Jump to content

Start / stopp ledninger Yamaha 40 hk ca 78 modell


morgull

Recommended Posts

Hei. Har en Yamaha BR 40 hk fra 1978 som jeg driver og setter istand. Motoren har både el start og snorstart.

Skal prøve å få start på den, men tenningslåsen hvor nøkkelen skal stikkes inn er defekt. Før jeg bruker for mye penger på den så kunne jeg tenkt meg å sjekket ut om motoren kjører og om elstarteren går.

Er usikker på hvordan jeg skal få sjekket dette. Motoren har heller ikke stopp knapp montert.

 

 

Spørsmål 1: Har en dødmannsknapp liggende. Tenkte å montere den på motoren. ER det noen som vet hvilke ledninger som skal kobles til den?

Ser det er trukket frem i front av motor en rød og brun kabel hvor den brune er koblet til en del på starteren (se bilde 1). Er det noen som vet om det er disse 2 ledningene som skal kobles til dødmannsknappen?

Må jeg da løsne den brune ledningen som er koblet til starteren?

 

 

Spørsmål 2:

Ønsker å teste starteren for å se om den virker.

Hvor på starteren skal den røde og sorte ledningen som går fra fra batteriet kobles?

Når jeg finner ut av dette så regner jeg med det bare er å koble de til de respektive polene på batteriet for å sjekke at starteren går rundt.

 

Legger ved noen bilder som viser kabler og starter:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/bilde1.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/bilde2.jpg

 

Takknemlig for svar.

Mvh Morten

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Skal vi se; Den lille klumpen som sitter utenpå selve starteren, er innslagsrelet. Positiv leder i fra batteri skal skrues på den bolten som stikker opp der med en god kabelsko og skive og mutter. Husk å få tak i en gummihette lik som det er på andre siden. Tilsvarende skal minus kobles til direkte på starteren, tror den skal sitte der hvor det er et ledig hull? Den brune ledningen går antakelig til nøytralbryteren, dvs den som gjør at du ikke får startet med motoren i gir.

 

Den røde kommer i fra tenningslåsen - og gir strøm innpå solenoiden (innslagsreleet) i startøyeblikket. Innvendig i denne blir da en fjær presset opp og en plate leder den store strømmen i fra batteritilkoblingspunktet over til det andre punktet på solenoiden og videre inn på starteren. Denne røde ledningen skal ha en sikring på seg et eller annet sted. Hvor den skal festes på solenoiden går ikke klart fram av bildene dine. men se godt etter, så finner du det ut.

 

For å teste dette, kobler du til batteriet som beskrevet. Deretter, (med motoren i fri) kobler du en 2,5 kvadrat ledning i fra + på batteri og setter enden inn der hvor den røde ledningen (Som du ikke har koblet til enda) skal sitte. Virker dette, kommer du garantert til å skvette..... :lol: Dette er selve startfunksjonen.

 

Har du original Yamaha tenningslås? Må vite dette før vi går videre med tenningsaktivering (som ikke er det samme som starting) og innkobling av dødmannsbryter/stoppknapp. Denne skal uansett ikke inn noe sted i forbindelse med solenoiden.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei. har sjekket opp. Den røde kabelen har sikring som du sier. Finner imidlertid ikke ut hvor på solenoiden den skal festes. Er ingen skruer der som jeg kan se hadde vært naturlig å feste den..

Har tatt noen flere bilder. Kanskje du klarer å se det ut fra de.

 

img_4722.jpg

img_4723.jpg

img_4725.jpg

 

Når det gjelder tenningslåsen så har jeg ikke den lenger. Iom at den var defekt sp ble den kastet..

Har tatt bilde av kablene som går fra motor til tenningslåsen:

 

img_4724.jpg

 

 

En annen ting

Jeg oppdaget at det ligger to løse ledninger på siden av motoren:

 

img_4725.jpg

 

ER disse også noe som skal brukes til stopp bryteren?

 

Takknemlig for svar.

