Jump to content

Overnattings bøyer- hvor?


kremen

Recommended Posts

Vet ikke om jeg helt tar poenget med disse bøyene :confused:

Er de til å fortøye i? At vi skal spare oss for å hive ut dreggen (vi stakkarene som ikke har vinsj)?

Da ser jeg plutselig for meg en idyllisk vik full av oransje bøyer på rekke og rad :nonod:

Hvorfor ikke heller sette ned flere festepunkt på land? De utgjør i forhold et mye mindre inngrep i naturen :diving:

Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg hørte i dag skal det legges ut et større antall bøyer i Indre Oslofjord. Dette i regi av Oslofjortdens Friluftsråd.

 

Og for å benytte disse må man være medlem av OF. Dette høres merkelig ut da OF i mange år har skaffet områder, brygger ol. til fri adbenyttelse for almenheten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Undrer på hvordan fortrinnsrett vil bli praktisert. Må man forlate bøya for en båt med vimpel, eller?

 

Fra Seilmagasinet:

"Onsdag legger Havnevesenet i Oslo ut de tre første fortøyningsbøyene; ved Gressholmen, Langholmene og Husbergøya innerst i Indre Oslofjord. Senere står Håøya, Hallangspollen Sletter og Hvaler for tur.

 

– Tilsammen skal vi legge ut 17 bøyer i år, og til neste år vil vi fortsette på vestsiden av fjorden, forteller Terje Næss, prosjektleder i Oslofjordens Friluftsråd.

 

Bøyene er for alle, både seilere og motorbåtfolk, men det er de som er medlem av friluftsrådet, som har fortrinnsrett. Og som et synlig tegn på at man er det, vil man hvert år få en vimpel med årstall i, som skal føres når man fortøyer i bøya.

 

Terje Næss er selv medlem av den svenske krysserklubben, som har tilsvarende bøyer i Sverige, og det var fra dem han fikk ideen.

 

– Jeg ble advart mot at dette var vanskelig å få til i Norge, men jeg valgte nå å forsøke. Redningsselskapet sa nei, men da jeg henvendte meg til friluftsrådet sa de straks ja, og på onsdag vil dette være en realitet, sier Næss, som har ambisjoner om at prosjektet skal videreføres rundt hele kysten. "

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet et fint tiltak, men reagerer noe på denne fortrinnsretten.

 

Bøyene blir vel lagt i et område som allmenheten har full tilgang til i dag. Hvorfor skal bøyeeliten ha noe fortrinn?

 

Oslo Friluftsråd er et kommunalt/ fylkeskommunalt organ, de skal vel tilrettelegge for allmenhetens bruk og ikke gi noen særfordeler....

 

Hva skjer med de som ikke vil flytte seg? :discuss:

Link to post
Share on other sites

Utmerket tiltak! Er ofte litt betenkt på å overnatte på svai. Med en solid festet bøye vil jeg føle det tryggere.

Har nå tegnet medlemskap i Oslofjordens Friluftsråd. De 200 kronene fortjener de - og ikke bare på grunn av bøyene. :yesnod:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Høres mystisk ut. Bøyer er bra, hvis de er fornuftig plassert. Da kan man velge å bruke dem, eller la være. Men hva i herrens navn er fortrinnsrett?

 

Hvsi man ankommer en ledig bøye, er den vel ledig for hvem som helst. Og hvis man har kveilet seg opp og tatt kvelden, skal det da komme en med vimpel og jage deg vekk? Da bør man kanskje anrope Forliksrådet i stedet for Friluftsrådet.

Link to post
Share on other sites

Her i distriktet har Brevik Seikforeninger lagt ut 3 bøyer for seilbåter. De er i første rekke beregnet til seilbåter men jeg vet ikke om noen andre typer båt har blitt henstilt om å finne seg andre plasser. Det er fler seilforeninger som har gjordt det samme. Så dette er ikke noe nytt, bare at nå har det fått mye mediadekning. Det er vel kanskje noen politikere som trenger å få solt seg litt i glansen fra et fint tiltak.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg helt tar poenget med disse bøyene :confused:

Er de til å fortøye i? At vi skal spare oss for å hive ut dreggen (vi stakkarene som ikke har vinsj)?

Da ser jeg plutselig for meg en idyllisk vik full av oransje bøyer på rekke og rad :nonod:

Hvorfor ikke heller sette ned flere festepunkt på land? De utgjør i forhold et mye mindre inngrep i naturen :diving:

 

Disse bøyene legges ut på steder der det er dårlig ankerfeste.. Altså åpner de nye muligheter for båtbrukerne!

Link to post
Share on other sites

Seilmagasinet skriver dette:

 

Onsdag legger Havnevesenet i Oslo ut de tre første fortøyningsbøyene; ved Gressholmen, Langholmene og Husbergøya innerst i Indre Oslofjord. Senere står Håøya, Hallangspollen Sletter og Hvaler for tur.

 

– Tilsammen skal vi legge ut 17 bøyer i år, og til neste år vil vi fortsette på vestsiden av fjorden, forteller Terje Næss, prosjektleder i Oslofjordens Friluftsråd.

 

Bøyene er for alle, både seilere og motorbåtfolk, men det er de som er medlem av friluftsrådet, som har fortrinnsrett. Og som et synlig tegn på at man er det, vil man hvert år få en vimpel med årstall i, som skal føres når man fortøyer i bøya.

