Jump to content

Terrorgjerder, trenger vi det?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Viser til artikkel i Bergensavisen hvor byutviklingsbyråd Lisbeth Iversen ønsker å starte en kamp for å få fjerne disse terror gjerdene langs Bergens kai. Personlig har jeg aldri skjønt noe av vitsen med disse gjerdene, det er vel ingen som offentlig har gått ut å ønsket disse gjerdene velkommen. Nå har de altså stått på kaien i hele 3 år og skjemt ut byen, for å ikke snakke om å ha hindret turgående langs kaien å kikke på båtlivet her. Vi husker båten som ble døpt på Bryggen få kort tid siden, hele Bryggekanten ble skjermet av, det var neppe den stolte rederen som ønsket dette, hvorfor skulle han da døpe den lange båten i vågen? Kurt Oddekalv hadde vel en liten aksjon etter at gjerdet kom opp for å vise at skulle ett skip "tas" så hjalp ikke gjerdene. Nei nå er prøveperioden over og jeg synes vi skal sende en mail til Lisbeth og fortelle at det er mange som deler hennes oppfatning av gjerdene. Jeg er mye ombord i båter som klapper til kai her og der, Bergen havn inkludert, har enda til gode å møte de som synes gjerdene er mer til nytte enn til sjenanse. Cruisebåtene som kommer til havnen skal vi ta godt vare på, det kommer over 250 stykker av de i året og ett av argumentene den gang gjerdene kom opp var at passasjerene som kom i land skulle føle seg trygge. Hva med småbåtene som følger de til land, hva om det stod noen kjuagutter på kaien og vinket de velkommen, og vinket adjø når båten forlot byen, hadde de følt seg utrygge da? Neppe.

:flag:

 

 

Byrådsavdelingen og Lisbeth kan kontaktes på Bergen Kommune sin hjemmeside og jeg vil oppfordre alle til å gi henne litt inspirasjon i kampen, hvis Bergen får til dette så vil det helt sikkert åpne for riving av gjerder rundt om på hele kysten. Stå på Lisbeth! :smash:

 

(redigert inn terrorangrepet til Kurt)

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det eneste du kan gjøre med dette er å sende en STOR TAKK til Kjell-Magne-Bondevik - EU mostander1- og EU/USA - ***slikkeren som bastant hevdet vår rett til å nedlegge Veto mot alt unorsk som måtte prøves inført fra EU - "vennene" våre der sør i EUtopia du vet... også kalt flatlenderne.....;)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor virksomme terrorgjerdene er mot terrorister lure jeg på. De sperre slik at du ikke kan kjøre bil helt inn til båten som ligger ved kai, med mindre du skal ha med bilen på Hurtigruta da. Men en mulig terrorist kan jo bare fylle opp en passe stor cabincruiser med sprengstoff ok komme sjøveien, der er det jo ingen gjerder.

 

Jeg var nede på kaia i Trondheim og hentet en forsendelse for et års tid siden, da lå det en lastebåt ved kai slik at gjerdet var oppsatt. Da kom jeg ikke inn på området med bil og måtte bære forsendelsen fra kaia og til parkeringsplassen. Det var ikke så tunge greiene så det gikk greit, men det var noen andre der som skulle hente tyngre ting og de slet mer. Jeg forstod det slik på de som jobbet der at de heller ikke var spesielt begeistret for gjerdene heller.

 

Så i mine øyne er gjerdene mer til plunder enn til nytte.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke forstå disse gjerdene. I Halden er det også noen slike små. Disse fungerer en viss grad mot smugling av sprit og tobakk, men for terror??? Gjerdene i Halden er slike at de står dene i betongsøyler og at de er "låst" sammen. Lite problem å låse de frahverandre, og så bare løfte litt. Opplåsning tar 5 min på kveldstid, å løfte opp gjerdet fra betongsøylen når jeg kommer med min bil fullastet med sprengstoff tar 10 sek...da med ut og inngåing av bilen. Har jeg dårligere tid, så kjører jeg rett gjennom.

 

Å sette opp et gjerde for å skjerme mot andre ting som smugling osv, kan jeg til en viss grad forstå, men i det formål å stoppe terror? Hællemin. Hvorfor har de ikke bare et slikt gjerde rundt Det Hvite Hus da siden dette er så effektivt?