Mvh Morten

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Griper anledningen til å henvise på forskjellen mellom å legge inn et bilde i ett inlegg og å legge inn en link:

 

ikoner.gif

 

Den røde pil peker på en knapp som man bruker til å legge inn en link/lenke til et annet nettsted - derfor er det en lenke på knappe-ikonet. Lenker dukker opp som klikkbar tekst i innlegget. Man må først markere den teksten som skal bli klikkbar, så trykke på knappen og så blir man da spurt om å legge inn internett-adressen (URL)

 

Den blå pil peker til en knapp som skal fremstille et landskapsbilde som henger på veggen. Klikker man på denne knappen så blir man bedt til å lime inn adressen til bildet. Bildet vises da direkte i innlegget.

 

Bruker man hverken den ene eller den andre knappen, men bare limer bildeadressen rett inn i innlegget så blir dette behandlet som en forenklet utgave av link-knappen: bildeadressen dukker opp som klikkbar tekst i innlegget og alle som vil se bildet må klikke på denne teksten og for alle åpner seg et nytt vindu på datamaskinen og alle må stenge dette vinduet manuelt igjen.

 

Derfor skal man klikke på knappen som den blå pil peker på når man skal vise et bilde i innlegget før man limer inn bildeadressen som man tok med fra bildeopplastingssiden :yesnod:

 

(Noen ganger retter vi innlegg som er laget på feil måte, som dennen gangen, noen ganger gjør vi det ikke :flag: )

Link to post
Share on other sites

Klarer fremdeles ikke å se dette ut av bildene dine, det er fremdeles solenoiden og ikke selve starteren som er interessant. Svart og hvit leder "nede i motor" , der skal stoppknapp og eventuell dødmann inn i serie. Det ser ut som at det har vært benyttet en original tenningslås på denne med 7P stikker.

 

Må se litt i boka for å sjekke på mandag, så foreløbig med forbehold:

 

Hvit=tenning

Rød=start

Brun=Nøytralbryter

Svart=jord

Grønn=turtallsignal

Blå=choke

Rosa????? - må sjekke...

 

Satser du videre på denne, så ring rundt til noen som driver med bruktdelesalg og hør om de kan ha en tenningslås med tilbehør liggende. Panelet består av tenningslås, chokebryter og kombinert stopp/dødmannsknapp.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei. Har tatt flere bilser av solenoiden:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/img_4726.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/img_4727.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/img_4728.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/img_4729.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/img_4730.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/img_4731.jpg

 

 

En annen ting ang de to løse ledningene på siden av motoren.. Tror du det bare er å koble de til dødmannsknappen så kan jeg starte motoren for hånd?

Mvh Morten

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Andreas: Takk for tipset ang bilder. Prøvde oppskriften din med å klikke på knappen med den blå pilen før jeg paster inn bilde adressen, men det blir fortsatt bare linken til bildet som legges inn, ikke selve bildet..

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Hvit=tenning

Rød=start

Brun=Nøytralbryter

Svart=jord

Grønn=turtallsignal

Blå=choke

Rosa????? - må sjekke...

 

Hvit er tenning

Rød er strøm opp til bryteren

brun er start

grønn er turteller

blå er choke

rosa er alarm.

 

hvis det finnes en gul så er den beregnet til lys instrumenter/ lanterner.

 

Kobles hvit og sort sammen så stopper motoren ergo ledningene som skal inn på dødmann/ stoppbryter.

Link to post
Share on other sites

Riktig; Brun er start gjennom nøytralbryter, Hvis det finnes på denne - den røde strømforsyning fram til temmingslås. Festes med tilhørende kabelsko på batteri +.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

img_4728.jpg

 

Batteri pluss eller 30 (16 kvadrat med hvit stripe som det heter på elspråk skal inn på den ledige 6mm bolten på dette innslagsreleet på bildet, under releet på bildet ser du en rød ledning med kabelsko på. Det er den ledningen som skal føre strømmen videre opp til tenningsbryter. denne settes også på ledige 30 punktet på inslagsreleet. Men her skal det være en30 amps sikring på. Orginalt har den en Hunstift i enden sikring med gummiboks og ringsko til 30 punktet på inslagsreleet.

