie. Utgitt i 1846, så man må ta ordet 'New' med en klype salt :smiley:

Men artig lesing. "The Naze" betyr Lindesnes, sånn for å komme igang via innholdsfortegnelsen.

 

RED:

Og siden det var 'new' sailing directions lette jeg litt etter de gamle, og de finnes her:

The new seaman's guide and coaster's companion

 

Våre kyster beskrives på side 204 og utover.

Denne er utgitt i 1809

 

RED igjen.

Fant ennå litt mer artige greier:

 

A Yacht Voyage to Norway, Denmark, and Sweden

av William A. Ross, utgitt i 1849.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...