Jump to content

Hvordan reparere septiktank i aluminium?


sharko

Recommended Posts

Oppdaget to ørsmå lekkasjer fra septiktanken. Lekkasjepunktene har krystall-opphopning på utvendig side av tanken. Heldigvis lukter ikke innholdet som siver ut nevneverdig. Tanken er fra 1986 og ser ellers ut som ny utvendig.

 

Kan en forsøke å tette hullene med feks Sica eller annet?

Kan en sveise på ny heldekkende bunnplate (utenpå den eksisterende)?

Andre tips?

 

:diving:

Redigert av Metrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ingen råd når det gjelder lapping av slik tank. Jeg var utsatt for samme problem selv, og antok at de første små hullene nok bare var første synlige tegn på mer omfattende tæring. Jeg valgte derfor å bytte hele tanken. Nå skriver du riktignok at tanken ser ut som ny - men det er vel en bedømming du gjør kun ved inspeksjon fra utsiden? Vil vel tror det du da ser ikke nødvendigvis er representativt for innsiden...

Link to post
Share on other sites

hvis du ender med å kjøpe ny og en standard tank ikke fyller hele rommet du skal ha tanken i ville jeg fått sveiset meg en etter mål - da får du utnyttet fasongen i rommet der tanken står og du får antagelig mye større volum på tanken enn en standardtank som ikke passer helt til rommet.

Link to post
Share on other sites

Hei Metrosen. Hadde samme problem/lekkasje på min alutank tidligere i sommer. :eek:

Gjorde ett forsøk og tettet hullet med AUTO WELD epoxylim kjøpt hos Clas Ohlson. Limet tåler slag, vibrasjoner, olje, bensin osv.

Tåler også temp fra -50 til +300 grader. I tillegg til å fylle hullet med lim la jeg på en 4mm tykk gummi lapp på utsiden av tanken limt med samme produkt.

Dette var på min vanntank og den holder fortsatt tett.

Det beste er selvsagt å få sveiset hullene men min tank er for stor til å få ut av båten så derfor denne løsningen.

Limet koster 119,- så det er jo verdt et forsøk. Lykke til. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Aluminium er helt uegnet for septik. Det vil dannes gropkorrosjon, nesten som borebiller i treverk.

Dette vil bare utvikle seg så det er like godt å skifte ut tanken først som sist.

Men som "brannslukking" kan man bruke silikon/sika/epoxy etc.

 

Selv rustfritt holder ikke til septik, det må være 316 syrefast. Eller plast/glassfiber.

Se mer om dette her... :puke:

Link to post
Share on other sites

Tanken er fra 1986 og ser ellers ut som ny utvendig.

Jeg hadde en tank i aluminium, begynnte med 2 små hull hvor det krystalliserte seg utvendig. Tok derfor ut tanken for å sveise den, men når jeg åpnet manhullet, var det helt unødvendig. Massevis av griper over alt (som Ingar skriver). Definitivt ikke verdt å lappe. Alumimium er totalt uegnet som septikktank, men blir brukt av mange produsenter pga. vekt og pris. Ta den ut og få deg en i 316.

Link to post
Share on other sites

Er verdt prøvd tidligere. Problemet er å få dette lukttett. Vanlig glassfiber og gelcoat tviler jeg holder lukta ute. De plasttankene man får kjøpt bruker vel en spesiell plast, og noen klager også på disse. Et annet problem er at tanken din blir noe større. Er ikke sikkert den passer i båten da den øker med eks. 6-7 mm rundt hele (hadde ikke passet hos meg, hvor det var 2 mm klaring).

Link to post
Share on other sites

Da er det bedre å lage en form. En annen grunn for ikke å støpe utenpå tanken er at kantene er for skarpe.

Jeg lagde en enkel form og støpte ny tank i glassfiber. Som jeg "rotasjonsbehandlet" inni med epoxy. Men det bør gå minst like bra å male på utsiden med "antipest" primer.