Redigert av Bawaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv vært igjennom samme jobben som deg morgull. Jeg har en 1980 Yamaha 40 D Electric på den lille Sunwin speedbåten fra 1979. Motoren ser identisk ut med din og da jeg fikk kjøpe motor og båt for et utrolig lavt beløp i 2005 stor jeg også der uten Yamaha tenningslåsen til motoren.

 

Jeg tok et par telefoner til Yamaha Norge/Sverige og fikk datablad på motoren og tegnet meg også et el-skjema på hvordan jeg skulle koble opp motoren med en 3.parts tenningslås, chokeknapp (av trekk-ut typen) med mer.

 

Skjemaet er kanskje litt stort i pixelsXpixels så jeg linker bare til bildet i steden for å ta det inn i innlegget.

Første versjon av elskjema til min 1980 Yamaha 40 D Electric på 1979 Sunwin

 

Etter at jeg tegnet skjemaet har jeg ikke bare koblet opp dette, men også et 26 At 12 V batteri, en bryter som forsyner en liten varmevifte, en dødmannsknapp og en bryter som forsyner en liten lensepumpe helt bak nede i hekken på båten.

 

Jeg har ved hjelp av et rele (som inverterer stoppfunksjonen) altså koblet slik at man kan slå av motoren med tenningsnøkkelen, mens jeg etter sommeren 2006 også kan slå av motoren med dødmanssknapp som jeg monterte i fjor.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har nå prøvd å starte motoren for hånd med å koble hvit og sort kabel til dødmannsknappen. Motoren var treg å starte, men kom til slutt. Nå kjører den fint. Er glad for at det var liv i den. Går pent og kjølevanns strålen spruter som bare det..

 

Idag har jeg vært på Clas Ohlson å kjøpt samme tenningslås som deg Helge. Har også kjøpt bryter for choke.

Kunne du eller noen andre som vet gitt meg tilbakemelding om hvilken ledninger som skal på hvilken plass bak på tenningsbryteren. Der er jeg usikker..

 

Det ene bildet jeg har lagt med har jeg nummerert kontaktene fra 1 - 5 slik at det er lettere å gi tilbakemelding på hvilke farge:

Hvit=tenning

Rød=start

Brun=Nøytralbryter

Svart=jord

Grønn=turtallsignal

Blå=choke

Rosa

---som skal på hvilke kontakt. Det står også tall ved hver av de forskjellige kontaktene på selve bryteren.

De er merket som følger:

1: 15

2: 15a

3: 50

4: 30

5: p

 

tenning1.jpg

tenning2.jpg

tenning3.jpg

 

Det siste bildet viser den knappen jeg tenkte å bruke til choke. Etter det jeg har skjønt så skal den blå kabelen monteres på den. Hva med den andre kontakten.. Er det (+) den røde som skal på der?

Mvh Morten

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

hvor mye måtte du gi for bryterne?

Dersom du hadde fulgt linkene jeg la inn i din tråd kvast hadde du ville sett at han betalte 139 kr for tenningslåsen og om han kjøpte trekk-ut bryteren på Biltema kostet denne 13,90

Link to post
Share on other sites

Det ene bildet jeg har lagt med har jeg nummerert kontaktene fra 1 - 5 slik at det er lettere å gi tilbakemelding på hvilke farge:

Hvit=tenning

Rød=start

Brun=Nøytralbryter

Svart=jord

Grønn=turtallsignal

Blå=choke

Rosa

---som skal på hvilke kontakt. Det står også tall ved hver av de forskjellige kontaktene på selve bryteren.

De er merket som følger:

1: 15

2: 15a

3: 50

4: 30

5: p

 

Det siste bildet viser den knappen jeg tenkte å bruke til choke. Etter det jeg har skjønt så skal den blå kabelen monteres på den. Hva med den andre kontakten.. Er det (+) den røde som skal på der

Hei Morten

 

Mener det er +12 som skal på den andre siden av choke-bryteren slik at du setter 12 V over choke-coilen. Her kan du gjerne ta 12V ETTER tenningslåsen slik at du ikke utilsiktet kan slå på choke når ikke tenningen er på.

