Jump to content

Vivvi's vei mot ett bedre liv


vivvi

Recommended Posts

Ønsker å legge inn en "tråd" om min Vivvi. Her skal jeg legge inn bilder og informasjon om arbeidet som er gjort så langt.

 

Vivvi ble kjøpt i april 2001. Båten så da ut som en falleferdig "utedass". (bilde kommer). Etter dette er det utført omfattende restaureringsarbeide gjennom vintrene som har gått. Blant annet er det byttet innredning, for og akter dekk, hytte tak, doughouse tak og i vinter er det dørken som teller.

 

Bilde

Her ligger Vivvi å venter på å reise på Trebåtfestivalen i Halden 2005.

 

Bilde

Dette er Vivvi liggende på Trebåtfestivalen i Halden 2005.

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet. Vi vil se bilder av Vivvi. Ser ut som ei kjempefin skute.

 

En liten apropos ... Hvis du ser den røde bygningen i bakgrunn (Rekecafèen). Utenfor der står ser du en høytaler, rett ved siden av det hvite teltet. Mye taler for at det bildet ble tatt akkurat da jeg holdt konsert sammen med et band jeg er litt med i. Artig! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg lovet flere bilder av prosjektet. Her kommer de :yesnod:

 

Bilde

Dette er Vivvi klar til sjøsetting med meg som eier for første gang. Dette er i begynnelsen av mai 01. Her er hele båten utvendig skrapet ned, oljet med Owatrol D1 og lakket med Ravilakk. Båten var like grå over det hele, så denne jobben var jeg imidlertid fornøyd. Ble imidlertidig gal av denne intensen jobbinga :crazy:

 

BildeBilde

Her er innredningen under oppføring, dette skjer vinteren 01/02. Før denne jobben tok til ble hele båten ribbet, skroget skrapt og slipt innvendig, samt mettet med Owatrol D1 olje.

På styrbord side ser dere kjøreplassen. Denne er laget med plass til Origo 3000 kokeapparat og ett Isotherm 49L kjøleskap. Dashbordet er også påbegynt.

På babord side er det oppført en benk med 4 skuffer og 2 skap. På toppen ble det montert en rektangulær stålvask og håndpumpe fra Wahle. Denne innredninga ble jeg knallfornøyd med :yesnod:

 

Bilde

Her ser dere akterskottet. Har vært en diesel lekkasje her, så skroget må tørkes før det slipes.

 

Vinteren 02/03 var det dekk,dollbord og hyttetaket sin tur til å bli skiftet ut. Dette spesielt da jeg fant råte i dekkspantene i forrdekket, samt mange lekkasjer ved regnvær. :cryin:

 

Bilde

Her er for-dekket revet av og båten er stivet på nytt med 20x75mm lekter, 2 stk limt (West system epoxy) og skrudd sammen. Det er også montert opp nye dekksbjelker laminert opp av furu 10x50mm. Her brukte jeg de gamle som mal så jeg fikk laget meg en provisorisk jigg.

 

Bilde

Her ser dere akterdekket ferdig forseglet med meranti finer. Det ligger to plater (9mm og 6mm) limt (West system epoxy) og skrudd sammen ned i dekksbjelkene. Nå er det klart for siste laget som består av mahogny dollbord og teak staver.

 

Bilde

Her ser dere dollbordet på styrbord side ferdig limt med West system epoxy. Da jeg gjorde det på denne måten har jeg ikke skudd en eneste skrue i materialene på toppen. Alt er bare limt. Jeg benyttet også West system epoxy i natene da alt trevirket er dødt tre. Det finnes ingen bevegeligheter i båten som kan gjøre at dette sprekker opp.

 

Vinteren 04/05 var det doughouse taket sin tur. (Bilder kommer)

Dette ble behandlet på samme måte som dekk og dollbord, men her benyttet jeg en finerplate med teak på den ene siden ned i båten. Det ble også laget en ny luke i samme stil som resten av taket.