Link to post
Share on other sites

Septiktanker skal ikke repareres. De skal skiftes. :smash: Gjørdu noe annet,så gjør du det på egen risiko og du får selv gni din egen nese i det etter hvert som lukt og annet unevnelig begynner å melde seg i båtens minst tilgjengelige gemakker.

 

(Ikke spør hvordan jeg vet dette).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Prøver å låne denne tråden framfor å starte en ny, i alle fall i første omgang.

Aluminium er helt uegnet for septik. Det vil dannes gropkorrosjon, nesten som borebiller i treverk...

Ja, det skal underskrive på!! Hør her:

  • Kjøpte båten for ca. 15 år siden. Da var den 10 år gammel. Ble ganske tidlig plaget med septikklukt, særlig rett etter at toalettet var i bruk
  • Brukte et par sesonger på å feilsøke. Mye fokus rundt dette med lufting. Pga. vanskelig tilgjengelighet var det ikke lett å sjekke selve tanken.
  • Til slutt var det å krype til korset. Demontere pentry og mye mer. Og ganske riktig - tanken i aluminium hadde tære hull.
  • Tankens plassering i er et eget skott/rom på babord side. Bl.a. betyr dette noe "sær" form på tanken, da skråvegg fra skutesiden må tas hensyn til. Etter mye om og men, og etter en prat med Ilas som mente mye hadde skjedd med aluminium på disse årene, så endte jeg på ny opp med alu.tank. Pris og ikke minst skreddersydd fasong var vesentlige momenter. Dessuten - jeg tenkte at holder den i 10 -12 nye år så holder sikkert ikke båten like lenge, i alle fall ikke i min eie.
  • Så feil kunne man ta - ungene og resten av familien elsker båten. Dessuten har den gått som ei klokke :-)
  • Ved opptak i fjor høst fikk vi ikke tømt septik. Var usikker på sist den var i tømt, og antok at den var tømt ok. Gjorde derfor intet. Sist torsdag kom vi hjem fra en liten ukes båttur (4 stk. ombord, første tur av varighet i år). Jeg skjønte tidlig at noe var galt siden tanken ikke lot seg tømme etter dagers bruk. Håpet det var pumpa og bestemte meg for å se nærmere på det når jeg kom hjem.
  • Skrekk og gru. Opp med en dørkplate på et litt vanskelig tilgjengelig sted, og der lå alt flytende og fløt i rommet utenfor tanken. Anslår mint 50 liter som jeg sugde ut med elektrisk pumpe, muligens mer. Det "faste" ble jeg spart for, det ligger nok igjen inne i tanken. Spør meg forøvrig ikke om hvorfor ikke lukta var plagsom - jeg har ingen bedre forklaring enn rikelig med lufting og en del (mye?) bruk av sanitærveske.

OK, så står jeg her foran en større høstjobb. En ting er sikkert - aluminium blir det ikke denne gang! Glassfiber eller plast virker nærliggende. I den sammenheng har jeg følgende spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe til med (ja, jeg har lest rundt i en god del av trådene her på forumet):

  • Noen som kjenner til produsenter av septiltanker i plast/glassfiber beregnet for båtbruk? Både standardprodukter og skreddersøm er av interesse (det kan jo hende noen standardformer passer).
  • Noen som tør antydet pris på noe sånt?
  • Jeg ser Ingar har støpt sin egen tank i glassfiber. Jeg vet ikke om jeg er i stand til noe tilsvarende, men det ga spore til følgende idé: Siden det flytende fra lekkasjen tilsyndelatende ble liggende i rommet som taknen er plassert oppi - uten å renne ut, så er det faktisk fristene å lage septiktank av hele rommet. Må selvsagt smøre inn rommet med noe, slik at det blir (enda mer) garantert tett under alle forhold. Da gjenstår en utfordring i å lage et lokk med tilkoblingsstusser, lufting osv, samt å få dette tett. Har noen av dere tro på en slik løsning som alternativ til tank? Og hva må jeg i så fall passe på? Bør det f.eks. være skott-vegger som demper plasking i sjø? I så fall - hva skal avstandet mellom slike vegger være, og hvor stor åpning må det være i mellom? Videre - hva med inspeksjonsluke? Hva skal jeg smøre med for å få det tett nok, både i nytt lokk og på eksiterende vegger og bunn? Og alt det andre jeg må tenke på....?

