Jump to content

Overnattings bøyer- hvor?


kremen

Recommended Posts

Bøyene bør plasseres på plasser der de ikke er i veien for gode ankerplasser eller fortøyningsplasser...
Dette er jo et viktig pungt.

 

Jeg ser for meg at en båt kommer bort til en båt i bøye og påpeker at han ikke har vimpel, og den andre båten slipper dreggen rett ut, slipper bøya og blir liggende på samme plass.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Vi legger til oss vaner. For egen del ligger jeg best ved brygge, pga adkomstmulihetene uten å brekke halve kroppen.

Og slik er det blitt. En gang i mellom lirer jeg meg ned noen fjellknatter for båtkompiser vil ligge med baug mot svaberg.

 

Dette med bøyer har aldri fasinert meg. Men med større båt vil dette være et godt alternativ. Svenske krysserklubbens medlemskap er et alternativ. Det er aldri for sent å forandre på båtlivets vaner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke så mye med hva andre gjør. Blir det en suksess, blir i bøyene liggende og brukt. I motsatt fall blir de borte etter vært, men jeg lurer litt på plasseringen.

 

Når jeg var på vei hjem søndag oppdaget jeg en blå bøye nord for Husbergøya. Har ikke nøyaktig posisjon, men den ligger omtrent på N 59.51.91 E 10.43.18.

 

Den ligger så langt ute i sundet at jeg måtte korrigere kursen på autopiloten, ellers hadde jeg kjørt rett på den. Jeg valgte helt tilfeldig å kjøre mellom Husbergøya og bøya. Det sier litt om plasseringen. ( Så på kartet i dag tipper ca. 100m fra land )

 

Det gjør egentlig ingen ting for meg, men når det er mørkt er det stor sjanse for at noen kjører på den. Ser for meg en 14 fot GH i +20 knop i høstmørket. Da er det fint med båtførerbevis i lomma da.

 

Plasseringen er også på en slik måte at den kun ligger i le for S-vind og båttrafikken er stor. Sov godt???

 

I dette området kryr det av bøyer nå. Denne nye fine blå, noen gule sprett omkring som en eller annen seilforening har lagt ut, noen oransje i forbindelse med giftdumping, noen høye fine med refleks ifm gift dumping og noen gule små med lanterner som sannsynlig vis Havnevesenet har lagt ut.

 

Om dagen er det O.K. for meg, men i mørket er det ikke like greit. De er mange sprett utover et forholdsvis lite område langt fra land.

 

Tar en opptelling til helga om jeg skal utpå.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

I dette området kryr det av bøyer nå. Denne nye fine blå, noen gule sprett omkring som en eller annen seilforening har lagt ut, noen oransje i forbindelse med giftdumping, noen høye fine med refleks ifm gift dumping og noen gule små med lanterner som sannsynlig vis Havnevesenet har lagt ut.

 

Seilforening som ha lagt ut gule bøyer? sikker på det?

Det er vel begrensningsbøyer i forbindelse med giftdeponeringen det og vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut med bøyer, men tror dette er kun for eliten. Dvs de som er veldig opptatt av båtlivet. De som er ute engang i blandt vil ikke få med seg at de kunne ligge på den bøyen rett bortenfor hvor de ankret opp og ankeret slapp hele tiden. Og de samme kjørte over 10-12 stk i tussmørket på vei til ankerplassen.

 

Sorry, men blir ikke medlem i noen "klubb" bare for å få tilgang til en bøye i ny og ne. Bortkastet penger. Ja, det blir noen kroner hvis en skal bli medlem i gud og en hver klubb langs kysten.

 

Skal det bli, så må bøyene være tilgjengelig for alle. Første mann til mølla. Og max et døgn, så sant været tillater at en kan gå videre.

 

Refleks på bøyene vil kun vare en kort stund. Sjøen vil sørge for det.

Link to post
Share on other sites

Seilforening som ha lagt ut gule bøyer? sikker på det?

Det er vel begrensningsbøyer i forbindelse med giftdeponeringen det og vil jeg tro.

 

Nei!

