Jump to content

Erfaringer etter konvertering fra motor til seil?


Spinner

Recommended Posts

Hei Alidal .

 

Jeg og samboer pluss småen på 12 mnd og en firbeint var og hentet seilbåten vi har kjøpt , for ca 2 uker siden :flag:

 

Hun hadde seilt litt før , jeg hadde kun 3 timers fartstid fra seiling . Hente turen gikk fra Kragerø til Drammensfjd ,vi hadde 3 overnattinger på veien og tok det hele med ro .

Vi stoppet i Langesund , Stavern og siste natten i Horten før vi var hjemme . Meste parten av turen gikk for motor .

Vi har fått prøve seilene også , utrolig følelse og kjene båten akslerere i motvind og maskinen er stoppet .

Enda mer fantastisk var at vi seilte fortere enn hva vi kunne gått for motor i motvind.

 

Neste skritt for oss er å finne ut hvordan vi nytter oss av alt tauverk. Her må sikkert seilkurs til , for å få den rette kunnskap . Vet jo hva alle tauene går til , men er usikker på hvordan de skal best utnyttes .

 

Nå er jeg en mnd på jobb , og ser bare frem til å få kommet meg i båten igjen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Seilbåt har vært vurdert her i gården tidligere. Har absolutt sansen for argumentene om friheten, stillheten og det å beherske naturkreftene på egen hånd.

 

Det er mange fordeler og ulemper både med motorbåt og "pinnebåt". For vår del var det fire hovedargumenter som gjorde at vi i denne omgang valgte motorbåt.

 

1) Stikker en meter dypere som ekskluderer en rekke fine havner som vi ikke vil unnvære

2) Stikker 12 - 18 meter høyt og ekskluderer en del leder vi ikke har lyst til å gå glipp av

3) For liten uteplass. Uteplass er for oss det aller viktigste i båt

4) Som familiebåt var muligheten for rask forflytning noen ganger viktig (selv om vi tøffer i 7 knop 70% av tida)

 

.. men kanskje konverterer vi en eller annen gang, men foreløpig passer motorbåt oss best.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med bensin og dieselpriser på 12-13kr så må en da ha en hvis forståelse for de som prøver å utnytte naturkrevtene og dermed sparer noen kroner , så selv om dette er litt gammeldags så synes jeg ikke vi med motorbåter skal skrive nedlatende om disse båtene og med stadige strengere med kontroll av kjørelegder på bilene i forhold til dieselforbrukene fra det offentlige så blir det nok flere som etterhvert må konvertere til seil. :rolleyes:

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorbåtfolk definerer uteplass som ute under tak og med vegger :wink::lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eg kommer også til å konvertere til Seilbåt i sommer. Har våkst opp i motorbåter, og nå når det ble min tur å kjøpe båt, falt valget på en seilbåt.

 

De tingene eg setter mest pris på når eg er på båttur er Roen og freden av å tøffe av garde i sakte fart og nyte naturen. Dette blir enda bedre med seilbåt da slepper eg motorduren som ødlegger en del av opplevelsen. De få gangene eg har prøvt små seilbåter har dei en tendens til å gå fort sjølv i 4-5knop :) Ikkje fort fort men en følelse at her går det unna på en veldig rolig betryggende måte.

Link to post
Share on other sites

3) For liten uteplass. Uteplass er for oss det aller viktigste i båt

 

 

Rart. Dette er et av argumentene mine mot motorbåt.

Kunne ikke værrt mere enig ned deg her jeanneau.... jeg har aldri hatt større uteplass enn jeg har på seilbåten... men siste motorbåt var jo bare 30 fot så det kan jo være noe årsaken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er ikkje korrekt at uteplassen treng vera dårlegare i seglbåt enn i motorbåt.

Her er ein link til eit søsterbåt av min båt.

http://64.233.183.104/search?q=cache:ntu44...;cd=2&gl=no

 

Båten vår stikk 95 cm ned i vatnet.

 

Det med seglingshøgda eir eit poeng.

 

Noko av det som fasinerer meg mest med seglbåt er rekkevidda.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Her er ein link til eit søsterbåt av min båt.