Kommentarer og idéer mottas med takk - jeg har en drittjobb foran meg i høst/vinter, i dobbel forstand :crazy:

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er tanken ute, og det er bare å konstatere at det ser verre ut enn antatt. Nå jakter jeg på noen som kan produsere en ny tank til meg....ellers går skuta i opplag for sesongen.

Er ofte slik. Er desverre ikke bare et punkt som korroderer, med ofte mange steder samtidig. Derfor, lapp ikke, bytt hele dritten.

 

Byttet selv for et år siden. Den gamle var i aluminium, og snakket med flere verksteder som kunne lage en tilsvarende i alu. Mage skrøt av at man måtte bruke "sjøbestandig alu", men tror ikke det hjelper stort. Ble 316L på meg for å være på den sikre siden. Da hadde jeg også utstyret slik at jeg kunne sveise selv og sparte litt på den måten. Fikk alle delene laserskjært for perfekt passform. Brukte 316L 2mm og et DC TIG apparat til å sveise sammen. Nøstet tanken sammen, fylte den med argon gass (for å beskytte på innsiden) og sveiset alt sammen. Ble veldig så prefekt til slutt (foruten at jeg strevde litt med at 316L vrir seg lett når det blir varmt). Syrevasket til slutt og trykktestet. Tank på 160 liter, kostet rundt 4500,- i deler, skjæring, gass, tig-pinner.

 

Har du ikke mulighet for å gjøre dette selv, vil jeg anbefale deg ILAS. Snakket med mange, men ILAS var billigst og virket mest profesjonelle. Klikk inn på siden, fyll ut skjema og send til de for prisforespørsel. De kunne lage samme tanken for meg i 5mm alu til 5000,- og i 2mm syrefast for 8500,- (160 liter, V form med 2 stusser og manhull).

Link to post
Share on other sites

Jeg ser Ingar har støpt sin egen tank i glassfiber. Jeg vet ikke om jeg er i stand til noe tilsvarende, men det ga spore til følgende idé: Siden det flytende fra lekkasjen tilsyndelatende ble liggende i rommet som taknen er plassert oppi - uten å renne ut, så er det faktisk fristene å lage septiktank av hele rommet. Må selvsagt smøre inn rommet med noe, slik at det blir (enda mer) garantert tett under alle forhold. Da gjenstår en utfordring i å lage et lokk med tilkoblingsstusser, lufting osv, samt å få dette tett. Har noen av dere tro på en slik løsning som alternativ til tank? Og hva må jeg i så fall passe på? Bør det f.eks. være skott-vegger som demper plasking i sjø? I så fall - hva skal avstandet mellom slike vegger være, og hvor stor åpning må det være i mellom? Videre - hva med inspeksjonsluke? Hva skal jeg smøre med for å få det tett nok, både i nytt lokk og på eksiterende vegger og bunn? Og alt det andre jeg må tenke på....?

Kommentarer og idéer mottas med takk - jeg har en drittjobb foran meg i høst/vinter, i dobbel forstand :crazy:

 

Ronald.

 

Jeg vet ikke helt. Jeg ville nok heller støpt en ny tank som passet oppi hullet. Dersom du kjøper noen plater med ekspandert polystyren (Jacopor, Sundolitt el.l.) Så kan du lime disse sammen til en blokk med Tec7, og forme til en tank med noen cm klaring til alle sider. Kle denne med alufolie og tape fast, så har du en ypperlig form til en tank som er helt tilpasset rommet under dørken. Støp rundt det hele med noen lag glassfiber og polyester og skjær tanken i to deler med en vippesag når det hele har herdet. Ta ut pluggen (innerformen) og sett sammen delene og legg noen remser med glassfiber rundt skjøten. Etterpå borer du hull til påfylling/tapping/lufting osv og monterer stusser til dette. Før du plaster den sammen igjen kan du jo behandle den inni med epoksy dersom du foretrekker dette. Min var uten epoksy og jeg hadde aldri problemer med lukt.