Det er gule bøyer som seilforeningen har lagt ut. De er merket og har ligget der før giftdeponeringen startet. Som nevnt er det lagt ut orange bøyer(to og to i "klaser" ifm giftdeponering + noen høye). Om jeg husker det, skal jeg telle til helga.

 

Om jeg ikke husker helt feil ligger det nå 5 mulig 6 forskjellige bøyetyper sprett utover i det farvannet.

 

Redigert ( Presisering):

De gule bøyene til seilforeningen er ikke oppankringsbøyer, men sansynlig vis i forbindelse med regatta/trening. De ligger derfor mitt utpå. Mener å huske at det er skrevet på at de ikke er for oppankring. De ligger slik til at det er opplagt at de ikke er for det.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Noen som har peiling på størrelse båter som kan ligge i bøyene.
Iflg artikkel på knbf er de "dimensjonert" for båter opp til 8 tonn. Synes det var lite - man må vel regne med både to og tre båter, og kanskje flere, i en slik bøye.

 

EDIT: Mer presist står det

Bøyene er beregnet for båter opp til 8 tonn. Bøyene kan benyttes i maks 24 timer og båten må føre OFs bøyevimpel
Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om alle nå ønsker disse bøyene så skal jeg jaggu legge ut bøyer jeg også.

 

Sorte bøyer med båtplassen logo i hvit. (Om jeg får lov av Ingar og bruke logoen) Starter med dette i April mnd og leier in skjærgaardstjenesten til å gjøre jobben mot en godtgjøresle.

 

Middagsbukta, 50 bøyer.

Sanspollen 50 bøyer.

 

Fordeler 200 bøyer til rundt omkring, så kom gjerne med forslag.

 

En bøye skal ligge midt inne i dragsund,håøya :lol:

 

En bøye skal ligge utenfor landstedet til Mouche :lol: Den blir utstyrt med lyd :lol:

(Kanskje alle de andre også,enten vuggesang eller pipelyder. :sailing:

 

Pris for Leie. 50 kr pr år, fri bruk uten restriksjoner. :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Iflg artikkel på knbf er de "dimensjonert" for båter opp til 8 tonn. Synes det var lite - man må vel regne med både to og tre båter, og kanskje flere, i en slik bøye.

 

Enig. Pinglebøyer når jeg kommr med Trawler'n så veier vel den 24000Lbs. Men så er spørsmålet bare, når kommer den.

Sa tidligere 2-3 år men nå har jeg på følelsen, neste sommer. "time will show".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ser at KNBF har gått inn i arbeidet med å legge ut disse bøyene, men hvordan blir det med oss som er medlem i KNBF, kan vi fritt ligge på bøyene uten å være medlem av Frirlutsrådet på samme vilkår som dem?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at KNBF legger ut førlgende informasjon:

Oslofjorden Friluftsråd vil legge ut en kjede med overnattingsbøyer fra Oslo til Svenskegrensen. De første bøyene ble lagt ut i går ved Gressholmen, Langøyene og Husbergøya. Bøyene er sponset av Oslo Kommune igjennom Småbåtutvalget og prosjektet gjennomføres i samarbeid med KNBF og KNS. Andre Oslofjordkommuner og fylker vil etter hvert medvirke til at bøyer blir lagt ut i nye naturhavner. Til neste år kan båtfolket seile fra naturhavn til naturhavn og overnatte i sikre bøyer. KNBF vil nå arbeide for at slike bøyer legges ut langs hele kysten gjennom et samarbeid mellom KNBF-regionene og friluftsrådene. Lurer på hvem som gir råd omplasseringer. Jeg savner bøyer i Evjesund - en deilig og vakker havn som innbyr til fred og ro. I Kylpe, mellom Son og Moss hadde det også gjort seg med en bøye.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at du har kvalitetskontroll på moring og kjetting, slik at jeg ligger trygt på bøyen. Jeg forventer ikke at du legger ut landstrøm til bøyene. Jeg klarer meg selv med aggregatet om bord. Jeg føler at jeg ligger sikrere på bøye en til kai, hvor de norske el-systemene visstnok er blant de dåprligste...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...