 

Mht tenningslåsen så står speedbåten min ved feriehuset på Møre og jeg sitter i Trondheim og husker ikke alle detaljene. Men mht tenningslåsen er kontakt 30 det samme som +12 V fra batteri/lading (rød ledning) - altså strømforsyning INN til tenningslåsen. Kontakt 15 er strømforsyning UT når tenningen er på. Du bør imidlertid sjekke om ikke hhv 15 og 15 a er hver sin posisjon med nøkkelen til hhv høyre og venstre side av AV-posisjonen på låsen. Du bør jo primært bruke tenningsposisjonen mellom av og betjening av startmotor. Videre husker jeg ikke i farten om det er p eller 50 som er forsyning til startmotorrele (brun ledning), men dette kan du jo også sjekke selv. Å sjekke kontaktene på tenningslåsen kan du gjøre på en av to måter:

 

1. Om du har et multimeter som kan måle motstand (ohm) måler du motstanden mellom kontakt 30 og de andre kontaktene med tenningslåsen i de ulike posisjonene

 

2. Med 12 V tilkoblet pinne 30 vrir du på tenningslåsen til de ulike posisjoner og sjekker når du får lys i en 12 V lyspære/lampe som du kobler til de ulike kontaktene en etter en

 

Mht hvit ledning vil det være en fordel om denne jordes (kobles til minus på batteriet) når du vrir tenningslåsen til AV. Da må du ikke bruke dødmansknappen/snoren hver gang du skal stoppe motoren. Jeg har løst dette som vist i min første versjon av koblingsskjema vhj et rela som snur/inverterer tenningen slik at hvit ledning får KONTAKT til jord når tenningen slås av.

 

I din liste tror jeg du må ha noen feil eller upresise beskrivelser:

Hvit = tenningsblokkering (jording av tenning)

Rød = +12 V (forsyning fra ladespole/likeretter og tilkoblet startbatteri)

Brun = startsignal til startmotorrele (+12V når startmotor skal slå inn)

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal prøve meg videre på motoren i helgen for å se om jeg får startet den med nøkkel.

Har tatt et par bilder til. Det ene av tenningslåsen, det andre av choke og tenningslås.

Har begynt å koble opp ledninger, men er ikke helt stødig på dette området. Skulle gjerne hatt litt mere tips her om det er noen som har bedre greie på dette enn meg.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/img_4758.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1791/img_4759.jpg

 

 

Har sett nærmere på tenningslåsen. ser at alle kontaktene under untatt i stk (p) samsvarer/står rett under de forskjellige posisjonene man vrir nøkkelen til.

 

Oversikten blir da som følger:

 

Kontakten det står 15 på tilsvarer posisjon 0 på tenningslåsen (DEn posisjonen hvor tenningen er av og man kan ta ut nøkkelen)

 

Kontakt med nr 15a tilsvarer posisjon 1 på tenningen.

 

Kontakten det står 50 på tilsvarer posisjon II på tenningen.

 

Kontakten det står 30 på er den posisjonen hvor man vrir på nøkkelen slik at den starter (røde kabelen koblet til på bildet.)

 

Den som står litt for seg selv til venstre for den røde kabelen passer ikke med noen av posisjonene på tenningen. DEnne er merket med p.

 

Av det jeg har fått med meg i tråden over er følgende:

Kontakt 30: rød kabel - strømforsyning inn til tenningslåsen/start av motor

Kontakt 50 - Posisjon II på tenningen: Der skal brun kabel kobles på (er til startmotor rele)

 

Resten av kontaktene er jeg usikker på.

Det jeg tror er følgende..

Kontakt p: Sort kabel

Kontakt 15 (Posisjon 0 på tenningslåsen): Hvit kabel

Kontakt 15a: Vet ikke hvem som skal på..

 

Har også koblet opp choke knappen. DEr har jeg koblet til den blå ledningen samt den røde. TRor det skal være riktig etter beskrivelsen over.

 

Er veldig takknemlig om noen kan bekrefte/korrigere det jeg har satt opp over.

