Jump to content

Har kjøpt meg plastbåt (kreeemt)


Jon-Kåre

Recommended Posts

Var ute og jobbet på feriehuset i helgen og da var bvåten skikkelig tung å få opp i plan. Ikke fikk jeg fult med omdreininger på motoren heller.

Mistenker at det er kommet vann inn i dobbelbunnen her, mener at den ligger dybere i vannet en tidligere.

 

Hvis det er vann kan dette ha kommet inn igjenom skruhullene etter at tjuv pakket har stjelt hjelpemotoren min med brakket og hele greiene eller vil lekasje her kun føre til vann i trevirket mellom lagene i akterspeiket?

 

Neste alternativ blir lekasje rundt avtappingsskruen nede helt akter?

 

Hvem av disse alternativene er mest sansynlig og er der andre plasser vannet kan komem inn? Fra oven eksempelvis?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hullene etter braketten er vel det mest sannsynlige siden disse to tingene skjedde omtrent samtidig. Braketten var helt sikkert montert med gjennomgående bolter, og da kan vann komme inn i bunnen. Bunnpluggen kan jo også lekke, det vil du se om du setter den på land uten å tappe av. Det vil da svette ut vann rundt pluggen. Og det kan lekke inn mellom innerliner og skrog. Men siden lekkasjen ble oppdaget kort tid etter at braketten ble stjålet, ville jeg ha sjekket dette først og fremst.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Braketten var ikke festet med gjenomgående bolter. Kun vanlige skruer og noen slags plugger,hvilke type vet jeg ikk da jeg ikk får de ut. Får ta å borre de ut, borre med en større borr og sparkle med epoksy.

 

HVor kort eller lang tid det er gåttt siden motoren ble stjålet vet jeg ikk da det ble oppdaget for en mnd siden.

 

Tar uansett opp båten til helgen og fikser hullemne i braketten og bytter ut O-ringen på tappe skruen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

DA har jeg fått opp båten ikke rart kanskje at den var tung å få i plan. 260 liter tappet jeg og enda sildret det når jeg dro min vei.

Kan alt dette vannet komme inn der tappeskruen er?. Kan ikke se noe annen mulighet da det ikke er noen plass på skroget som skulle tilsi dette.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Smakte du på vannet du tappet ut? Saltvann kommer høyst sannsynlig fra pluggen, ferskvann fra skjøt mellom skrog/innerliner, skruehull el.lign. Kan hjelpe til med å begrense søket, i det minste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Smakte på det ja og detvar uten tvil saltvann. Er jo en o-ring der samt at tidligere eier hadde klint noe blå guffe på ved innsetting av skruen så jeg antar at dette ikke er noe nytt problem på denne båten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Får nok skruen tett hvis det er her det lekker.

 

Ser jo og at der mangler endel skruer i overbygg/hardtop samt at endel er løse. Dagens skruer er bare gjenget rett gjennom glassfiberen.

 

Da har jeg tre valg:

 

1. Plukk av hele overbygget/hardtop og sparkle dagens hull tett for så å montere på samme vis påny

 

2. Øke dimmen på skruene slik at de får tak.

 

3. Hvis noen her vet om en type blinmutter elelr lignende jeg kan bruke. Dette tror jeg vil være beste løsning. Det er ikke alle plasser jeg kommer til med gjenomgangs skruer og mutter på baksiden. De plassene dette går gjør jeg selvsagt dette.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da er ny båt innkjøpt og blir hentet mot helgen.

Også plast da, ja ja edelt trevirke skal ikke ligge ute og forringes vinters tid.

Plast derimot

 

Når utgangspunktet tilsynelatende var å kjøpe en plastbåt for et ukomplisert båthold kan det synes som om moralen er at en plastbåt ikke er ensbetydende med problemfri båt.

 

Lurer selv på å kjøpe et gammelt plastkall eller stygg gammel rib til barna ( som barne-landstedsbåt) slik at jeg slipper å bekymre meg for om de skraper opp båten på grunner eller om båten blir stjålet....historien viser vel at eldre "uproblematiske" plastbåter kan stjele kvalitetstid..(på terassen med cola...).

 

Dog er det vel også noen splitter nye plastbåter som av ymse grunner fører med seg, tidsbruk, pengeforbruk, bekymringer og mindre operativ tid på sjøen enn man regnet med.

 

Håper trådstarters fine båt også kan knyttes til flotte opplevelser på fjorden og ikke bare praktiske problemer. For det var vel netopp mindre landligge og båtpuss som var utgangspunktet for å velge plast og ikke tre..

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Silver Vikingen vi hadde for hundreogfemti båter siden var det også et problem at skruene til hardtopen løsnet. Anbefaler ikke å gå opp i skrue størrelse, det blir bare å utsette reprasjonen til senere når den også gir tapt. Vanskelig det der, ikke lett å sparkle heller. Hørte om en som hadde lagt inn "spikerslag" i motfeste, men han måtte skjære opp og lappe sammen glassgfiberen etter at "spikerslaget" var montert, så da blir det jo veldig mye jobb.

Link to post
Share on other sites

Tenkte det samme når det gjelder å gå opp en skru størrelse.

 

Hva med kraftige popnagler, vil det duge?

 

Finnes det ikke noe brukbare plugger ala disse man bruker på gips som lager en kraftig mothold på baksiden?