Det bli bare bedre å bedre. Athene er en virkelig fin båt og ikke noe campingvognpreg over henne. Og ingen må komme å si at en ikke kommer fram overalt med seilbåt. En har da jolle til dette formål. Selv har jeg ingenting i mot cabinbåtene, men kun til sitt formål - kystturer. I en seilbåt opplever du en helt annen følelse med naturen, noe du ikke er i nærheten av i cabinbåtene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott båt dette Ask..... bredden på drøye 6 meter stiller jo krav om god bredde på båtplassen om en ikke kan ligge longside... Tror jeg skal leie ne slik båt og se om det kan være noe for oss som neste båt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt ulike måter å vurdere arealet på uteplassen også. På en seilbåt har en gjerne et benyttbart uteareal som er omtrent like stort som selve båtens areal (og en har et tilvarende stort areal under dekk). Har en barn så setter jo disse pris på å ha en del tumleplass, og jeg synes det er kjempekjekt med en sittegruppe som tåler tøff bruk. I gamlebåten (windy 9800 (32ft)) måtte en hver form for aktivitet enten foregå i pene sofaputer, på smale dollbord eller et skrått fordekk, så jeg syntes jeg fikk et hav av plass når jeg byttet til en 35 fots seilbåt. Siden seilbåt er såpass mye billigere per fot enn motorbåt, har en jo råd til større båt.

 

Mye morro knyttet til seilingen og alt utstyret, som gir en ekstra dimensjon til det å være på sjøen. Det rase fra A til B i en eim a diesel er jeg kurrert for, og skal en bare tøffe rundt i dorgefart er en seilbåt mye bedre egnet enn en motorbåt pga lavt støynivå, mindre rulling enn en snekke mm.

 

I sandspollen lå det omlag 150 båter hver natt i helga, og jeg er ganske sikker på at mer enn 90% av disse var seilbåter (hvorav igjen snittstørrelsen sikkert var nær 40ft). Så det er nok først å fremst "hyttebåtfolket" som prioriterer bokomfort fremfor fart og rekkevidde.

 

Det båtlivet jeg selv sverget til inntil for et år siden fremstår for meg nå som ganske passivt, og det er få av de kvalitetene som motorbåtlivet har som ikke også tilfredsstilles med seilbåt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott båt dette Ask..... bredden på drøye 6 meter stiller jo krav om god bredde på båtplassen om en ikke kan ligge longside... Tror jeg skal leie ne slik båt og se om det kan være noe for oss som neste båt....

 

Hei Sydvesten.

 

Ta kontakt ein gang du er i Bergen, så kanskje me får til ein prøvetur.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
ja, det er klart scand lager bølger. Spesielt når jeg innhenter disse skakke "doningene".

ha det nogenlunde i vater og varmt.

 

og når du innhenter en båt som seiler på skakke i 7-9knop da er balticen å betegne som vannrett..

 

 

Beklager jeg klarte ikke å la være ,NOE måtte jeg jo skrive når jeg skulle bumpe denne gode tråden

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...

Etter tre vintre og to somre i Seilbåt, kan jeg ikke komme på at jeg et eneste lite øyeblikk har angret på å ha konvertert til Seilbåt.

Jeg liker både seilbåter og motorbåter og det er nettop det seilbåten er.

 

Solskinnsdager nesten uten vind er den motorbåt som går mykt i sjøen og ruller lite.

 

RSL

 

(De 9 fotene fra en Scand Classic 25 opp til de 34 jeg har nå, hjelper nok til med at båtlivet har endret seg temmelig radikalt)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det jeg er veldig opptatt av er flerbruksmuligheten en seilbåt gir. Vi har hatt seilbåt så motorbåt og så seilbåt igjen!

 

Motorbåt er for meg en familie ting, helt ok og det har sine fordeler å komme raskt frem når en har en kort helg og/eller utolmodig mannskap. Seilbåten gir meg derimot mulighet til å ta kveldsturer/alene turer som gir mening. For meg føltes det meningsløst å gjøre det samme i de motorbåtene vi har hatt. Svi av dyrebar diesel, samtidig gikk det jo altfor fort også på slik type tur. Dessuten blir det ikke avslapping med en knatrende diesel eller brølende diesel for den del, under dørken.

