Jump to content

Sweden Yacht 38 kjøl revet av på skjær


SRA

Recommended Posts

Nå er jeg spent på forklaringen

 

Leser i dag en trist historie i Seilmagasinet om en seilbåt som kom i drift etter å ha ligget på svai, det var lite vind men dønninger. Båten kommer i drift og havner på et skjær.

 

De skriver: Synet av mv uten kjøl , var et forferdeligt syn.

 

Båten ble totalvrak, kjøl revet av og store hull tydeligvis

 

Ref tidligere Bavaria tråder om kjøl, er dette også en båt vi bør styre unna?

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

huff da....

 

Dette kan da ikke hende på en Svensk kvalitetsbåt... leste dette selv i Seilas nå i ettemiddag.... Er kvaliteten kanskje noget oppkrytt, eller den kanskje bare på høyden med Biltema, Clas O og Ikea som er andre Svenske kvalitets produkter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du kan så si Slagskipet, etter tidligere kritikker av Bavaria og ikke minst fremheving svensk "kvalitet" her på bastplassen så skulle en nesten tro det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg husket visst feil. Det var ikke Grand Soleil, men Swan. Sansynligvis :eek: :eek: :eek: har det ingen ting med roret å gjøre heller....jeg blandet nok litt for mange tanker i innlegget ovenfor.

 

Jeg tror det var denne jeg tenkte på:

Norsk båt til bunns i Karibia

(...) Det ble meget dramatisk for den norske Swanen i natt da båten begynte å synke (...)

 

Sorry. Eller...egentelig er jeg glad for at jeg tok feil. :cheers:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det var voldsomt for en øredøvende stillhet det ble her,

"ekspertisen" hadde nok spekulert i tykkelse på bolter, mangel på håndtverk og i åttiåra var alt så mye bedre hvis det hadde vært et annet merke.

 

Kosmix; den Swan saken du henviser til virker som om det er en annen sak

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var voldsomt for en øredøvende stillhet det ble her,

 

 

Ja nå får dere komme i gang da ....seilbåt eksperter. Mange av dere har jo selv svenskbygde båter så her forventes det at dere kommer med kommentarer. Det mangler jo ikke på utgreing når det gjelder Bavaria. Har dere mer peiling på Bavaria enn båtene dere selv seiler???

Link to post
Share on other sites

Har dere mer peiling på Bavaria enn båtene dere selv seiler???

:yesnod::yesnod: Det virker slik ja... men vær ikke redd de kommer nok på banen skal du se... så gjenstår det å se om årene rekker i vannet når de skal ro...

 

Vi kan vel ikke henge ut en liten Svensk prosdusent selv om en av deres båter mister kjølen etter en grunnberøring mens de lå for anker og sov.

 

Leste i et magasin at de som kritiserer Bavaria er som oftest de som sitter på en gammel Orust båt som de ikke får solgt eller har betalt alt for mye for... Men jeg kan ikke tro at det er gjeldene for medlemmene her på baatplassen.. :wink: men det kan jo være en grei måte å rettferdiggjøre sett eget kjøp..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod: Det virker slik ja... men vær ikke redd de kommer nok på banen skal du se... så gjenstår det å se om årene rekker i vannet når de skal ro...

 

Ja. I mellomtiden får vi sørge for at tråden ligger løftet, slik at ekspertene ikke ved en "glipp" skulle komme til å overse denne :lol:

Link to post
Share on other sites

Synes den debatten om dårlig festet kjøl osv er litt drøy..

 

De fleste her inne er reflekterte nok til å regne ut det mest utrolige, men når det kommer til "tapte kjøler" som følge av en grunnstøtning så er det ingen som tar med i beregningen hastighet på båten, hvor lang kjølen er =moment (hvor dypt den stikker), hvor mye den veier =moment, hvor på kjølen man faktisk treffer høyt oppe-langt nede=moment, om man treffer rett på, skrått fra siden eller om man bare streifer grunnen... eller vinkelen på båten når man går på (seilbåter krenger jo som kjent..)

 

Jeg har gått på grunn i en Maxi 77 av den gamle typen (den skal man miste kjølen om man ser hardt på den gjennom svømmebrillene i følge "folk med peiling :headbang: ), i 7 knop. Vi lensa så båten stod rett opp og ned, traff rett unde kjølfestet og det ble bare en bulk i kjølen... Ikke en anntydning til sprekker eller dårlige bolter..