 

Å skjære opp og legge "spikerslag" ser jeg på som jhelt uaktuelt.

 

Ta løs hele greiene og montere det på plass med sika, tech7 eller lignende mellom lagene for så å dra til med skruer som er et nummer større kan være en mulighet? Men ikke noe jeg har lyst til.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Finenr ut at jeg går for disse pluggene som bildet viser. Det iddele her hadde vel hvert å ta av overbygget slik at jeg bare borer hull for pluggen i innerste laget men jeg mener at ved å bruke sore skiver på utsiden slik som jeg har tredd på skruen burde få dette til uten. Blir kanskje ikke like proft men skulle gjøre nytten.

 

Noen som har noen innsigelser?

 

plugg.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det vil nok fungere, men som du sier så blir det jo ikke særlig pent! Jeg ville heller gått opp en dimensjon, fylt sikaflex i skruehullene og skrudd det hele forsiktig sammen. Når sikaflexen herder sitter det som støpt!

 

Artige skrufester forresten, hvor fant du tak i disse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De fant jeg i hylla hos byggmakker.

 

Det jeg er redd for med å gå opp en dim er at det etter en stund vil være likedan, er vel ikke så flink til å ta hensyn til julingen båten får når jeg kjører i bølger alene. Med disse pluggene innbiller jeg meg at jeg vil oppnå noe fjæring grunnet gummien

 

En annen ting er at dette er en bruksbåt av PLAST og da ser jeg ikke på det etiske som veldig viktig, bare det funker

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Alle får vel ha sine ideer om dette, men skulle jeg gjort dette på min båt, så ville jeg fjernet overbygget. Deretter slipt rent, og montert med limsparkel imellom. Hold alt på plass med så mange tvinger du kan legge vantene på. Bruk så popnagle sånn ca hver 15-20 cm. En bør helst være to mann på en sånn jobb. En med bormaskin og en med poptang. Å bare montere med skruer gir punktbelastninger som kan forårsake oppsprekking og skruer som løsner igjen.

Link to post
Share on other sites

Der kom du med svaret jeg var redd for :headbang::lol: Men jeg tror ikke jeg gidder den jobben, nåverende løsning har jo tross alt holdt siden starten av 70 tallet. med å bende litt fra vil jeg nok få noe fugemasse punkt vis innimelom. Tvinger komemr jeg nok ikke til med hverken her eller der.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

DA har jeg flyttet sylinderen på braketten høyer opp (nærmere hengslings punktet som jo er i toppen på denne skjønne saken) slik at nå ser det ut til at jeg får hele motoren opp av vannet slik at jeg kan ligge på draghalen. Ser jo noe harry ut med denne braketten men det duger.

Ser ut til at jeg muligens må bytte gass og gear wire da disse ble ganske stramme når jeg tiltet opp, ledningene skulle vel ideelt sett hvert byttet de og men der er litt slakke igjen på de.

 

Ellers så tok jeg ut gjenomføringen som dreneringspluggen var skrudd fast i og her er det bare å kjøpe ny da gjengene var ødelagt, neppe orginalt med den messing skruen inn i plastgjenomføringen så her har nok ikke gjengene stemt for tidligere eier. Hadde klint noe blå silikon immelom og sikkert tenkt at det fikk duge.

 

brakett_kommet_hoeyt_nok.jpg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Harry jepp men som du sier det er en plastbåt så da spiller det ingen rolle.

Etter montering av braketten fikk jeg 400 mere i turtall men da sansynligvis med endel vann i bunnen så nå er jeg spent på hva turtelleren sier uten alt vannet. Det var garantert ikke 260-300 liter i den da men endel var det nok ettersom jeg ikke har tømt vann her tidligere

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

plugg.jpg

 

Disse funker ikke. Når man teiter skikkelig til kommer gummien ut av hullet og gir slakk på skruen. Skal det kun veære mindre press er nok disse iddel. Får se om jeg finner noe annet lurt i hyllene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Løsningen blir 4,8mm poppnagler pålagt en skive ytterst, funker ikke dette får jeg gå veien om å ta av overbygget.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk desverre ikke tid til å gjøre ferdig all festingen så det får jeg ta mens jeg ligger på vannet. Ellers så ble det som ny båt etter at vannet var kommet ut, får bare håpe det holder tett nå med ny bunnplugg.

 

Fikk prøvd den skikkelig idag da det var skikkelig ruskevær når jeg dro fra hytta i 14 tiden. Største utfordringen var å komme seg ut til båten som ligger på fastfortøyning, måtte ta kjappe tak med årene for i det hele tatt å komme fremover da det blåste småjævler. Ellers hadde jeg bølgene bak meg og surfet fint av gårde på de. Virket som båten har god bæring fremme da jeg aldri kom noe særlig ned med baugen etter turene ned fra bølgetoppene.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble det ekolodd på plastbåten og, Kjøpt hos BEG her på forumet gjenom markedsplassen.

 

Da det ikke fulgte med brakett har jeg iallefall foreløpig laget en pettersmart brakett som vist på bildene av ting jeg hadde liggende. Pris kroner 0,-

 

brakett_ekolodd_3.jpg

 

brakett_ekolodd_2.jpg

 

brakett_ekolodd_1.jpg

 

Litt rusthindrene maling på den så varer den iallefall en stund :lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...