Jump to content

Erfaringer etter konvertering fra motor til seil?


Spinner

Recommended Posts

1.seilbåt er ca halve prisen av motorbåt.

2.seilbåter er ofte ute på havet når vi andre med motorbåter koser oss med reker,øl og sol i havna.

3.ligge på skakke halve ferien

4.trebenker/plastbenker på uteplass = vondt i rumpa.

5.mest brukt i seilbåt, bortsett fra muskler er regndressen.

6.irriterende lyd i masta " om natta"

7.går sakte

8.under dekk, når det regner

9.mye jobbing

 

nei, jeg skal ikke ha seilbåt. Har vært med flere ganger men nei :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte ny båt og angrer litt på det pga. forhandleren.

 

Har du handlet med Normar eller er det noen andre du sikter til?

Jeg er veldig enig i at forhandleren spiller en viktig rolle for å få båten til rett tid, samt service og garanti etter at båten er levert. Det er vel bare å innse at så å si ALLE nye båter leveres med en eller annen mangel eller feil.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt motorbåt av typen ferie/bobåt så jeg har ikke konvertert men jeg har seilt i mange år , jeg kan ikke komme på et eneste argument for å ikke velge seilebåt.

Hastighet er ihvertfall ikke noe tema da fartsfølelsen er tilstede her uansett hvor langsomt det går , å stå ute og kjenne på naturkreftene er en fin ting og så får man oppleve plasser og områder som det skjelden er å se motorbåter på av den enkle grunn at det er behagelig å seile dit men ubehagelig å ferdes dit i motorbåt (har jeg forstått).

Plassen er bedre pr krone , bevegelsene er mer behagelige , det er mindre sjangs for framdriftshavari , billigere driftsutgifter pr dag man er ute.

Man kan kjøpe en cocpitkalesje om man vil sitte oppe når det er dårlig vær i havn og man slipper å ligge værfast når det blåser folkelig.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

var jo det eneste positive .....men kom bare til punkt 1.

 

Da er du vel en fornøyd Baltic eier.

Som snekkeeier er jeg imidlertid veldig lite fornøyd med Balticeiere som skyver halve fjorden foran seg, men det er ting vi kan snakke om i andre tråder. :wink:

Det jeg håper kan være tema i denne tråden er konvertering fra motor til seil, bygget på erfaring :yesnod:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

2.seilbåter er ofte ute på havet når vi andre med motorbåter koser oss med reker,øl og sol i havna.

 

Det er jo båter det er snakk om,og sjøen er vel båtens element,skal man sitte i havna

 

og spise reker hele tiden kunne jo camping vogn være et alternativ. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Mine foreldre konverterte til seilbåt da jeg var barn. Jeg husker det som en kjempeopplevelse. For det første var seilingen interessant. Jeg fikk oppgaver ombord. Båten gikk utrolig mye bedre i sjøen. Familien fungerte bedre (som et team) når vi seilte. Lengre dager på sjøen ble mye gøyere. Det viktigste var likevel følelsen av trygghet man får når man har en båt som ikke kan velte og tåler mye bølger uten at man begynner å lure. Tilliten jeg hadde til vår første seilbåt kommer jeg aldri til å glemme. Jeg husker at jeg mente båten ville tåle mer bølger enn store ferjer (kranglet mye med kamerater om dette..). Jeg var 8 år den gangen.

 

Nå er jeg voksen og har aldri vært i tvil :smiley:

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

er det plutselig scand - mot seilbåt nå :confused:

 

ja, det er klart scand lager bølger. Spesielt når jeg innhenter disse skakke "doningene".

 

seilbåt er si,kkert flott, for de som liker det. Var egentlig ikke vondt ment :smiley:

 

det er bare det at jeg liker å sitte inne i t-shirt og ha det nogenlunde i vater og varmt.

 

jeg jobber nok, om ikke jeg skal jobbe i ferien/helgene også :seeya:

Link to post
Share on other sites

er det plutselig scand - mot seilbåt nå :confused:

 

ja, det er klart scand lager bølger. Spesielt når jeg innhenter disse skakke "doningene".

Akkurat dette trenger ikke en Baltic eier engang å nevne, en Scnad Baltic i godt driv med halve fjorden opp på sidene er nok den beste fjordplogen i kategorien under 30 fot som jeg har møtt i sommer, er ikke mange andre som brøyter like mye sjø som denne... og med slike "holdninger" som enkelte av eierne har mot seilbåter og sikkert andre båter, så er det neppe noe håp i at de evner å oppfatte at de skaper utrivsel ombord i møtende/innhentende båter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

1.seilbåt er ca halve prisen av motorbåt.

