Jump to content

Overnattings bøyer- hvor?


kremen

Recommended Posts

Ikke noe spø å legge til ved Gressholmen Kro i Søndavind når man i tilegg til alt annet også må styre unna bøyer når man krysser mot vinden.

Skulle gjerne lagt til ved Gressholmen Kro, men som bryggene ligger nå er det for grunt. Nå har dessuten båtforeningen ved Gressholmen satt forbud for seilbåter over 33 fot ved sin gjestebrygge.

 

På øynene i indre fjord kunne det med fordel vært lagt bedre til rette for ilandstigning med egen båt. Noen av øyene er bebygde ned til strandlinjen, deler av andre er vernet, andre steder er det svært langgrunt eller brådypt med dårlig ankerfeste.

 

Synes tiltaket med faste bøyer er flott, så kan man i alle fall svømme inn.

Link to post
Share on other sites

Flotte kommentarer til det fantastiske arbeidet den svenske krysserklubben har klart å utføre. Det er faktisk slik at samtlige medlemmer av SXK har oversikt over hvor bøyene ligger og kan se dem på luftfotografier. Her er eksempelvis en beskrivelse av hvor man finner bøyene på Vestkysten:

925 Mönster

925 Skalla Hamn

931 Kungsö

931 Styrsö

931 Högö

932 Söholmen

932 Hättan

932 Ingegärdsholmen

932 Slubbersholmen

932 Lyr

932 Roland

932 Danholmen

932 Härmanö SO

932 Härmanö O

933 Stora Björnholmen

933 Usholmen

933 Bassholmen

933 Tjällsö

933 Dragsmark

933 Tjuvsund

933 Nävekärrskilen 1

933 Nävekärrskilen 2

933 Keö

933 Edsholmen

934 Långö

934 Dannemark

934 Gluppö

934 Veddö

934 Musösältan

934 Havstensund

934 Kalvön

935 Daftö-Valö

935 Karholmen

 

Noen av de overnevnte kommentarer tar jeg som signal om at vi kanskje aldri klarer å organisere oss like bra langs den norske kysten. Et området hvor Norge har klart å utvikle en god praksis, er Turistforeningens løypemerking, men på sjøen kommer vi nok aldri til enighet. Med den norske gyntske "vær deg selv nok holdningen" blir nok den første bøya i Oslofjorden benyttet av en fritidsbåt som kommer til å anvende denne som sin egen private bøye resten av sesongen.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
SKJÆRGÅRDSSØPPEL

Er det formålstjenelig å spre fargesprakende bøyer langs hele kysten ? Det er da vanskelig nok å styre unna alle fisekredskapene som alerede ligger mellom holmer og skjær for ikke å snakke om drivtømmer og annet skrot.

Toppen er at noen skal ha førsterett til bøyet finansiert av våre egne skattepenger. KNBF sier jo at: "Bøyene er sponset av Oslo Kommune igjennom Småbåtutvalget "

MEDLEMSHYSTERI
Her er man medlem av Skiforeningen, NAF, Securemark, DNT, Redningsalskapet, Smartklubb, Coop osv osv...skal alle familier også bli medlem av også Oslofjorden Friluftsråd nå for å ikke være annenrangs i våre friområder ??

Skrekk og gru om man på dagstur kommer i nærheten av en av disse prioritert Oslofjorden Friluftsråds medlemmer...for når store båter ligger på svai har de plutselig fortrinsrett til et område med radius på 15 meter minst.

Alerede nå er det noen som oppfører seg som om de eier fjorden...nå skal det tydeligvis formaliseres.

Nei stopp forsøplinga av skjærgården og hvis de først kommer må de være for alle inkludert feks. en 12 år gammel hobbyfisker med jolle. VI orker ikke at disse bedreviterne skal henge over bord og fortelle alle andre at akkurat de skal ha bøya fordi de har vimpel fra Oslofjorden Friluftsråd.

Når land snikprivatiseres og sperres bukter av bøyer, men nå skal altså resten av skjærgården fylles av sperringer....Hva synes seilerfolket om dette ? Ikke noe spø å legge til ved Gressholmen Kro i Søndavind når man i tilegg til alt annet også må styre unna bøyer når man krysser mot vinden.



Jeg er helt enig med deg :flag:
Link to post
Share on other sites

Observerte følgende situasjon sommeren 2006 når vi la oss på svai ved Dannemark i et forferdelig regnvær. Det lå et utall seilbåter i bukta som er en trygg havn langs svenske vestkysten. En tysk seilbåt kom inn og fortøyde i en bøye som tydelig var merket med SXK (Svenske Kryssar Klubben). Etter en stund kommer en norsk seilbåt inn i bukta. Legger seg ved siden av den tyske og spør høylytt om de er medlemmer av SXK, og i så fall om de kan bevise dette.... Det ender med at den tyske båten må forlate bøyen til fordel for nordmannen.

 

Kanskje nordmannen er medlem av baatplassen ?