Link to post
Share on other sites

Jo, men resten av det som omhandles i forbindelse med ISPS berører ikke almenheten i noen særlig grad. Det hele dukket jo opp som en ide fra Det Hvite Hus etter 11. sept. Minner mest om hysteri de gjerdene. De har jo ingen praktisk misjon i forhold til terrorforebygging. Oppnår kun å stenge ærlige folk ute fra en bryggesleng eller en fisketur på brygga.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I likhet med dørlåser i biler og hus, hengelåser på påhengsmotorer osv er disse gjerdene beregnet på å stoppe ærlige folk fra å forville seg inn på steder de strengt tatt ikke behøver å være. De som VIL inn har ingen problemer med å komme seg inn, det være seg i hus, biler eller havner. Men man kan vise omverdenen at man har det, slik at hvis det skjer ett eller annet kan man vise til at det skjer "på tross av" gjerder, og ikke på grunn av "mangelen på" gjerder.

 

Det er som med oss andre som eventuelt skal sloss med forsikringsselskaper snakk om å skaffe seg ryggdekning.

Tror ærlig talt ikke havnemyndighetene i Halden mener at havna med ett trylleslag har blitt til Fort Knox.

HVIS de tror det, er de mer enn lovlig naive... :nono:

 

Det er bare snakk om å skaffe seg rask nok båt, stor nok gunner og en kjempeeske med dundersnus så hadde nok mer eller mindre hvemsomhelst klart å lage ett H%¤#¤ ut av nærmeste kjemikalietanker.

 

Heldigvis er jeg en snill og trivelig kar... :wink:

Link to post
Share on other sites

Gjerdene er et krav i henhold til ISPS. Poenget mitt var vel at de er et meningsløst krav som ikke gangner like mye som de medfører ulemper. Det er tross alt offentlige utendørsarealer vi snakker om her. Ikke vår egen stue. Disse offentlige arealene har vært åpne for fri ferdsel i alle tider. Så styrter noen et par - tre fly i USA, og vips - så skal hele verdens befolkning stenges ute fra disse arealene. Uten at dette gjør noe som helst fra eller til med det eventuelle problemet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Disse terrorgjerdene ble satt opp etter at USA nekter anløp av skip som har vært i en havn uten inngjerding. Dumt, javel, men nå er jo USA en supermakt og en viktig handelspartner og kan derfor gjøre som de vil. Det er ingen redere som vil ha boikottet sine skip. Det blir de nemlig hvis de har vært i en havn uten sikkerhetsgjerder. Så lider vi i lille Norge som ikke lenger kan ta en bryggetur uten å bli stanset av gjerder. Det er heller ingen grunn til å tro at amerikanerne velger en normalt fornuftig president snart, så jeg er stygt redd for at disse gjerdene er kommet for å bli, i alle fall en god stund.

Link to post
Share on other sites

Det er heller ingen grunn til å tro at amerikanerne velger en normalt fornuftig president snart, så jeg er stygt redd for at disse gjerdene er kommet for å bli, i alle fall en god stund.

 

Selv om vi kan håpe vedrørende valget, tror jeg ikke havnemyndighetene kan rigge ned gjerdene så fort de siste stemmene er talt opp (eller dommerne sagt sitt som vel er en tradisjon etterhvert).

Ingenting er så permanent som midlertidige løsninger !

Link to post
Share on other sites

Alt som har med ISPS å gjøre er dypt hatet bland oss sjøfolk. Det skaper problemer med økt vakthold uten økt bemanning. Når vi skal en tur på land må vi gjennom all slags securitas hviss hvass. Har selv opplevet å ha en taxi på utsiden av gjerdet og meg på innsiden. Takstometeret tikker og jeg slipper ikke ut av havneområdet. Sikringene røk og jeg klatret over gjærdet.

 

Eneste positive er jo at en røys med tyttebærpoliti har fått seg jobb. Men noen av dem tar dette all for seriøst og er rett og slett dri***ekk mot oss sjøfolk som jobber på båtene. Lager kvalme for oss når vi skal i land og ombord.

 

Dette gjelder ikke bare Bergen, det gjelder alle havnebyer som har skipsanløp. Er ikke havnen godkjennt etter kravene i ISPS koden så har ikke skipene lov å anløpe.

Link to post
Share on other sites

Hei

Kan ikke med min beste vilje :wink: forstå motviljen mot disse terrorgjerdene. Ta nå der jeg gikk i rutefart tidligere, Rubbestadneset, langt inn i skjærgården på vestlandet der kom det opp et sådanne gjerde. Ingen kan påstå at det ikke har gjort jobben sin, det har i alle fall ikke vært ett eneste terrorangrep etter det kom opp, kun en del gamle koner som har måttet klatre rundt på utsiden når vi har måttet legge til innforbi gjerdet pga værforbehold :yesnod:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Gjerdene bør vekk der hvor folk ferdes som "turgåere". Mange ønsker jo å beskue skipene langs kaia. Et område hvor jeg ser fordeler med gjerde er der hvor lasting og lossing av gods foregår. Slik slipper en at folk flest roter seg inn i prosessen. Det skjedde ofte før gjerdene ble etablert. Utpregede industriområder er jo likevell avsperret flere steder. Men, langs promenaden i Bergen og Stavanger bør de vekk. Krusskipene har jo ingen beskyttelse fra sjøsiden bortsett fra at småtrafikken skal holde avstand. Ellers får de smake vannkanonen :smiley: Så gjerde bare skjemmer havneområdene. Få de vekk.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke vi slike gjerder i Skien "havn", men jeg fortsår ikke helt motviljen. Er det slik at man ikke kommer inn på områder hvor lasteskip og cruiseskip anløper og legger til kai - og da blir sperret fra bryggeområde akkurat der? Eller er det slik at hele kaiområde med tilhørende brygger i en viss avstand er sperret?