2.seilbåter er ofte ute på havet når vi andre med motorbåter koser oss med reker,øl og sol i havna.

3.ligge på skakke halve ferien

4.trebenker/plastbenker på uteplass = vondt i rumpa.

5.mest brukt i seilbåt, bortsett fra muskler er regndressen.

6.irriterende lyd i masta " om natta"

7.går sakte

8.under dekk, når det regner

9.mye jobbing

  1. Ikke nødvendigvis, men inngangsprisen kan være en del lavere enn motorbåt av tilsvarende størrelse.
  2. :confused:
  3. Seiler du langs kysten er det ingen grunn til å seile mens andre sover dersom noen i båten mener at dette blir ukomfortabelt.
  4. Hva med å prøve puter på disse benkene? I min egen båt har kan jeg til og med henge opp en hengekøye eller to i riggen.
  5. Det kommer litt an på både båten og i hva slags vær du velger å seile.
  6. Er ikke nevneverdig plaget av lyder i masta bortsett fra når det blåser så kraftig at det blir lyd også i andre båter. Man sikrer da alle fall og liner slik at de ikke smeller mot masta.
  7. Fart, glede og komfort er ganske individuelle verdier.
  8. Har et brukbart cockpittelt med store vinduer som er ganske vann- og vindtett.
  9. En seilbåt kan rigges til lite jobbing og så godt som ingen tunge tak.

Link to post
Share on other sites

Det besta med seil må var stillheten, forrige helg seilte eg inn fjorden der eg ligge, denna e ganske trang, det va barra ein liten bris, og eg kunne snakka te folk på land og skikkelig nyta turen. Eg syns eg komme mye nermare naturen og sjøen i ein seilbåt. viss du like å var på sjøen så e seil någe du ska vurdera, viss du like å stå på land å snakka om sjøen så kan du vurdera hytte/halvplaner.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke heller få innlegg om det som trådstarter spør om i stedet for disse innleggene for/mot halvplanere/seilbåter etc. Det har vært diskutert i mange nok tråder tidligere.

 

Enig.

 

Det som først fikk meg til å tenke seilbåt var at jeg oppdaget hvor stødig og rolig en seilbåt ligger i sjøen. Uansett hva man måtte mene om "på skrå" og andre mer eller mindre usanne myter om seilbåter, så kommer man ikke bort fra at en seilbåt er mer komfortabel i sjøen. Den liggger "i sjøen" og ikke "over sjøen".

Link to post
Share on other sites

seilbåter er sikkert flotte de :yesnod:

 

jeg slakker alltid ned til 7-8 knop hver gang jeg møter andre mindre båter og seilbåter. Og jeg har baatplassenvimpelen høyt hevet, så bare hils :flag:

 

seilbåt er seilbåt :sailing:

scand baltic er scand baltic :sailing:

motorbåt er motorbåt :sailing:

 

kanskje et av punktene må være mere økonomisk. og bedre plass i"innendørs" :wink:

 

de går sikkert også mykere i sjøen, ved sjø vel og merke.

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok enig i at kallsejen jeg har er av uvurderlig glede ombord, og høsten prosjekt er to vamruttak der slik at vi kna få god varme utover høsten. Det er mulig jeg må ha en egen dieselvarmer der, men det er annen sak.

 

 

Jeg la opp til en Y mot den nye Webastoen jeg innstallerte i sommer med uttak til akterdekket hvor vi sitter for det meste. Mer enn god nok varme. Den gamle Heat.palen er nå plassert i kjellern her hjemme. Prøv dette først før du kjøper en til.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Seilbåter med seil går vel fint i sjøen fordi om det er en del bølger, men hvordan er det uten seil? Slingrer det det mye ved sidesjø?

 

Seilbåter uten seil ruller en del ved sidesjø. Men husk: Sidesjø=sidevind. Sidevind=den beste seilevind. Med seil ruller ikke seilbåter i sidesjø.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ja, det er vanskelig å seile. seiling er kun for over gjennomsnitts intelligente mennesker som er topptrente i å gjøre mange ting samtidig. I tillegg er det veldig farlig. Se bare på hvor mange dødsulykker der er med seilere i forhold til motorbåtførere og ikke minst billister.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...