Jump to content

Montering av ProNav AIS


roaldbj

Recommended Posts

Jeg holder for tiden på med å montere ProNav AIS klasse B sender og mottager.

 

Det har blitt endel mer arbeid enn jeg hadde planlagt med monteri9ng av ny VHF antenne, ny GPS mottager samt alle kablingene frem til selve AIS enheten.

 

Lurer på om det er noen her på BP som har gjort det samme tidligere.

 

 

Jeg er i alle fall fornøyd med at jeg har fått kontakt med AIS enheten til PCen og kan se at MMSI nummer, kallesignal, båtnavn, GPSens plassering på båten (i bredde og lengde) og båttype, er korrekt.

 

Det følger med et flott PC program som gjør at AIS enhetens opplysninger kan leses enkelt fra PCen.

 

Jeg har jobet endel med korrekt kobling av 15 pins 232 plugg som skal inn i AIS enheten med tilkobling for 12 volt, kommunikasjon med PC og NMEA signaler til kartplottersystem.-

 

Setter pris på å høre brukererfaringer fra andre med samme enhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kommet så langt i monteringen at VHF-antenne er koblet, GPS antenne koblet, og i morgen skal jeg koble til strømforsyning.

 

Båten ligger i Son - og jeg kommer nok til å kjøre litt i området mellom Son og Tofte i moren, i hastighet mellom et par knopp til 26 knopp.

 

Omtrentlig fortøyningsområde i morgen tidligt er:

 

59-31-640 N / 010-41-240 E

 

Blir spennende å se om det blir noen reaksjon.

 

 

AIS enheten er slik at den alltid kan motta AIS signaler, men hvor jeg selv kan koble ut å sende egne signaler (visstnok gunstig ved passering av enkelte grenser?)

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått fra ProNav i Egersund,

 

er det inntil videre bestemt fra IMO at alle AIS A mottagere og sendere ta imot samtlige AIS signaler - dvs både fra A og B sendere.

 

Jeg har hørt at enkelte kartplottere med AIS utviklet for "fritidsbåt"-systemer har mulighet for å "filtrere" AIS informasjon for enkelte båttyper.

 

Jeg vil følge nøye med i sommer og forhøre meg om de "større" skipene observerer meg nede i Skagerak, Kattegatt, og mot Helgoland.

Link to post
Share on other sites

Båten ligger i Son - og jeg kommer nok til å kjøre litt i området mellom Son og Tofte i moren, i hastighet mellom et par knopp til 26 knopp.

Blir spennende å se om det blir noen reaksjon.

Gratulerer med ny-installasjon.

Burde kunne sees fra Hurum AIS og derved ut på nettet via Kystverkets server.

Hvilken båtnavn skal vi se etter ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Roald! Ikke mange som har AIS-klasse B enda.

 

Vi hadde en prat på K-77 mens jeg gikk fra Horten og nordover mot Filtvet. Ingen signaler registrert på min plotter fra deg på den turen.

Har fra min hjemmeposisjon fulgt med i ditt oppgitte område men pr. klokkeslett ikke sett noe fra deg. Jeg har god dekning nord fra Drøbak og sørover til Moss. Også fartøyet som ligger og losser på Tofte får jeg inn.

 

Hører fra deg når du finner ut av dette.

 

Inge


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hai Astor,

 

hyggelig å snakke med deg på 77.

 

MMSI nummeret mitt er i informasjonslisten min - nederste linje.

 

Jeg mottok i dag noen klasse A signaler og ett klasse B signal i posisjon N 59 - 32 - 700 / E 010 - 34 - 450, antar at dette er en som ligger ved Tofte.

 

Fikk du inn klasse B signalet fra Tofte - jeg seilte der en times tid etter deg.

 

Jeg skal legge ut bilde senere i dag av antenneplasseringene.

Link to post
Share on other sites

Ombord så jeg kun et fartøy på Tofte.

 

Her hjemme "ser" jeg Pioner og Selander, begge yrkesfartøy. Jeg kan ikke se om de har A- eller B-AIS.

 

Hva har skjedd med VHFen din? Du skulle vært sterk og klar da jeg passerte Bilekrakken.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor, jeg hørte deg sterkt og klart i dag.

 

Jeg har også hatt sterk og klar melding med flere andre i dag.

 

Jeg har nå et prosjekt i gang med å teste ut signalene både på VHF og AIS.

 

Antennesystemet ser slik ut:

 

Den nederste er en 4 Kw radardome - (med fantastiske algoritmer, den er ny av året og jeg har aldri hatt så klare radarbilder før)

 

- dernest er TV antennen

 

- på toppen to VHF antenner.

 

Jeg skal sjekke ut plassering av disse to vertikalt i forhold til hverandre.

 

 

antenneswan.jpg

 

 

Det snodige er at jeg har fått sterke AIS signaler fra 3 skip - selv om jeg ligger i skygge.

 

Jeg har også fått gode VHF signaler fra skip ute i fjorden.

 

Jeg må etter hvert få testet mine egne ut signaler.

Link to post
Share on other sites

Fra min hjemmehavn på Sætre "ser" jeg fartøy fra Nesoddtangen til ned mot Hvitsten. Altså mange steder hvor disse fartøyene ligger i skygge. Det er nettopp dette som er så fint med AIS fremfor radar. Den "ser" rundt åser og øyer.

 

Når det gjelder VHFen din så hørte jeg deg meget svakt. Du skulle ha en sterk og klar modulasjon der jeg befant meg. Du ble bedre når du byttet apparat.

 

Burde ikke VHF-antennene stå mer fra hverandre? En AIS-mottager antenne skal ikke moteres tettere enn 1.5 meter fra gjeldene VHF-antenne. Du har jo i tilegg en AIS-sender. Undersøk litt om dette.

Hører fra deg Roald.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ombord så jeg kun et fartøy på Tofte.

 

Her hjemme "ser" jeg Pioner og Selander, begge yrkesfartøy. Jeg kan ikke se om de har A- eller B-AIS.

 

Hva har skjedd med VHFen din? Du skulle vært sterk og klar da jeg passerte Bilekrakken.

Kan nå sitte hjemme og se båter med AIS over internett.

 

Får inn noen få med AIS B, For AIS A er det ingen opplysninger om type AIS, mens det for B står merket AIS B. Av de jeg har sett med AIS B har det vert ferre opplysninger enn for A.

 

Mye trafikk utenfor Fedje.

Link to post
Share on other sites

Sonskilen båthavn i Son,

 

posisjon ca 59-31-600 N/ 10-41-200 E mener jeg har godt over 600 båtplasser.

 

Har nå satt på AIS senderen og vil la den stå på noen døgn.

 

Kjenner noen til om det er mulig å ringe til kystradiostasjon og forhøre seg om de observerer eventuell aktivitet i et spesielt område, eller vil all aktivitet bli vist eksempelvis på Shipplotter?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roaldbj.

 

Kan ikke se din sender(båt).

 

Den nærmeste klasse B er på denne posisjonen.

 

UTC: 18.04.2007 18:08:49

Type: Class B

SOG: 0kn

COG: 0°

HDT: ?°

Lat: 59°24.931'N

Long: 010°29.822'E

MMSI #: 2573950

RNG: 172.833NM

BRG: 110°

 

Ser ut for at det mangler siffer i mmsi nummeret.

Link to post
Share on other sites

Området Moss/Son klokken 21.35 i kveld fra Shipplotter

moss.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...