Steinar S Startet 22.Januar.2004 Del på Facebook Startet 22.Januar.2004 Hei dere. Skal montere fast flapps med undervannsfinner i vannlinja på en saga 24, dette for å prøve å løse problemet med retningsstabiliteten. Kan noen si meg hvor mye jeg skal skrå flappsen ned ? er det noen formler på dette ? cm. pr. m. ? eller må jeg prøve og feile ? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 22.Januar.2004 Del på Facebook Svart 22.Januar.2004 var selv inne på tanken med min saga 24. Håpløs å styre i litt bølger! Forrige eiger var også inne på tanken og hadde tatt kontakt med saga boats i Selje. Trur dei viste råd for problemet. Dersom du ønsker å gjøre noe, kan en telefon til dei vere lurt. Eg gjorde som forrige eiger, solgte båten etter et halvt år pga. styringa bl.a. Trur ikke nåverende eier er så fornøgd heller da han ikke fikk prøvd båten før han kjøpte den. Lykke til iallefall. Kunne gått tenke med en tilbakemelding om resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 22.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2004 Jo da eysteind,svar på resultat skal du få en gang på våren. Båten står på land no. Har forøvrig ringt til saga boats men uten å fått svar på problemet, har også prøvd e-post til deres underleverandører uten hell. Virker på meg at dei er redd spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Saga 24 er vel et typisk produkt av sin tid, mest mulig innvendig plass på minst mulig båt. Dette er kun et spørsmål om kompromisser. På båter som Polar 22 og den underkjente Kato 22 er det omtrent ikke kompromisset i det hele tatt. Båter med lite inneplass men fine sjøegenskaper. Å sette på flaps som er vinklet nedover vil forsterke problemet. For eksempel, dersom båten går fra rett kjøl til en svak slagside til styrbord vil en nedoverrettet flap virke som ror til babord. Båten vil da begynne å krenge mer til styrbord og det vil igjen, på grunn av flapsen, virke som enda mer ror til babord. Den dype kjølen på båten vil bare forsterke effekten. Det jeg tror du vil tjene litt på er å forlenge skroget noe som en naturlig avslutning av linjene. Gjerne med en liten dihedral. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Batdilla Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 ...Det jeg tror du vil tjene litt på er å forlenge skroget noe som en naturlig avslutning av linjene. Gjerne med en liten dihedral.Nå vet ikke jeg hva en dihedral er for noe, men når jeg tenker på naturlig forlengelse av skroget, tenker jeg på trimplan. Tenkte bare å tipse om et bilde som Ingar postet ifbm en diskusjon vi hadde om trimplan på Sjømann i tråden Hvordan fungerer knopmålere? Ellers har jeg flere bilder av et trimplan på en Sjømann i Batdilla's KB 22/Sjømann 22 samling - se på båt nummer 7. Har du ikke badeplattform, kan et trimplan også danne grunnlag for en fin badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Jeg skulle sagt V-bunn. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Walter_S Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Bilde av min Sjømann med trimplan: Når det gjelder å ha noen formening om hvorvidt dette hjelper eller ikke kan jeg ikke bidra med noe, siden "triplanet" allerede fantes på båten når jeg kjøpte den. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ingar Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Trimplan kan vel gjøre båten mer retningsstabil siden vannlinjen blir lenger. Hvis det er skåret rett av i bakkant vil man også minske "flyvinge"-effekten når båten ruller. Men hvordan det slår ut i praksis er nok vanskelig å si, som nevnt tidligere opplevde vi til vår forbauselse at Viksund'en til dykkerklubben svingte mye bedre i lav hastighet etter at trimplanet ble montert. Vi ventet at det ville blitt motsatt. Legg merke til hvordan kjølen er modifisert i bakkant med en spiss-avslutning, dette er noe som med fordel kan gjøres på mange båter. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 23.