SRA Startet 16.April.2007 Del på Facebook Startet 16.April.2007 (redigert) Nå er jeg spent på forklaringen Leser i dag en trist historie i Seilmagasinet om en seilbåt som kom i drift etter å ha ligget på svai, det var lite vind men dønninger. Båten kommer i drift og havner på et skjær. De skriver: Synet av mv uten kjøl , var et forferdeligt syn. Båten ble totalvrak, kjøl revet av og store hull tydeligvis Ref tidligere Bavaria tråder om kjøl, er dette også en båt vi bør styre unna? Redigert 16.April.2007 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Vel....var det ikke en Grand Soleil på langtur som mista roret og sank i vinter? Husker ikke saken sikkert, men skal komme med info etterhvert... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Det var en Sweden Yacht 38, som fikk kjølen revet av Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 huff da.... Dette kan da ikke hende på en Svensk kvalitetsbåt... leste dette selv i Seilas nå i ettemiddag.... Er kvaliteten kanskje noget oppkrytt, eller den kanskje bare på høyden med Biltema, Clas O og Ikea som er andre Svenske kvalitets produkter. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Det kan da ikke være en forkledd Bavaria på tur helt alene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Du kan så si Slagskipet, etter tidligere kritikker av Bavaria og ikke minst fremheving svensk "kvalitet" her på bastplassen så skulle en nesten tro det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 (redigert) Jeg husket visst feil. Det var ikke Grand Soleil, men Swan. Sansynligvis :eek: har det ingen ting med roret å gjøre heller....jeg blandet nok litt for mange tanker i innlegget ovenfor. Jeg tror det var denne jeg tenkte på: Norsk båt til bunns i Karibia (...) Det ble meget dramatisk for den norske Swanen i natt da båten begynte å synke (...) Sorry. Eller...egentelig er jeg glad for at jeg tok feil. Redigert 16.April.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 (redigert) Det var voldsomt for en øredøvende stillhet det ble her, "ekspertisen" hadde nok spekulert i tykkelse på bolter, mangel på håndtverk og i åttiåra var alt så mye bedre hvis det hadde vært et annet merke. Kosmix; den Swan saken du henviser til virker som om det er en annen sak Redigert 16.April.2007 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Det var voldsomt for en øredøvende stillhet det ble her, Ja nå får dere komme i gang da ....seilbåt eksperter. Mange av dere har jo selv svenskbygde båter så her forventes det at dere kommer med kommentarer. Det mangler jo ikke på utgreing når det gjelder Bavaria. Har dere mer peiling på Bavaria enn båtene dere selv seiler??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg er så glad jeg ikke har seilbåt. Derimot er jeg god til å sette fyr på elektriske kabeler og kverke dynamoer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Du vrir på sannheten SRA. Båten kjørte ikke på et skjær. Den ble mast i stykker oppe på et rev i høy sjø. Ikke noen båt hadde overlevd det der. Ikke engang et stålskip. Og kjølen falt i allefall ikke av før han havnet på revet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Har dere mer peiling på Bavaria enn båtene dere selv seiler??? Det virker slik ja... men vær ikke redd de kommer nok på banen skal du se... så gjenstår det å se om årene rekker i vannet når de skal ro... Vi kan vel ikke henge ut en liten Svensk prosdusent selv om en av deres båter mister kjølen etter en grunnberøring mens de lå for anker og sov. Leste i et magasin at de som kritiserer Bavaria er som oftest de som sitter på en gammel Orust båt som de ikke får solgt eller har betalt alt for mye for... Men jeg kan ikke tro at det er gjeldene for medlemmene her på baatplassen.. men det kan jo være en grei måte å rettferdiggjøre sett eget kjøp.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Det virker slik ja... men vær ikke redd de kommer nok på banen skal du se... så gjenstår det å se om årene rekker i vannet når de skal ro... Ja. I mellomtiden får vi sørge for at tråden ligger løftet, slik at ekspertene ikke ved en "glipp" skulle komme til å overse denne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Synes den debatten om dårlig festet kjøl osv er litt drøy.. De fleste her inne er reflekterte nok til å regne ut det mest utrolige, men når det kommer til "tapte kjøler" som følge av en grunnstøtning så er det ingen som tar med i beregningen hastighet på båten, hvor lang kjølen er =moment (hvor dypt den stikker), hvor mye den veier =moment, hvor på kjølen man faktisk treffer høyt oppe-langt nede=moment, om man treffer rett på, skrått fra siden eller om man bare streifer grunnen... eller vinkelen på båten når man går på (seilbåter krenger jo som kjent..) Jeg har gått på grunn i en Maxi 77 av den gamle typen (den skal man miste kjølen om man ser hardt på den gjennom svømmebrillene i følge "folk med peiling ), i 7 knop. Vi lensa så båten stod rett opp og ned, traff rett unde kjølfestet og det ble bare en bulk i kjølen... Ikke en anntydning til sprekker eller dårlige bolter.. Til neste år skal jeg kjølpe bavaria!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