 

Om det bare er ved anløpskaiene så ser jeg ikke helt at "vi" skal kunne forlange å spasere fritt rundt på dette. Uansett hvor trygge vi kan føle oss her i "lille Norge", så er gjerdene et internasjonalt grep for å prøve å forsikre oss om at det ikke skal skje et terroranslag mot en av vår havner og eventuelt et lasteskip med høyeksplosiv last som vil drepe mangfoldige, eller mot et cruiseskip med 3000 passasjerer.

 

"Jada...det skjer nok.. :crazy: kan dere tenke - men hadde du fortalt til arbeidere i WTC at det er jo en mulighet for at to store passasjerfly kunne styrte i hvert sitt tårn og at over 3000 av de ville dø.......så hadde de nok svart "jada...det skjer nok... :crazy:

 

Jeg er villig til å ofre akkurat "den" kaien" slik at mulighetene for denne type terror blir noe mindre. Er ikke dere?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har frekventert en liten øy ytterst på NordMøre i det siste... "Tre hus, felles dass og kle-snor" pluss en liten fabrikk... Tror du pinadø ikke at de måtte sette opp et "Terrorgjerde" ytterst på kai for en lastebåt på 2000 tonn. Fra Norge!! :lol: :lol: :lol: Var lett å komme rundt "stakittet" :lol: :lol: Og alt dette for å "berolige" amerikanernes "nine-eleven" :rolleyes:

FOR en vits!!! Og extra kostnader. For å tilfredstille et hysteri verden ikke har sett maken til!

 

Måtte bare! MÅTTE bare!! :lol: :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo slik at alle skip må ha ett ISPS Sertifikat. Da kan de ikke annløpe havner som ikke er ISPS godkjente. For at en havn skal bli godkjent i henhold til ISPS reglene må de ha disse gjerdene. Så klart det er idiotisk med disse reglene, men sånn er det.

I Norge så kommer gjerdene og reglene tettere på landkrabbene enn i andre land. Havnene i dette landet er mye nærmere by områdene enn i de fleste andre land. Dermed blir de mer synlige. Disse reglene er uansett mer til bry for sjøfolkene som er ombord på båtene enn de som liker å vandre rundt på kaiene. Så hva dere maser om skjønner jeg ikke helt??.

Link to post
Share on other sites

Disse gjerden er bare for syns skyld. Oddekalven viste på tv hvordan han kunne, hvis han var typen til det gjort stor skade på en turistbåt. Kom sjøveien og la seg inntil skutesiden og slapp uti en røykboks samtidig som media var tilstede. Han fortalte da at her "hadde han skadet" denne skuten hvis han hadde vært i et slikt ærend. Så han mente at de måtte vekk.......

Vi skal og huske på at på 40 tallet var det minst 2 angrep på skip/flytedokk som lå på Bergen havn ved hjelp av små, men bemannede undervannsfarkoster. Disse kom sågar vestfra og klarte å passere ubåtnettene som var plassert omtrent der Askøybroen er idag. Her var det bemannede stillinger med belysning og maskinkanoner samt vaktbåter som patruljerte langs nettene dag og natt. Når de kom forbi dette og inn på selve havnen på 1940 tallet så kan man jo bare undres hvordan kan de evt. kan gjøre det med dagens teknologi? Idag er ikke disse nettene der......ei heller kontrollpostene.....

Men de er jo innført etter et internasjonalt regelverk. Men regelverk kan jo endres. Men da må slike som byråden i bergen og alle andre rundt om slå i bordet og si sin mening om dette. Først da kan vi kanskje oppleve at det er noen som skjærer igjennom og sier at nok er nok og de skal vekk.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er trist, er at disse terrorgjerdene , stadig strengere sikkerhetskontroll på flyplasser etc. er et resultat av at terroristene faktisk har oppnådd sitt mål - spre frykt samt gjøre livet vanskeligere for vanlige folk.

For ikke å snakke om de enorme ekstrakostnadene samfunnet har blitt påført.....

 

Vil disse tiltakene hindre nye terrorhandlinger..? Vel,tror ikke nødvendigvis det...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...