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Hei dere, takker for alle tips. Trenger flere. Litt om bakgrunn for min bestemmelse for montering. som dere har skjønt har jeg en meget travel Saga 24, den er bygd som halvfabrikat og det er satt inn en 22,5 hk yanmar, går ca 5,5 kn. masj. harlest sider opp og ned i forumet for å se etter lignende problem. eystein startet en diskusjon om "erfaringer med saga 24 " og der har Jonny den 07.12.2002. et innlegg om "snekkesyken" . Skulle nesten tro Jonny har hvert en tur til møre og prøvd båten min. I denne tråden finner jeg råd om Flapps/trimplan med undervannsfinner på hver side, dette tengte jeg å prøve men vet ikke om jeg skal forlenge skroget irett linje ut fra bunnen eller om jeg skel skrå det litt ned og event. hvor mye ned. "Krapyl" skriver til meg om trimplan med dihedral, da kom jeg til å tenke på et råd jeg fikk en gang sist sommer: "Skjær av kjølen 1/3 fra baug og så langt bak som muleg". Dette for å gi båten en mere V-form. Syntes dette var for drastisk, synes "Jonny" hadde en bedre forklaring og et bedre råd. Kom gjerne med flere synspungter og råd. Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 her er et bilde av min saga 24. Som dere ser har den en klump på kjølen. Kan denne ha noe å si på styringa? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 23.Januar.2004 Del på Facebook Svart 23.Januar.2004 Marginalt. Det er et såkalt "blister" for å få motoren lenger ned i båten. Øker kanskje den såkalte "sink-in" eller større dypgående under fart noe. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
enter4u Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Trimplan kan vel gjøre båten mer retningsstabil siden vannlinjen blir lenger. Hvis det er skåret rett av i bakkant vil man også minske "flyvinge"-effekten når båten ruller. Men hvordan det slår ut i praksis er nok vanskelig å si, som nevnt tidligere opplevde vi til vår forbauselse at Viksund'en til dykkerklubben svingte mye bedre i lav hastighet etter at trimplanet ble montert. Vi ventet at det ville blitt motsatt. Legg merke til hvordan kjølen er modifisert i bakkant med en spiss-avslutning, dette er noe som med fordel kan gjøres på mange båter. Modifiseringen i bakkant på kjølen!! Får man ut en ekstra knop av det, eller er det for andre årsaker? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Januar.2004 Del på Facebook Svart 26.Januar.2004 Modifiseringen i bakkant på kjølen!! Får man ut en ekstra knop av det, eller er det for andre årsaker? Mindre kavitasjon som gir mer fart, se her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1034330323 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1043497021 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Februar.2004 Del på Facebook Svart 16.Februar.2004 Modisfisering av snekke-akter skjer tydligen på alle båter! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Steinar S Svart 16.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Hei dere. Lovte å komme med tilbakemelding ettet montering og prøvekjøring. Vil først takke Jonny for flott forklaring på "snekkesyken" se Eystein`s tråd- "erfaring med saga24" Monterte som Jonny foreslo flapps sm forlengte skroget i sin naturlige vinkel, satte også på to faste styrefinner, en på hver side. I tilegg til dette forlengte jeg roret i fremkant for å få bedre balanse og dermed bedre manøvrering, dette med stort hell, faktisk bedre enn før uten faste styrefinner som egentlig skulle etter all sunn fornuft ha satt ned manøvreringsevnen. Legger ved noen bilder som forklarer litt hvordan det er utført. Vil bare si helt til slutt at resultatet ble 100% suksess, kan faktisk gå ifra roret, sette på kaffekjelen osv uten å ha kommet på land. Vel bekomme, verdt å prøve for flere med samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Gratulerer med vellykket prosjekt! Må vere herlig å slippe å slite seg ut med rattet. Har kjørt original saga 24 i 10 timer i strekk i 1,5 meter hye mølger og vart ganske sliten! Merket du noe fartsforskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 17.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2004 :flag:Jepp, farten økte med hele 0,7 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.