Mvh Morten

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Av det jeg har fått med meg i tråden over er følgende:

Kontakt 30: rød kabel - strømforsyning inn til tenningslåsen/start av motor

Kontakt 50 - Posisjon II på tenningen: Der skal brun kabel kobles på (er til startmotor rele)

 

Resten av kontaktene er jeg usikker på.

Det jeg tror er følgende..

Kontakt p: Sort kabel

Kontakt 15 (Posisjon 0 på tenningslåsen): Hvit kabel

Kontakt 15a: Vet ikke hvem som skal på..

 

Har også koblet opp choke knappen. DEr har jeg koblet til den blå ledningen samt den røde. TRor det skal være riktig etter beskrivelsen over.

+12 V (rød ledning fra motor/batteri samt blå ledning til choke på choke-knappen er helt riktig hvis du ønsker at man skal kunne ha på choke selv med tenningen av. Jeg skjønner nå ikke helt vitsen med dette og ville heller gjort slik jeg gjorde det i min gamle speedbåt der jeg hentet ut +12 V til chokebryteren fra tenningslåsen slik at chokeknappen kun får 12 V når tenningen/tenningslåsen er på.

 

Videre er kontakt 30 strømforsyning INN til tenningslås som du selv sier. MEN denne ledningen forsyner ikke bare +12 v til start av motoren, den kan også forsyne choke/choke knappen med 12 v når tenningen er på samt eventuelt annet elektrisk utstyr i båten.

 

Jeg tror ikke du skal dra hvit og svart kabel inn på tenningslåsen i det hele tatt. Med jord/svart kabel kan du da bare kortslutte 12-volten. Skal du bruke tenningslåsen til å stoppe motoren (og ikke bare dødmannsknapp) må du nok invertere/snu funksjonen til tenningslåsen med et vekslende rele. Dvs et rele som gir kontakt mellom hvit og svart ledning når releets spole IKKE får 12 v fra tenningslåsen og som bryter forbindelsen mellom hvit og svart ledning når releets spole får 12 v fra tenningslåsen.

 

Hvilken pinne brun ledning (startmotor) skal inn på husker jeg dessverre ikke i farten. Jeg målte med fram til dette med et ohm-meter.

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig startet motoren med nøkkel idag!

 

Slik koblet jeg:

Tenningslåsen:

Koblet rød ledning til kontakt 30 - strømforsyning inn til tenningslåsen/start av motor

Koblet brun ledning til kontakt 50 - Posisjon II på tenningen.

 

Dødmannsknappen:

Koblet hvit og sort kabel til dødmannsknappen.

 

Choke knapp:

Koblet rød ledning fra kontakt 30 til chokeknappen.

Koblet blå ledning til choke knappen

 

 

En ting med motoren er at den har veldig høyt tomgangsturtall. Selv etter å ha dratt gasswieren helt tilbake så gikk den høyt på turtall. Ville heller ikke stoppe når jeg prøvde med dødmannsknappen. Tok avbensinslangen til slutt for å stoppe den.

Vil tro dette skyldes at turtallet var såpass høyt..? eventuelt at det er noen galt med stopp funksjonen?

 

Ser at det er 2 skruer på forgasseren som er til å justeres.. Regner med at en av de er tomgangshastigheten:

 

forgasser.jpg

 

Er det noen som vet hvilken av skrue 1 eller 2 det er?

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Ville heller ikke stoppe når jeg prøvde med dødmannsknappen. Tok avbensinslangen til slutt for å stoppe den. Vil tro dette skyldes at turtallet var såpass høyt..? eventuelt at det er noen galt med stopp funksjonen?

Nei... høyt turtall skulle IKKE spille noen rolle om du hadde fått koblet hvit ledning (tenning) skikkelig til jord med dødmannsknappen. Her høres det ikke ut som du fikk forbindelse eventuelt har brudd i ledningene et sted.

 

Som jeg har nevnt tidligere vil jeg anbefale at du henter strøm til chokeknappen ut fra kontakt fra tenningslåsen som kun har spenning når tenningen er på. Ellers (slik som nå med forsyning til chokeknappen rett fra rød ledning) kan du risikere å tappe batteriet om man er uheldig å gå fra båten med choke knapp på.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...