 

Disse turene med seilbåten er som medisin for meg, et lite øyeblikk bort fra alle krav og forventninger og bare nye livet, vær og vind... eller ta med en kompis og en øl eller en av ungene for å få litt kvalitetstid...

 

For meg er regatta en stor del av dette med "flerbruk". En seilbåt kan du ta med familien på lange eller korte turer, du kan seile avgårde på måfå alene for å hente krefter til krevende hverdager og ikke minst, du kan stille opp i regatta og få spenning og action som du alldri vil kunne oppleve i en motorbåt...

 

Det perfekte ville vært å ha råd og tid til begge deler, men mitt klare førstevalg blir seilbåt når en må velge, slik de fleste av oss må...

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

har hatt begge typer - har nå liten motorbåt -(har bytta bil for å kunne dra den på henger.)

 

Jeg savner ofte freden og moroa med å seile

 

Lurer på hvor det blir av motorseilere i denne tråden -

som f.eks min personlige favoritt - den finske Degerø

( men som hos oss må veies opp mot hytte, og da taper dessverre båt ...

Link to post
Share on other sites

En ting jeg ser med en seilbåt som ikke er nevnt mye her er at du har en større del av året til bruk av båt med seilbåt.

 

Ja mange bruker motorbåten fra påske til oktober og men fleste med motorbåt er gjerne utpå i mer oppholdsvær/pent vær fra mai/juni-august.

 

mange av de som kjøper seilbåt liker faktisk å seile og da gjør det ikke noe med litt regn , mens andre ligger værfast kan seilerfamilien kose seg ute på havet mens motorbåtfamilien går på veggen etter noen døgn innerst i en overfylt havn.

 

En kamerat lurte på å kjøpe en 50fot seilbåt men endte opp med en 48 flybåt som er knall med mye inneplass og skikkelig boltreplass på flyen men dog med en prislapp på 2/3 mer.

han valgte bort seiler bla pga bla å kunne komme seg raskt fra a til b men resultatet er at han 99% av tiden tøffer på tomgang i 7-8knop med minimum 28liter diesel i timenn så han sier selv at han like gjerne kunne hatt seiler ang fart .

er det litt motvind og så er forbruket straks oppe i minimum 70liter+ for å opprettholde samme fart, for en vanlig inntekt kan båtgleden fort spises opp av driftskostnadene da.

 

 

til gjengjeld slår Ingenting å ligge på flyen i havn med et glass vin og se ned på alle andre under solskinnsdager men blir fort kjedeligt ved overskyet vær og under transport fra a til b i motsetning til seileren.

Link to post
Share on other sites

Jeg er pt ihuga motorbåt entusiast. Jeg kan allikevel forstå seilere veldig godt. Tok selv flere RYA seilkurs i fjor, samt praktisere på egenhånd ved å leie en seilbåt.

Det blir en spesiell følelse av det å være under seil. Jeg kan ikke nekte for at seiling inspirerer og pirrer. Jeg registrerer at jeg oftere huker tak i seil- stoff og titter oftere på seilbåter.

 

I motsetning til Bitteliten, tror jeg ikke Nord West kan gjøre noe fra eller til med min interesse. Ser ikke bort fra at en konvertering vil skje. Seilinteresse er nok en av grunnene til at jeg vil bruke tid og penger på å besøke Düsseldorf messa i slutten av måneden.

 

Foreløpig vil jeg nok sørge for å få en skikkelig feeling med seilinga ved å leie båter. Så får en etterhvert se hva som skjer!

Link to post
Share on other sites

 

han valgte bort seiler bla pga bla å kunne komme seg raskt fra a til b men resultatet er at han 99% av tiden tøffer på tomgang i 7-8knop med minimum 28liter diesel i timenn så han sier selv at han like gjerne kunne hatt seiler ang fart .

 

Det må være et misfoster av en båt om den bruker tett opp mot 4 liter pr. nm i deplasementsfart. Selv har jeg aldri hørt om en motorbåt med flybrigde på 48 fot som slurper i seg så mye suppe i slik lav fart... Hvilken båt er det som bruker slike mengder diesel?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...