 

 

Da er det vel bare å betale et par hundrelapper til OF og benytte bøyene etter behov. Mange måter å skaffe seg medlemmer på.

 

OF gjør en god jobb, spør dere meg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

KNBF er med i samarbeidet om disse bøyene. I første omgang er det snakk om 17 bøyer... :smiley:

 

http://knbf.no/archives/2007/09/knbf_vil_samarb.php

 

Et fint tiltak. Men jeg håper ikke dette skjer på bekostning av plasser hvor man kan ligge for anker på svai.

Redigert av Båtfant (see edit history)

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

SKJÆRGÅRDSSØPPEL

 

Er det formålstjenelig å spre fargesprakende bøyer langs hele kysten ? Det er da vanskelig nok å styre unna alle fisekredskapene som alerede ligger mellom holmer og skjær for ikke å snakke om drivtømmer og annet skrot.

 

Toppen er at noen skal ha førsterett til bøyet finansiert av våre egne skattepenger. KNBF sier jo at: "Bøyene er sponset av Oslo Kommune igjennom Småbåtutvalget "

 

MEDLEMSHYSTERI

Her er man medlem av Skiforeningen, NAF, Securemark, DNT, Redningsalskapet, Smartklubb, Coop osv osv...skal alle familier også bli medlem av også Oslofjorden Friluftsråd nå for å ikke være annenrangs i våre friområder ??

 

Skrekk og gru om man på dagstur kommer i nærheten av en av disse prioritert Oslofjorden Friluftsråds medlemmer...for når store båter ligger på svai har de plutselig fortrinsrett til et område med radius på 15 meter minst.

 

Alerede nå er det noen som oppfører seg som om de eier fjorden...nå skal det tydeligvis formaliseres.

 

Nei stopp forsøplinga av skjærgården og hvis de først kommer må de være for alle inkludert feks. en 12 år gammel hobbyfisker med jolle. VI orker ikke at disse bedreviterne skal henge over bord og fortelle alle andre at akkurat de skal ha bøya fordi de har vimpel fra Oslofjorden Friluftsråd.

 

Ved land snikprivatiseres og sperres bukter av bøyer, men nå skal altså resten av skjærgården fylles av sperringer....Hva synes seilerfolket om dette ? Ikke noe spøk å legge til ved Gressholmen Kro i Søndavind når man i tilegg til alt annet også må styre unna bøyer når man krysser mot vinden.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor langt man i Oslofjorden vil benytte samme type regelverk for bruk av bøyer som den svenske krysserklubben har utviklet (SXK). Legger dem inn her til orientering:

 

Svenska Kryssarklubben lägger ut bojar på lämpliga platser längs landets kuster samt i Mälaren och Vänern. I vissa naturhamnar har kryssarklubben anbringat bergöglor för underlättande av förtöjning. Bojöversikten med alla skisser finner du nederst på sidan.

Nyttjanderätt

Vid SXK:s bojar får endast förtöjas båtar som uppfyller följande tre villkor:

1. Är registrerad i kryssarklubbens båtregister

2. För SXK:s båtmärke för innevarande år

3. Är försedda med tydligt namn

Serviceavgift kan gälla i vissa hamnar, även för medlemmar.

Regler för förtöjning

För SXK-bojar i allmänhet gäller att behörig båt får utnyttja bojen under högst 24 timmar. Avvikelser kan förekomma och framgår då av text på bojen samt av beskrivning i matrikeln.

Vid SXK:s bojar får, under förutsättning att man är överens härom, samtidigt förtöjas högst två båtar. Vid parallellförtöjning - tänk på risken för riggskador vid svall. Förtöj därför stäv bredvid akter. Båt har dock alltid rätt att ensam få disponera SXK-boj.

Hamn- och farledsnämnden rekommenderar 8 ton som ett högsta totalt deplacement för båt/ar som förtöjs vid SXK-boj. Bojens läge, väderleksutsikter och andra bedömningsfaktorer som kan hänföras till gott sjömanskap tillåter dock avvikelse från denna rekommendation.

Vid förtöjning i bergögla - se alltid till att passage förbi egen båt är möjlig utan att förbipasserande riskerar att fastna i spring eller akterända.

 

Noe av det interessante fra regelverket er hvem som kan bytte bøyene, hvor lenge bøyene kan benyttes, krav til båtens tyngde og antall båter som kan anvende bøyen. Videre er vedlikeholdsansvaret interessant.

Link to post
Share on other sites

Av alle farger som finnes har de valgt blå bøyer. Lett å finne i mørket. :lol:

 

Kanskje ideen bak det hele er at man skal lete rundt seg og så tilslutt være hoppende glad for at man har funnet sin bøye?

 

En orange bøye med refleks hadde vel vært mer synlig?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fri flyt og frie markedskrefeter er jo vinden, så hvis bøyene er kun for medlemmer av en enkelt organinsasjon er det vel naturlig å slippe til alle mulige andre foreninger også med sine egne bøyer ????

Da blir det vel Rød kors-bøyer, sjøspeiderbøyer, KNBF bøyer, Arbeiderparti-bøyer osv osv....nei stopp galskapen eller gjør den tilgjengelig for alle uten regler...ja for eller får vi vel forelegg for å bryte bøyeforskiftene....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...