Jump to content

Flapps på saga 24 (snekke)


Steinar S

Recommended Posts

var selv inne på tanken med min saga 24. Håpløs å styre i litt bølger!

Forrige eiger var også inne på tanken og hadde tatt kontakt med saga boats i Selje. Trur dei viste råd for problemet. Dersom du ønsker å gjøre noe, kan en telefon til dei vere lurt.

 

Eg gjorde som forrige eiger, solgte båten etter et halvt år pga. styringa bl.a. Trur ikke nåverende eier er så fornøgd heller da han ikke fikk prøvd båten før han kjøpte den.

 

Lykke til iallefall.

Kunne gått tenke med en tilbakemelding om resultatet.

Link to post
Share on other sites

Jo da eysteind,svar på resultat skal du få en gang på våren. Båten står på land no.

Har forøvrig ringt til saga boats men uten å fått svar på problemet, har også prøvd e-post til deres underleverandører uten hell. Virker på meg at dei er redd spørsmålet.

Link to post
Share on other sites

Saga 24 er vel et typisk produkt av sin tid, mest mulig innvendig plass på minst mulig båt. Dette er kun et spørsmål om kompromisser. På båter som Polar 22 og den underkjente Kato 22 er det omtrent ikke kompromisset i det hele tatt. Båter med lite inneplass men fine sjøegenskaper.

 

Å sette på flaps som er vinklet nedover vil forsterke problemet. For eksempel, dersom båten går fra rett kjøl til en svak slagside til styrbord vil en nedoverrettet flap virke som ror til babord. Båten vil da begynne å krenge mer til styrbord og det vil igjen, på grunn av flapsen, virke som enda mer ror til babord. Den dype kjølen på båten vil bare forsterke effekten.

 

Det jeg tror du vil tjene litt på er å forlenge skroget noe som en naturlig avslutning av linjene. Gjerne med en liten dihedral.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

...Det jeg tror du vil tjene litt på er å forlenge skroget noe som en naturlig avslutning av linjene. Gjerne med en liten dihedral.

Nå vet ikke jeg hva en dihedral er for noe, men når jeg tenker på naturlig forlengelse av skroget, tenker jeg på trimplan. Tenkte bare å tipse om et bilde som Ingar postet ifbm en diskusjon vi hadde om trimplan på Sjømann i tråden Hvordan fungerer knopmålere?

Bilde

Ellers har jeg flere bilder av et trimplan på en Sjømann i Batdilla's KB 22/Sjømann 22 samling - se på båt nummer 7. Har du ikke badeplattform, kan et trimplan også danne grunnlag for en fin badeplattform.

Link to post
Share on other sites

Bilde av min Sjømann med trimplan:

 

show_image_stream.php?bid=8892288&dx=527&dy=467

Når det gjelder å ha noen formening om hvorvidt dette hjelper eller ikke kan jeg ikke bidra med noe, siden "triplanet" allerede fantes på båten når jeg kjøpte den.  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Trimplan kan vel gjøre båten mer retningsstabil siden vannlinjen blir lenger.

Hvis det er skåret rett av i bakkant vil man også minske "flyvinge"-effekten når båten ruller.

 

Men hvordan det slår ut i praksis er nok vanskelig å si, som nevnt tidligere opplevde vi til vår forbauselse at Viksund'en til dykkerklubben svingte mye bedre i lav hastighet etter at trimplanet ble montert. Vi ventet at det ville blitt motsatt.

 

Bilde

 

Bilde

 

Legg merke til hvordan kjølen er modifisert i bakkant med en spiss-avslutning, dette er noe som med fordel kan gjøres på mange båter.

Link to post
Share on other sites

Hei dere, takker for alle tips. Trenger flere.

Litt om bakgrunn for min bestemmelse for montering.

som dere har skjønt har jeg en meget travel Saga 24, den er bygd som halvfabrikat og det er satt inn en 22,5 hk yanmar, går ca 5,5 kn. masj.

harlest sider opp og ned i forumet for å se etter lignende problem. eystein startet en diskusjon om "erfaringer med saga 24 " og der har Jonny den 07.12.2002. et innlegg om "snekkesyken" . Skulle nesten tro Jonny har hvert en tur til møre og prøvd båten min. I denne tråden finner jeg råd om Flapps/trimplan med undervannsfinner på hver side, dette tengte jeg å prøve men vet ikke om jeg skal forlenge skroget irett linje ut fra bunnen eller om jeg skel skrå det litt ned og event. hvor mye ned. "Krapyl" skriver til meg om trimplan med dihedral, da kom jeg til å tenke på et råd jeg fikk en gang sist sommer: "Skjær av kjølen 1/3 fra baug og så langt bak som muleg". Dette for å gi båten en mere V-form. Syntes dette var for drastisk, synes "Jonny" hadde en bedre forklaring og et bedre råd. Kom gjerne med flere synspungter og råd.

Steinar.

Link to post
Share on other sites

Trimplan kan vel gjøre båten mer retningsstabil siden vannlinjen blir lenger.

Hvis det er skåret rett av i bakkant vil man også minske "flyvinge"-effekten når båten ruller.

 

Men hvordan det slår ut i praksis er nok vanskelig å si, som nevnt tidligere opplevde vi til vår forbauselse at Viksund'en til dykkerklubben svingte mye bedre i lav hastighet etter at trimplanet ble montert. Vi ventet at det ville blitt motsatt.

 

Bilde

 

Bilde

 

Legg merke til hvordan kjølen er modifisert i bakkant med en spiss-avslutning, dette er noe som med fordel kan gjøres på mange båter.

Modifiseringen i bakkant på kjølen!! Får man ut en ekstra knop av det, eller er det for andre årsaker?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Hei dere. Lovte å komme med tilbakemelding ettet montering og prøvekjøring.

Vil først takke Jonny for flott forklaring på "snekkesyken" se Eystein`s tråd- "erfaring med saga24" Monterte som Jonny foreslo flapps sm forlengte skroget i sin naturlige vinkel, satte også på to faste styrefinner, en på hver side. I tilegg til dette forlengte jeg roret i fremkant for å få bedre balanse og dermed bedre manøvrering, dette med stort hell, faktisk bedre enn før uten faste styrefinner som egentlig skulle etter all sunn fornuft ha satt ned manøvreringsevnen. Legger ved noen bilder som forklarer litt hvordan det er utført.

Vil bare si helt til slutt at resultatet ble 100% suksess, kan faktisk gå ifra roret, sette på kaffekjelen osv uten å ha kommet på land. Vel bekomme, verdt å prøve for flere med samme problem.

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...