 

Til neste år skal jeg kjølpe bavaria!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel litt useriøst! Jeg har verken Bavaria eller svensk båt, men det lønner seg å lese artikkelen.

Dette var altså en båt som drev inn på ett rev. Dønningene vil da slå båten mot revet i hver dønning. Kjølen er selvsagt det som tar av i starten. Før eller siden må denne gi tapt, og faller av. ( da står resten av båten for tur)

 

Prisippet er akkurat det samme som ved alle skipsforlis som skjer langs kysten ( ref siste Fedje ulykke)

Det finnes vel ingen båter som er konstruert for dette, hverken med eller uten mast!

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Her var det mye svada og lite konstruktive bidrag.

 

Kjølen har ingen ting med ulykken å gjøre, ingen "normale" seilbåter hadde tålt dette:

 

http://micasa.abcblogg.no/m_022007.html

 

 

Kall meg gjerne "ekspert". Rart at noen av dere ikke søker litt om sannheten før dere griper tastaturet og velter over dere av fjasekommentarer.

 

 

Når det gjelder den Swan`en som sank, så antas det og skyldes et sammenstøt med container.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :nono: :sailing:

Link to post
Share on other sites

Baatplassen blir et lite nyttig fora dersom folk skal gå rundt å være hårsåre for at det finnes andre meninger en sin egen - det samme blir resultatet når man spekulerer i hvor dårlig en båttype kan være, og ikke minst forsøk på å ta igjen og fyre opp debatten på den måten som gjøres her. Jeg har ingenting imot et:"hvorfor kjøre Skoda når man kan gå da..." med et humoristisk snitt, men dette blir litt patetisk fra eiere som tydlig skal ta igjen noe på vegne av Bav..båtmerket sitt.

 

Det er stort sett de samme problemene/utfordringer de med billige, de med dyre og de med enda dyrere båter har - det er dette som bør diskuteres og utveksles erfaringer om her på dette foraet - ikke la oss bruke energi på dette tullet.

Link to post
Share on other sites

Baatplassen blir et lite nyttig fora dersom folk skal gå rundt å være hårsåre for at det finnes andre meninger en sin egen - det samme blir resultatet når man spekulerer i hvor dårlig en båttype kan være, og ikke minst forsøk på å ta igjen og fyre opp debatten på den måten som gjøres her.

Kall meg gjerne hårsår, meninger er greit. Med hva med fullstendig feilaktige faktaopplysninger? Til og med fullstendig feil overskrift som kanskje burde modereres?

 

Mvh.

Barsk II :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Du vrir på sannheten SRA.

Båten kjørte ikke på et skjær.

Den ble mast i stykker oppe på et rev i høy sjø.

Ikke noen båt hadde overlevd det der. Ikke engang et stålskip.

Og kjølen falt i allefall ikke av før han havnet på revet.

 

Har ikke brukt ordet kjøre, så der er det du som vrir.

Enig med deg ikke noe båt hadde tålt dette.

Link to post
Share on other sites

Sannheten i denne tråden er vel omtrent på samme nivå som enkelte her liret av seg om den Bavaria 39 som mistet kjølen utenfor Grebbestad etter at den traff et eller annet i sjøen... Så om noen føler seg tråkket på tærne her så synes jeg det er helt på sin plass etter min mening.

 

Når denne Bavarian mistet kjølen så manglet det ikke på kritikk fra enkelte her, og det uten vite noe som helst om saken annet enn det som ble skrevet i en nettavis...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sannheten i denne tråden er vel omtrent på samme nivå som enkelte her liret av seg om den Bavaria 39 som mistet kjølen utenfor Grebbestad etter at den traff et eller annet i sjøen... Så om noen føler seg tråkket på tærne her så synes jeg det er helt på sin plass etter min mening.

 

Når denne Bavarian mistet kjølen så manglet det ikke på kritikk fra enkelte her, og det uten vite noe som helst om saken annet enn det som ble skrevet i en nettavis...

 

Bavaria lyver.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

For å si det enkelt - jeg er en lykkelig Bavaria eier. Jeg lot være å kjøpe en Orust båt til dobble prisen.

Båten min er verdens beste for meg !! Jeg både seiler og bor godt i mitt billige "eggeskall."

Og jeg har ingen planer om å teste hvor sterk den er med å la den møte moder jord.

Den tåler vær og sjø mer enn jeg gjør.. så den får duge !!

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...