Jump to content

Har kjøpt meg plastbåt (kreeemt)


Jon-Kåre

Recommended Posts

Da er ny båt innkjøpt og blir hentet mot helgen.

Også plast da, ja ja edelt trevirke skal ikke ligge ute og forringes vinters tid.

Plast derimot

 

Silver Viking 17 fot HT

 

plastbaat.jpg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det var da en usedvanlig ren og blank liten båt! Gratulerer, håper du får mye glede av denne! Skal nok få kjørt seg med materialer og utstyr til den nye hytta, vil jeg tro....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:eek: :eek: :eek:

 

:nonod:

 

 

 

 

:wink: Gratulerer med kjekk liten sak. Kan bli fin den med teak på fordekk og i dørker.... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det hytte og ruskebåt Bastard

 

:eek: :eek: :eek:

 

:nonod:

:wink: Gratulerer med kjekk liten sak. Kan bli fin den med teak på fordekk og i dørker.... :lol:

 

Tør ikke foreslå det hjemme engang, pussig men det er vist ikke alle som er like glad i brunt trevirke. Og så skal det jo være minst mulig vedlikehold da jeg jo har andre som trenges å strykes

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da var båten hentet og jeg er veldig fornøyd sålangt, Får ikke prøvd den på havet før imorgen hvis været tilatter det.

 

Turtelleren virker ikke ifølge selger. Han har byttet selve instrumentet så det er nytt og da gjenstår vel bare to muligheter. Enten giveren eller ledningene så det skal vel gå an å finne ut av?

 

Kalesjen må kjøpes ny da den nok har sett sine beste dager. Dette opplyste selger om så det viste jeg på forhand selv om jeg håpet at det kunne gå å sy den opp. Det eneste som er brukbart på den er glidelåsene :headbang:

 

Har ikke helt funnet ut hvordan jeg løsner motoren når jeg skal tilte den opp, selger gjorde det før jeg skulle kjøre og jeg fulgte selvsagt ikke med. Kan det være at han satte den i gir forover får å slippe den løs?? Kommer det ikke forslag her så får jeg ringe selger i morgen.

 

Hydraulisk eller elektrisk tilt er det noe som lar seg ettermontere?

Ser for meg fruen stå og tilte opp en 70hk mercury som man jo må hvis man skal ligge i draghale.

 

Fulgte og med kvittering på at blokken var byttet på verksted i 1995 noe jeg antar er positivt?

 

Har hatt start på den ute på gårdsplassen og den startet fint som bare det. tror nok at selv om dette er 1983 modell så var det nok verd sine 35k

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt funnet ut hvordan jeg løsner motoren når jeg skal tilte den opp, selger gjorde det før jeg skulle kjøre og jeg fulgte selvsagt ikke med. Kan det være at han satte den i gir forover får å slippe den løs?? Kommer det ikke forslag her så får jeg ringe selger i morgen.

 

Hydraulisk eller elektrisk tilt er det noe som lar seg ettermontere?

Ser for meg fruen stå og tilte opp en 70hk mercury som man jo må hvis man skal ligge i draghale.

Yamaha 55hk har det systemet du beskriver, der motoren må settes i gir for å få tiltet motoren opp.

antar Droll kan svare deg på hva som er vanlig på Merc, der er jeg temmelig blank.

 

Ingen problem å ettermontere ekstern tilt, skaffet akkurat en CMC PT-135 til en kar, han skulle ha den på en Yamaha 55hk,de er noen beist å vippe opp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

antar Droll kan svare deg på hva som er vanlig på Merc, der er jeg temmelig blank.

 

En bør kunne tilte opp motoren hvis den står i fri eller forrover, sitter en kam på girsjalter akslingen, denne løfter/senker en låse krok som låser tiltpinnen.

Du kan sjekke funksjonen ved å oppservere sjalter staget, sitter helt fremst på motoren, like over skillet mellom stamme og girhus, rett bak mutteren.

 

Powertrim kan ettermonteres hvis du kan finne delene, består av 2 hydraulikk sylindere ( med brakket ) + ei hydraulikk pumpe som montert inne i båten + selvsagt 2 hydraulikk slanger til hver sylinder( brukt på 40 > 150 hk, tidlig 70 til ca 83)..... eller du kan se på den modellen som Ivar foreslo .

 

Du er sikker på årsmodellen ??, i 1984 kom den nye 3-rams powertrimmen :smiley: ( alt i en enhet montert bak stammen) .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Trodde du ville ha en Selby som neste båt...... :confused:

 

Ja mulig jeg bestiller en etter klokken 2000 ikveld, er avhengig av finansiering :lol:

 

Når det gjelder årsmodell så er jeg vel ikke 100% sikker men det er det jeg har fått opplyst. Hvordan blir jeg sikker på dette?

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder årsmodell så er jeg vel ikke 100% sikker men det er det jeg har fått opplyst. Hvordan blir jeg sikker på dette?