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Skrekk og gru om man på dagstur kommer i nærheten av en av disse prioritert Oslofjorden Friluftsråds medlemmer...for når store båter ligger på svai har de plutselig fortrinsrett til et område med radius på 15 meter minst.

Hei, hei. . ..

 

Dette har da ikke noe med store båter å gjøre? Har du et aldri så lite mindrigverdighetskompleks min gode salt?

 

holmsbu_1.jpg

 

Lars H.

(pt. Holmsbu)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Legger seg ved siden av den tyske og spør høylytt om de er medlemmer av SXK, og i så fall om de kan bevise dette.... Det ender med at den tyske båten må forlate bøyen til fordel for nordmannen.

 

Kanskje nordmannen er medlem av baatplassen ?

 

Mener du at tyskeren hadde rett til å ligge ved bøyen, eller mener du at nordmannen gjorde noe galt? Hvis en organisasjon legger ut bøyer etter tillatelse fra grunneier/kommune, som et tilbud til sine egne medlemmer, må vel det være greit?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre om erfaringen din Spinner. Jeg har selv brukt SXK bøyene i mer enn 10 år. For meg er det ikke mulig å forstå alle de kritiske innvendingene mot et bøye-system som har kommer frem i denne tråden hittil. SXK har et program for vedlikehold og kontroll av bøyene, så langt jeg har brakt på det rene fra klubben. Men minst to ting er bedre utvikle i Sverige sammenlignet med i Norge:

1) Allemannsretten er atskillig bedre utviklet i Sverige.

2) Sverige har bedre systemer og lengre tradisjon med å utvikle brukbare systemer i forhold den norske gyntske vær deg selv nok mentaliteten.

Jeg tror desverre det bare er å glemme å få til et bøye system i Norge, like lite som vi kommer til å få til en Frihavnsordning i Norge (men det er en annen diskusjon).

Link to post
Share on other sites

Det ender med at den tyske båten må forlate bøyen til fordel for nordmannen.

 

sailorBoy

 

I løpet av vinteren vurderer jeg å legge ut 10-15 merkede bøyer på de fineste plassene langs kysten slik at jeg er sikret plass til enhver tid. Irriterende å komme seint inn til en fin havn bare for å oppdage at de beste plassene er tatt....

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Jepp, lager en forening jeg også for så å legge ut merkede bøyer for mine medlemmer. Fint å få reservert noen plasser.

Tror mine bøyer skal være rosa. Så ser dere en rosa bøye, barer benytt den, men kommer medlemmer fra min forening så er det bare å pakke sakene og dra.

Skal bli en fargerik kyst etterhvert :-)

Link to post
Share on other sites

Her er det en forening som har fått en meget god ide fra Sverige hvor som Roaldbj skriver SXK i årevis har hatt bøyer for sine medlemmer.

Har ALDRI hørt noen klage på plasseringen av de bøyene.

 

Men når noen er teite nok til å forsøke å gjøre noe possitivt her i landet. Så hyles og klages det til det helt utrolige.

 

Utrolig

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi klager da ikke, tenkte bare å utvide dette utrolig positive tiltaket. Tror framtidige medlemmer i min forening vil oppfatte dette som supert. Litt mindre sikker på om de som blir jagd bort vil se det på samme måten, men de får se positivt på det. De har jo fått låne bøyen en stund i alle fall. Og valget er jo fritt - de kan jo bare melde seg inn i min forening....

Link to post
Share on other sites

Gjestebøyer i Brevik Seilforenings regi:

Tur & Hav gruppa i BS har lagt ut 3 bøyer til bruk for seilere med og uten medlemskap i BS.

Bøyene er røde......

 

Meld fra til styret i tur og hav dersom noe er feil med bøyene slik at feil rettes i løpet av kort tid.

 

Dette er reglene for bøyene i vår seilforening

Link to post
Share on other sites

Hele denne saken høres merkelig ut..

 

Det er da ikke så mange årene siden det var "leven" om bøyene havseilerklubben hadde liggende i Sandspollen. Da var del vel nettopp OF som fjernet merkingen "kun for medlemmer". Nå legger de altså ut sine egne, "kun for medlemmer" ???

 

Men det er kanskje forskjell på private og offentlige medlemskap??

Link to post
Share on other sites

1. Bøyene bør ha refleks !

 

2. Bøyene bør plasseres på plasser der de ikke er i veien for gode ankerplasser eller fortøyningsplasser, alltid innenfor 50 meter fra land. I havner med dårlig holdebunn er det et godt tilbud. Likeså på plasser det ikke er godt å fortøye i land.

 

 

Legger man ut slike bøyer på en måte som sørger for at det blir plass til flere, samtidig som man ikke peprer vannspeilet i ett område med bøyer, kan det bli et godt tiltak. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I Lindesnes kommune i Imsa sundet er det lagt ut bøyer fra offentlig hold i tilknyttning til de nye steinbryggene som er kommet i området. Ypperlig tiltak spør du meg. Folk får mindre lyst til å lege seg longside og man får bedre nattesøvn. Dette er vel og merke bøyer for akterfortøyning og baugen mot land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...