 

Vinteren 05/06 er det dørken som står for tur. (Bilder kommer her også)

Har retta opp og lagt en del nytt bjelkelag. Laget lemmene i meranti, 12mm og 3,6mm. Disse platene er presset ned mot 1,25mm blyplate for å dempe støyen fra motoren. Hele dørken vil pga dette veie mellom 45 og 50 kg. På toppen blir det lagt en ramme av Mahogny, med furustaver og svarte nater. Hele dørken blir laget slik at det blir så få lemmer som mulig. Blir bare 5 lemmer i hele båten bak hytta. Dette blir ett knallbra gulv. Spesiellt for poden som blir ett år til sommeren som skal krabbe rundt. :wink:

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott dokumentasjon og flott arbeide Vivvi :flag: . Synes innredningen din er stilig. Jeg lurer derimot på hva du mener med at alt trevirke i båten din er dødt tre? Har det ligget i myra i flere år slik man kan gjøre med kjølen? Synes det er litt spesielt at det ikke er noe bevegelse i det bare. Båten er jo ikke kravellbygget heller...? Hva har jeg gått glipp av i timen :confused::wink:

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det meste av treverket som er benyttet i det nye overbygget, dvs dekk, dollbord og tak er laminert og limt med West System epoxy. Det er forseglet på 4 sider slik at det ikke kan bevege seg noen vei. Altså "dødt" tre.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Det er imponerende det du har fått til.

 

For meg fremstår det som åpenbart at du må ha hatt mye glede underveis med "oppgradering" av båten du kjøpte.

 

Jeg misunner deg pågangsmotet - og tiden du har til å arbeide med prosjektet.

 

Desverre har jeg i mitt arbeid ikke anledning til å prioritere de aktivitetene du har dokumentert:

derfor er det spesielt hyggelig å uttrykke ærbødighet for det du har utført.

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig er båtpussen skikkelig igang. Båten er ferdig mattet ned og klar til lakkering. Den nye dørken er natet opp og klar til å slipes i morgen. Det gleder jeg meg masse til. Dette tror jeg blirknallfint :flag: (skal ta bilder og legge ut).

 

 

Håper det blir noe skikkelig lakk-vær utover nå. Begynner å klø skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Da er det på tide å komme med noen oppdateringer. Den siste tiden har all min tid blitt prioritert i båthuset i havna. :crazy:

 

Som nevnt tidligere har jeg i vinter laget ny dørk i båten. Denne er laget av 12 mm og 3,6 mm meranti kryssfiner. Disse er limt og skrudd sammen med akryl tetningsmasse med 1,25 mm blyplate i mellomfor å dempe støyen (og samtidig gjøre nytte som balast). :yesnod:

 

 

Bilde

Her er rammeverket til den nye dørken tilpasset. Dette blir laget i Sipo Mahogny for å lage et fargespill i båten. :yesnod:

 

 

Bilde

Her har jeg begynnt å tilpasse furustavene. Dette var vanskeligere enn jeg trodde. Er mange rare vinkler og bøyer på innredninga. Bruker 3,6mm skruer som presser stavene ned ved hjelp av store skiver. Dette sporet utgjør da også natene.

 

 

 

Det har også blitt tid til litt lakkering av overbygget utvendig. Resultatet her ble veldig bra om jeg kan si det selv, men dere må bedømme selv (prøv å vær greie med meg da): :nono:

Bilde

Her er det lakkert 1 strøk. Det skal 4 til. på det andre kommer jeg til å blande en liten "dært" med mahognybeis i lakken for å bevare den røde fargen best mulig.

Link to post
Share on other sites

Mahognyen er beiset 3 strøk med international båtbets. Videre er det lakkert med Rylard Brava helblank lakk :yesnod:

Mattet nå i våres med K240 slipepapir på eksentersliperen. Benytter samme korning videre mellom strøkene.

Link to post
Share on other sites

Ah!!!! Endelig begynner båtsessongen å nerme seg for fullt :flag: Har i dag lakkert sistestrøket utvendig på snekka, og om jeg skal si det selv; Det blir nydelig :yesnod:

 

Gleder meg vanvittig til sjøsetting nå. Har tatt høyde for at båten skal på vannet innen 17. Mai. :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Endelig!!! Båten er sjøsatt :flag::flag::flag:

Gikk i vannet i går formiddag. Var relativt dårlig med lekkasjer, to steder som det kom inn "mye".

 

Gleder meg til å starte sessongen nå :yesnod::sailing::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Var ute i båten i går og i dag. La i går på plass den nye dørken, ble skikkelig fint :yesnod::yesnod:

La også i all ballast så det ble noen nye lekkasjer. Startet i dag opp motoren så nå er det bare å vente på at alt skal trekke seg sammen

 

Så bra at det var lite lekkasjer.

 

Har du noen bilder av båten på vannet, og dørken som du har laget/holder på med?

Bilder kommer. Må bare ha tid til å ordne med det først :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...