Egentlig en veldig enkel og billig måte å skaffe seg en ny, tilpasset tank på. Bare pass på og ha litt runde kanter, så blir det lettere å legge glassfiberen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Takk for gode forslag, tufff! Jeg skal tenke litt videre på dette...

 

Men noen oppfølgingsspørsmål:

  • Hva ser du som draw-back'et med å lage tanken som (en del av) selve rommet? Det forekommer meg å være en del enklere (da har jeg både bunn og vegger ferdige), selv om jeg nok uansett vil lage noen endevegger slik at ikke rommets fulle lengde blir tank. Skjønner at det kanskje kan være en ulempe at ikke tanken kan tas ut, men tror likevel det ikke betyr så mye. Ser jo også at det krever litt nøyaktighet å få alle vegger på sammme høyde slik at lokket (som uansett må lages) tetter ordenlig. Andre ulemper?
  • Uansett separat tank, eller tank direkte i skroget: Er epoksy stoffet du vil anbefale å smøre på for å sikre absolutt tetting? Hva bruker man forøvrig for å sikre vedheft for dette, trenger man noe? Og hva med baderomsmembran i 1- eller 2-komponent utgave, kan det være et alternativ til epoksy? I så fall bedre/dårligere/rimeligere? Det er jo viktig at det som benyttes er "urin-bestandig" for tilnærmet all evighet.
  • Ser du nytten av evt. skott inne i tanken for å dempe plasking/bevegelse i sjø? Det virker som det er noe slikt i min gamle tank fra Ilas.
  • Vet du noen steder i Larviksområdet som selger nødvendig utstyr (glassfiber, epoksy, verktøy), og som kanskje også er litt "gode" på dette som kan spørres om råd?

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men noen oppfølgingsspørsmål:

[*]Hva ser du som draw-back'et med å lage tanken som (en del av) selve rommet?

 

Jeg tenkte mest på at dersom det er noe bevegelse i selve skroget, så kan du lett få en liten sprekk mellom gammel og ny glassfiber med lekkasje til følge. Vet ikke helt om det er relevant, men en mulighet er det jo.

 

 

[*]Uansett separat tank, eller tank direkte i skroget: Er epoksy stoffet du vil anbefale å smøre på for å sikre absolutt tetting? Hva bruker man forøvrig for å sikre vedheft for dette, trenger man noe? Og hva med baderomsmembran i 1- eller 2-komponent utgave, kan det være et alternativ til epoksy?

 

Epoksy skal jo i hvert fall være så tett som du kan få det, men som sagt så brukte jeg ingenting ekstra innvendig i min tank og den har vel levd nå i bortimot ti-tolv år uten sjenerende lukt så vidt jeg vet (båten er solgt, men lå på plassen ved siden av i flere år, og hørte aldri noe fra ny eier om dette i hvert fall). Om baderomsmembran kan brukes vet jeg faktisk ikke, men det burde vel være brukbart. Bare avfette innvendig med aceton først kanskje.

 

 

[*]Ser du nytten av evt. skott inne i tanken for å dempe plasking/bevegelse i sjø?

 

Jepp, det gjør jeg absolutt. Særlig dersom det er litt størrelse på tanken. Bare pass på å få god klaring i bunnen av skvalpeskottene slik at alt kan passere under for tømming.

 

 

[*]Vet du noen steder i Larviksområdet som selger nødvendig utstyr (glassfiber, epoksy, verktøy), og som kanskje også er litt "gode" på dette som kan spørres om råd?

 

Jeg vet ikke om det er mulig å få kjøpt noe hos Fridlund på Risøya i Stavern. De har jo drevet med både båtrep og støping av hyttedoer i glassfiber/polyester i lang tid. Kanskje noen gode råd med på kjøpet der.

 

 

quote]

 

 

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...