 

På Mercury bruker en serienummeret for å finne årsmodell, finn nummeret, gå hit, velg merke, velg størrelse .

Din motor bør ligge imellom disse >> 6279960 - B110053<< 1983 3 cyl .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er nummret som står på platen jeg skal sammenligne med og det finner jeg ikke nummeret jeg finner er 9276255

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er nummret som står på platen jeg skal sammenligne med og det finner jeg ikke nummeret jeg finner er 9276255

 

Er ikke alltid like lett å finne rett årsmodell.....men det kan se ut til å være en 79>81 modell, HVIS den er produsert i Belgia.......

 

Andre måter, er å lete frem type nummeret på forgasseren, en 83 skal ha VW-11 eller WM-13 ( men det hadde den i 79/80/81/82 også :smiley: ), en kan se på hvilken tenning det er, farve på deksler, type motorfeste, elektrisk til kobling.

 

Har egentlig ikke så mye å si, men det er noen viktige år:

  • Ca 79 > 80, Gikk over ifra Thunderbolt tenning til ADI.
  • Ca 83 > 84 ny type motorfeste + ny type powertrim.

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Da var prøveturen unnagjort, toppet på 26knop. Hvilket turtall jeg hadde vet jeg ikke da jeg enda ikke har fått turtelleren i stand.

 

Syntes den kjørte baugen mye ned (mye våt flate).

For å få mindre våt flate skal motoren flyttes ned da? (mener da den pinnen som den ligger an mot)

 

fortoeyd.jpg

 

Alt virket fint lettstartet motor og dorgemotor.

 

Slet litt med å finne ut av gassing og stilling på 3hk da det ikke er gass hendel men 2 hjul som skal dreies på. Fikke den til å gå såpass fint at det blir sei file til middag

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

hadde en 850 thunderbolt "79"modell. Samme motor`n,Droll?

Nesten, den var 4 sylindret, var en crossflow, og den var IKKE en 79 model ( ikke nyere en 77 ) :smiley:

 

 

Da var prøveturen unnagjort, toppet på 26knop. Hvilket turtall jeg hadde vet jeg ikke da jeg enda ikke har fått turtelleren i stand.

Kobles til grå ledning ( hentes ifra INN , på like retter), settes på 12poler :smiley:

 

Syntes den kjørte baugen mye ned (mye våt flate).

For å få mindre våt flate skal motoren flyttes ned da? (mener da den pinnen som den ligger an mot)

 

For å få opp baugen, må motoren flyttes UT, pinnen flyttes 1 trinn ut/opp .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ok opp altså. dvs propellen lengre fra hekken, har et hull igjen der.

 

Det står nok noe slik som Thunderbolt ignition fremme på motoren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ok opp altså. dvs propellen lengre fra hekken, har et hull igjen der.

 

Det står nok noe slik som Thunderbolt ignition fremme på motoren

 

JA.

 

Thunderbolt = fordeler, 1 felles coil ( brukt frem til ca 79 på noen modeller ).

ADI = Alternator Driven Ignition ( CDI tenning ),1 coil pr sylinder ( erstattet TB tenning, kom tidlig 70 på noen modeller )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Da er vel konklusjonen at jeg har kjøpt en eldre motor en hva som var annonsert.

Spiller vel liten rolle egentlig om det er 79 eller 83 bare det virker.

 

Blokken skiftet i 95 skulle vel slå positivt ut eller?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da var prøveturen unnagjort, toppet på 26knop. Hvilket turtall jeg hadde vet jeg ikke da jeg enda ikke har fått turtelleren i stand.

 

Syntes den kjørte baugen mye ned (mye våt flate).

For å få mindre våt flate skal motoren flyttes ned da? (mener da den pinnen som den ligger an mot)

 

Virker som at den båtmodellen der er relativt tung for motor, mener å ha sett at den åpne utgaven er oppgitt til ca 30 knop m/75hk.

 

Som Droll sier, tiltepinnen ut for å løfte baugen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ingen problem å ettermontere ekstern tilt, skaffet akkurat en CMC PT-135 til en kar, han skulle ha den på en Yamaha 55hk,de er noen beist å vippe opp.

Noen ide om hvor denne kan bestilles og hva den koster

 

Powertrim kan ettermonteres hvis du kan finne delene, består av 2 hydraulikk sylindere ( med brakket ) + ei hydraulikk pumpe som montert inne i båten + selvsagt 2 hydraulikk slanger til hver sylinder( brukt på 40 > 150 hk, tidlig 70 til ca 83)..... eller du kan se på den modellen som Ivar foreslo .

 

Arne Kjetil

 

Regner med at det som Ivar kommer med er en ren tilt mens det du har her er en powertrim/tilt.

Denne vil vel naturligvis være dyrere men kan vel være verd pengene. Noen ide om hva den koster og hvor den bestilles

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er dette noe å tenke på??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...