salhus Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Dette blir vel litt useriøst! Jeg har verken Bavaria eller svensk båt, men det lønner seg å lese artikkelen. Dette var altså en båt som drev inn på ett rev. Dønningene vil da slå båten mot revet i hver dønning. Kjølen er selvsagt det som tar av i starten. Før eller siden må denne gi tapt, og faller av. ( da står resten av båten for tur) Prisippet er akkurat det samme som ved alle skipsforlis som skjer langs kysten ( ref siste Fedje ulykke) Det finnes vel ingen båter som er konstruert for dette, hverken med eller uten mast! Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Her var det mye svada og lite konstruktive bidrag. Kjølen har ingen ting med ulykken å gjøre, ingen "normale" seilbåter hadde tålt dette: http://micasa.abcblogg.no/m_022007.html Kall meg gjerne "ekspert". Rart at noen av dere ikke søker litt om sannheten før dere griper tastaturet og velter over dere av fjasekommentarer. Når det gjelder den Swan`en som sank, så antas det og skyldes et sammenstøt med container. Mvh. Barsk II :nono: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Var en tragisk historie å lese. Får min dypeste medfølels. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jepp, det var sammenstøt med container. Som jeg sa; jeg blandet nok noen tanker.... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
gimi Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Baatplassen blir et lite nyttig fora dersom folk skal gå rundt å være hårsåre for at det finnes andre meninger en sin egen - det samme blir resultatet når man spekulerer i hvor dårlig en båttype kan være, og ikke minst forsøk på å ta igjen og fyre opp debatten på den måten som gjøres her. Jeg har ingenting imot et:"hvorfor kjøre Skoda når man kan gå da..." med et humoristisk snitt, men dette blir litt patetisk fra eiere som tydlig skal ta igjen noe på vegne av Bav..båtmerket sitt. Det er stort sett de samme problemene/utfordringer de med billige, de med dyre og de med enda dyrere båter har - det er dette som bør diskuteres og utveksles erfaringer om her på dette foraet - ikke la oss bruke energi på dette tullet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Baatplassen blir et lite nyttig fora dersom folk skal gå rundt å være hårsåre for at det finnes andre meninger en sin egen - det samme blir resultatet når man spekulerer i hvor dårlig en båttype kan være, og ikke minst forsøk på å ta igjen og fyre opp debatten på den måten som gjøres her. Kall meg gjerne hårsår, meninger er greit. Med hva med fullstendig feilaktige faktaopplysninger? Til og med fullstendig feil overskrift som kanskje burde modereres? Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Du vrir på sannheten SRA.Båten kjørte ikke på et skjær. Den ble mast i stykker oppe på et rev i høy sjø. Ikke noen båt hadde overlevd det der. Ikke engang et stålskip. Og kjølen falt i allefall ikke av før han havnet på revet. Har ikke brukt ordet kjøre, så der er det du som vrir. Enig med deg ikke noe båt hadde tålt dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Sannheten i denne tråden er vel omtrent på samme nivå som enkelte her liret av seg om den Bavaria 39 som mistet kjølen utenfor Grebbestad etter at den traff et eller annet i sjøen... Så om noen føler seg tråkket på tærne her så synes jeg det er helt på sin plass etter min mening. Når denne Bavarian mistet kjølen så manglet det ikke på kritikk fra enkelte her, og det uten vite noe som helst om saken annet enn det som ble skrevet i en nettavis... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Blitt den nye krangletråden dette... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Sannheten i denne tråden er vel omtrent på samme nivå som enkelte her liret av seg om den Bavaria 39 som mistet kjølen utenfor Grebbestad etter at den traff et eller annet i sjøen... Så om noen føler seg tråkket på tærne her så synes jeg det er helt på sin plass etter min mening. Når denne Bavarian mistet kjølen så manglet det ikke på kritikk fra enkelte her, og det uten vite noe som helst om saken annet enn det som ble skrevet i en nettavis... Bavaria lyver. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 For å si det enkelt - jeg er en lykkelig Bavaria eier. Jeg lot være å kjøpe en Orust båt til dobble prisen. Båten min er verdens beste for meg !! Jeg både seiler og bor godt i mitt billige "eggeskall." Og jeg har ingen planer om å teste hvor sterk den er med å la den møte moder jord. Den tåler vær og sjø mer enn jeg gjør.. så den får duge !! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.